Du skal elske din neste.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article2361096.ece

En av de største utfordringene jeg ser på å bli forelder, er å få et barn (eller flere) som vokser opp som sosialt, tolerant, fordomsfri og hensynsfull ovenfor andre. Noe av det værste jeg vet er voksne som for enhver pris tar sine egne drittunger i forsvar, uansett hvor jævlige de måtte være. Hva gjør dere for at deres barn oppfører seg?

G

Gjestemedlem

Gjest
Vanskelig tema. Som en generell regel vil man nok bli mer utsatt for bøller og mobbing hvis man viser tegn til svakhet og underdanighet. Tar man litt julig eller kjemper igjen selv uten håp for å vinne får man vel være i fred etterhvert. Mobbere plukker som oftest på de letteste ofrene.

Hvis ikke det hjelper kan man jo alliere seg med noen som er stor og sterke, evt leie inn noen som kan spre litt frykt tilbake...

Det er vel heller ikke tilfeldig at Bergen kristne Grunnskole ligger på mobbertoppen blandt 3174 grunnskoler i undersøkelsen. Kommer man fra slike miljøer er det jo helt vanlig med en nedlatende og fiendtlig holdning til alle som ikke er i ens egen lille klikk eller sekt. Fyller mans barnas hoder med religøst vrøvl fra de er små og forteller dem at de er utvalgte jesusbarn, så er det jo ikke rart mange av dem bikker over og ender som bøller og mobbere.

Vedlegg

Ø

ØivindJ

Gjest
ErosLoveking skrev:
Noe av det værste jeg vet er voksne som for enhver pris tar sine egne drittunger i forsvar, uansett hvor jævlige de måtte være. Hva gjør dere for at deres barn oppfører seg?
Hva med når det er motsatt vei, og ungen ikke er gammel nok til å legge fram sin side av saken på en overbevisende måte? Vil du samle inn alt av opplysninger da?

ErosLoveking skrev:
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, eller hvor du vil, så du må gjerne utdype.
Det finnes nok av fjols i voksen alder også (som vil anklage dine barn for alt imellom himmel og jord). Iblandt vil det være barna som har rett.

Bare sørg for at du har alt av opplysninger (begge sider av historien)før du fortsetter skoleringen.

MANGE feiler i nettopp dette.

Det var det hele.

EDIT: Det du ser med egne øyne er naturligvis enklere..

Ble kanskje litt ot?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ØivindJ skrev:
ErosLoveking skrev:
Noe av det værste jeg vet er voksne som for enhver pris tar sine egne drittunger i forsvar, uansett hvor jævlige de måtte være. Hva gjør dere for at deres barn oppfører seg?
Hva med når det er motsatt vei, og ungen ikke er gammel nok til å legge fram sin side av saken på en overbevisende måte? Vil du samle inn alt av opplysninger da?
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, eller hvor du vil, så du må gjerne utdype.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Vanskelig tema. Som en generell regel vil man nok bli mer utsatt for bøller og mobbing hvis man viser tegn til svakhet og underdanighet. Tar man litt julig eller kjemper igjen selv uten håp for å vinne får man vel være i fred etterhvert. Mobbere plukker som oftest på de letteste ofrene.

Hvis ikke det hjelper kan man jo alliere seg med noen som er stor og sterke, evt leie inn noen som kan spre litt frykt tilbake...

Det er vel heller ikke tilfeldig at Bergen kristne Grunnskole ligger på mobbertoppen blandt 3174 grunnskoler i undersøkelsen. Kommer man fra slike miljøer er det jo helt vanlig med en nedlatende og fiendtlig holdning til alle som ikke er i ens egen lille klikk eller sekt. Fyller mans barnas hoder med religøst vrøvl fra de er små og forteller dem at de er utvalgte jesusbarn, så er det jo ikke rart mange av dem bikker over og ender som bøller og mobbere.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
@ Kompo.
Blir ikke overrasket, men så gikk du og Deph. i religionsfella. Selv om tittelen min har en viss kristen hentydning, så er ikke min link til mobbeoversikten nødvendigvis ment som et spark til kristne og kristne skoler fordi noen av de kommer dårlig ut. Hvis jeg skulle gjort et poeng av det, ville jeg heller spilt på at det var i Bergen. For å være helt ærlig liker jeg bergensere heller lite. Sånn sett kommer du og Deph. dårlig ut.
;) ::) ;) ::) ;)

Likevel er det jo noe interessant at et miljø som opphøyer seg selv så til de grader og spiller på såkalt "nestekjærlighet", tydeligvis har visse problemer med liv og lære.

Glem alt det religionsmaset for engangs skyld. Tankene mine kretser rundt barneoppdragelse eller mangel på sådan. Hvem har ansvar? Skole eller foreldre? osv.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.223
Komponenten skrev:
.......men det å ha fordommer ser ut til å være en typisk menneskelig egenskap og de fleste foretrekker det kjente og trygge fremfor det ukjente ser det ut til.............
Det ser man jo tydelig...... ::)

Først og fremst må man lære barna respekt for andre og andres meninger. De må også lære seg å være trygg på seg selv. Da lar man seg ikke mobbe og mobberene har ikke noe tak på dem. Foreldrene må være tydlige og gi inntrykk av at de er barnas beste støttespiller. Foreldrene må være ærlige med barna, så ærlige at de sier ifra til barna når de tar feil og ikke nødvendigvis alltid tar barnas parti. Det er ikke alltid barna har rett i en tvist.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.681
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
Gi barna masse trygghet og kjærlighet, behandle de med respekt, gi de skikkelige svar, sett grenser, og kryss fingrene og håp på det beste.
Enig!

Hvis vi gir tid til barna (kvalitet uten kvantitet = tull) vis dem de er elsket, men ikke sy poser under armene deres. Hvis barna spørr - gi svar som er så korrekt som du selv ville ha fått. Gi dem frihet til å velge det de selv vil tro på - eller gjøre, men sett grenser hvis en ser at det kan skade dem eller andre rundt dem. Og kryss fingrer og bein om at det holder.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
@ Kompo.
Blir ikke overrasket, men så gikk du og Deph. i religionsfella. Selv om tittelen min har en viss kristen hentydning, så er ikke min link til mobbeoversikten nødvendigvis ment som et spark til kristne og kristne skoler fordi noen av de kommer dårlig ut. Hvis jeg skulle gjort et poeng av det, ville jeg heller spilt på at det var i Bergen. For å være helt ærlig liker jeg bergensere heller lite. Sånn sett kommer du og Deph. dårlig ut.

Likevel er det jo noe interessant at et miljø som opphøyer seg selv så til de grader og spiller på såkalt "nestekjærlighet", tydeligvis har visse problemer med liv og lære.

Glem alt det religionsmaset for engangs skyld. Tankene mine kretser rundt barneoppdragelse eller mangel på sådan. Hvem har ansvar? Skole eller foreldre? osv.
Jeg vil nok stort sett legge skylden på foreldrene. Det er dem som til daglig omgås barna og former dem til det de blir. Ikke det at de er uten påvirkning fra skole og venner og slikt, men barn tar ofte svært mye etter andre familiemedlemmer når det gjelder hvordan man oppfører seg mot andre mennesker og hvilke holdninger man har til de som ikke er som en selv.

Miljøene på skolen har også mye å si, og det er nok stor foskjell på stemingen i forskjellige klasser og på forskjellige skoler. Skolens oppgave her må jo være å slå hardt ned på tilløp til mobbing og trakasering. Der man har unnlatende og konfliktsky lærere kan dette lett gli ut.

Holdningen har de ofte med seg hjemmefra, men hvordan det får utarte seg utenfor hjemmet kan ofte fanges opp og korrigeres av skolen.

Nå kan man jo ikke si noe om religøse skoler uten å lage statistikk av hele materialet, men jeg ble ikke forbauset for å si det slik da, av å finne en slik skole helt på toppen av listen over skoler med mest mobbing og trakasering av medelever. Artikkelen du linker til gjør jo et stort poeng av dette også, så helt irrelevant å påpeke og kommentere det er det jo heller ikke.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
@ Kompo.

Linken var til Deph, det andre jeg skrev var svar på det du startet tråden med.
Du mener det er mer akseptabelt å ikke like bergensere enn andre? Jaja, deg om det, hva er det med oss som er så fælt da, du må gjerne utdype, jeg skal ikke kalle deg hverken rasist eller skrike opp om stigmatisering, men som en start kan du jo prøve å lære din kommende sønn at også bergensere er mennesker, så er du et stykke på vei.

Foreldrene har selvsagt mest ansvar, men også barnehage, skole og andre bidrar jo, som jeg skrev.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
@ Kompo.
Som den gode trønderen jeg er, så skal jeg mislike bergensere. Har til og med bodd i Bergen på tidlig nittitall, og mener jeg har all rett til å si at jeg vet hva jeg snakker om.
Forstått!!
8) 8) 8)

PS. Hvis du fortsatt er sur, så bare bekrefter det min oppfatning av bergensere som veldig selvhøytidelige uten humor.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Nei denne så heller ikke noe trivelig ut, og forsterker jo bare inntrykket av at religiøst baserte grunnskoler er en begredelig uting. Barn burde ikke fylles med slikt sludder og jeg blir trist og vonbråten over at religøse skoler får statsstøtte i Norge.

Men når det kommer til skoler så vil jeg vel tro st de skoler som segregerer elever i minst mulig grad på annet enn faglig grunnlag har lettest for å skape et miljø der det er aksept for de som skiller seg ut på en eller annen måte. I de skoler der man læres opp til en snever tankegang om hva som er sosialt akseptabelt og hva som ikke er det, vil vel i det minste være mer utsatt for at elevene viderefører denne tankegangen til sine egne preferanser og verdenssyn.

Nå er det jo ikke slik at alle religiøse skoler er dårlig skoler, ei heller i Bergen. St.Pauls er jo kjent for å ha et godt og inkluderende miljø, og det er jo en kristen skole. Så det er jo ingen entydig fellesnevner her heller.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
@ Kompo.
Som den gode trønderen jeg er, så skal jeg mislike bergensere. Har til og med bodd i Bergen på tidlig nittitall, og mener jeg har all rett til å si at jeg vet hva jeg snakker om.
Forstått!!
8) 8) 8)

PS. Hvis du fortsatt er sur, så bare bekrefter det min oppfatning av bergensere som veldig selvhøytidelige uten humor.
Jeg er ikke sur. :-* Jeg vet at mange misliker bergensere, og jeg er kommet frem til at den eneste logiske grunnen er misunnelse og sjalusi, så vi bergensere bærer da over med dere og lar ikke dette gå inn på oss på noen som helst måte. ;D

Trøndere er hissige og oppfarende er min erfaring, jeg jobber med en, og antar at dere alle er like. Vanskelige å forstå er dere og, hvorfor foretrekker dere å snakke så rart? ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Nei denne så heller ikke noe trivelig ut, og forsterker jo bare inntrykket av at religiøst baserte grunnskoler er en begredelig uting. Barn burde ikke fylles med slikt sludder og jeg blir trist og vonbråten over at religøse skoler får statsstøtte i Norge.

Men når det kommer til skoler så vil jeg vel tro st de skoler som segregerer elever i minst mulig grad på annet enn faglig grunnlag har lettest for å skape et miljø der det er aksept for de som skiller seg ut på en eller annen måte. I de skoler der man læres opp til en snever tankegang om hva som er sosialt akseptabelt og hva som ikke er det, vil vel i det minste være mer utsatt for at elevene viderefører denne tankegangen til sine egne preferanser og verdenssyn.

Nå er det jo ikke slik at alle religiøse skoler er dårlig skoler, ei heller i Bergen. St.Pauls er jo kjent for å ha et godt og inkluderende miljø, og det er jo en kristen skole. Så det er jo ingen entydig fellesnevner her heller.
Dette var vel en helt vanlig norsk skole.

Ø

ØivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Skulle vært flere av disse her i verden:
http://www.schillingschool.org/
http://www.rainard.org/cgi-bin/site.cgi?p=home.html&t=0

..og ildsjelene som driver dem.

Kanskje spessielt i Norge..

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.836
Torget vurderinger
12
Gi barna et godt selvbilde og vis dem ditt verdigrunnlag. Resten må de egentlig finne ut av selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjenner ikke til de to der, men jeg har absolutt tro på større grad av tilpasset undervisning og at vi beveger og bort i fra idéene med enhetsskolen. Enhetsskolen skaper utelukkende middelmådighet samt mistrivsel blandt de som enten ikke henger med eller får utnyttet sine evner. Det er et begredelig tankegods som ligger til grunn of rat alle skal stues sammen og gis samme undervisning helt uavhengig av nivå og evner. Elever bør behandles som forskjellige individer og ikke som en grå masse som skal formes som pepperkakemenn. I dag er det kun de med tilstrekkelig penger som kan gi sine barn tilpasset undervisning. Dette burde være et tilbud til alle.

Topp Bunn