Dsp og sub integrering

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Hei.

Jeg har nå kommet over 2 seas l26roy som jeg skal bygge subwoofer på. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvordan jeg skal integreres de anlegget.
Først kan jeg si litt om anlegget. Jeg bruker kun roon som jeg kjører på separat pc. Sotm 200 streamer, Line magnetic rørdac, Ground grid forforsterker, denne byttes forhåpentligvis med en aikido som snart er ferdig. Ocm 500 effektforsterker og Truls gravesen jenzen next høytalere.
Rommet er 20 m2 og L formet. Det er ikke optimalt men med bruk av convulsion under 250hz og litt kanalbalanse justering i roon, funker dette bra.
Pr. Dags dato bruker jeg REW til å lage convultion fil, men skal kjøpe audiolense xo med tid og stund.

Så til spørsmålet: hvordan integrere subwooferene. Og da mener jeg fra et teknisk perspektiv.
Ideelt sett så skulle jeg ha kjørt separat dsp og convulsion filter på bassen i sub og høytaler. Ser desverre ut at minidsp ikke egner seg til dette.
Så derfor har jeg tenkt på alternative løsninger.
Bruke 1 plateforsterker med dsp pr subwoofer. Integrere de I rommet så godt det lar seg gjøre og bruke plateforsterker som delefilter, så lage convulsion filer/filter pr side og behandle det som en fullrange høytaler. Det eneste jeg er betenkt med her er om det kjøre dsp 2 steder ( både i roon og plateforsterker evt. Minidsp,) kan skape problemer.

Alternativ nr. 2 er å kjøpe nelson pass aktive biamp filter å bygge meg en hypex eller icepower basert effektforsterker.

Finnes det andre alternativer takker jeg for de forslag som må komme. Har desverre ikke råd til en trinnov før de ringer fra
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
6.577
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Du trenger jo da i teorien ikke bruke dsp i sub til noe annet enn delefilter om du hvis jeg forstår deg rett kan kjøre fullrange dsp fra rew/roon

Edit: du må jo også bruke den til tuning av selve subben da, men ikke nødvendigvis room eq.

Dette vil i så fall være uproblematisk fra et "dobbel dsp" perspektiv. Alle moderne subber har en slik dsp innebygget i seg i dag, så det blir ikke noe annerledes enn om du hadde kjøpt en ferdig sub.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Om du kun b
Jeg bruker kun roon som jeg kjører på separat pc.
Om du planlegger å kjøpe Audiolense XO lisens, trenger du vel egentlig bare et 4 kanals lydkort, og 4 forsterker kanaler.
En kraftig PA amp duger til L26ROY. Plateamper har vel en tendens til å gå ut på dato, og bare slutter å fungere. (dårlige kjøleforhold?)

Med AL XO kan du selv bestemme hvor langt opp korreksjon skal fungere.
AL er suveren på bass korreksjon, og integrering mellom høyttalere og sub.
Sømløst. :)

Jeg har også testet det samme med miniDSP 2x4hd
Syntes det fungerte "nesten" like bra.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Om du planlegger å kjøpe Audiolense XO lisens, trenger du vel egentlig bare et 4 kanals lydkort, og 4 forsterker kanaler
Ja men da utgår jo dacen. Måtte evt. Blitt 2 digitale kanaler ut en til sub og en til hovedhøytaler. Men da må jeg ha 2 dacer og 4 kanalsforforsterker.

Jeg har også testet det samme med miniDSP 2x4hd
Syntes det fungerte "nesten" like bra.

Brukte du da AL convulsion i minidsp?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.592
Antall liker
3.129
Torget vurderinger
0
Rommet er 20 m2 og L formet. Det er ikke optimalt...
Plassering av sub er det viktigste i et L-formet rom som er det verste scenarioet for lavfrekvente bølger...
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Plassering av sub er det viktigste i et L-formet rom som er det verste scenarioet for lavfrekvente bølger...
Har et kjempe hull mellom 58hz og 34 håper å få gjort noe med dette. Står heldigvis helt fritt til plassering.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.592
Antall liker
3.129
Torget vurderinger
0
Har et kjempe hull mellom 58hz og 34 håper å få gjort noe med dette. Står heldigvis helt fritt til plassering.
Et bilde hjelper bra for å tipse om plassering i rommet ditt....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Brukte du da AL convulsion i minidsp?
Nei, kun standard softwaren som følger miniDSP ved kjøp.




Har et kjempe hull mellom 58hz og 34 håper å få gjort noe med dette. Står heldigvis helt fritt til plassering.
Med to 10" suber vil det være en forholdsvis enkel sak flytte de vekk fra en så bred dip.

(mine er to meter høye, men jeg hadde flaks og jeg traff blink på første plasserings forsøk)

Skjermbilde (56).png


Dette er uglattet rårespons, før EQ. Og uten akustiske bass tiltak.
Av og til synes jeg man fortjener å være heldig...iallfall når det ligger mye jobb og svette bak.
 
Sist redigert:

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
På grunn av økonomi falt forsterker valget på en crown forforsterker. Dsp mulighetene på crown amper er jo begrenset etter hva jeg kan se. Lurer derfor på om jeg burde gå bort fra lukket kasse , da den kan kreve litt dsp for å dra opp responsen i bunnen. Evt. Kan jeg kjøre crown med litt ekstra gain, for så bruke rew eller roon sin dsp til å gjevne det hele ut.

Så spørsmålet er om jeg fortsatt kan bygge en lukket kasse og forslag til hvordan løse det praktisk.
Ser for meg å bygge lukket kasse rundt 35 l
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Siden du ikke har analoge kilder -Ta preamp og dac ut av anlegget. Erstatt disse med en Minidsp Flex.
Suppler gjerne med målemicog Dirac-lisens, og du er good to go.

Johan-Kr
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Siden du ikke har analoge kilder -Ta preamp og dac ut av anlegget. Erstatt disse med en Minidsp Flex.
Suppler gjerne med målemicog Dirac-lisens, og du er good to go.

Johan-Kr

Nå har jeg nettopp bygget en aikido og den bytter jeg nok ikke ut. Minidsp er jo bra produkter, men passer ikke helt inn i mitt oppsett.
2x4 hd kunnet passet til subwoofer dsp. Bruker rew evt audiolense til lage convultion filtersom jeg kjører i roon. Men bruker bare dsp under 250hz. Har prøvd og kjøre fullfrekvens convultion filter, det var ikke noe for meg og ihvertfall ikke dette oppsettet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror at du ville fått gode resultater om du brukte dsp enda en oktav høyere. Da får du dekket hele Schroeder-området med dsp. Det er ganske lurt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En oktav er en dobling av frekvens, altså 500 Hz. 500 Hz er antakelig litt høyere enn nødvendig, men opp til 400 er der rett og slett lurt å kompensere for rommet.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
En oktav er en dobling av frekvens, altså 500 Hz. 500 Hz er antakelig litt høyere enn nødvendig, men opp til 400 er der rett og slett lurt å kompensere for rommet.
Tror jeg lagde filter tilogmed 250 Hz. Hva teorien sier er jo ikke alltid så viktig. Jeg er ikke låst på 250hz, men bruker dsp så langt opp jeg ser store topper.
Har enda ikke fått svar på mitt egentlige spørsmål. Om bruk av lukket kasse og crown sin begrenset dsp. Etter hva jeg skjønner må man ofte booster litt med dsp på lukkete kasser da de ruller av tidligere en bassrefleks.
Ser at crown har blitt brukt i basstårn , så om noen kan dele erfaringer er det fint.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har to 12" Beyma i en kasser på 33 1/3 (selvfølgelig) liter . Man må i et så lite trykkammerkabinett legge inn en 12 dB/okt lavpassfilter for at det skal bli flatt, men hos meg er det nok med en skarve Icepower125asx2 effektforsterker per kasse.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
6.577
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Tror jeg lagde filter tilogmed 250 Hz. Hva teorien sier er jo ikke alltid så viktig. Jeg er ikke låst på 250hz, men bruker dsp så langt opp jeg ser store topper.
Har enda ikke fått svar på mitt egentlige spørsmål. Om bruk av lukket kasse og crown sin begrenset dsp. Etter hva jeg skjønner må man ofte booster litt med dsp på lukkete kasser da de ruller av tidligere en bassrefleks.
Ser at crown har blitt brukt i basstårn , så om noen kan dele erfaringer er det fint.
Du er ikke garantert å ikke måtte booste eller justere en bassreflekskasse heller. Og det stemmer såvidt jeg kan se at det ikke er innebygget eq i grown xls, kun crossover.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Tiden har kommet for kasse bygging, men blir ikke helt klok på online kalkulatorer for liter beregning. Den ene kom frem til 8 liter.Skjønner at det med lukket kasse ikke er kjempe krise, men har ikke råd til å bygge veldig mange kasser.
Ser at i seas sitt kit hvor l26roy brukes spiller den i et lukket kammer på 16 liter, dette virker lite. Om noen kan hjelpe med dette blir jeg meget glad. Evt. Tips til kalkulator som fungerer bra.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
6.577
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Winisd er relativt enkel og funker fint til å kalkulere basskabinett.

Du trenger dsp / eq for å tune liten, lukket sub.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
94
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Winisd er relativt enkel og funker fint til å kalkulere basskabinett.

Du trenger dsp / eq for å tune liten, lukket sub.
Har Innset det. Blir å kjøpe når den muligheten kommer. Bruker alltid dsp, da jeg kun streamer gjennom roon. Der kam jeg gjøre litt, men egen dsp på sub er klart beste løsningen.
 
Topp Bunn