DSD

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Har sett litt på muligheter for å nyttigjøre meg av DSD filer.
Blue Coast records hevder DSD er det beste lydkonseptet for musikkfiler.

En kan laste ned slike filer her: (Også gratis test filer)
http://bluecoastrecords.com/blue-coast-collection

Slik jeg ser det for du ikke spilt av en slik image/fil foruten å brenne den som DSD til en cd.
Trenger en spesielle plater for dette montro ?..og må du ha en SACD spiller går jeg utifra. Har lastet ned en gratis software brenner/konverter Audiogate som både kan brenne DSD og konvertere image til bestemte samplerate i forskjellige formater men da mister en DSD fordelen såvidt jeg kan skjønne.
Slik jeg ser det vil det beste da i mitt tilfelle være en 24/192khz Aiff utgave bare jeg kan finne en overføring som støtter det, altså ikke Optisk Toslink overføring som jeg har idag. (Dacen støtter nevnte format)
Noen som kan bidra ytterligere til min forståelse av emnet ? Jeg hadde jo håpet at jeg kunne spille av slike DSD filer direkte igjennom kjeden min men slik jeg ser det er ikke dette mulig pr dags dato.

Audiogate

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
627
Torget vurderinger
1
best å bruke 88 og 176 (går opp i dsd native rate)

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
johnnygrandis skrev:

Slik jeg ser det for du ikke spilt av en slik image/fil foruten å brenne den som DSD til en cd.
Trenger en spesielle plater for dette montro ?..og må du ha en SACD spiller går jeg utifra. Har lastet ned en gratis software brenner/konverter Audiogate som både kan brenne DSD og konvertere image til bestemte samplerate i forskjellige formater men da mister en DSD fordelen såvidt jeg kan skjønne.
Slik jeg ser det vil det beste da i mitt tilfelle være en 24/192khz Aiff utgave bare jeg kan finne en overføring som støtter det, altså ikke Optisk Toslink overføring som jeg har idag. (Dacen støtter nevnte format)
Noen som kan bidra ytterligere til min forståelse av emnet ? Jeg hadde jo håpet at jeg kunne spille av slike DSD filer direkte igjennom kjeden min men slik jeg ser det er ikke dette mulig pr dags dato.

Audiogate

du trenger enten korg dsd spiller eller en sony vaio maskin til å spille av dsd,dsf,wdsd etc.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
NEVATON skrev:
johnnygrandis skrev:

Audiogate

du trenegr enten korg dsd spiller eller en sony vaio maskin til å spille av dsd,dsf,wdsd etc
Link til korg spilleren, software ?

Edit: OK fant ut av det, det vil ikke bli en mulighet hos meg. Da vil jeg heller benytte meg av konverteren.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Jeg hadde jo håpet at jeg kunne spille av slike DSD filer direkte igjennom kjeden min men slik jeg ser det er ikke dette mulig pr dags dato.
Det finnes ett alternativ for de som ønsker men dette er ikke noe jeg vil gå for - uansett her er en løsning for de som bruker slikt software for avspilling:

There are some complications with DSD playback. For consumers without a DSD setup, like the Sonoma System, Blue Coast Records is making DSF files available as an ISO disc image in the DSD Disc Format, which can be burned to DVD for playback on Sony’s Playstation PS3 and other devices that support the DSD Disc Format, including Korg's Audiogate software. Single song downloads will be in the DFF format for computer-based playback using the DFF Decoder plugin for the popular free music player software Foobar. Blue Coast is prepared for the onslaught of enthusiasm and “how to” questions and is offering information at its website.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.957
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vil det være mulig og brenne ut disse filene?
Dette ser veldig spennende ut.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Det går fint på en DVD plate etter hva jeg leser.

Og du kan bruke en gratis software som kalles Audiogate som er linket til lenger oppe, fila må brennes som en ISO Disc Image.

Det finnes flere gratis DSD filer om du går inn til sidene til Blue Coast Records, skikkelig godmusikk også nok til å lage deg ett lite album. Puccinien kan jo spille av slike filer...? Da er det bare å laste ned filene og brenne de ut på en DVD plate og du er good to go...

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.957
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
johnnygrandis skrev:
Det går fint på en DVD plate etter hva jeg leser.

Og du kan bruke en gratis software som kalles Audiogate som er linket til lenger oppe, fila må brennes som en ISO Disc Image.
Ikke på CD-plate altså? Spilleren min spiller ikke DVD.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Dataen din har ikkje DVD-spiller? Det koster isåfall bare eit par hundrelapper.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Burning the ISO file with a Windows PC (XP/Vista/7):
Download the ISO image file of the DSD_DISC from our website.
Download Free ISO Burner. (freeISOburner.com, download link at bottom of page)
Install Free ISO Burner & open the application.
Insert a blank DVD-R (DO NOT use a CD-R/RW).
Click the [Open] button and select the ISO image file you downloaded.
Check the box labeled "Finalize Disc".
Click the [Burn] button to start the disk burning.
Burning the ISO file with a Mac:
Download the ISO image file of the DSD_DISC from our website.
Start Disk Utility (usually found in Applications\Utilities).
Insert a blank DVD-R (DO NOT use a CD-R/RW).
Click the Burn button with the black & yellow icon.
Use the file browser to select the ISO image file you downloaded.
Click the [Burn] button.
http://bluecoastrecords.com/news

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.957
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Brasse skrev:
Dataen din har ikkje DVD-spiller? Det koster isåfall bare eit par hundrelapper.
Jo, dataen har det. Men mangler usb på spilleren/dacen.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Om jeg har skjønt det rett skjer formateringen i platen samtidlig som du velger at du skal brenne platen som ett image. Alt info ligger i ISO filen. Er det da ikke bare og spille av platen i en kompatibel spiller som f.eks en Puccini,PS3 eller en annen spiller som kan spille av DSD (SACD) ?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.957
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
johnnygrandis skrev:
Om jeg har skjønt det rett skjer formateringen i platen samtidlig som du velger at du skal brenne platen som ett image. Alt info ligger i ISO filen. Er det da ikke bare og spille av platen i en kompatibel spiller som f.eks en Puccini,PS3 eller en annen spiller som kan spille av DSD (SACD) ?
Dette må testes ut. Puccinien min er jo en SACD-spiller.

N

nb

Gjest
Funker nok ikke, Lars_Erik

Det holder ikke med en SACD-spiller, man må ha noe som kan spille av DSD-discer. DSD-disc er ikke det samme som SACD så langt jeg har skjønt. PS3 kan spille av DSD-disc, SACD-spillere kan det ikke. DSD-disc er DSD skrevet ut på DVD-plater, det er ikke det samme som en SACD-plate.

Slik har i alle fall jeg skjønt det...

DSD digitalt ut fra SACD-spillere får man for øvrig kun over kryptert link som HDMI og noen proprietære.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.957
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Funker nok ikke, Lars_Erik

Det holder ikke med en SACD-spiller, man må ha noe som kan spille av DSD-discer. DSD-disc er ikke det samme som SACD så langt jeg har skjønt. PS3 kan spille av DSD-disc, SACD-spillere kan det ikke. DSD-disc er DSD skrevet ut på DVD-plater, det er ikke det samme som en SACD-plate.

Slik har i alle fall jeg skjønt det...

DSD digitalt ut fra SACD-spillere får man for øvrig kun over kryptert link som HDMI og noen proprietære.
Pokker :-\

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Skader jo ikke å prøve, men jeg er 99% sikker på at du ikke vil få det til.

Fra Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital

DSD Disc Format

Some professional audio recorders can record in DSD format. Transferring this signal to a recordable DVD disc with the appropriate tools, such as the Korg MR-1/2/1000/2000-bundled 'AudioGate'-software, will render a DSD Disc. Such discs can be played back/transcoded to PCM on the fly on PCs with the proper software plug-ins (for Windows Media Player or foobar2000), and in native DSD on certain Sony VAIO laptops and PlayStation 3.[3] Moreover, Sony produces two SACD-players, the SCD-XA5400ES and the SCD-XE800, that fully support the DSD-disc format. Only so-called DSF format is supported. DSF is a stereo-only, simplified form of DFF, the format used for SACD mastering and 5.1-channel downloads.

Furthermore, pro-audio company 'Mytek Digital' has announced Q3-2010 release of the Mytek Digital Stereo 192DAC with DSD over USB capability. Apparently, this would provide owners of DSD-recorders from Korg, Tascam and others with a computer-based playback option for their (non-encrypted) DSD-files.[4] Whether this USB-DAC will be compatible with the DSD-disc specification still remains to be seen
.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Hmmm , ser dårlig ut lars. Jeg trodde dette ville fungere ser ut til at jeg tok feil desverre. Du har jo alltids nyttigjøre deg av 24/96/192 som jo låter svært så bra da ! Om du skaffer deg en u-clock ? Vi for håpe flere spillere for dette implementert i senere tid, virker være ett potensiale i lyden med formatet og at det i tillegg er nedlastningsbart gjør jo det hele mye bedre en ett fysisk medie. Bare det blir en løsning for å avspille ett slikt image for oss Mac brukere også så blir jeg dødsfornøyd !

O

Oblivion

Gjest
Hvorfor gå alle omveiene?

DXD - 352.8k/24bit er MASTER formatet som blir konvertert/redusert til DSD eller til lavere oppløst PCM.
KORGS løsning baserer seg på at DXD først er nedsamplet og konvertert til DSD,
og deretter blir dette reduserte DSD formatet så igjen konvertert til PCM  ???

Jeg bruker DXD direkte enten fra SD kort spiller eller fra iTunes.

Fra SD kort spiller har jeg full 352.8k/24bit oppløsning og i tillegg blir det korrigert til korrekt 352.8k/32bit format slik at DAC som kan ta imot 32bit data får optimale arbeidsforhold.

iTunes støtter DXD også med albumbilder.
I iTunes downsampler jeg nå DXD til 176.4k/24bit pga at jeg bruker en Hiface USB enhet som ikke støtter mer enn 192k - når det blir tilgjengelig en løsning som støtter 352.8k bytter jeg til dette.
(bruker egentlig Pure Music, men DXD støtten kommer ikke før i neste versjon eller versjonen etter det. Det er størrelsen på filene som jeg har observert allokerer opp til 2.5GB minne som lager hikke i memory play/hybrid play). Første DXD melodi går bra med Pure Music, men nummer to "hikker" og går i loop på noen sekunder, stopper og starter en avspillingen på nytt spiller Pure Music riktig igjen...

Forskjellen på å spille ekte DXD fra SD kort spiller og nedsamplet (176.4k) fra iTunes er hørbar i mitt oppsett, men jeg tror de fleste anlegg ville ha problemer med å avsløre disse forskjellene.

I tillegg kan jeg tappe DSD og/eller PCM signalene fysisk inne i en avspiller og konvertere disse til balanserte LVDS signaler og overføre dette til DACen via en HDMI kabel.
LVDS mottageren i DAC konverterer dette tilbake til TTL nivå DSD eller PCM.

En slik overføring kan også brukes mellom SD kort spiller og DAC for å overføre DXD - 352.8k/24-32bit.
Dette er MED galvanisk skille - uten galvanisk skille skal det være mulig å kunne overføre 1536k/32bit som er det maksimale DAC (Sabre32) støtter.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.729
Torget vurderinger
13
Oblivion skrev:
Hvorfor gå alle omveiene?

DXD - 352.8k/24bit er MASTER formatet som blir konvertert/redusert til DSD eller til lavere oppløst PCM.
KORGS løsning baserer seg på at DXD først er nedsamplet og konvertert til DSD,
og deretter blir dette reduserte DSD formatet så igjen konvertert til PCM ???

Jeg bruker DXD direkte enten fra SD kort spiller eller fra iTunes.
....
Problemet i mitt tilfelle vil jo være og skaffe med den musikken jeg liker i dette formatet, ser jo ut som det kommer mer og mer musikk i 24/96 nå fremover. DSD ser jo ut til å være neste steg opp men det vil jo variere i takt med musikkutvalget.
oblivion hvor er det du skaffer musikk i dette ekstrem ;D formatet ditt ?

O

Oblivion

Gjest
johnnygrandis skrev:
Problemet i mitt tilfelle vil jo være og skaffe med den musikken jeg liker i dette formatet, ser jo ut som det kommer mer og mer musikk i 24/96 nå fremover. DSD ser jo ut til å være neste steg opp men det vil jo variere i takt med musikkutvalget.
oblivion hvor er det du skaffer musikk i dette ekstrem  ;D  formatet ditt ?
For eksempel 2L  www.2l.no

Topp Bunn