Drivverk...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg vet dette høres litt enkelt og smådumt ut siden smaken er som ræva e.l. men jeg drister meg likevel til å spørre: Hvilke drivverk/platespiller m/u arm anbefaler herskapet til rundt 15 - 20 høvdinger? ;)

PS) jeg er lei av denne Thorensen 321 MK II med flytende oppheng med tung-justert SME Serie 3 arm...
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Hvis du skal kjøpe ny spiller arm og pu vil jeg anbefale VPI ARIES SCOUT og JMW-9 arm 14990,- Så har du et knall bra drivverk for prisen!! Fantastiske omtaler i Hi-Fi pressen.
Skal du ha MC elle MM PU?

http://www.audioart.no/vpi.php


Mvh
Kjetil
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,henger meg på her...har overnevnte,og kan ev prøvespilles her,om ønskelig.

Jeg har hatt den ett halvt år,og er mildt sagt dritfornøyd..har brukt både mm,mc....jeg har forøvrig en an..mm pu som passer veldig godt til denne spillern,som kan kjøpes billig ;)I og med at usd er lav..kan det hende du får den billigere også enn 14999,- har den egentlig konkurrenter mht pris/ytelse???Espen
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
ixos_76 skrev:
Hei,henger meg på her...har overnevnte,og kan ev prøvespilles her,om ønskelig.

Jeg har hatt den ett halvt år,og er mildt sagt dritfornøyd..har brukt både mm,mc....jeg har forøvrig en an..mm pu som passer veldig godt til denne spillern,som kan kjøpes billig ;)I og med at usd er lav..kan det hende du får den billigere også enn 14999,- har den egentlig konkurrenter mht pris/ytelse???Espen
Jeg tror du skal lete lenge etter en spiller med arm som gir like mye god lyd for pengene!
Som ixos_76 sier er det sikkert mulig å gjøre en god handel pga USD kursen.
Men derimot hvis du bruker samme sum brukt åpner du for masse spennende alternativer.


Mvh
Kjetil
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Reint sikkerhetsmessig trår du ikke feil emd denne,legger du den ut for salg på børsen,så sørg for å være hjemme!!!!!!!Du blir kvitt den med en gang!

Enig med Kjetil,at samme sum brukt kan gi spennende saker,men hvis du ikke vet helt hva du vil ha,hvilke aremer som passer hvor,medhvilke pu er osv...er scouten ett meget trygt valg...en skjelden gang dukker det opp sota PÅ BØRSEN,diise skal visst også spille himmelsk...er du glad i punsh&driv i musikken,vil nok vpi være ett godt valg....For å fjøre detlitt vanskeligere:Hifiguiden har tilbud på noen opera spillere.......til reduserte priser,se på www.hifiguiden.no

Men somsagt:vpi scout,jmw9 arm pakke er ett-meget godt kjøp,du får somsagt ikke trått feil,å får masse glede igjen med denne,uten bekymringer for at arm,drivverk komboen du kjøpte på børsen funker dårlig,så begynner det..ny arm på gammelt drivverk,pu en fra den gamle armen er for tung/lett til den nye osv....mao det ene drar det andre med seg.....men husk valget er ditt...vpi scout er en flott spiller....kjøp gjerne til en dyr pu...den står ikke tilbake for en pu som koster det samme som spillern.....noe å tenke på!...men spiller også bra med audionote mm pu,til 3,500kr.....enda bedre med dynavector dv 20x.....og sikkert enda bedre med dyrere pu er......lykke til..Ps ring Lyric hifi å be om en pakkepris med en benz da vel... ;D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ellers ser dette Nottingham driverket flott ut,...koster 9k+ arm,og hvner på 16-17 fra audioart......
 

Vedlegg

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Mnja...jo...
VPI er absolutt i tankene mine - noe de har vært lenge forsåvidt - likeså Mitchell. NAS har jeg hatt tidligere, og har funnet dem for tungvint i bruk - ja, det var til og med en Hyperspace - uten at jubelen gikk i taket av den grunn
Ellers så har vi jo Trans Rotor i samme segmentet da...

Ja ja vi får se...
Jeg har en Grado Sonata/Signatur(MM) som jeg innledningsvis har tenkt å bruke da.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det eneste som er tungvint med vpi er armen. det er en unipivot men heldigvis er det ikke fnugget av flytende oppheng på den.

Mulig den stiller litt høyere krav til underlaget da enn en LP12 eller thorens eller annen med flytende drivverk.

McLaren
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Mc Laren:

Hva er tungvint med den DA?

Mener du dette på bakgunn av egen erfaring,eller ?

På bakgrunn av egen erfaring syntes ejg i motsetning til deg,at armen er veldig enkel i bruk,stabil og fin å betjene er den også..hadde regaarm før,ser ikke at den var noe bedre i manøvreringen,fordelen med unipivot,er at den kan løftes av for pu bytte ev,skifte mellom flere armrør.. ;)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for fornuftige svar, folks.
For å si det med en gang, jeg er ute etter drivverk med stivt oppheng - og dermed utelukker jeg Linn(brukt Linn til overnevnte prisklasse). Når jeg antydet pris rundt 15 - 20 store, så mente jeg også brukte spillere - noe jeg innledningsvis ikke skrev ;).

Men ok...
Forresten, hva med Opera Audio? Jeg ser noen drivverk som HiFi-Guiden har liggende på bruktbørsen som faktisk er nye, og det til halv pris! Kunne det ha vært noe?
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hva med JR Trans Rotor Z-1, nyyyydelig spiller

Mvh,
Terje
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Man kunne jo også vurdere en Acoustic Solid. Smaken er selvsagt som den søndre kroppsdel, men for ens egen del foretrekkes de fremfor Transrotors anbydende. Priser vites ei, annet enn at en Solid Machine kan fås i butikk i Storbritannien for £1400 eller så. Ved kjøp direkte fra de gode pølsers hjemland, eller også direkte fra fabrikk om det ikke finnes en forhandler her på bjerget, bør den bli noget rimeligere. Eller man kan ta turen selv og handle i egen person. Altdorf og området rundt er ikke det verste sted å befinne seg om man fristes av Schwäbischer Zwiebelrostbraten mit Bratkartoffeln efterfulgt av Apfelstrudel mit Vanillesoße. Gjerne akkompagneret av en eller flere Hefeweizen.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
argh skrev:
Hva med JR Trans Rotor Z-1, nyyyydelig spiller

Mvh,
Terje
Joda, Treje, en absolutt kandidat dette - en nyyyydelig spiller som du skriver!
Om sant skal sies så er jeg ikke så veldig opphengt i det estetiske, kvaliteten først.
Men helt ærlig; om man velger VPI, Trans Rotor, Celaraudio, Opera Audio, NAS, Scheu eller Michell så synes jeg at de estetisk kommer godt utav det alle sammen - så da står jeg igjen med kun det kvalitetsmessige å ta hensyn til ;). Men ja, Trans Rotor´ene er flotte spillere rent designmessig, men... ;)
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Canny_Man skrev:
Man kunne jo også vurdere en Acoustic Solid. Smaken er selvsagt som den søndre kroppsdel, men for ens egen del foretrekkes de fremfor Transrotors anbydende. Priser vites ei, annet enn at en Solid Machine kan fås i butikk i Storbritannien for £1400 eller så. Ved kjøp direkte fra de gode pølsers hjemland, eller også direkte fra fabrikk om det ikke finnes en forhandler her på bjerget, bør den bli noget rimeligere. Eller man kan ta turen selv og handle i egen person. Altdorf og området rundt er ikke det verste sted å befinne seg om man fristes av Schwäbischer Zwiebelrostbraten mit Bratkartoffeln efterfulgt av Apfelstrudel mit Vanillesoße. Gjerne akkompagneret av en eller flere Hefeweizen.
Maxwell har argentur, så en tele til Trond vil du få priser
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takk til deg òg, Canny!
Dette så ut so noen solide og kraftige drivverk av kvalitet, ja. Spesielt falt jeg i skrivende stund for "Wood Black" - 35 kilos beist det oser autoritet av!
Jo, disse må jeg ta nærmere i ettersyn.
Ja så var det forhandlere da...
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Forhandler har jo argh (man håper navnet ikke er beskrivende for hans mentale tilstand) allerede besørget. Imidlertid vil jeg anbefale å handle direkte og i egen personasje, da Zwiebelrostbraten mit Bratkartoffeln slett ikke er å kimse av. Schwäbischer eller ikke Schwäbischer.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg er kansje ikke helt normal i noens øye, men og bli kalt lettere gal med denne hobbyen må sies og være helt normalt.

mvh,
Terje
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Ok. Da har jeg vært inne på Maxwell og Acoustic sine hjemmesider, likedan fått noen priser og forholdt meg til. Ikke dummen dette nei - begynner faktisk å bli småimponert - og prismessig sett konkurrerer elegant med de andre nevnte!
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
De er noget dyrere enn man regnet med, men tatt i betraktning soliditet, utførelse (selvsagt gitt at man liker denne) og prestasjon er de vel neppe mindre sympatisk priset enn det meste annet. Kanskje man i forhastelsen så prisen på en brukt Machine i Storbritannien og ikke la merke til det? Nuvel.

Man har kun lagt øre til Machine med Solids egen arm (WTB 213), men den kommer muligens ikke innenfor budsjettet. Imidlertid er man relativt overbevist om at de alle deler den samme utpreget nøytrale signatur som tilligger Machine, samt dens etter ens mening svært gode timing og rytme. Ellers ville man nok også valgt å overta den sammen med en WTB 213. Selv om Maxwell også fører Origin Live, vil man anta at en arm som er designet for og sammen med spillerne nok vil ha den største iboende synergi med de samme. Det er dog kun ens egne betraktninger rundt sakens natur.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
ixos_76 skrev:
Mc Laren:

Hva er tungvint med den DA?

Mener du dette på bakgunn av egen erfaring,eller ?

På bakgrunn av egen erfaring syntes ejg i motsetning til deg,at armen er veldig enkel i bruk,stabil og fin å betjene er den også..hadde regaarm før,ser ikke at den var noe bedre i manøvreringen,fordelen med unipivot,er at den kan løftes av for pu bytte ev,skifte mellom flere armrør.. ;)
egen erfaring. det eneste jegg synes kunne være tungvint på denne spilleren var korrekt azimut min ble hele tiden litt ksjev pluss tvinningen av armkablingen for og oppnå korrekt antiskating. dette gjøres kun en gang men det virket som om trådstarter ønsket en så enkel spiller som mulig.

McLaren
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Ka mæ ei japansk stridsvogn, Bokkjin? ;)

Kosta det samme som lakkering tå ein gammal HD ;)

Jeg har en Grado Sonata/Signatur(MM) som jeg innledningsvis har tenkt å bruke da. Jasså, tresteften e allereie gått ut på dato? ;)

I kødda, men væt du tåle det ;D
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Næmen...er du der Storskalle! ;)
Nei, japansk stridsvogn e ikkje i tankan mine - bære så det e konstatert en gong fær alle..!!!
D bli lyttesession med Gradoen i ettermiddag!! I rekna mæ at du får bakoversveis i dett imaginære hår(humre humre) ;)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.095
Antall liker
1.073
Torget vurderinger
10
McLaren skrev:
ixos_76 skrev:
Mc Laren:

Hva er tungvint med den DA?

Mener du dette på bakgunn av egen erfaring,eller ?

På bakgrunn av egen erfaring syntes ejg i motsetning til deg,at armen er veldig enkel i bruk,stabil og fin å betjene er den også..hadde regaarm før,ser ikke at den var noe bedre i manøvreringen,fordelen med unipivot,er at den kan løftes av for pu bytte ev,skifte mellom flere armrør.. ;)
egen erfaring. det eneste jegg synes kunne være tungvint på denne spilleren var korrekt azimut min ble hele tiden litt ksjev pluss tvinningen av armkablingen for og oppnå korrekt antiskating. dette gjøres kun en gang men det virket som om trådstarter ønsket en så enkel spiller som mulig.

McLaren
McLaren; mener du at til tross for korrekt justert azimut kunne pickupen i neste øyeblikk helle både til den ene eller den andre siden neste gang du berørte armen, f.eks ved platebytte? Slik opplevde jeg for mange år siden en Audiocraft AC300 MkII arm, også unipivot. Ble derfor aldri fortrolig med denne armen.
 
P

Parelius

Gjest
K.H. skrev:
McLaren; mener du at til tross for korrekt justert azimut kunne pickupen i neste øyeblikk helle både til den ene eller den andre siden neste gang du berørte armen, f.eks ved platebytte? Slik opplevde jeg for mange år siden en Audiocraft AC300 MkII arm, også unipivot. Ble derfor aldri fortrolig med denne armen.
Ukjent problem for meg på min JMW 9" Signature, det som her sies.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.095
Antall liker
1.073
Torget vurderinger
10
Parelius skrev:
K.H. skrev:
McLaren; mener du at til tross for korrekt justert azimut kunne pickupen i neste øyeblikk helle både til den ene eller den andre siden neste gang du berørte armen, f.eks ved platebytte? Slik opplevde jeg for mange år siden en Audiocraft AC300 MkII arm, også unipivot. Ble derfor aldri fortrolig med denne armen.
Ukjent problem for meg på min JMW 9" Signature, det som her sies.
Høres betryggende ut, i tilfelle man skulle finne på å anskaffe en VPI noen gang...
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det var ikke noe varig problem nei, men om trådstarter vil ha en så enkel som mulig spiller/drivverk/arm så er vel ikke VPI tingen?

Det er ikke noe galt med VPI, det er bra spillere men det finnes enda enklere greiere varianter der ute som er mer plug and play og ikke noe dårligere tror nå jeg.

McLaren
 
Topp Bunn