Drivrem på Rega RP1

oldneil69

Medlem
Ble medlem
05.02.2012
Antall liker
0
Jeg har hatt en Rega RP1 et par års tid nå men synes den har begynt å spille ujevnt, det er liksom som om den spiller for sagte. Jeg har sjekket drivremen og for meg kan det se ut som og kjennes som om den er blitt veldig slakk.
Er det noen som har noe tips til hva problemet kan være og eventuelt si noe om det er "normalt" at remen må skiftes så tidlig?
Setter veldig pris som noen vil dele sin ekspertise:)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.585
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ei reim bør vare mer enn to år. Så lenge reima ikke slurrer (bør høres) så er ikke det årsaken. Problemet kan ligge i motoren, hvilket bør kunne være grunnlag for evt. reklamasjon.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.663
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Er ikke dette et vanlig problem på rimelige Rega spillere?

mvh

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.585
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Med ujevn motorgange mener du? Jeg har ingen erfaring selv, men mener å ha hørt om det, ja.

oldneil69

Medlem
Ble medlem
05.02.2012
Antall liker
0
Til info så skiftet jeg drivrema men uten at det hjalp.
Så da regner jeg med slik som det er nevnt at det er motoren som er gåen da? Noen som vet hvor mye dette vil koste å skifte?
Men skal ikke denne i utgangspunktet vare i flere år den da, med normal bruk?

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
213
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Til info så skiftet jeg drivrema men uten at det hjalp.
Så da regner jeg med slik som det er nevnt at det er motoren som er gåen da? Noen som vet hvor mye dette vil koste å skifte?
Men skal ikke denne i utgangspunktet vare i flere år den da, med normal bruk?
Sjekk med Mono AS. De kan sikkert skaffe. Men motoren bør absolutt vare mere enn et par år ja.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du plutselig opplever remmen som slakk, så kan motoren ha løsna fra festet i plintet. Kjenn etter om motoren sitter fast, rugg lett (ikke ta i) sideveis på drivhjulet på motoren (jeg mener den skal være fast på RP1). Se om den sitter sentrert i monteringshullet (sett rett ovenfra), gjerne med og uten remmen montert.

Ta en titt på en tilsvarende spiller i en butikk, og se om noe er annerledes enn din spiller. Eventuelt ta den med deg til en forhandler for å få hjelp med feilsøking. Rega selges jo praktisk talt 'over alt', så det skulle ikke være nødvendig å kontakte mono.

En ting jeg noen ganger har opplevd med Rega er at remmene er litt sleipe av slippmiddel fra støpeformen. De kan vaskes med klut og Zalo. Drivhjulet og sub platter/undertallerken kan vaskes med sprit på en klut eller Q-tips.

Topp Bunn