Mat, drikke og røyk Drikkevarer til bryllup

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har erfart at det er mange kloke hoder som forlyster seg med gode leskende dråper her inne.

I forbindelse med at jeg og min utkårede skal dele gjeld og gi katta ordnede forhold så vil jeg gjerne ha litt innspill til planlegging av drikkevarer til måltidet. Dette blir et godt nord-norsk bryllup (when in Rome) og folk skal ikke være tørste eller sultne etter arrangementet. Alt av råvarer (med et par unntak) er enten selvfanget, selv-prekevert, selv-plukket, selv-satt - høy DIY-faktor på mat. Tidsklemma satt en stopper for DIY på drikkefronten, dessverre, så her skal det bestilles i store monn fra vinmonopolet.no.

Menyen:

Dag 1 - middag (semi-uformell setting): Tørrfisksuppe (bacon, chorizo, og hjemmelaget tørrfisk)
Rødvin: Ricossa Barbera på kartong. God rødvin som gjør seg fint hos de fleste
Hvitvin: Jeg tenker en riesling eller chablis, men har lite grunnlag for å uttale meg om hva som er rett og ikke.
Øl: Siden dette er fredagen blir det antakeligvis et enkelt utvalg av "lokale" ølsorter (Nordlandspils), men jeg nøster opp i noen muligheter for å få levert noe litt mer eksotisk fra andre siden av Vestfjorden eller Narvik.

Selve dagen: Mottakelse: Her er tanken Prosecco de Valdobbiadene. Den er god, greit priset, og burde skli fint ned i de fleste ganer.
Meny:
Forrett: Klippfiskboller (en anelse pikante, klippfisken er selvfølgelig DIY, fanget utenfor Engeløya som tørrfisken)
Hovedrett: Bakt kveite (tatt i Nordfolda med stang) med glaserte rotgrønnsaker, ristede mandelpoteter (fra hagen)
Dessert: Enten multeorientert eller tyttebærorientert - avklares når vi se hva vi får plukket av multer

Drikke:
Forrett: Pale ale og hvitvin
Hovedrett: Hvitvin og en italiensk rødvin
Dessert: ?? (Hverken madammen eller undertegnede er spesielt begeistret for Tokaier eller Commandaria, men kanskje det finnes andre alternativer?)

Så - kjære livsnytere - det ligger et par vakuumerte kveitehoder til avhenting for det beste forslaget!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Er ikke noen vinkjenner så der må jeg nok melde pass. Der beste rådet jeg kan gi deg er å høre med de som jobber på Polet, de har gjennomgående meget god varekunnskap.

Forøvrig ( etter å ha lest menyen! :rolleyes: ) må jeg bare si at invitasjonen må ha kommet bort i Posten!!!???

Tror uansett drikke at gjestene vi huske det bryllupet leeenge!;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.670
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Alltid et prisspørsmål, dette her-
En kraftig italiensk rødvin som muligens er litt i overkant prismessig, er denne:

mara.JPG

Kraftig, rund, og sparker som en hest. Noe for svigers, kanskje.:) Rundt 170 på polet. Som sagt, kanskje litt i overkant.

mvh

Edit: Dessertvin- Kanskje en god Gewürztraminer?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Ser du vil bruke Pale ale, til forretten.. Kanskje en ide`å høre med Engeløya håndebryggeri om ikke begivenheten er veldig nært forestående:) Da har man plutselig mulighet til å forme etiketter, og evt smak selv.
Har selv tusket litt i faget selv og brygget faktisk til et bryllup en gang og fikk tilogmed endel skryt!! Bare et forslag:)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Når du nå bruker så mye fisk kunne du kanskje vurdere å bytte ut vin med Innis & Gunn øl. ( Bestillingsvare på Polet! ) Jeg synes at det fungerer meget godt til fisk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Hmm... ser at du har "uteglemt" aperitif til gjestene..? Gitt den geografiske lokasjon (og da forventes det også lokalt boende gjester vil jeg tro) så anbefales rett og slett Eau de Vie og Nyco (Samarin går også fint). Er det riktig fint folk som er ventet inn så kan du eventuelt pimpe opp aperitifen med en neve halve druer el.l. som en slags "tip of the Hat" til råstoffet i brennevinet. Aperitifen passer også godt til veganere, men da trengs det selvsagt MER druer og ikke noe brennevin :cool:

Til kveie med det tilbehøret ville jeg prøvd en god Riesling, budsjettet dikterer relativ kvalitet, dersom du også vil ha noe rødt bør du unngå "eikeværstingene" og heller gå for lettere men smaksrike varianter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Kjøpte nylagede gjeddeboller fra "Villfisken" her forleden, fantastisk gode sammen med smørsaus, litt feldsalat og en skje lakserogn... Da drakk vi en Chardonnay til, en Leeuwin Estate "Art Series" - som hadde noen år på seg. Australsk hvitvin på det beste og ikke alltid enkel å få tak i dessverre. Fantastisk kombinasjon. Det er nok ikke nødvendig å gå til SÅ voldsomt, jeg vil tro en hvilken som helst god Chardonnay vil kunne fungere fint med klippfiskboller også, uten at jeg derved kan si at jeg har smakt de (hint hint) :)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Bjørn Anders på øya kunne ikke, dessverre..

Mange fine tips her, riesling tror jeg blir en vinner, og stågodsammen med preferansene til min kjære.

Om d'herrer Sluk med fler forviller seg forbi Polarsirkelen er det rom i hus og båt. Nå har jeg tilogmed horn å by på!

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Nytt tastatur på mobilen gjør denne skrivingen litt krevende.. Kommer sterkere tilbake!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.992
Sted
Kongsberg
Gratulerer på forskudd!

Her har du grunnlaget for en hei dundrane fest. Får vann i munnen bare av å lese menyen... Her er mine forslag:

DSC_6052.jpg

Hvitvin til tørrfisksuppe, klippfiskboller (og forsåvidt også kveite):
Jean Geiler Riesling 2013 Vinmonopolet �>��>�Hvitvin�>�Frankrike�>�Alsace �>�Geiler Riesling Terroirs d�Alluvions 2012
Rimelig og topp til smakfull fisk (suveren til makrell m/ nypoteter og agurksalat). En favoritt her i huset.

Hvitvin til Kveite:
Terras Gauda 2013 Vinmonopolet
Noe dyrere. Fyldigere smak med (noe) mer sødme og mineraler. Bruker denne som Terrassevin. Nok en favoritt her i huset.
Ellers enig med slukets forslag om en god (blomsterrik) chardonnet. Dessverre er de beste (Burgund) også svært kostbare.
(Australske Bin 65 rundt 1990 var topp, men er IKKE der i dag. Leeuwin Estate må jeg personlig sjekke ut...)

Rødvin til fisk:
Gå gjerne for en vin fra kjøligere strøk; Østerrike, Tyskland eller New Zealand - uten fatlagring - og server den gjerne ved litt lavere
temperatur enn rommet (13-14 grader). Tørrfisksuppa (og kanskje klippfiskbollene) er kanskje temprementsfulle nok til å takle en
kraftig italiener som du selv foreslår (kjenner ikke denne).

Dessertvin: Hva med en muscatel?

mvh
Gunnar Brekke

PS. IKKE ta mine - eller noen andres - forslag som annet enn anbefalinger. Prøvesmak med din kjære - før evenementer!

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Bjørn Anders på øya kunne ikke, dessverre..

Mange fine tips her, riesling tror jeg blir en vinner, og stågodsammen med preferansene til min kjære.

Om d'herrer Sluk med fler forviller seg forbi Polarsirkelen er det rom i hus og båt. Nå har jeg tilogmed horn å by på!
Synd det da, hadde jo vert fint med noe skikkelig lokale greier.. men men det blir nok bra likevel, fant til og med pale ale fra frydnlund på coopen.. ikkje verst! gleder meg til å teste. Ikke det store utvalget her akkurat! om du går for utsalget til han stat i bodø så har Nøgne ø fantastisk øl:)

Topp Bunn