Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Moral", ja.

    Moral er noe en gruppe mennesker, stor eller liten, har bestemt er den "riktige" måte å handle og tenke på. Brukes ofte innen religion, men også sekulært òg ved følelsesmessig styring. Moral kan derfor ikke brukes til noe som helst, bortsett fra å styrke flokkmentalitet og å undertrykke fri tenkning. Vi så det til fulle under corona, og vi ser det nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en sønn som fikk panikk anfall og han fikk veldig god oppfølging, så jeg tror det er flere sider av dette...
    Det er vel litt viktig å ikke basere en mening på anekdoter og enkelthendelser?
    Mitt inntrykk er at BUP har blitt riktig bra. En tenåring som behøver hjelp og er villig til å få hjelp har bra tilbud. Det er verre når man har passert 18, med kapasitetsproblem og ventetider, og enda verre hvis man ikke engang vil motta hjelp. Da kommer man fort inn i kategorier som "for syk til å straffes, for frisk til å tvangsinnlegges". Det er noen dilemmaer der som ikke løses bare ved å knipse med fingrene, som MML også var inne på for noen innlegg siden.

    Apropos tilgang på våpen: Min yngste datter ønsket seg hjemmelaget bue for noen år siden. Hun hadde vel sett på "hunger games" og forstått at det var en ting med en bue som ens far hadde laget. Så jeg leste meg litt opp på hva som skal til å lime sammen en brukbar bue av lett tilgjengelige materialer. Jeg innså ganske fort at det der ville bli et livsfarlig våpen og totalt uegnet i tettbygd strøk, så hun fikk nøye seg med en Taylor GS Mini gitar i stedet. Hadde dessverre ikke tid til å lage en gitar til henne der og da. Men materialer og verktøy er det samme, enten resultatet er en gitar eller pil & bue. Ikke helt lett å forby og kontrollere på forhånd, annet enn ved drakoniske konsekvenser hvis noen finner på å bygge og bruke et slikt våpen, og dermed sikrer at de som kunne tenkt den tanken tenker et par ganger til.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Mitt inntrykk er at BUP har blitt riktig bra. En tenåring som behøver hjelp og er villig til å få hjelp har bra tilbud. Det er verre når man har passert 18, med kapasitetsproblem og ventetider, og enda verre hvis man ikke engang vil motta hjelp. Da kommer man fort inn i kategorier som "for syk til å straffes, for frisk til å tvangsinnlegges". Det er noen dilemmaer der som ikke løses bare ved å knipse med fingrene, som MML også var inne på for noen innlegg siden.

    Apropos tilgang på våpen: Min yngste datter ønsket seg hjemmelaget bue for noen år siden. Hun hadde vel sett på "hunger games" og forstått at det var en ting med en bue som ens far hadde laget. Så jeg leste meg litt opp på hva som skal til å lime sammen en brukbar bue av lett tilgjengelige materialer. Jeg innså ganske fort at det der ville bli et livsfarlig våpen og totalt uegnet i tettbygd strøk, så hun fikk nøye seg med en Taylor GS Mini gitar i stedet. Hadde dessverre ikke tid til å lage en gitar til henne der og da. Men materialer og verktøy er det samme, enten resultatet er en gitar eller pil & bue. Ikke helt lett å forby og kontrollere på forhånd, annet enn ved drakoniske konsekvenser hvis noen finner på å bygge og bruke et slikt våpen, og dermed sikrer at de som kunne tenkt den tanken tenker et par ganger til.
    Gi de instrumenter før alvoret tar de! Å spille musikk gir sjelefred!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Prøve å ringe 113 og si du er meget syk og trenger hjelp med hodet, eller retter sagt innsiden av hodet. Da får du trolig beskjed om å komme tilbake om et år - da kan vi trolig ha en time til deg....
    Nå vil du faktisk ALDRI få en slik beskjed fra 113! ALDRI!!!
    For det første er det ikke 113 som deler ut timer!
    Men så er også systemet slik at hvis du ringer 113 med en slik melding så vil de etter å ha snakket med deg og konkludert med at det faktisk er noe som feiler deg så vil de sende en sykebil som frakter deg til en legevaktlege som etter å ha undersøkt deg, enten sender deg til et psykiatrisk sykehus eller til en flyplass der det står et fly som tar deg med til et psykiatrisk sykehus. Slike sykehus ligger ikke på hvert et nes, så mange må flys dit.
    Det er selvsagt en mulighet for at legen konkluderer med at du ikke er syk nok til å sendes til sykehus. Da vil du evt. få et pilleglass og sendes hjem. Nå er det slik at almenleger (legevaktlegen) gjerne ikke vil ha psykiatriske pasienter "gående løse" da disse pasientene gjerne skaper unødvendig mye bry for legen. De færreste slike pasienter er fornøyd med å bli sendt hjem med piller. De vil ofte forårsake mye mas både for 113 og legevaktlegen med "unødvendige" telefoner. Derfor vil i de fleste tilfeller legevaktlegen gjøre alt han kan for å få slike pasienter "ut av håret". Så du vil i de aller fleste tilfeller bli videresendt til et dertil egnet sykehus. Dette sykehuset tar i mot deg og skriver deg inn. Du blir neste morgen ( nesten alle slike pasienter ringer 113 om natta! ) undersøkt av en psykiatrispesialist som på grunn av små ressurser og mangel på sengeplasser ( mitt og Lars Eriks argument! ) sender deg hjem i løpet av formiddagen! Så ringer pasienten selvsagt 113 påfølgende natt og hele historien gjentar seg. Jeg har sett samme jenta bli sendt med fly mitt på natta til Tromsø 3 netter på rad, med politifølge fordi man fryktet utagerende oppførsel. Hver gang kom hun alene tilbake med SAS. Men i følge "powers to be" er dette et helt adekvat psykiatritilbud! Og der er da enkelte av oss veldig uenige! Det er imho en skam at det er slik i "verdens rikeste land"!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og med høyres pakkeløsninger så skal alle skvises gjennom det samme firkanthullet. Etter x behandlinger blir du erklært frisk eller what-not.

    Sengeplassene i psykiatrien er nå så få at det holder kun til brannslukking av åpne flammer. Ulmebrannen får bare ligge der å godgjøre seg. Hvor mange er det ikke som blir gående inn og ut da de ikke får skikkelig behandling. Og ettervernet er gjerne en vits også.


    Ta drapsmannen fra kongsberg. Arbeidsledig og sitter alene i leilighet i noen år. Hvilke resultater tror de folk får når de settes i slik situasjon etter behandling? Han skal visstnok vært tvangsinnlagt.

    Og koronatiltakene har heller ikke bidratt. Lavterskeltilbud for psykisk lidelse var det aller første som stengte ned i mars 2020 og det aller første som stengte ved enhver antydning til bølgetopp. Kunne jo ikke risikere at korona spredte seg litt, så da var det mye bedre at psyke folk satt alene i leilighetene sine og fikk det verre.

    Kanskje den assisterende direktøren skulle ha skrevet litt om dette i sin kvalmende bok der han casher inn.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og Erna ymter frempå at det ikke er gjort nok for å overvåke ensomme ulver. Og det 8 år etter at hun har sa bare Høyre kan beredskap. Makan til frekkhet. Og som om mer overvåking ville løst en dritt. Fyren var kjent.

    Ensomme ulver vil alltid være. Det vi må gjøre er å hindre dem fra å bli til. Hindre at de blir ekskludert fra samfunnet.


    Det er et gammelt ordtak fra det gode utlandet som lyder noe slikt:
    Hvis unge menn ikke blir inkludert i stammen, vil de brenne ned landsbyen bare for å føle varmen.

    Erna kan sammen med Carl Ivar sette seg ned. Deres løsninger har gjort vondt mye verre.
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.997
    Antall liker
    721
    Endelig, det er Ernas og høyres skyld.!
    Ferdig snakka.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ventet på den, Gubra.

    Husk at de psykisk syke er egentlig ikke syke. De er bare noen late jævler som har vondt i viljen. Gjør Norge livet det surt nok for dem så vil de ta seg sammen og skaffe seg en jobb.

    Denne filosofien har styrt i 8 år nå. Det har selvsagt en innvirkning på samfunnet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Endelig, det er Ernas og høyres skyld.!
    Ferdig snakka.
    Ja, for noe lignende skjedde aldri under de rødgrønne, og det vil selvsagt aldri skje igjen nå som Støre & co har tatt over. Og i sosialdemokratisk styrte land som Sverige, Danmark eller New Zealand skjer aldri noe slikt. Helt utenkelig. :rolleyes:
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Ensomme ulver vil alltid være. Det vi må gjøre er å hindre dem fra å bli til. Hindre at de blir ekskludert fra samfunnet.
    Noen har jo valgt, av egen fri vilje, å leve utenfor det som er ansett å være det etablerte.
    Skal disse også tvinges inn i en strukturert A4 tilværelse?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    we ´re ob D balll.....

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvor er styrkingen av psykiatrien, asbjørn? Det ble med ordene fra Høie. Det gylne løftet var en vits. Fastlegene underfinansieres. Fengselsapperatet lider under ABE-"reformen".

    Kutt, kutt og atter kutt.

    Samtidig ble de psykisk syke rammet knallhardt økonomisk. Kutt, kutt og atter kutt.

    Du må gjenre innbille deg at det ikke har hatt noen effekt på disse folks helse og utvikling.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Noen har jo valgt, av egen fri vilje, å leve utenfor det som er ansett å være det etablerte.
    Skal disse også tvinges inn i en strukturert A4 tilværelse?
    Hvem snakker om en a4-tilværelse.

    Jeg tviler sterkt på at folk frivillig velger å være arbeidsledig og å bo alene i en leilighet i åresvis.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Høyres feil" er det ikke rom for å si. Derimot tankegangen, som flere enn Høyre deler; at alle skal passe inn i A4- samfunnet. De fleste trenger ikke mindre klasser på skolen, de fleste trenger ikke et styrket BUP og PPT, skolehelsetjeneste, tidlig nok og lenge nok psykiatrisk behandling. Men for de som trenger det, blir en slik tankegang en av grunnene til at de faller mer og mer utenfor.
    "Pakkeforløp" er direkte ødeleggende for både behandling og tilfriskning. Er det nettopp noe disse menneskene IKKE er, så er det A4. De må få hjelp NÅR de trenger det, og så LENGE de trenger det. Nok et eksempel på at for å behandle alle likt, må alle behandles ulikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at PST hadde bekymringssamtale med fyren i 2017 og kom til at han var langt ute av vater. Ikke religiøst eller politisk motivert, men alvorlig psykisk syk, og henvist til helsetjenesten i 2018.


    Nå vet vi ikke helt hva som skjedde eller ikke skjedde der, men la oss hypotetisk si at det fant sted en samtale hvor fyren nektet plent for at det var noe som helst i veien med ham og sa at noen behandling trengte han ihvertfall ikke, og like hypotetisk at legen tross alt ikke fant tegn på tilstrekkelig akutt fare for ham selv eller omgivelsene til at det var grunnlag for tvangsinnleggelse der og da. Er det noe mer samfunnet har hjemmel for å gjøre i den situasjonen? Noen som vet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Mitt inntrykk er at BUP har blitt riktig bra. En tenåring som behøver hjelp og er villig til å få hjelp har bra tilbud. Det er verre når man har passert 18, med kapasitetsproblem og ventetider, og enda verre hvis man ikke engang vil motta hjelp. Da kommer man fort inn i kategorier som "for syk til å straffes, for frisk til å tvangsinnlegges". Det er noen dilemmaer der som ikke løses bare ved å knipse med fingrene, som MML også var inne på for noen innlegg siden.

    Apropos tilgang på våpen: Min yngste datter ønsket seg hjemmelaget bue for noen år siden. Hun hadde vel sett på "hunger games" og forstått at det var en ting med en bue som ens far hadde laget. Så jeg leste meg litt opp på hva som skal til å lime sammen en brukbar bue av lett tilgjengelige materialer. Jeg innså ganske fort at det der ville bli et livsfarlig våpen og totalt uegnet i tettbygd strøk, så hun fikk nøye seg med en Taylor GS Mini gitar i stedet. Hadde dessverre ikke tid til å lage en gitar til henne der og da. Men materialer og verktøy er det samme, enten resultatet er en gitar eller pil & bue. Ikke helt lett å forby og kontrollere på forhånd, annet enn ved drakoniske konsekvenser hvis noen finner på å bygge og bruke et slikt våpen, og dermed sikrer at de som kunne tenkt den tanken tenker et par ganger til.
    Det gir ikke nødvendigvis noen mening å forby bue eller lignende, selv om jeg forstår det dithen at armbrøst er forbudt å eie(?). Ellers er det forbudt å bære kniv ute i det offentlige rom, det er forbudt å eie typiske "drapskniver" av ymse slag, samt diverse slagvåpen, og politiet beslaglegger det de har hjemmel til, og sikkert enda litt. Så egentlig er det ikke noe stort problem, sånn sett. Men det markerer et standpunkt dersom man har ordninger for potensielle våpen som dreper på avstand, det sender et signal om at det ikke er ok, hvilket betyr at lovlydige holder seg unna, og antallet i omløp blir ganske lavt. Det har en viss effekt over tid.

    Dette med å fange opp kandidater har jo vært etterspurt. Det tror jeg er vanskelig. Det beste vil nok heller være å satse i retning av begrensning av antallet kandidater, da ved å styrke de instanser som ivaretar dysfunksjonelle familier, samt barn med åpenbare avvik, samt det generelle psykiske helsevern. Men generell begrensning av friheten til mennesker som sier eller gjør rare ting er neppe noen farbar vei.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Endelig, det er Ernas og høyres skyld.!
    Ferdig snakka.
    Nei der deler de alle sammen ansvar. Det var ikke noe bedre før Erna kom i posisjon, men hun har faktisk hatt muligheten til å gjøre noe de årene hun har vært sjefen!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette med å fange opp kandidater har jo vært etterspurt. Det tror jeg er vanskelig. Det beste vil nok heller være å satse i retning av begrensning av antallet kandidater, da ved å styrke de instanser som ivaretar dysfunksjonelle familier, samt barn med åpenbare avvik, samt det generelle psykiske helsevern. Men generell begrensning av friheten til mennesker som sier eller gjør rare ting er neppe noen farbar vei.
    Nå er vel diskusjonen i Norge snarere at barnevernet har vært i kjappeste laget med å gripe inn i dysfunksjonelle familier, og Norge har fått gjentatte smekk på fingeren i Menneskerettsdomstolen for det. Mitt inntrykk er fortsatt at barne- og ungdomspsykiatrien er tålelig på stell, men at det er kapasitetsproblemer når man har passert 18, og at det fortsatt er et «hull i systemet» når folk kan falle mellom straff og behandling.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Noen har jo valgt, av egen fri vilje, å leve utenfor det som er ansett å være det etablerte.
    Skal disse også tvinges inn i en strukturert A4 tilværelse?
    Nei, Gud forby!
    Men det er faktisk stor forskjell på de som frivillig velger et slikt liv for seg selv og de som ufrivillig grunnet sykdom etc blir "dyttet" ut i et slik liv utenfor samfunnet. Det er den siste gruppen som har behov for en hjelp som samfunnet dessverre alt for ofte ikke gir dem.
    Men for å være litt grei med de bevilgende og ikke bare skylde på dem, så har politikerne også begått ganske mange bjørnetjenester mot de som faller utafor med et lovverk som dessverre ikke er godt nok. Mange med psykiske problemer nekter å ta i mot hjelp og da er det veldig vanskelig å tvinge dem til å ta i mot behandling. De har rett til å si "NEI VIL IKKE!" også når de selv ikke er i stand til å vurdere situasjonen og egne behov.
    Ut fra egen erfaring vet jeg mye om hvor vanskelig det er å få umyndiggjort noen. Lovverket i forhold til tvangsinnleggelse er heller ikke godt nok. En helt psykotisk person kan tvangsinnlegges, men så snart han er litt bedre kan han forlange seg utskrevet, og det før han er frisk! Han reiser hjem med pilleglssene sine og vel hjemme slutter han å ta pillene for han føler ikke behov for dem ( mange slike medikamenter har ubehagelige bivirkninger også ) og da er det "på'n igjen!" Loven tillater ikke å holde på en tvangsinnlagt persontil han er helt helbredet. Og det er synd. Og dessverre kommer det av en misforstått humanisme fra de som er lovgivende!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Nå er vel diskusjonen i Norge snarere at barnevernet har vært i kjappeste laget med å gripe inn i dysfunksjonelle familier, og Norge har fått gjentatte smekk på fingeren i Menneskerettsdomstolen for det. Mitt inntrykk er fortsatt at barne- og ungdomspsykiatrien er tålelig på stell, men at det er kapasitetsproblemer når man har passert 18, og at det fortsatt er et «hull i systemet» når folk kan falle mellom straff og behandling.
    Det peker jo også på hvor vanskelig dette er som helhet. Intensjonene er garantert de beste, men det å finne balansepunkt og innsatsverktøy er ikke presis vitenskap. Og kritikken hagler enten man feiler den ene eller den andre veien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei der deler de alle sammen ansvar. Det var ikke noe bedre før Erna kom i posisjon, men hun har faktisk hatt muligheten til å gjøre noe de årene hun har vært sjefen!
    Så fint at det nå er Støre og Kjerkol som har ansvaret, da. Dette bør jo bare bli løst før neste tirsdag. Permanent.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Så fint at det nå er Støre og Kjerkol som har ansvaret, da. Dette bør jo bare bli løst før neste tirsdag. Permanent.
    Dessverre tar slikt noe mere tid, men selv om dette kunne vært løst med et fingerknips ville jeg nok ikke holdt pusten! For mellom oss så har jeg meget liten ( grensende til ingen ) tro på at denne rød grønne regjeringen vil gjøre noe som monner, de heller! De har faktisk sittet sammen i regjering tidligere også, og det uten å gjøre noe revolusjonerende på dette området!

    Edit: Dette ( psykiatrien ) er et tema som egner seg veldig dårlig for partipolitikk/kjekling. Det er nemlig ingen av dem som har noe å skryte av på dette området. De er like skyldige hel hurven!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det blir for enkelt å skylde på menneskerettighetskommisjonen. Det er da slett ikke snakk om å ta barna fra foreldrene, derimot å gi både barn og foreldre hjelp.

    At BUP fungere bra, er heller ikke poenget. Derimot at bevilgninger og bemanning er alt for små. Jeg har jobbet i skoleverket i mange år, og vet av erfaring at det tar evigheter før hjelpen kommer. I tillegg tar dokumentasjon på forhånd like mange evigheter. Dessuten er lærere fra før av nedlesset av totalt unødvendig dokumentasjonspress. Og DER har Høyre det hele og fulle ansvar, med sin hang til å kontrollere at man gjør jobben sin. Som man altså IKKE får gjort, pga at man hele fukkings tiden må bevise at man gjør den.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det blir for enkelt å skylde på menneskerettighetskommisjonen. Det er da slett ikke snakk om å ta barna fra foreldrene, derimot å gi både barn og foreldre hjelp.

    At BUP fungere bra, er heller ikke poenget. Derimot at bevilgninger og bemanning er alt for små. Jeg har jobbet i skoleverket i mange år, og vet av erfaring at det tar evigheter før hjelpen kommer. I tillegg tar dokumentasjon på forhånd like mange evigheter.

    Dessverre har du helt rett!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man går i samme fella som alltid; tro på forbud og å begrense folks liv. For å føle seg ""trygge". Hadde trygghet vært målet, er det helt andre ting som må til. Flere ressurser i skolen, la lærere være lærere- ikke kontor-rotter som må bruke mer tid på dokumentasjon og møter enn å være lærere, lavterskelinngang til et PPT og BUP med nok bemanning, styrke psykisk helsevern- slik at der også blir lavterskel og at man får hjelp så lenge man trenger det. Se folk, snakke med de.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at PST hadde bekymringssamtale med fyren i 2017 og kom til at han var langt ute av vater. Ikke religiøst eller politisk motivert, men alvorlig psykisk syk, og henvist til helsetjenesten i 2018.


    Nå vet vi ikke helt hva som skjedde eller ikke skjedde der, men la oss hypotetisk si at det fant sted en samtale hvor fyren nektet plent for at det var noe som helst i veien med ham og sa at noen behandling trengte han ihvertfall ikke, og like hypotetisk at legen tross alt ikke fant tegn på tilstrekkelig akutt fare for ham selv eller omgivelsene til at det var grunnlag for tvangsinnleggelse der og da. Er det noe mer samfunnet har hjemmel for å gjøre i den situasjonen? Noen som vet?
    Jeg vil vel tro at politiet kan ha hjemmel til å følge med på situasjonen, men helsevesenet har ingen mulighet til å gjøre noe i en slik setting. Dette er desverre en svært vanlig problemstilling, selv om det riktignok er svært sjelden at alvorlig psykisk syke er farlige for andre.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå vil du faktisk ALDRI få en slik beskjed fra 113! ALDRI!!!
    For det første er det ikke 113 som deler ut timer!
    Men så er også systemet slik at hvis du ringer 113 med en slik melding så vil de etter å ha snakket med deg og konkludert med at det faktisk er noe som feiler deg så vil de sende en sykebil som frakter deg til en legevaktlege som etter å ha undersøkt deg, enten sender deg til et psykiatrisk sykehus eller til en flyplass der det står et fly som tar deg med til et psykiatrisk sykehus. Slike sykehus ligger ikke på hvert et nes, så mange må flys dit.
    Det er selvsagt en mulighet for at legen konkluderer med at du ikke er syk nok til å sendes til sykehus. Da vil du evt. få et pilleglass og sendes hjem. Nå er det slik at almenleger (legevaktlegen) gjerne ikke vil ha psykiatriske pasienter "gående løse" da disse pasientene gjerne skaper unødvendig mye bry for legen. De færreste slike pasienter er fornøyd med å bli sendt hjem med piller. De vil ofte forårsake mye mas både for 113 og legevaktlegen med "unødvendige" telefoner. Derfor vil i de fleste tilfeller legevaktlegen gjøre alt han kan for å få slike pasienter "ut av håret". Så du vil i de aller fleste tilfeller bli videresendt til et dertil egnet sykehus. Dette sykehuset tar i mot deg og skriver deg inn. Du blir neste morgen ( nesten alle slike pasienter ringer 113 om natta! ) undersøkt av en psykiatrispesialist som på grunn av små ressurser og mangel på sengeplasser ( mitt og Lars Eriks argument! ) sender deg hjem i løpet av formiddagen! Så ringer pasienten selvsagt 113 påfølgende natt og hele historien gjentar seg. Jeg har sett samme jenta bli sendt med fly mitt på natta til Tromsø 3 netter på rad, med politifølge fordi man fryktet utagerende oppførsel. Hver gang kom hun alene tilbake med SAS. Men i følge "powers to be" er dette et helt adekvat psykiatritilbud! Og der er da enkelte av oss veldig uenige! Det er imho en skam at det er slik i "verdens rikeste land"!
    Høres jo flott ut å bli flydd til nærmeste psykiatrisk sykehus, men redd det ikke er så enkelt her i sør selv om det ikke var mer enn et par mil til Blakstad. De var fornøyd når de fant ut at det ikke var hjerteinfarkt, det var jo jeg og, og fikk beskjed at jeg skulle bli prioritert da jeg var i fullt arbeid. Noen å prate med hadde de ikke på et sykehus med mange tusen ansatte... Tenkte at jeg da fikk hjelp raskt men først konsultasjon var altså om 4 mndr - prioritert i brevs form en uke senere... Takket være en god nabo og arbeidsgivers helsetjenste og gode kolleger å snakke med fikk jeg den hjelpen jeg trengte - men det er sef ikke noe galt med spysikatrien i Norge....

    Selv om det gikk 5 liv er det vel ingen som blir stilt til ansvar denne gangen heller...Å være syk på sinnet er et rent helvete, en ute av kroppen opplevelse. Det er kroppen som styrer deg og ikke omvendt er vel den beste beskrivelse av hvordan det føles Jeg var bare syk noen måneder og kan knapt forestille meg hvordan det er å gå slik år ut og år inn...
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hvilken krenkefest?

    Folk har helt feilaktig blitt hengt ut som drapsmann, fordi kødden i resett hang seg opp i konvertitt og listet opp enkelte som har konvertert.

    Media slang seriøst opp konvertitt. Deretter slang de opp på alle forsider at PST sier det er terror.

    Nå går de stillere i dørene.



    jeg synes han er 100 % på ballen når han sier følgende:

    - Journalister er noen man bør kunne stole på. Fyren var sinnssyk, han har vært inn og ut av institusjoner, blitt varslet om, men det media velger å fokusere på er at han angivelig var konvertitt. Det er skremmende, mener Hussein.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat her blir jeg krenket av at noen blir krenket av at man faktisk reagerer på uriktig informasjon. Mannen er psykisk syk, er hverken terrorist eller konvertitt. Moskeen han oppsøkte sa han ikke hadde noen anelser om hva det å være muslim var.

    Så ja; krenkelse grunnet uriktige, kjappe tolkninger er helt på sin plass.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Larson og Lars Erik er veldig raske å sikre når de skriver om helse/psykiatri og de antyder løsning på det meste.
    Åpenbart at de ikke har peiling på det de beveger seg inn i, og det er så til de grader at å imøtegå alle disse skriverier er en formidabel oppgave som jeg ikke vil bruke tid på.
    De har også en fastlåst politisk vinkling på det hele.Selvtilliten er i orden.
    Mer usikkerhet og tvil vil komme med årene tror jeg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Larson og Lars Erik er veldig raske å sikre når de skriver om helse/psykiatri og de antyder løsning på det meste.
    Åpenbart at de ikke har peiling på det de beveger seg inn i, og det er så til de grader at å imøtegå alle disse skriverier er en formidabel oppgave som jeg ikke vil bruke tid på.
    De har også en fastlåst politisk vinkling på det hele.Selvtilliten er i orden.
    Mer usikkerhet og tvil vil komme med årene tror jeg.
    Nå tøver du fælt! Jeg har folk i min nære omgangskrets som har vært innom psykiatrien. Jeg har også jobbet i skoleverket i en årrekke òg vært støttekontakt for psykisk syke.

    Hvem som da ikke aner hva man snakker om, er temmelig opplagt!
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeeze ....baserer du dine oppfattede faktameninger på at du har en du kjenner i psykiatrien ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn