Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det er sikkert ingen som har gjort det før eller tenkt tanken? Alle andre som jobber med dette er idioter som ikke skjønner noe?
    Det letteste er å FØRST ta vekk fristelsene, så diskutere! Noe som sikkert skjer hele tiden, men som det kommer frem i media, det er ingen lett vitenskap når det kommer til psyke og hva noen tenker!
    Selvsagt tenkte feks lærer på skolen hans på det. Men med uendelig ventetid på hjelp fra PPT, BUP, for få assistenter i skolen, for store klasser, for dårlig utbygd skolehelsetjeneste, for få ressurser innen psykisk helse og dermed alt for lang ventetid òg mangefull hjelp når man etter år muligens er så heldig å få den fører til at slike personer blir psykere og psykere underveis.

    Det er her støtet må settes inn. Bygg opp like stort følelsesmessig engasjement her, som du har for å forby pil og bue så kan man komme noen vei.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    For øyeblikket er det fritt salg av økser og motorsager. Hva gjør vi den dagen en eller annen tulling går berserk med et slik "våpen"?
    Ingen ting vil jeg tro.
    Ble det innført restriksjoner på salg av øks etter Cato Air hendelsen for snart 20 år siden?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Tilbake til det faktum at politiet i den initielle konfrontasjon ikke løsnet skudd og stoppet mannen der og da bør man forsøke å huske litt lenger enn 14 dager tilbake. I Sarpsborg ble en svenske med psykiske problemer og stor kniv skutt av politiet mens han forfulgte en mann. Noen som husker hvilken "shitstorm" dette medførte og alle de som "kjente" ham og gav vitnemål om hvilken kjernekar denne svensken var.
    Nå "vet" vi jo også at politiet ville fått ramsalt kritikk hvis de ikke hadde skutt og den forfulgte hadde blitt skadet/drept! Så uansett hva som skjer er det politiet sin feil!
    Det vi som samfunn må bestemme oss for er hva som skal veie tyngst, rettighetene til en mer eller mindre psykotisk potensiell/faktisk morder, eller de uskyldige offrene? Slik det er nå får politiet kritikk hvis de skyter og forhindrer et drap, og de får kritikk hvis de ikke skyter og en gjerningsmann dreper folk.
    I min verden er det så "enkelt" at hvis du løper rundt og truer noen med "våpen" og politiet kommer, beordrer deg til å stoppe så er det faktisk en "yrkesrisiko" å bli skutt av politiet hvis du ikke adlyder politiets ordre. I USA kalles dette "suicide by cop".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Hva om hvem som helst kunne kjøpe håndgranater fordi "de uansett kunne kastet stein på noen og klart å drepe dem allikevel"? Hvorfor ikke gjøre terskelen for å enkelt kunne forvolde skade og død litt høyere, liksom?
    Tja, er du interessert i håndgranater er det jo bare å dra på Harryhandel. De selges relativt fritt i Sverige for under en hundrelapp pr stykk!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Selvsagt tenkte feks lærer på skolen hans på det. Men med uendelig ventetid på hjelp fra PPT, BUP, for få assistenter i skolen, for store klasser, for dårlig utbygd skolehelsetjeneste, for få ressurser innen psykisk helse og dermed alt for lang ventetid òg mangefull hjelp når man etter år muligens er så heldig å få den fører til at slike personer blir psykere og psykere underveis.

    Det er her støtet må settes inn. Bygg opp like stort følelsesmessig engasjement her, som du har for å forby pil og bue så kan man komme noen vei.
    Sofa vitenskapen er kommet langt...
    Finnes det en eneste person her eller ellers i landet som er uenig i dette?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sofa vitenskapen er kommet langt...
    Finnes det en eneste person her eller ellers i landet som er uenig i dette?
    Ganske mange, virker det som. Siden å forby er det ryggmargsrefleksen sier- hos så mange. Ryggmargsrefleksen burde jo være "hvorfor har ingen fanget opp denne mannen?"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Ingen ting vil jeg tro.
    Ble det innført restriksjoner på salg av øks etter Cato Air hendelsen for snart 20 år siden?
    Selvsagt ikke, et par episoder på 20 år! Men når dette blir mer vanlig?
    Se bare på dette med macheter. Vi har lenge hatt et knivforbud, men likevel vil politikere "løse et problem" med forbud mot macheter.
    Vel for de som ikke visste det var macheter forbudt allerede!! En machete er faktisk ikke noe annet enn en stor kniv! men nå har de
    "ansvarlige" politikere da vedtatt et forbud. Og dette løser selvsagt alle problemene? Vel det å skade/drepe folk med kniv/machete er faktisk "mye mer forbudt" enn det å bære et slik ulovlig våpen! ?? Mulig mange glemmer her at det faktisk er forbudt å drepe folk?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ja?

    Du har til nå kun vist én. Den lettvinte løsningen.
    Og du har vist null.
    Har jeg vært uenig i at man må se på helsevesenet?
    Men man kan samtidig eller først se på tilgangen! Så fortell meg, hvorfor skal man ikke begrense tilgangen?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Så fortell meg, hvorfor skal man ikke begrense tilgangen?
    En enkel grunn er at de politikere som sitter på budsjettene da vil mene at "problemet er løst" og psykiatrien ikke vil få mere ressurser!
    En annen grunn er at hvis vi skal følge opp denne "forby forby" holdningen hver gang det skjer noe vil vi ende opp med et veldig utrivelig samfunn!
    Nettet er en uendelig kilde til informasjon og det er ikke vanskelig for en som ønsker det å finne oppskrifter på sprengstoff som stort sett inneholder ting som du vil finne i de fleste kjøkken/vaskerom. Men vi kan selvsagt gjøre som Kina, innføre totalforbud mot det meste og total overvåkning! DA blir det sikkert trygt!
    Men ønsker vi å leve i et slik samfunn?
    Den som er villig til å ofre sin frihet for en stund i trygghet, fortjener verken frihet eller trygghet. (Benjamin Franklin)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og du har vist null.
    Har jeg vært uenig i at man må se på helsevesenet?
    Men man kan samtidig eller først se på tilgangen! Så fortell meg, hvorfor skal man ikke begrense tilgangen?
    Null?

    Jeg følger som vanlig ikke flokken, har ingen som helst tro på at forbud hjelper på noe som helst. Denne mannen har vært psyk siden barneskolen, og det var derfra og fram til i dag feilene ligger. Gjerne også tidligere.

    En annen viktig ting, er at dette er neppe det siste av handlinger begått av psykisk syke vi vil se framover. De fra før av svært psykisk syke ble neppe spesielt bedre av corona- håndteringen; isolasjon, fravær av aktiviteter, samkvem med andre, stopp i opplegg for rusmisbrukere og behandling gjennom aktiviter for psykisk syke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du har førstehands kjennskap til situasjonen der?
    Vil du dele?
    Er det ikke ganske åpenbart at politiet ikke skjøt og uskadeliggjorde ham allerede inne på Coop?

    Hvorfor det ikke skjedde vet vi ikke, men han fant tydeligvis en nødutgang eller noe før politiet hadde hentet skjold eller hva det var. Patruljen ble beskutt, men hvorfor de søkte dekning og ventet på tredjemann heller enn å tømme magasinene i fyrens generelle retning får vi vel vite etterhvert.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    En enkel grunn er at de politikere som sitter på budsjettene da vil mene at "problemet er løst" og psykiatrien ikke vil få mere ressurser!
    En annen grunn er at hvis vi skal følge opp denne "forby forby" holdningen hver gang det skjer noe vil vi ende opp med et veldig utrivelig samfunn!
    Nettet er en uendelig kilde til informasjon og det er ikke vanskelig for en som ønsker det å finne oppskrifter på sprengstoff som stort sett inneholder ting som du vil finne i de fleste kjøkken/vaskerom. Men vi kan selvsagt gjøre som Kina, innføre totalforbud mot det meste og total overvåkning! DA blir det sikkert trygt!
    Men ønsker vi å leve i et slik samfunn?
    Den som er villig til å ofre sin frihet for en stund i trygghet, fortjener verken frihet eller trygghet. (Benjamin Franklin)
    Du sier dette som om det skulle være en enten eller situasjon. Noe det selvsagt ikke er!
    Hvilken frihet får du med våpen som kan drepe på avstand?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er det ikke ganske åpenbart at politiet ikke skjøt og uskadeliggjorde ham allerede inne på Coop?

    Hvorfor det ikke skjedde vet vi ikke, men han fant tydeligvis en nødutgang eller noe før politiet hadde hentet skjold eller hva det var. Patruljen ble beskutt, men hvorfor de søkte dekning og ventet på tredjemann heller enn å tømme magasinene i fyrens generelle retning får vi vel vite etterhvert.
    Netopp, etterhvert.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Politiet på Kongsberg hadde garantert kapasitet til å håndtere denne situasjonen alene men var antagelig usikre på hva man stod overfor og kalte inn reserver. Det finnes jo Politi både i Eiker og Drammen så de kunne fått forsterkninger ganske raskt.

    At man la Politihovedkvarteretfor regionen til Tønsberg var neppe noen genistrek heller.

    Mht våpen så kan man 3D printe pistoler og opp om man har kapasiteten, også i kunststoff slik at de kan tas med på fly. Ammoen må vel og spesiallages formoder jeg.

    Eksempler på 3D printede maskineri. Materiale ukjent. En kan jo formode at det er enklere å kjøpe "brukt" men egenprodusert setter ikke nødvendigvis spor.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Du sier dette som om det skulle være en enten eller situasjon. Noe det selvsagt ikke er!
    Hvilken frihet får du med våpen som kan drepe på avstand?
    Jo i praksis viser det seg at sett fra politikeres side er dette et "enten eller". Hadde det ikke vært det ville psykiatrien vært alvorlig styrket eller ABB sine herjinger!
    Og som sagt så ser jeg 100% prinsippielt på dette, som jeg tror Lars Erik også gjør, VI KAN IKKE FORBY OSS FRA ALT SOM ER FARLIG!
    Hvor ofte i det 21 århundrede har noen benyttet pil og bue til noe slikt?
    Vel skal vi følge din logikk burde selvsagt tilgang på økser blitt innskrenket betydelig etter Cato Air.
    Kurs, søknad og regsitrering for å kjøpe øks? Tja mange ville nok mene det var på høy tid. Men løser det problemet slik at noe slik ikke skjer igjen? NEI! Men alle som bruker øks i næring eller hobby vil få problemer de ikke behøver å ha.
    Og så kan vi, hvis vi forsøker å være litt prinsippielle se for oss en situasjon der Statsministeren ikke heter Jonas men Sylvi. Et fellestrekk som går gjennom flere slike saker i hele Europa, og verden for øvrig faktisk, er at gjerningspersonen sier at han (det er som oftest menn) er muslim! Tror du Sylvi ville fokusere på pil og bue eller Islam?? Og for å følge "forby forby" logikken ville hun nok ganske kjapt komme med et forbud mot denne ideologien! Er det noe du ønsker? Drap og terror er allerede fobudt, så jeg i likhet med "den unge pene trønderen" ønsker en dramatisk opptrapping av det psykiatriske helsevesenet! Og hvis så skjedde ville det kanskje ikke være nødvendig å forby alt som kan være farlig! Og jo færre forbud jo bedre samfunn slik jeg ser det!


    Edit: Typo
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jo i praksis viser det seg at sett fra politikeres side er dette et "enten eller". Hadde det ikke vært det ville psykiatrien vært alvorlig styrket eller ABB sine herjinger!
    Og som sagt så ser jeg 100% prinsippielt på dette, som jeg tror Lars Erik også gjør, VI KAN IKKE FORBY OSS FRA ALT SOM ER FARLIG!
    Hvor ofte i det 21 århundrede har noen benyttet pil og bue til noe slikt?
    Vel skal vi følge din logikk burde selvsagt tilgang på økser blitt innskrenket betydelig etter Cato Air.
    Kurs, søknad og regsitrering for å kjøpe øks? Tja mange ville nok mene det var på høy tid. Men løser det problemet slik at noe slik ikke skjer igjen? NEI! Men alle som bruker øks i næring eller hobby vil få problemer de ikke behøver å ha.
    Og så kan vi, hvis vi forsøker å være litt prinsippielle se for oss en situasjon der Statsministeren ikke heter Jonas men Sylvi. Et fellestrekk som går gjennom flere slike saker i hele Europa, og verden for øvrig faktisk, er at gjerningspersonen sier at han (det er som oftest menn) er muslim! Tror du Sylvi ville fokusere på pil og bue eller Islam?? Og for å følge "forby forby" logikken ville hun nok ganske kjapt komme med et forbud mot denne ideologien! Er det noe du ønsker? Drap og terror er allerede fobudt, så jeg i likhet med "den unge pene trønderen" ønsker en dramatisk opptrapping av det psykiatriske helsevesenet! Og hvis så skjedde ville det kanskje ikke være nødvendig å forby alt som kan være farlig! Og jo færre forbud jo bedre samfunn slik jeg ser det!


    Edit: Typo
    Stråmenn er fine.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er som vanlig; de umiddelbare følelser overstyrer fornuft og logikk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjerne. Jeg liker ikke å diskutere stråmenn, argumenter jeg ikke har hatt og meninger jeg blir tillagt.
    Stråmenn er det du som setter opp, sammen med alle andre som er følelsesstyrte. I tillegg sniker moral seg inn, som en svøpe og tåkelegging.

    Følelsesstyrte mennesker er det farligste av alt; de har tunellsyn og evner ikke å se utenom tunellen. Det er jo fullstendig åpenbart at løsningen ligger i ressurser til skole, barne og ungdomspsykiatri, psykisk helsevern skal man forebygge slikt.

    Men det åpenbare er som vanlig for vanskelig å se.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Stråmenn er det du som setter opp, sammen med alle andre som er følelsesstyrte. I tillegg sniker moral seg inn, som en svøpe og tåkelegging.

    Følelsesstyrte mennesker er det farligste av alt; de har tunellsyn og evner ikke å se utenom tunellen. Det er jo fullstendig åpenbart at løsningen ligger i ressurser til skole, barne og ungdomspsykiatri, psykisk helsevern skal man forebygge slikt.

    Men det åpenbare er som vanlig for vanskelig å se.
    Igjen tillegger du meg en masse, som du overhodet ikke har noe belegg for. Men det er det samme i hver eneste debatt du er med i, så jeg takker det for deltagelsen og ønsker deg lykke til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når den umiddelbare reaksjon er "forby" og ikke "hvorfor skjedde det?", får man sannelig tåle å høre at man er på ville veier.

    Å forby støtter kun oppunder at man må reagere, vise "handlekraft". Men løser absolutt ingenting.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Når den umiddelbare reaksjon er "forby" og ikke "hvorfor skjedde det?", får man sannelig tåle å høre at man er på ville veier.

    Å forby støtter kun oppunder at man må reagere, vise "handlekraft". Men løser absolutt ingenting.
    Ok, Stråmann Larsemann.....hvor i helvete har jeg sagt noe om at man IKKE skal gjøre noe annet? Du er en mester i dette du :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ok, Stråmann Larsemann.....hvor i helvete har jeg sagt noe om at man IKKE skal gjøre noe annet? Du er en mester i dette du :)
    Du har enda ikke vist noe annet enn "forby".
    Så etterhvert hersketeknikk. Å bli motsagt og ikke få støtte for sin følelsesmessige ryggmargsrefleks fører ofte til slikt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Du har enda ikke vist noe annet enn "forby".
    Så etterhvert hersketeknikk. Å bli motsagt og ikke få støtte for sin følelsesmessige ryggmargsrefleks fører ofte til slikt.
    TO TANKER????????? Hva tror du jeg mente med det, montro.....
    Dette blir spennende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    TO TANKER????????? Hva tror du jeg mente med det, montro.....
    Dette blir spennende.
    Jeg har ingen tro på forbud, som argumentert for tidligere.
    Gjør som Spiralis nå. Avslutter det der.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har ingen tro på forbud, som argumentert for tidligere.
    Gjør som Spiralis nå. Avslutter det der.
    Så du skjønte ikke det med to tanker nei? :p
    Ja ja, og slik går nu dagan....
    Helt greit. Din debattteknik er om mulig enda verre enn min :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan sviktet alle disse? Har du lest hvor vanskelig det er å stille diagnoser og hvor vanskelig det er å gjette hvilke som kommer til å klikke?
    Eller skulle vi bare bure inne alle som ser ut til å ha tilbøyligheter? Og hvorfor stoppe der....?
    Prøve å ringe 113 og si du er meget syk og trenger hjelp med hodet, eller retter sagt innsiden av hodet. Da får du trolig beskjed om å komme tilbake om et år - da kan vi trolig ha en time til deg....
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Så du skjønte ikke det med to tanker nei? :p
    Ja ja, og slik går nu dagan....
    Helt greit. Din debattteknik er om mulig enda verre enn min :)
    Har ikke noe med debatt teknikk å gjøre. L_E klarer noe du (og andre..) ikke klarer, nemlg å være tro mot temaet og standpunktet sitt også når det begynner å gå varmgang i diskusjonen, dette er vanskelig å takle for noen og man begynner derfor å gå på person når det går tomt, L_E er en seig faen som plager vettet av folk, han har kondis. ikke alltid enig men jeg liker det.

    Sett utenifra.
     
    Sist redigert av en moderator:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Prøve å ringe 113 og si du er meget syk og trenger hjelp med hodet, eller retter sagt innsiden av hodet. Da får du trolig beskjed om å komme tilbake om et år - da kan vi trolig ha en time til deg....
    Og det vet du hvordan....? Jeg er ikke uenig i at det finnes eksempler på at noe ikke funker og jeg sier ikke at systemet er bra nok. Det kan forbedres og viten rundt dette kan sikkert økes, men fra det til å si at ingen skjønner noe og at alt ikke funker er et stykke. Jeg tror ikke det er riktig og jeg tror det finnes både folk og systemer der ute som fungerer. Men nå snakker vi om psykisk syke mennesker som antagligvis er veldig flinke til å både skjule det og lure andre. Dette er ingen eksakt vitenskap med fasittsvar.

    Når det er sagt, jeg lurer på hva som vil skje om noen år, når de som komme inn til landet med krigserfaring og drapserfaring begynner å slite...er vi klare for det? Jeg er hverken psykolog eller jobber innen psykiatrien, så jeg aner ikke.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Har ikke noe med debatt teknikk å gjøre. L_E klarer noe du (og andre..) ikke klarer, nemlg å være tro mot temaet og standpunktet sitt også når det begynner å gå varmgang i diskusjonen, dette er vanskelig å takle for noen og man begynner defor å gå på person når det går tomt, L_E er en seig faen som plager vettet av folk, han har kondis. ikke alltid enig men jeg liker det.

    Sett utenifra.
    Så det å aldri gå på akkord, se andres syn og å legge inn meninger som ikke eksisterer er bra? Ja ja....da vet jeg det.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og det vet du hvordan....? Jeg er ikke uenig i at det finnes eksempler på at noe ikke funker og jeg sier ikke at systemet er bra nok. Det kan forbedres og viten rundt dette kan sikkert økes, men fra det til å si at ingen skjønner noe og at alt ikke funker er et stykke. Jeg tror ikke det er riktig og jeg tror det finnes både folk og systemer der ute som fungerer. Men nå snakker vi om psykisk syke mennesker som antagligvis er veldig flinke til å både skjule det og lure andre. Dette er ingen eksakt vitenskap med fasittsvar.

    Når det er sagt, jeg lurer på hva som vil skje om noen år, når de som komme inn til landet med krigserfaring og drapserfaring begynner å slite...er vi klare for det? Jeg er hverken psykolog eller jobber innen psykiatrien, så jeg aner ikke.
    Har vært der. Fikk panikkanfall på jobb, ble sendt til akutt i Drammen da bedriftslegen trodde det var hjerteinfarkt. Testet på alle måte og det hjalp ikke at jeg sa jeg var psykisk syk. Ingen psykiater å snakke med der, men de eliminert alt annet. Ble sent hjem med lovnad om prioritert oppfølging og time om 4 mnd da. Godt vi hadde tilgang til dette gjennom arbeidsgiver og var frisk før første time satt opp av helsevesenet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Har vært der. Fikk panikkanfall på jobb, ble sendt til akutt i Drammen da bedriftslegen trodde det var hjerteinfarkt. Testet på alle måte og det hjalp ikke at jeg sa jeg var psykisk syk. Ingen psykiater å snakke med der, men de eliminert alt annet. Ble sent hjem med lovnad om prioritert oppfølging og time om 4 mnd da. Godt vi hadde tilgang til dette gjennom arbeidsgiver og var frisk før første time satt opp av helsevesenet.
    Jeg har en sønn som fikk panikk anfall og han fikk veldig god oppfølging, så jeg tror det er flere sider av dette...
    Det er vel litt viktig å ikke basere en mening på anekdoter og enkelthendelser?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er svært viktig ikke å la enkelthendelser, som drap med pil og bue, styre sine prinsipielle meninger, ja.

    Kunne desverre ikke dy meg. Målet var åpent.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Stråmenn er det du som setter opp, sammen med alle andre som er følelsesstyrte. I tillegg sniker moral seg inn, som en svøpe og tåkelegging.

    Følelsesstyrte mennesker er det farligste av alt; de har tunellsyn og evner ikke å se utenom tunellen. Det er jo fullstendig åpenbart at løsningen ligger i ressurser til skole, barne og ungdomspsykiatri, psykisk helsevern skal man forebygge slikt.

    Men det åpenbare er som vanlig for vanskelig å se.
    Jeg syns de som generaliserer er aller verst.

    Også lurer jeg litt på folk som lar verken følelser eller moral påvirke dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn