Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja at vi er blitt redd for det meste betyr ikke at det er blitt farligere. I går måtte lensmannen i Indre Kåfjord bevæpne seg fordi en person skjøt med pil og bue på Kongsberg. Sikkert noen i andre deler av landet som sjekket døra litt ekstra i går før de la seg.
    Jeg synes vel det var en grei eskalering hos politiet.

    Her fryktet(r) man kanskje at dette kunne være et koordinert terrorangrep, og tro meg - kritikken hadde vært nådeløs her på sentralen, om det hadde kommet en sak til og politiet da ikke hadde vært forberedt for det.

    Har ikke lest boken som Weld77 henviser til, men risikobildet er endret. Hvis man ikke bare ser på risiko for å bli drept med tar med all volds som gir varige men - så er det for enkelte grupper/tider/steder ikke akseptable risiko i Norge. Tenker da kvedlstid i store byene for utsatte grupper(kvinner, homofile, mørkhudede, osv)
    Jeg er vokst opp på bygda, det er var visstnok mye slåssing på lokalet, med når kampen var over - tok man en øl sammen og det var det. I dag så samles gjengen rundt og sparker deg i hodet til du bli invalid og resten av gjengen filmer det og legger ut på nettet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg ble påpakket livvakt under et opphold i Rio og denne ble opprørt da jeg ville inn i Favela-området. Der hadde han aldri vært, men jeg var invitert til en konsert der inne. Livvakten ble forbauset over hvor fredelig og trivelig det var inne i "den farlige slummen".
    Det er også et greit eksempel på å dra et "farlig" sted en enkelt gang (liten risk) eller å utsette seg for denne lille risken mange ganger. På Ny Guinea er det angivelig ganske vanlig å bli drept av et tre som faller ned, derfor legger ingen seg til å sove i nærheten av et dødt tre. Isolert sett er jo risken ekstremt lav, men lever man hele livet i bushen blir det en noe annen vurdering.

    Etter at jeg las dette har jeg begynt å se på skogen i Oslomarka på en helt annen måte, det er jævlig mye trær som har faltt ned og å bli truffet av ett av de ville neppe være spesielt gunstig. Jeg er ikke redd for trær når jeg går, men jeg skjønner hvorfor det faktisk kan være farlig om man bor i skogen.

    Å bo på eller besøke Kongsberg er fortsatt ikke farlig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Etter at jeg las dette har jeg begynt å se på skogen i Oslomarka på en helt annen måte, det er jævlig mye trær som har faltt ned og å bli truffet av ett av de ville neppe være spesielt gunstig. Jeg er ikke redd for trær når jeg går, men jeg skjønner hvorfor det faktisk kan være farlig om man bor i skogen.

    Å bo på eller besøke Kongsberg er fortsatt ikke farlig.
    Nå sendes det ut farevarsel her i landet ved liten kuling/regn og da er det lett å bli redd for trær. Og der det ikke er trær er det noe annet som er farlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    At politiet er nødt til å gå ut og be folk om å unngå bildespredning fra åstedene på sosiale medier, er jo i seg selv en tragedie.
    Hva faen er det med folk som mener det er en ok ting å gjøre? Folk stimler sammen om ulykker og katastrofer, og det første de tenker på er å filme folk i sin ytterste nød!!???!?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det er kanskje en av en million slike utsagn som inneholder noe farligere enn frustrasjon. Ved å ytre slike ting offentlig, bidrar man til å normalisere den typen utsagn, og det tror jeg er en dårlig idé. Da er det bedre å løpe en tur, eller skrike av full hals inn i hodeputa. :)
    Hva skal jeg si? Jeg er en enkel person som styres av følelser. Forøvrig har jeg diverse utløp for diverse ting, men å ytre seg kan også virke rensende istedenfor å brenne inne med ting noen ganger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    At politiet er nødt til å gå ut og be folk om å unngå bildespredning fra åstedene på sosiale medier, er jo i seg selv en tragedie.
    Hva faen er det med folk som mener det er en ok ting å gjøre? Folk stimler sammen om ulykker og katastrofer, og det første de tenker på er å filme folk i sin ytterste nød!!???!?
    Personlig mener jeg det skulle vært strenge sanksjoner for å filme forulykkede eller drepte, og enda mer skjerpet hvis det legges ut på nettet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Når slike ting som dette skjer, så er det tydeligvis en veldig vanlig ting å skylde på verktøyet, og tillegge det personlige egenskaper.
    Drapsvåpenet er aldri skyldig i seg selv, og for å være ærlig er jo dette faktisk et grusomt eksempel på hvor malplassert debatten rundt våpen og "våpen" egentlig er.
    Her har man altså i praksis en masseskyting. Men med pil og bue. Noe som har vært ansett som et leketøy og som sportsutstyr, og som jeg aldri før har hørt om i min levetid, har blitt brukt til drapsvåpen her i landet (her tar jeg nok garantert feil, men det er slik det oppfattes).
    Det blir som med macheteforbud, det blir som med forbud mot springkniver eller aller morsomst, mot "karatepinner"
    Apparatet som brukes er irrelevant. En bil eller en hammer er jo også livsfarlige våpen, men ingen snakker om å forby disse tingene med dette som grunnlag.
    Det er psyken som gjør folk til mordere, ikke drapsvåpenet.
    Ta gjerne en mental øvelse, og se rundt deg der du nå er. I løpet av 10 sekunder bør du ha funnet minst en ting som vil kunne fungere helt akseptabelt som drapsvåpen, for en som er gal nok.

    Det er det som er hele greia. Gjennomføringsviljen. Om man har den, så er alt et drapsvåpen.
    Jeg mener ikke at det er irrelevant. Ville du helst gitt en mentalt ustabil person tilgang på en pumpehagle eller tennisracket? Begge deler kan helt sikkert brukes ttil å drepe med hvis man er motivert nok, men de fleste vil sikkert være enige i at det er mye enklere med èn av dem.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Når slike ting som dette skjer, så er det tydeligvis en veldig vanlig ting å skylde på verktøyet, og tillegge det personlige egenskaper.
    Drapsvåpenet er aldri skyldig i seg selv, og for å være ærlig er jo dette faktisk et grusomt eksempel på hvor malplassert debatten rundt våpen og "våpen" egentlig er.
    Her har man altså i praksis en masseskyting. Men med pil og bue. Noe som har vært ansett som et leketøy og som sportsutstyr, og som jeg aldri før har hørt om i min levetid, har blitt brukt til drapsvåpen her i landet (her tar jeg nok garantert feil, men det er slik det oppfattes).
    Det blir som med macheteforbud, det blir som med forbud mot springkniver eller aller morsomst, mot "karatepinner"
    Apparatet som brukes er irrelevant. En bil eller en hammer er jo også livsfarlige våpen, men ingen snakker om å forby disse tingene med dette som grunnlag.
    Det er psyken som gjør folk til mordere, ikke drapsvåpenet.
    Ta gjerne en mental øvelse, og se rundt deg der du nå er. I løpet av 10 sekunder bør du ha funnet minst en ting som vil kunne fungere helt akseptabelt som drapsvåpen, for en som er gal nok.

    Det er det som er hele greia. Gjennomføringsviljen. Om man har den, så er alt et drapsvåpen.
    Man kan sikkert slå noen ihjel med et dypfrosset lammelår, for den saks skyld.

    Mvh
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Når slike ting som dette skjer, så er det tydeligvis en veldig vanlig ting å skylde på verktøyet, og tillegge det personlige egenskaper.
    Drapsvåpenet er aldri skyldig i seg selv, og for å være ærlig er jo dette faktisk et grusomt eksempel på hvor malplassert debatten rundt våpen og "våpen" egentlig er.
    Her har man altså i praksis en masseskyting. Men med pil og bue. Noe som har vært ansett som et leketøy og som sportsutstyr, og som jeg aldri før har hørt om i min levetid, har blitt brukt til drapsvåpen her i landet (her tar jeg nok garantert feil, men det er slik det oppfattes).
    Det blir som med macheteforbud, det blir som med forbud mot springkniver eller aller morsomst, mot "karatepinner"
    Apparatet som brukes er irrelevant. En bil eller en hammer er jo også livsfarlige våpen, men ingen snakker om å forby disse tingene med dette som grunnlag.
    Det er psyken som gjør folk til mordere, ikke drapsvåpenet.
    Ta gjerne en mental øvelse, og se rundt deg der du nå er. I løpet av 10 sekunder bør du ha funnet minst en ting som vil kunne fungere helt akseptabelt som drapsvåpen, for en som er gal nok.

    Det er det som er hele greia. Gjennomføringsviljen. Om man har den, så er alt et drapsvåpen.
    Du har lest NRA bibelen, ser jeg...
    Det betyr vel ikke at de man enklest dreper med skal være lett tilgjenglig? Kniver er unntaket her, da vi trenger det til annet.
    Hvorfor den uviljen med å få vekk de verste drapsvåpene?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Man kan sikkert slå noen ihjel med et dypfrosset lammelår, for den saks skyld.

    Mvh
    Roald Dahl har til og med skrevet en novelle om akkurat det. Og etterforskerne kom til huset og spiste opp drapsvåpenet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du ser filmatiseringen i YouTube-linken over.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    I Sveits hadde "alle" menn under 30(?) en militær automatrifle med ammunisjon hjemme men drapsraten i Sveits er/var fortsatt ikke spesielt høy (ca som i Norge nå om dagen). Det er i alle fall et eksempel på at i tillegg til stor tilgang til ganske heftige våpen så er det også en betydelig kulturell kompnent til stede, noe man kanskje klarest ser i US of A hvor det er enorme variasjoner internt i landet på hvor stor drapsraten er - riktig nok er det også en del lokale variasjoner i våpenlovgivningen fra stat til stat. Finland har ca like stor våpentetthet som Norge, men ca 3 ganger så mange drap.

    Siden disse våpenene i Sveits fordeles av militæret etter avtjent miltærtjeneste så har det rimelig nok skjedd en ganske kraftig seleksjon i hvem som faktik har (og ikke har) disse tilgjengelig. Da jeg studerte der hadde en av naboene på studenthuset dette våpenet + en boks med ammunisjon "gjemt" inne på den 7 kvadratmeter store hybelen sin for det skulle han ha etter sveitsiske regler.

    Opplegget er nå noe endret ser jeg på internett, siden 2007 har de ikke lenger ammunisjon hjemme. Men Sveits har fortsatt noen av verdens mest liberale lover for anskaffelser av skytevåpen.

    Ser for øvrig på interntt at drapsraten er ca halvvert i Sveits siden da jeg bodde der, det er også ca der det ligger i Norge.


    The Swiss army has long been a militia trained and structured to rapidly respond against foreign aggression. Swiss males grow up expecting to undergo basic military training, usually at age 20 in the recruit school, the basic-training camp, after which Swiss men remain part of the "militia" in reserve capacity until age 30 (age 34 for officers).

    Prior to 2007, members of the Swiss Militia were supplied with 50 rounds of ammunition for their military weapon in a sealed ammo box that was regularly audited by the government. This was so that, in the case of an emergency, the militia could respond quickly.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    I Sveits hadde "alle" menn under 30(?) en militær automatrifle med ammunisjon hjemme men drapsraten i Sveits er/var fortsatt ikke spesielt høy (ca som i Norge nå om dagen). Det er i alle fall et eksempel på at i tillegg til stor tilgang til ganske heftige våpen så er det også en betydelig kulturell kompnent til stede, noe man kanskje klarest ser i US of A hvor det er enorme variasjoner internt i landet på hvor stor drapsraten er - riktig nok er det også en del lokale variasjoner i våpenlovgivningen fra stat til stat. Finland har ca like stor våpentetthet som Norge, men ca 3 ganger så mange drap.

    Siden disse våpenene i Sveits fordeles av militæret etter avtjent miltærtjeneste så har det rimelig nok skjedd en ganske kraftig seleksjon i hvem som faktik har (og ikke har) disse tilgjengelig. Da jeg studerte der hadde en av naboene på studenthuset dette våpenet + en boks med ammunisjon "gjemt" inne på den 7 kvadratmeter store hybelen sin for det skulle han ha etter sveitsiske regler.

    Opplegget er nå noe endret ser jeg på internett, siden 2007 har de ikke lenger ammunisjon hjemme. Men Sveits har fortsatt noen av verdens mest liberale lover for anskaffelser av skytevåpen.

    Ser for øvrig på interntt at drapsraten er ca halvvert i Sveits siden da jeg bodde der, det er også ca der det ligger i Norge.
    Det ligner jo opplegget med HV-geværene her i Norge. Etter et par uheldige episoder, ble det innstramming også på denne løsningen her til lands.
    Det er flere ting enn våpentetthet som driver drapsrater med skytevåpen, jeg tror nok en av tingene er det faktum at alle som har godkjente våpen har en eller annen opplæring, samt er pålagt å følge diverse regler for oppbevaring etc. Det er ikke til "rekreasjonsskyting".
    Kjenner en amerikaner av Trumpt-typen, han pleier å ta noen øl og stikke ut i hagen å skyte litt for hyggens skyld. Passerer det en kanin eller to, slutter ferden akkurat der. Slik gjer dei det der.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Joda. Poenget er vel heller hvor man skal trekke grensene for lisens, løyve eller hva du vil kalle det. Du kan jo slå noen ihjel med en stein også.

    Mvh
    Prinsippet kan godt være at alle våpen som er produsert med intensjon / mulighet for å ta liv på lengre avstand enn det armene kan rekke, bør underlegges en eller annen form for registrering eller lissens.
    I Norge er det jo relativt fornuftig i så henseende at man må være i en klubb, ha jaktprøve, utøve idrett etc. Det er ikke sånn at hvemsomhelst får kjøpe hvasomhelst, og det fungerer jo rimelig greit.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Joda. Poenget er vel heller hvor man skal trekke grensene for lisens, løyve eller hva du vil kalle det. Du kan jo slå noen ihjel med en stein også.

    Mvh
    Jeg har i mange år vært varm tilhenger av å utdanne flere steingjetere her tillands, hvor vi har potensielle drapsvåpen liggende strødd overalt ute i naturen.

    Men ja, det meste kan brukes til å drepe med, og mennesker er dessverre veldig lett å skade på veldig mange måter, men mitt poeng har hittil vært at det er ganske stor forskjell på tilfeldige objekter som kan brukes til å drepe eller utøve vold med, kontra gjenstander som er konstruert spesielt til formålet som f.eks. armbrøst, pil og bue, maskinpistoler, og håndgranater.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvor mange tilfeller, utover dette ene, vet du om der noen har skutt noen med pil og bue her i landet eller i resten av Europa for den saks skyld? Det er da ingen grunn til å kreve lisens for noe som ikke er noe problem at noen har.
    Har ikke fulgt med i media i dag, men det kommer garantert en politisk debatt om lisensiering av pil og bue (på linje med skytevåpen) i kjølvannet av dette.

    Så til generelt bruk av våpen i forbindelse med kriminelle handlinger.
    Vi har en streng våpenlov i Norge, og det er vel og bra - men det er ytterst sjelden at et våpen brukt i kriminell handling er registrert på den som bruker det. Mao - det er et illegalt, stjålet våpen - og tilgangen til slike er god. Tror jeg kan garantere at jeg i løpet av noen timer ville kunne anskaffe meg et slikt håndvåpen (dvs pistol/revolver). Et automatvåpen - noe lenger tid.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Har ikke fulgt med i media i dag, men det kommer garantert en politisk debatt om lisensiering av pil og bue (på linje med skytevåpen) i kjølvannet av dette.

    Så til generelt bruk av våpen i forbindelse med kriminelle handlinger.
    Vi har en streng våpenlov i Norge, og det er vel og bra - men det er ytterst sjelden at et våpen brukt i kriminell handling er registrert på den som bruker det. Mao - det er et illegalt, stjålet våpen - og tilgangen til slike er god. Tror jeg kan garantere at jeg i løpet av noen timer ville kunne anskaffe meg et slikt håndvåpen (dvs pistol/revolver). Et automatvåpen - noe lenger tid.
    Da har du litt av en omgangskrets. Jeg ville ikke ant hvor jeg skulle begynne og lete. Og om jeg hadde begynt, ville sikkert noen ringt en eller annen som kunne satt en stopper for videre søk...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har ikke fulgt med i media i dag, men det kommer garantert en politisk debatt om lisensiering av pil og bue (på linje med skytevåpen) i kjølvannet av dette.
    Det har du nok rett i, vi lever i en tid der det vi frykter skal forbys men det finnes ikke vaksine mot dette.

    Og snart kommer psykologen i en avis nær deg; «Slik snakker du med barna dine om pil og bue» . Frykten må opprettholdes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Har ikke fulgt med i media i dag, men det kommer garantert en politisk debatt om lisensiering av pil og bue (på linje med skytevåpen) i kjølvannet av dette.

    Så til generelt bruk av våpen i forbindelse med kriminelle handlinger.
    Vi har en streng våpenlov i Norge, og det er vel og bra - men det er ytterst sjelden at et våpen brukt i kriminell handling er registrert på den som bruker det. Mao - det er et illegalt, stjålet våpen - og tilgangen til slike er god. Tror jeg kan garantere at jeg i løpet av noen timer ville kunne anskaffe meg et slikt håndvåpen (dvs pistol/revolver). Et automatvåpen - noe lenger tid.
    Tilgang til skytevåpen - spesielt de som oppvares ladet og/eller ikke innelåst - har stor betydning for selvmord, men mindre å si for drap. I USA blir 2/3 av drapene som utføres utført med skytevåpen (riktig nok basert på tall som er noen år gamle). Selv i USA blir de fleste drept hjemme, spesielt kvinner, selv om vi ikke hører så veldig ofte om dette her på berget men i hovedsak for referert massedrap på offentlig sted og da er det rimlig nok alltid skytevåpen involvert.

    Som de fleste andre steder regner jeg med så er også drap i USA ekstremt skjevt demografisk fordelt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi har forresten akkurat fått oss en realitystjerne som justisminister, kanskje det er en fordel?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ja at vi er blitt redd for det meste betyr ikke at det er blitt farligere. I går måtte lensmannen i Indre Kåfjord bevæpne seg fordi en person skjøt med pil og bue på Kongsberg. Sikkert noen i andre deler av landet som sjekket døra litt ekstra i går før de la seg.
    Vi har gjerdet inn kaiene over hele landet pga 911.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det har du nok rett i, vi lever i en tid der det vi frykter skal forbys men det finnes ikke vaksine mot dette.

    Og snart kommer psykologen i en avis nær deg; «Slik snakker du med barna dine om pil og bue» . Frykten må opprettholdes.
    Poenget er jo at det ville være helt rasjonelt å ha en form av registrering / lissensiering for innkjøp av armbrøst eller jaktbue, har ikke noe med frykt å gjøre. Det er grunner til at ikke hvemsomhelst kan kjøpe hvasomhelst, som nevnt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvorfor finnes ikke slikt nå?
    Det spørsmålet kan en stille om en hver rasjonell bestemmelse som enda ikke er gjort. Hvorfor gjorde vi ikke dette tidligere? Nå tror jeg forsåvidt ikke det vil endre mye i samfunnet om en innfører noen regulerende tiltak på den typen våpen, men det ville uansett ikke begrense de som benytter slike ting i idrett eller lovlig jakt. for øvrig er ikke bue / armbrøst lovlig jaktvåpen i Norge, så det ville også på den bakgrunn være rasjonelt å registrere disse våpnene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det spørsmålet kan en stille om en hver rasjonell bestemmelse som enda ikke er gjort. Hvorfor gjorde vi ikke dette tidligere?
    La meg tippe; Vi må vente på enkelthendelsen før vi gjør noe, før det er det ingen som bryr seg, sannsynligvis heller ikke tenkt på det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da har du litt av en omgangskrets.
    Nei, på ingen måte, men jeg har en klar formening om hvor jeg skulle begynt å søke kontakter. En journalist gjorde jo en slik øvelse for noen år tilbake og fikk tilbud etter relativt kort tid.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.259
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi har gjerdet inn kaiene over hele landet pga frykt.
    Og det har dukket opp digre, tunge blomsterkrukker og steinblokker som skal værne gågater og butikker mot "biler med onde hensikter".
    Hvorfor ikke forby disse "bilene", kan det dreie seg om sultne Jaguarer :unsure:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vi har gjerdet inn kaiene over hele landet pga frykt.
    Det er fryktelig mye du ikke vet.

    Det er observert kandidater (kameratene til denne "kongsbergmannen") da de studerte Lillestrømtunellen og kaiområdene i Oslo nøye (les baugporter/ielfergen) men denne informasjonen spres ikke akkurat hemningsløst kannsi. Som eksempler thou. Ja, first hand info.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå tror jeg forsåvidt ikke det vil endre mye i samfunnet om en innfører noen regulerende tiltak på den typen våpen, men det ville uansett ikke begrense de som benytter slike ting i idrett eller lovlig jakt. for øvrig er ikke bue / armbrøst lovlig jaktvåpen i Norge, så det ville også på den bakgrunn være rasjonelt å registrere disse våpnene.
    Det lobbes jo hard, men allverdens argumenter, fra både NJFF og andre for å åpne for tillatelse til å jakte med bue.
    Når man pr. dato ikke kan bruke bue til jakt, så vil registreringsplikt i praksis ende opp med samme regelverk som for håndvåpen.
    Dvs - langt strengere enn jaktvåpen.

    Skal noe registreres må det også være genuint identifisertbart i form av f.eks serienr. Er ikke kjent innenfor buenes verden, men tviler på at "ordinære" buer har serienr. Buer spenner jo over alt fra leketøy for barn m/sugekopp på piltuppen, via buer for hobbyrelatert blinkskyting, til avanserte konkurransebuer.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn