Ikke bare artist men også kreftekspert:
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=579065
Dum, dummere, Mir..
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=579065
Dum, dummere, Mir..
|
For all del. Men det hadde vært trist å være syk ved en sånn anledning...Gubra skrev:Mira er nå en type lege jeg kunne tenke meg å få full sjekk av.......
Men det er jo nesten selvsagt, og kan forfektes uten å blande livstolkning og universet inn. Selvfølgelig er det bra og være lys til sinns.HoJ skrev:Hm.. kan faktisk være enig til en viss grad, d.v.s en person som er trygg på seg selv, har det godt med seg selv - og liker "livet" blir mindre syk en andre.. Det er jeg ganske sikker på (uten at jeg kan bevise det)
Jepp, ha det bra med seg selv - være til for andre osv. det er det jeg mener..Sniff skrev:Men det er jo nesten selvsagt, og kan forfektes uten å blande livstolkning og universet inn. Selvfølgelig er det bra og være lys til sinns.HoJ skrev:Hm.. kan faktisk være enig til en viss grad, d.v.s en person som er trygg på seg selv, har det godt med seg selv - og liker "livet" blir mindre syk en andre.. Det er jeg ganske sikker på (uten at jeg kan bevise det)
Mvh
Sniff
med eller uten kokain-kviser og busene?decibelius skrev:Jeg likte henne bedre da hun kalte seg Diana jeg da :![]()
Æsj da ;DNEVATON skrev:med eller uten kokain-kviser og busene?decibelius skrev:Jeg likte henne bedre da hun kalte seg Diana jeg da :![]()
;D ;D
Og med det så er vel hele denne saken oppsummert ganske bra.HC skrev:Det er også besynderlig at Mira Craig, som hevder seg å være en åpen person uten blokkeringer, ikke finner det verdt å sette seg inn i selv det mest basale rundt medisin og medisinsk forskning før hun uttaler seg i norges mest leste avis.
Det er gjort plenty med forskning rundt emne "tenke seg frisk" og hvis Mira hadde giddet å sette seg inn i resultatene av denne forskningen kan det hende hun ikke hadde øst ut av seg så mye villedende pisspreik. Men å tilegne seg faktisk kunnskap er tydligvis ikke like interessant som å trekke ting ut av løse lufta. Det finnes knapt mer lukkede ensporede mennesker enn de som nekter å søke kunnskap ala Mira (og nær sagt alle "alternative" supportere jeg har vært ute for).Trondmeg skrev:Er det oppsiktsvekkende at Mira Craig tror psyken har innvirkning på den fysiske helsen? Tror virkelig folket at det kun er legen som kan gi helbred?
Men det er jo ikke særlig oppsiktsvekkende at noen tror det? Jeg finner det mer oppsiktsvekkende å la seg provosere så sterkt av at en musikkartist nok en gang mener noe om noe. Det finnes alt for mange firkantbokstenkere også som kun vil akseptere det som er utredet. De inngår også i kategorien lukkede ensporede.HC skrev:Det er gjort plenty med forskning rundt emne "tenke seg frisk" og hvis Mira hadde giddet å sette seg inn i resultatene av denne forskningen kan det hende hun ikke hadde øst ut av seg så mye villedende pisspreik. Men å tilegne seg faktisk kunnskap er tydligvis ikke like interessant som å trekke ting ut av løse lufta. Det finnes knapt mer lukkede ensporede mennesker enn de som nekter å søke kunnskap ala Mira (og nær sagt alle "alternative" supportere jeg har vært ute for).Trondmeg skrev:Er det oppsiktsvekkende at Mira Craig tror psyken har innvirkning på den fysiske helsen? Tror virkelig folket at det kun er legen som kan gi helbred?
Busene?NEVATON skrev:med eller uten kokain-kviser og busene?decibelius skrev:Jeg likte henne bedre da hun kalte seg Diana jeg da :![]()
;D ;D
Tror du har misforstått litt; det er jo nettoppp dette som ER å være kjendis. At det fins fagutøvere i et fag (skuespilleri/syngeri/danseri osv) blandet inn her og der i galskapen må ikke få oss til å tro at det har noe med kjendiseri å gjøre. Kjendiseri ER denne tanketomhet vi forarger oss over på helt feil grunnlag. Den er nå blitt et ikke-parasitært fenomen (jf. realitydeltagere som tolkere av finanskrisen).decibelius skrev:Man blir jo dritt lei tv-kjendiser som uttaler seg i øst og vest om ditt og datt etterhvert. De burde holde seg til det de kan, eller ikke kan - nemlig vise trynene sin på tv...
Dette er greit men kreft er ikke en psykosomatisk lidelse.topline skrev:Psykosomatisk sykdom er et velkjent og akseptert fenomen innen legevitenskapen. Det Mira har gjort er å tøye begrepet noe vidt og omfattende. Men når det er akseptert at man kan i mange tilfeller kan "tenke" seg syk, så bør det være en akseptert konsekvens at også det motsatte er tilfelle. Vi har et innebygget immunforsvar, det er manipulerbart.
http://www.sinnetshelse.no/artikler/psykosomatisk.htm
Lite referat:
"I moderne medisin var det den britiske legen William Osler som for første gang aksepterte eksistensen av psykosomatiske sykdommer, og klart og tydelig gav uttrykk for det for ca. 100 år siden. Senere kom forskere som hevdet at all sykdom skyldes problemer i menneskets psykiske, fysiske og sosiale apparat. Konsekvensen blir at ingen sykdommer kan behandles som ensidige fysiske lidelser.
- Kan man påvirke et sykdomsforløp med viljen, for eksempel bestemme seg for å bli frisk når man er syk?
- Til en viss grad kan man det; det finnes sikre data på at folk som tror de skal bli friske, blir friske, og at folk som tror de skal bli syke, blir syke. Så lenge man bevarer sin optimisme og sitt gode humør, er det i hvert fall positivt for helsetilstanden. "
Det vet du bare ikke om det kan være kompisHC skrev:Dette er greit men kreft er ikke en psykosomatisk lidelse.topline skrev:Psykosomatisk sykdom er et velkjent og akseptert fenomen innen legevitenskapen. Det Mira har gjort er å tøye begrepet noe vidt og omfattende. Men når det er akseptert at man kan i mange tilfeller kan "tenke" seg syk, så bør det være en akseptert konsekvens at også det motsatte er tilfelle. Vi har et innebygget immunforsvar, det er manipulerbart.
Lite referat:
"I moderne medisin var det den britiske legen William Osler som for første gang aksepterte eksistensen av psykosomatiske sykdommer, og klart og tydelig gav uttrykk for det for ca. 100 år siden. Senere kom forskere som hevdet at all sykdom skyldes problemer i menneskets psykiske, fysiske og sosiale apparat. Konsekvensen blir at ingen sykdommer kan behandles som ensidige fysiske lidelser.
- Kan man påvirke et sykdomsforløp med viljen, for eksempel bestemme seg for å bli frisk når man er syk?
- Til en viss grad kan man det; det finnes sikre data på at folk som tror de skal bli friske, blir friske, og at folk som tror de skal bli syke, blir syke. Så lenge man bevarer sin optimisme og sitt gode humør, er det i hvert fall positivt for helsetilstanden. "
Sant nok, du er vel inne på no - publisitet selger. Men drittlei av å høre på Dem er jeg åkke somParelius skrev:Tror du har misforstått litt; det er jo nettoppp dette som ER å være kjendis. At det fins fagutøvere i et fag (skuespilleri/syngeri/danseri osv) blandet inn her og der i galskapen må ikke få oss til å tro at det har noe med kjendiseri å gjøre. Kjendiseri ER denne tanketomhet vi forarger oss over på helt feil grunnlag. Den er nå blitt et ikke-parasitært fenomen (jf. realitydeltagere som tolkere av finanskrisen).decibelius skrev:Man blir jo dritt lei tv-kjendiser som uttaler seg i øst og vest om ditt og datt etterhvert. De burde holde seg til det de kan, eller ikke kan - nemlig vise trynene sin på tv...
Psykosomatikk er et definert fagområde og hvis kreft ligger innenfor dette fagområdet så er det nytt for meg. Kort fortalt er psykosomatiske plager kroppslige symptomer som man ikke kan finne sikre anerkjente fysiske årsaker til. Kreft er en sikker diagnoserbar fysisk årsak til plager og død.decibelius skrev:Det vet du bare ikke om det kan være kompisHC skrev:Dette er greit men kreft er ikke en psykosomatisk lidelse.topline skrev:Psykosomatisk sykdom er et velkjent og akseptert fenomen innen legevitenskapen. Det Mira har gjort er å tøye begrepet noe vidt og omfattende. Men når det er akseptert at man kan i mange tilfeller kan "tenke" seg syk, så bør det være en akseptert konsekvens at også det motsatte er tilfelle. Vi har et innebygget immunforsvar, det er manipulerbart.
Lite referat:
- Til en viss grad kan man det; det finnes sikre data på at folk som tror de skal bli friske, blir friske, og at folk som tror de skal bli syke, blir syke. Så lenge man bevarer sin optimisme og sitt gode humør, er det i hvert fall positivt for helsetilstanden. "![]()
Interessant. Hvilken kunnskap dere deler. Link?NEVATON skrev:med eller uten kokain-kviser og busene?decibelius skrev:Jeg likte henne bedre da hun kalte seg Diana jeg da :![]()
;D ;D
ErosLoveking skrev:Tror ikke du virkelig vil ha en slik...æsjNEVATON skrev:med eller uten kokain-kviser og busene?decibelius skrev:Jeg likte henne bedre da hun kalte seg Diana jeg da :![]()
;D ;D
Interessant. Hvilken kunnskap dere deler. Link?
Den holder ikke! Definert fagområde? Ok , kall det noe annet da. Att psyken ikke kan påvirke i negativ retning, og føre til en form for kreft vet vi bare ikke. Tror du vi vet allt om menneskekroppens samspill med psyken? I think NOT!HC skrev:Psykosomatikk er et definert fagområde og hvis kreft ligger innenfor dette fagområdet så er det nytt for meg. Kort fortalt er psykosomatiske plager kroppslige symptomer som man ikke kan finne sikre anerkjente fysiske årsaker til. Kreft er en sikker diagnoserbar fysisk årsak til plager og død.decibelius skrev:Det vet du bare ikke om det kan være kompisHC skrev:Dette er greit men kreft er ikke en psykosomatisk lidelse.topline skrev:Psykosomatisk sykdom er et velkjent og akseptert fenomen innen legevitenskapen. Det Mira har gjort er å tøye begrepet noe vidt og omfattende. Men når det er akseptert at man kan i mange tilfeller kan "tenke" seg syk, så bør det være en akseptert konsekvens at også det motsatte er tilfelle. Vi har et innebygget immunforsvar, det er manipulerbart.
Lite referat:
- Til en viss grad kan man det; det finnes sikre data på at folk som tror de skal bli friske, blir friske, og at folk som tror de skal bli syke, blir syke. Så lenge man bevarer sin optimisme og sitt gode humør, er det i hvert fall positivt for helsetilstanden. "![]()
Saken er jo at ingen vet hvordan noen mennesker plutselig kan bli friske fra dødelige sykdommer mot alle odds, tradisjonelle leger kan ikke forklare det. Da framstår forklaringene til Deepak like (u)sannsynlige som noe annet..?atonal skrev:Kurering av kreft ved hjelp av sinnet minner litt om "quantum healing"-greiene til Deepak Chopra
http://www.spiritsite.com/writing/deecho/part8.shtml
Det er ikke jeg som har definert medisinske fagområder eller laget det offisielle diagnosesystemet som benyttes i Norge (ICD-10). Hvis du har et problem med dette systemet så foreslår jeg at du henvender deg til Verdens Helseorganisasjon med dine motforestillinger og/eller alternative klassifiseringer.decibelius skrev:Den holder ikke! Definert fagområde? Ok , kall det noe annet da. Att psyken ikke kan påvirke i negativ retning, og føre til en form for kreft vet vi bare ikke. Tror du vi vet allt om menneskekroppens samspill med psyken? I think NOT!HC skrev:Psykosomatikk er et definert fagområde og hvis kreft ligger innenfor dette fagområdet så er det nytt for meg. Kort fortalt er psykosomatiske plager kroppslige symptomer som man ikke kan finne sikre anerkjente fysiske årsaker til. Kreft er en sikker diagnoserbar fysisk årsak til plager og død.
Dette er farlig tenking. Problemet er ikke at vi ikke vet alt, men at «alt-hva-vi-nå-kan-dikte-opp» fremstår som om det var forklaringer i dette hullet av uvitenhet vi befinner oss i. Det er i det siste hvor sjarlataneriet viser sitt vesen, ikke det at vi ikke har noen vitenkapelige forklaringer. Derfor er det at jeg anser disse alternativistene som falskmyntere, og det er i forestillingen som om det er en forklaring at pengene/industrien i det hele finner sitt fotfeste. At vi ikke har en forklaring er ikke det samme som å si at enhver forklaring da er like god. Saken er da at vi ikke har en forklaring. Punktum. Jeg skremmes.topline skrev:Saken er jo at ingen vet hvordan noen mennesker plutselig kan bli friske fra dødelige sykdommer mot alle odds, tradisjonelle leger kan ikke forklare det. Da framstår forklaringene til Deepak like (u)sannsynlige som noe annet..?atonal skrev:Kurering av kreft ved hjelp av sinnet minner litt om "quantum healing"-greiene til Deepak Chopra
http://www.spiritsite.com/writing/deecho/part8.shtml
Ok - får kjøre en runde til da. Jeg har ikke sagt att du har definert noe som helst. Jeg velger å være litt open minded i forhold til forskere og WHO og alt sånt. Forskere og forståsegpåere jobber alltid for noen, og har dermed alltid en skjult agenda. Det er stor forskjell på det vi tror vi vet, og det vi faktisk vet.HC skrev:Det er ikke jeg som har definert medisinske fagområder eller laget det offisielle diagnosesystemet som benyttes i Norge (ICD-10). Hvis du har et problem med dette systemet så foreslår jeg at du henvender deg til Verdens Helseorganisasjon med dine motforestillinger og/eller alternative klassifiseringer.decibelius skrev:Den holder ikke! Definert fagområde? Ok , kall det noe annet da. Att psyken ikke kan påvirke i negativ retning, og føre til en form for kreft vet vi bare ikke. Tror du vi vet allt om menneskekroppens samspill med psyken? I think NOT!HC skrev:Psykosomatikk er et definert fagområde og hvis kreft ligger innenfor dette fagområdet så er det nytt for meg. Kort fortalt er psykosomatiske plager kroppslige symptomer som man ikke kan finne sikre anerkjente fysiske årsaker til. Kreft er en sikker diagnoserbar fysisk årsak til plager og død.
Det er heller ikke noen som har sagt at man vet alt om menneskekroppens samspill med psyken, jeg har kun påpekt at i henhold til gjeldende medisinsk klassifisering så er ikke kreft en psykosomatisk lidelse og det er et faktum.
Når det gjelder hva som kan føre til kreft så foretrekker jeg å forholde meg til hva man faktisk vet og ikke til fri fantasi. Kan hende man får kreft av å høre Mira Craig synge, det er i hvertfall ikke motbevist. Skulle kanskje det være noe å gå ut i media med?
Underlig.decibelius skrev:........forskere og WHO og alt sånt. Forskere og forståsegpåere jobber alltid for noen....