dpr2.2 riaa

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
hei, jeg går her og venter på en dpr2.2. etter mye "leting", synsing og slikt falt valget på denne. (jeg valgte denne i stedenfor audionet pam, ear 324, whest audio, asr etc.-ikke sikkert det var så lurt.

så til den ærede menighet ;D hvordan skal jeg hente ut det beste fra denne saken gitt det anlegget jeg har idag? jeg regner med at der sitter en hel hærskare der ute som har denne riaaen, og som som har stor erfaring etterhvert.

(dersom noen mener den er så dårlig at jeg burde selge den før jeg får den er det lov, fyr løs 8))
jakr
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei jakr!

Har en selv en slik stående i mitt oppsett, men desverre er riggen ikke helt på nivå.. men det kommer nok en vakker dag ;D Kjøpte den fordi jeg har stor tro at den vil gi stor musikalsk glede i mange år fremover...

mvh Kai
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Svakheten med DP2.2 er at den er for todimesjonal i lyden. Mangler dybdeperskektiv.

Synes personlig ASR mini Basis er klart bedre. Jeg spilte på DP 2.2 i flere år.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Bør vel ta plinius utsagn til etterretning, han har tross alt byttet bort det langt dyrere (basert på nypris) norske riaa trinnet mot ASR Basis. Er selv meget imponert over ASR Basis, selv om jeg til slutt valgte å gå for det 20k+ dyrere EAR 324 (som selvsagt ikke er flere ganger bedre en ASR Basis!!). Jeg vet at det er litt å banne ovenfor den norske hi-fi menigheten, men jeg mener at både ACR PH5, EAR324 (begge omtrent likt priset med DP basert på nypriser) og ASR Basis (langtr billigere enn DP) alle passer mine lydpreferanser noe bedre enn den dynamiske og stille, men litt for sterile DP 2.2
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
tendensen til sterilt lydbilde som beskrives, er dette nøytralitet eller er det hårdhet i diskant. og eventuelt hvordan kommer en rundt dette?
er det noen tweaks som kan gjøres på komponentnivå? eller er det kun matching mot musikalske pu-er som er trikset? gradoen er jo litt varm så den tar vel av litt for eventuell sterilitet. bat-en heller vel ørlite mot det mørke fra en nokså nøytral gjengivelse. nemoene synes jeg gir ut det de får inn, så der er jeg ikke så bekymret. fikk også et tips i en anne tråd om å matche med grado, benz eller koetsu.
jakr
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
tendensen til sterilt lydbilde som beskrives, er dette nøytralitet eller er det hårdhet i diskant. og eventuelt hvordan kommer en rundt dette?
er det noen tweaks som kan gjøres på komponentnivå? eller er det kun matching mot musikalske pu-er som er trikset? gradoen er jo litt varm så den tar vel av litt for eventuell sterilitet. bat-en heller vel ørlite mot det mørke fra en nokså nøytral gjengivelse.  nemoene synes jeg gir ut det de får inn, så der er jeg ikke så bekymret.  fikk også et tips i en anne tråd om å matche med grado, benz eller koetsu.
jakr
Ikke hardhet i DP 2.2 såvidt jeg husker den.
Mer heller en typisk "mekanisk transistorklang" som kan virke litt "klinisk" og "steril" (men ikke nødvendigvis "kald" eller "hard").
Andre kaller kanskje dette "nøytralt" :-/
Matching med andre varme (og gjerne også litt "bløte") komponenter anbefales.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ser ut som om jeg og jens er på linje her. Jeg sa også at det DP riaa tidvis kan låte noe sterilt sammenlignet med mine preferanser. Jeg har IKKE beskyldt DP R2.2 for å klinge hardt, mener nok at den er heller nøytralt, men desvere uten den lille mellomtone "bloom" jeg foretrekker. De tre jeg phono trinnene jeg anbefalte (ASR Mini, ARC PH5 og EAR 324) synes jeg er rimelig nøytrale, men har det lille uforklarlige "magiske" ekstra i lydbildet som jeg personlig setter pris på. Tror at nettopp DP kan bli en god match med nettopp BAT/EC Nemo/Benz, Grado eller Koetsu, mest sannsynlig bedre enn ARC PH5 i en slik sammenheng.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
da er det godt jeg har rør i kjeden... ser ellers at det er en del ulike riaatrinn i stavangerområdet, mulig det er en ide til et av lydlaugets møter å tromme sammen noen av disse for å sjekke ut forskjellene?
jakr
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjølig og uengasjerende
akademisk tilnærming og ikke musikkformidler
IMO
Mvh
 

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Innlegg
196
Antall liker
2
Hvem selger ASR på denne jordhaugen vi bor på?


mvh

Jan Opseth
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
da er det godt jeg har rør i kjeden... ser ellers at det er en del ulike riaatrinn i stavangerområdet, mulig det er en ide til et av lydlaugets møter å tromme sammen noen av disse for å sjekke ut forskjellene?
jakr
Tja, passer det slik stiller jeg gjerne opp med min modifiserte 834P.
Lenge siden jeg har "målt" denne opp mot noe annet så det vil sikkert være greit også for min del å få satt ting i perspektiv.... :-/

Ellers har det kommet såpass mange negative kommentarer angående DP 2.2 at det sikkert ikke skader å balansere det hele litt ;D
Når det gjelder evnen til å holde kontrollen selv i de aller mest komplekse musikkstykkene var DP 2.2 helt uovertruffen i mine ører, og på dette området var den det beste som jeg noensinne har prøvd :)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
den har sitti fast på forus hovedpostmottak siden torsdag. her i landet er påsken ferie med stor f.

regner med å få den på tirsdag.
jakr
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Posten Norge er ikke mye å skrye av nei... Venter både Bjørn Berge DVD og Fidelity i kommende uke :)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
der kom den i hus, men jeg har egentlig ikke tid til å gjøre så mye akkurat nå. vi har konfirmasjon til helga og mye å forberede her i gården.

et spørsmål. er det mulig å blande ubalansert inn fra regaen med balansert ut til pre, eller må jeg enten kjøre balansert eller ubalansert helt igjennom riaatrinnet?

jakr
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
der kom den i hus, men jeg har egentlig ikke tid til å gjøre så mye akkurat nå. vi har konfirmasjon til helga og mye å forberede her i gården.

et spørsmål. er det mulig å blande ubalansert inn fra regaen med balansert ut til pre, eller må jeg enten kjøre balansert eller ubalansert helt igjennom riaatrinnet?

jakr
Bruk akkurat det som passer deg. Jeg bruker nettopp det du spør om, RCA inn - XLR ut :)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
ja nå bruker jeg akkurat det som passer meg og lyd ble det. i mens jeg vurderer innkjøp av kabler så kjøpte jeg noen "ravbillige" peavey xlr kabler til musikkbruk. funker brillefint 8). jeg kan heller ikke si jeg kjenner meg igjen i det som noen beskrev som todimensjonalt lydbild. her er det tredimensjonalt så det holder og vel så det. p9-en spiller mange ringer rundt marantzen på absolutt alle parametre ( uten plateknitter ;D ).
nå skal jeg brenne inn riaaen i noen timer før jeg tar en skikkelig lyttesession.
jakr
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
en litt selsom sak som noen muligens har en forklaring på. bruker rca inn på riaa og xlr fra riaa utganger med low output 50 dB (impedans balansert) og da trekker lyden litt mot høyre. dersom jeg benytter xlr high output 57dB ( elektronisk balansert ), så trekker lydbildet mot venstre. cd-en er spikret i midten. load er satt til 47kohm.

jeg benytter en grado ref wood som pickup. stifttrykk 1.5 gram med antiskatingen satt tilsvarende.

noen som har en plausibel forklaring?

jakr
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
har redusert stifttrykket i steg og er nå nede på 0.8gram. spilte bedre og bedre ettersom jeg har redusert stiftrykket. og lyden er gått tilnærmet mot senter, men fremdeles med tendens til litt sidestilling. er det ander triks enn å redusere stiftrykk som hjelper? vi det hjelpe med andre protraktor settinger? noen som har erfaring?
jakr
 
T

tjn

Gjest
Du må nok prøve deg frem med disse instillingene, men det jeg kan si med denne RIAA`en er at du bør bruke XLR inngangen også, du får ett mye større, dypere og dynamisk lydbilde samt bedre oppløsning. Dette sammen med high output utgangen er etter min erfaring den beste løsningen.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
takk for innspill. jeg har nok tenkt tanken at en xlr kabel fra regaen til riaa må til men jeg er litt usikker på hvilken kabel som passer. rega skal vistnok anbefale spesielle kabler til sine spillere Klotz signalkabler . er ikke sikker på om de fører egne xlr kabler. jeg finner ikke noe på deres hjemmesider.
jakr
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
takk for innspill. jeg har nok tenkt tanken at en xlr kabel fra regaen til riaa må til men jeg er litt usikker på hvilken kabel som passer. rega skal vistnok anbefale spesielle kabler til sine spillere Klotz signalkabler . er ikke sikker på om de fører egne xlr kabler. jeg finner ikke noe på deres hjemmesider.
jakr
Tror ikke du kan bruke xlr fra Rega'en uten at du skifter kabel i denne.
Hvis jeg ikke husker helt feil er jord koblet i sammen med signal-minus i den originale Rega tonearmskabelen.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
er stygt redd for at du har rett og at jeg må kople fra den interne jordkabelen og rute de 4 lederne, 2 til hver signalkabel og la skjermen i xlr koplingen være frakoplet i arm enden. dette burde virke?
jakr
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
er stygt redd for at du har rett og at jeg må kople fra den interne jordkabelen og rute de 4 lederne, 2 til hver signalkabel og la skjermen i xlr koplingen være frakoplet i arm enden. dette burde virke?
jakr
Sannsynligvis ja.
Du kan dog godt koble jordkabelen direkte til jordskruen (hvis det finnes noe slikt) på riaa'en (eventuelt preamp'en).
 
T

tjn

Gjest
er stygt redd for at du har rett og at jeg må kople fra den interne jordkabelen og rute de 4 lederne, 2 til hver signalkabel og la skjermen i xlr koplingen være frakoplet i arm enden. dette burde virke?
jakr
Det skal virke bra, og så gjør du som Jens sier , kjører utvendig jord til skruen på riia`en.
Jeg kjenner ikke til armen din men er det mulig å bygge den om til RCA utganger? Da kan du bruke RCA-XLR kabel med utvendig jord imellom.
 
Topp Bunn