DP dac vs Benchmark Dac1

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
50
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Er det noen som har sammenliget DP dac mot Benchmark DAC1?

Jeg har i noen dager prøvd en oppgradert DP dac sammen med EC cd spiller. Oppløsning og tredimensjonalitet er nå helt fantastisk,men jeg synes det har gått noe ut over "dynamikk,driv og nærhet" som jeg hadde tidligere uten separat dac. Jeg spiller alt av musikk fra klassisk til heavy rock :eek:

Benchmark har fått glimrende tester,men det er jo ikke alltid det stemmer med det man hører hjemme....
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Er det noen som har sammenliget DP dac mot Benchmark DAC1?

Jeg har i noen dager prøvd en oppgradert DP dac sammen med EC cd spiller. Oppløsning og tredimensjonalitet er nå helt fantastisk,men jeg synes det har gått noe ut over "dynamikk,driv og nærhet" som jeg hadde tidligere uten separat dac. Jeg spiller alt av musikk fra klassisk til heavy rock :eek:

Benchmark har fått glimrende tester,men det er jo ikke alltid det stemmer med det man hører hjemme....
Hei, jeg har hørt begge i ett og samme oppsett. Ikke noen lang seanse, og heller ikke i mitt eget oppsett, men jeg tror jeg kan trekke noen konklusjoner:
- Benchmarc har sannsynligvis LITT bedre oppløsning i toppen.
- Benchmarc kan oppleves som raskere og strammere i bunnen, men jeg TROR dette er feil. DP går sannsynligvis dypere, og kan derfor oppleves noe tregere.
- DP DAC'en er best i det aller viktigste området, mellomtonen. DAC1 virker noe analytisk, og jeg tror jeg ville mislikt dette over tid. DP har en "tett-på-analog"-lyd, organisk og behagelig, og med MYE nærvær og nerve. Og god på nyanser, skiller instrumentene godt.
Har ikke opplevd at DP "stjeler" dynamikk, tvert imot!

Mvh
 
N

nb

Gjest
Hei, jeg har hørt begge i ett og samme oppsett. Ikke noen lang seanse, og heller ikke i mitt eget oppsett, men jeg tror jeg kan trekke noen konklusjoner:
- Benchmarc har sannsynligvis LITT bedre oppløsning i toppen.
- Benchmarc kan oppleves som raskere og strammere i bunnen, men jeg TROR dette er feil. DP går sannsynligvis dypere, og kan derfor oppleves noe tregere.
- DP DAC'en er best i det aller viktigste området, mellomtonen. DAC1 virker noe analytisk, og jeg tror jeg ville mislikt dette over tid. DP har en "tett-på-analog"-lyd, organisk og behagelig, og med MYE nærvær og nerve. Og god på nyanser, skiller instrumentene godt.
Har ikke opplevd at DP "stjeler" dynamikk, tvert imot!

Mvh
Går dypere?? Hva mener du med det?? DAC1 er i følge sepcsene 0.02 dB ned ved 10 Hz
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hei, jeg har hørt begge i ett og samme oppsett. Ikke noen lang seanse, og heller ikke i mitt eget oppsett, men jeg tror jeg kan trekke noen konklusjoner:
- Benchmarc har sannsynligvis LITT bedre oppløsning i toppen.
- Benchmarc kan oppleves som raskere og strammere i bunnen, men jeg TROR dette er feil. DP går sannsynligvis dypere, og kan derfor oppleves noe tregere.
- DP DAC'en er best i det aller viktigste området, mellomtonen. DAC1 virker noe analytisk, og jeg tror jeg ville mislikt dette over tid. DP har en "tett-på-analog"-lyd, organisk og behagelig, og med MYE nærvær og nerve. Og god på nyanser, skiller instrumentene godt.
Har ikke opplevd at DP "stjeler" dynamikk, tvert imot!

Mvh
Dp-dacen har vel noe "sjel" den da. Den er jo en hifigreie, ikke et arbeidsredskap i profesjonell sammenheng som Benchmarken er...Dens oppgave er hele sannheten, no more , no less.....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.842
Antall liker
8.822
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei, jeg har hørt begge i ett og samme oppsett. Ikke noen lang seanse, og heller ikke i mitt eget oppsett, men jeg tror jeg kan trekke noen konklusjoner:
- Benchmarc har sannsynligvis LITT bedre oppløsning i toppen.
- Benchmarc kan oppleves som raskere og strammere i bunnen, men jeg TROR dette er feil. DP går sannsynligvis dypere, og kan derfor oppleves noe tregere.
- DP DAC'en er best i det aller viktigste området, mellomtonen. DAC1 virker noe analytisk, og jeg tror jeg ville mislikt dette over tid. DP har en "tett-på-analog"-lyd, organisk og behagelig, og med MYE nærvær og nerve. Og god på nyanser, skiller instrumentene godt.
Har ikke opplevd at DP "stjeler" dynamikk, tvert imot!

Mvh
Hei!
Var dette en standard DP DAC, eller en oppgradert...?

Mvh
OMF
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hei, jeg har hørt begge i ett og samme oppsett. Ikke noen lang seanse, og heller ikke i mitt eget oppsett, men jeg tror jeg kan trekke noen konklusjoner:
- Benchmarc har sannsynligvis LITT bedre oppløsning i toppen.
- Benchmarc kan oppleves som raskere og strammere i bunnen, men jeg TROR dette er feil. DP går sannsynligvis dypere, og kan derfor oppleves noe tregere.
- DP DAC'en er best i det aller viktigste området, mellomtonen. DAC1 virker noe analytisk, og jeg tror jeg ville mislikt dette over tid. DP har en "tett-på-analog"-lyd, organisk og behagelig, og med MYE nærvær og nerve. Og god på nyanser, skiller instrumentene godt.
Har ikke opplevd at DP "stjeler" dynamikk, tvert imot!

Mvh
Det var hjemme hos meg dette ble testet.
DP dacen er litt varmere og har litt mere kropp i mellomtonen.
Benchmarken er etter min meing mer oppløst i mellomtonen og er bedre i stand til å skille overtoner fra undertoner.
Benchmarken har heller ingen "festpukler" i bassen og virker derfor litt slank nedover, men den går etter min mening minst like dypt som DP-dacen og med mere kontroll.

Når bass flyter ut kan den ofte oppfates som å gå dypere, noe er tilfelle med DP-dacen.

Personlig liker jeg Benchmarken pga sin hurtighet og gode utklinging i toppen. Til prisen er den også helt uslåelig, MEN det finnes bedre dacer der ute hvis man kan betale tre-fire ganger mer.
Jeg trur ikke det er mange dacer til under kr 20.000 som er bedre!
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Det var hjemme hos meg dette ble testet.
DP dacen er litt varmere og har litt mere kropp i mellomtonen.
Benchmarken er etter min meing mer oppløst i mellomtonen og er bedre i stand til å skille overtoner fra undertoner.
Benchmarken har heller ingen "festpukler" i bassen og virker derfor litt slank nedover, men den går etter min mening minst like dypt som DP-dacen og med mere kontroll.

Når bass flyter ut kan den ofte oppfates som å gå dypere, noe er tilfelle med DP-dacen.

Personlig liker jeg Benchmarken pga sin hurtighet og gode utklinging i toppen. Til prisen er den også helt uslåelig, MEN det finnes bedre dacer der ute hvis man kan betale tre-fire ganger mer.
Jeg trur ikke det er mange dacer til under kr 20.000 som er bedre!
Enig i siste utsagn, men kanskje Ontech DAC'en...... Den har jo også en svært analog spillestil, men ikke så oppløst (sies det).
DP går dypt, DC-koblet som den er.

Noe av forskjellene mellom DP DAC og Benchmarc kan muligens dels tilskrives matching, men siden jeg kun har hørt Benchmarc i oppsettet til Plinius blir det gjetning.
Anlegget hans er totalt sett mer analytisk enn mitt.

Hva som er bra eller mindre bra koker uansett ned til smak og behag. Jeg gir gjerne avkall på litt oppløsning dersom jeg kan erstatte dette med sjel og nærvær.

Men uansett: DAC1 er svært god ift pris, så god at det hadde vært morsomt å testet den ut hjemme.

Mvh
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.423
Antall liker
12.945
Jeg har hørt begge (flere varianter av DPs) DACene i forskjellige oppsett hver for seg.
Veldig enig med olaps. Benchmarken er nok ørlite mer oppløst, men for meg virket den i overkant analytisk og stram. Litt kald om du vil, mens DP DAC 8.0 & 8.1 standardversjon for meg virker mer "analog" og livsbejajende.
Dette har definitivt også med match/synergi effekt - smak og bahag å gjøre.

Gjorde en fort og gæli test i eget oppsett av Benchmarken som kan leses her
www.oslo-audio-society.com for de som har lyst.
Siste High Fidelity har også en test av Benchmark DAC1 hvor jeg fant igjen flere av min egen observasjoner. Interessant.
Ellers har the Stig lovprist RME ADI2 DACen, mens atter andre sikler på Apogee MiniDAC 2. Så her har vi flere potensielle testaftener folkens ;D
Ha en riktig god natt :)
 
Topp Bunn