DP DAC 8.0

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Ser det ligger en DP DAC på bruktbørsen..
Hvor bra er 8.0 kontra andre i samme prisleie?
Signatur?

Mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tja....har vel ikke sammenlignet min DP DAC med så mange andre sine.

At DACen har kvaliteter er det liten tvil om - slå opp i Fidelity nr 1 og der vil du se at den dukker opp i nesten alle referanseanleggene som presenteres der.

Fidelity hadde den også nylig med i en gruppetest, og der og kom den godt ut. (Bedre enn den Benchmark DACen hvis jeg ikke husker feil). Det var en umodifisert utgave.

Lyden kan vel sies å være naturlig, homogen og knallgod bass. Den heller ihvertfall ikke mot det lyse, og er det noe den kan slåes på så er det kanskje oppløsning.

De finnes jo i en del modifiserte utgaver, og disse modifiserte er det mange som mener at knapt nok slåes av noen andre - uansett merke og pris. Disse ligger vel på ca 15000+ på bruktmarkedet - litt ettersom hvor modifisert den er.

Alltid vanskelig å bedømme en enkeltkomponent i et oppsett, men mitt oppsett spiller upåklagelig med modifisert DP DAC.

Mvh
OMF
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har selv en umodifisert dp dac og kan slutte med til det som OMF sier. Har dessverre ikke fått testet den opp mot andre dac'er, men jeg har hørt en "full pakke" modifisert dp dac blant annet med batteri strømforsyning hos Andervik Audio.
 

Vedlegg

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Hei, jeg har selv en umodifisert dp dac og kan slutte med til det som OMF sier. Har dessverre ikke fått testet den opp mot andre dac'er, men jeg har hørt en "full pakke" modifisert dp dac blant annet med batteri strømforsyning hos Andervik Audio.
Hei var den modifiserte bedre på noen parameter?
Kanskje vanskelig å si siden det ikke var på ditt oppsett.?.
Hva spiller du på av HT og forsterkeri?

Mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Hei
Hadde en 8.0 for et par år siden. I sammenlikning med en 10 år gammel Chord DSC 1500 (som kanskje er litt urettferdig, men allikevel), som jeg har nå, er den luftigere og litt mer pulver i toppen. Men den klarer ikke helt å få til den levende mellomtonen som DSC 1500 gjør; noen cd'r som høres ut som de er dårlig innspilt på en 8.0, høres ikke så dårlig ut på DSC 1500 (får fram klanger mye bedre). Men 8.0 klarer å kline til med en dynamikk i øvre mellomtone som DSC 1500 må se seg slått ganske bra på, ihvertfall i mitt oppsett. Men hvordan den er i forhold til en relativt ny cd spiller til samme pris tør jeg ikke si, da jeg ikke har noen direkte sammenlikning. Jeg kan si så mye som at jeg angrer på at jeg solgte 8.0! :-/
Ser det ligger en DP DAC på bruktbørsen..
Hvor bra er 8.0 kontra andre i samme prisleie?
Signatur?

Mvh
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei var den modifiserte bedre på noen parameter?
Kanskje vanskelig å si siden det ikke var på ditt oppsett.?.
Hva spiller du på av HT og forsterkeri?

Mvh
Den modifiserte er bedre på alle parametere, men som sagt har jeg ikke testa denne i eget anlegg.
Mitt anlegg: Theta Basic driverk, DP dac 8,0, DPC1 b, DP A1 og Patos Symphonic IV
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Den modifiserte er bedre på alle parametere, men som sagt har jeg ikke testa denne i eget anlegg.
Mitt anlegg: Theta Basic driverk, DP dac 8,0, DPC1 b, DP A1 og Patos Symphonic IV
Hei takker for alle svar..
Noen som vet hva en full oppgradering av 8.0 vil koste? Event hvem som gjør det..
Hva er det å hente på batteri drift?
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei takker for alle svar..
Noen som vet hva en full oppgradering av 8.0 vil koste? Event hvem som gjør det..
Hva er det å hente på batteri drift?
Hei igjen, det er Terje Andervik som foretar ombygging til batteri drift (Andervik Audio, holder til i Porsgrunn. Bor du i nærheten kan du sikkert bare ringe. Sjekk ut www.andervikaudio.no).
Oppgraderinga av dac'en består av mer enn ombygging til batteridrift, blant annet nye op amper, bytte av kondensatorer....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Det er mange som har moddet DP DACen.

Terje Andervik har som sagt bygd den om til batteridrift.
LMC har moddet det eksisterende poweret.
Birger Lund Andersen har også moddet de en del.

Felles for alle som modder de er at de gjør en del andre ting også, fjerning av emphazis kretsen, bytte avkoblingskondensatorer, bytte av noen andre kondiser, nye opamper, osv.

Disse modifikasjonene er ganske dyre, og de modifiserte DACene dukker med jevne mellomrom opp på bruktmarkedet til en veldig hyggelig pris. Så vidt meg bekjent er vel heller ikke Andervik eller LMC veldig interessert i å gjøre disse moddingene lenger.

Så mens full blodtrimming ligger på 12-15k, så ligger vel de blodtrimmede DAcene kun 7-9k høyere i bruktpris.

Mvh
OMF
 
Topp Bunn