Doxa-treff hos LydKarl!

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Takk for en hyggelig kveld hjemme hos deg i går, <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=6407.440" target="_blank">LydKarl!</a>

Anledningen for treffet var å få noen inntrykk av den nye effektforsterkeren til Knut Ø. Lauvland, Model73. Flere i Lauget er tidligere Doxa-eiere og var selvfølglig spente på denne konstruksjonen som har fått en varm mottagelse i markedet og som imponerte stort på Hortensmessa tidligere denne måneden. Foruten den vanlige gjengen, var det ekstra hyggelig at konstruktøren selv kunne delta på treffet. Første delen av kvelden gikk med på å gi oss historien og bakgrunnen for den nye Doxa-lyden.

Kveldens oppsett besto av:
Kilde: Cary 306 (med og uten Doxa )DAC
Forforsterker: Doxa Passiv Pre
Forsterker: 2x Doxa Model73
Høyttaler: Gradient
Kabler: Doxa -prototyper.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Det er eg som skal takke, for dette var meget hyggelig, Tom Erik!

Og det er det for såvidt kvar gong denne gjengen med trivelige gutter samlast. Som Tom Erik er inne på var me så heldige å få besøk av Lauvland.



Speleliste for kvelden (mulig eg har gløymt eitt album eller tre) :

Johnny Cash - American III (Solitary Man)
Ytre Suløens Jass Ensemble & Tricia Boutté – Oh Mahalia
Jan Johansson – Piano
Kari Bremnes – Ly
Ulf Wakenius – Notes from the Heart
Alborian Trio – Near Gale
Roger Waters – Amused to Death
Opeth – Ghost Reveries



Følte ei stund at eg risikerte å bli sittande aleine etter avspeling av siste nevnte album. Men, så kan me ikkje berre spele pling-plong heller. Tanken var å ta ein smakebit frå Dream Theater´s siste, men den låg i bilen, som var ute på luftetur i går kveld.

Det vil ikkje vere mulig for verken meg eller øvrige Laugister å gi konkret tilbakemelding på enkeltkomponenter i denne kveldens oppsett. Ingen av oss har hørt denne komboen før, verken med eller uten 73. Ros/ris går derfor på oppsettet som ein totalpakke. Btw; det vart nesten utelukkande spelt uten Doxa dac innkobla.

Denne gangen synes eg faktisk det er vanskeleg å seie så mykje om lyden. For her var ikkje så mykje lyd etter mitt skjønn. Egenlyd altså. Eg kjenner ht mine ganske godt, og veit hvilke egenskaper dei kan by på, positive som negative. Dette oppsettet kompenserte ikkje for Revolutions i mange øres lett forsiktige/laidback gjengivelse, men dette er altså ikkje Doxas feil. Derimot fekk toppen på Revolution nytt og friskt liv.

Generelt var lydbildet, og kanskje spes frå nedre mellomtone og oppover, godt oppløst. Oppsettet leverte også rimelig bra dynamisk kontrast imo. Ellers var det ein tanke varmare, men ikkje mykje, samanlikna med min elektronikk oppkobla.

Synes oppsettet klarte, kanskje spes på gode jazz-opptak, eksempelvis Alboran Trios´s Near Gale (ACT), å få fram nerven i musikken. Konsertopplevelsen var til tider tilstede, det var godt å vere der. Har ellers vitner på at dette vart ein sterk opplevelse for undertegnede; skal i utg.pkt. eindel til for at eg blir rørt. Lyseraude auger sa vel sitt (nei, eg var ikkje trøtt).

Ut frå minnet innbiller eg meg at det med Audio Aero Capitole kobla direkte inn i 6.4, slapp ein tanke meir enn med denne komboen. Vidare sammenligning tør eg ikkje begi meg ut på då det er gått litt tid mellom desse to seansane. Igjen, dette er ei sammenligning mellom to ulike oppsett, som kun har ht til felles.

Avslutningsvis vil eg benytte anledningen til å gratulere Øystein med et meget spennande og potent produkt!


Nok prat. Slenger ved nokre bilder tatt fort og gale (hadde litt anna fokus denne kvelden)







































Takk igjen for ein minneverdig kveld med gode venner.


Mvh. Karl :)
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Kan tenke meg dette var en fin kveld. Alltid artig å høre på mennesker som kan sitt fag. Ser nesten ut som eventyrstund med bestefar i godstolen som forteller et lydhørt publikum :)
Litt av et lekkert lytterom LydKarl. Kan tenke meg det spiller bra der.

Mvh
RBN
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Fine bilder!

RBN skrev:
Hei
Kan tenke meg dette var en fin kveld. Alltid artig å høre på mennesker som kan sitt fag. Ser nesten ut som eventyrstund med bestefar i godstolen som forteller et lydhørt publikum :)
Litt av et lekkert lytterom LydKarl. Kan tenke meg det spiller bra der.

Mvh
RBN
Den 7. far i huset... Ja, og det var noen gode fortellinger som kom fra den kanten! Veldig hyggelig er det at Lauvland er tilbake!

Som LydKarl skriver så er jeg helt enig i at det er vanskelig, og også helt feil og sammenligne dette oppsette med det vi spilte på sist gang vi var hjemme hos Karl. Men, som totalpakke er jeg helt enig i at denne kombinasjonen gav mer liv og oppløsning i diskanten samt at det ble litt mer varme enn sist. Sistnevnte antar jeg er bidrag fra Cary-spilleren? Totaltsett spilte dette veldig bra og spesielt på Alboran Trio-plata fra ACT var pianoet fullstendig tilstede i rommet og gav en flott opplevelse. Knallbra!
 

Melges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2007
Innlegg
148
Antall liker
0
Dette var veldig artig!

Takk til Karl for husrom, kjeks (mange) og kaffi, og en stor takk til "bestefar Doxa" som velger å tilbringe kvelden med å fortelle om filosofien bak regulering av strømforsyningen og tiltak for å håndtere returstrøm generert av høyttalernes elementer. Veldig interessant og spennende med nye tanker! Ante vi konturene av en analog pid-regulator i strømforsyninga?

Dette treffet representerte på mange måter hensikten med å ha et Lydlaug, tomerik fortjener en takk for initiativet!

(Ellers er undertegnedes mål fra og med denne kvelden å støtte alle tiltak som kan begrense odde-harmoniske i overliggende nett. Vil også oppfordre til å begrense bruken av annet enn ohmske el-artikler i Deres husholdning ;D. Lynnedslag må andre ta seg av...)

H
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Melges skrev:
(...) filosofien bak regulering av strømforsyningen og tiltak for å håndtere returstrøm generert av høyttalernes elementer. Veldig interessant og spennende med nye tanker! Ante vi konturene av en analog pid-regulator i strømforsyninga?
Noen som kan informere nærmere om dette?

Mvh
 
Topp Bunn