Doxa 70 - skurr i venstre kanal.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Har kjøpt en gammel Doxa 70, sikkert første utgave. Den skurrer i venstre kanal, høyre er helt ok.

Noen som vet hva denne feilen kan skyldes?

Lydsignalet kommer altså igjennom, men er preget av kraftig skurr.
Litt som en dårlig innstilt radiokanal.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Er redd for at det er en sjanse for at årsaken kan være noen ødelagte transistorer. :(

Hvordan låter det med veldig lavt volum?

Tror ikke det er helt kurant å skaffe de originale transistor-typene.

Svein.

C

cosmos

Gjest
har hørt mye av det samme med feil tomgangstrøm. er den ikke rett får du bare forvrengning.
med ødelagte transistorer får du ikke lyd i det hele tatt.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
har hørt mye av det samme med feil tomgangstrøm. er den ikke rett får du bare forvrengning.
med ødelagte transistorer får du ikke lyd i det hele tatt.
Hvordan regulerer jeg denne?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Feil (lav eller ingen) tomgangsstrøm kan gjøre at du må skru opp skikkelig før lyden "slipper gjennom".

Dersom det er feil (brudd) på én transistor i et PP slutt-trinn kan det være at du får litt lyd gjennom på lavt volum.

Derfor mitt spørsmål om volumavhengighet.

I Doxa er vel transistorene paralell-koblet 3 og 3. Dette gjør det litt mere kompliserrt.

Vet ikke hvordan du justerer tomgangsstrøm. Er vel neppe emittermotstander på denne som man kan måle spenning over ?

Svein.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Skurr uansett volum.

Har litt vansker med å lese printet, så hva som er emittermotstanden til inngangstransistoren er uvisst. Har to motstander som kan varieres, har ikke skrudd på disse.

mato

Medlem
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
0
gamle doxa 70 trenge en dag eller to med oppvarmig er min erfaring , den jeg har må stå på noen dager før skurringen gir seg . etter det så er det bare god lyd

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
gamle doxa 70 trenge en dag eller to med oppvarmig er min erfaring , den jeg har må stå på noen dager før skurringen gir seg . etter det så er det bare god lyd
Burde jeg ikke da ha skurr i begge kanalene?

mato

Medlem
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
0
Burde jeg ikke da ha skurr i begge kanalene?

mulig det , hos meg varierer det litt , men jeg har mye nett støy , så mye at jeg har hatt 2 måling over flere uker uten at lyse har konkludert med noe

Topp Bunn