Doxa 140 og andre rare dyr...

R

Rojoh

Gjest
Nå har jeg en 140 signature til salgs på bruktbørsen, og det er kanskje litt i grenseland å starte en tråd i sådann stund. Jeg velger likevel å prøve meg, da jeg ikke har tenkt å skryte uhemmet av denne, men snarere prøve å grave frem mest mulig informasjon om ulike utgaver. Dette for å kunne gi mest mulig korrekt og relevant info til interessenter. Videre vil jeg begrunne denne tråd med at mest mulig info er interessant for alle som på et eller annet vis har interesse av Doxa.

Spørsmålet er som følger: Yter en standard 140 Signature 140 watt i 8 ohm? For å finne svaret på det, så er det spenningen fra trafo som er interessant. Nå har jo Lauvland også en modell kalt 72 Signature. Denne er 70wpc. Min 140 signature er en 70watter iflg. Malmin som modifiserte min utgave. (Greit nok for meg, men dette er viktig info for evt. kjøpere om det faktisk finnes 140-watts utgaver å få kjøpt).

Videre mente Malmin at 70watt var mest fornuftig i forhold til kjøling. Som vi vet, så har ikke Doxaene kjøleprofiler, men bruker kabinettet som kjølemedium. Dette forklarer kanskje hvorfor Lauvland kort etter å lansert 140 Signature kom med 72en, som skulle være nokså identisk, men med bedre strømkapasitet (her er det vel kjølemomentet kommer inn?). Lages 140 Signature lenger, eller er den erstattet av 72 Signature?

Et annet spm. er om Haugaland Audio fortsatt er i live? Noen som vet?

Kort sagt: Mest mulig oppdatert info om Doxa ønskes. :) Send gjerne PM hvis det føles riktigere. Så får nesten Høvdingen vurdere om dette oppfattes som snikreklame, eller om dette oppfattes som en nøktern informasjonsopphenting fra en produsent som ikke akkurat står på barrikadene for å bli sett og hørt. ;D

Mvh. Johan

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
543
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg er selv lykkelig eier av en 140 Signature som iflg. Lauvland gir 2x140w i 8ohm. Hvis den du selger kun har 2x70w kan det ikke være en 140. Det sikreste er vel å sende en forespørsel til Lauvland himself, eventuellt også få målt den du selger mht til effekt.

R

Rojoh

Gjest
Nei, jeg kan selvsagt ikke annonsere min forsterker som en 140 Signature, hvis en 140 Signature yter 140wpc i 8 ohm. Derfor har jeg også forandret annonseteksten for at ingen skal bli lurt til å kjøpe noe annet enn påstått. Litt dumt at slike problemstillinger oppstår, men vi får heller være snare med å rette opp evt. feil.

Mvh. Johan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at 140'n er to stk 70 sig MK-II i samme chassi, om du har 2 stk 70 sig kvasi koblet eller en 140 skal være det samme..
Så Roar har nok ment at 140'n er bygget på gamle 70 watteren fra gamle dager, han har nok ikke ment at den bare er på 70 watt.?

Dette med at Lauvland mener at 70 watt er nok, er jo bare tull å tøys å har ikke noe med virkeligheten å gjøre, dette kommer helt an på høyttalerene.!
Jeg ser dette som en form for å prakke ned på andre og heve seg selv opp :-[
Her kommer liksom en fyr fra lille Norge og skal vise verden at han har funnet opp kruttet på nytt og at 70 watt er nok til alt.. Hallo.. Et sted går vel grensen for hva man kan lire ut av seg for å selge mest mulig.?

Nå har jeg i 3 år hatt komplett Doxa og var sinnsykt fornøyd med resultatet, dette hadde jeg ikke hatt om dette bare var shit, så Doxa henger høyt hos meg..
Men en og annen Doxa komponent funker sjeldent eller aldri optimalt sammen med annet, skal du ha Doxa så må du ha et lytterom som er egnet til Doxa høyttalere og så komplett Doxa-anlegg som mulig, da skjer det noe utrolig magisk som jeg tror få har opplevd.!?!

Haugaland Audio er vel det som er Audofoni i dag.?

R

Rojoh

Gjest
Her var det mye å ta tak i, ja. ;)

Haugaland Audio er forgjengeren til Audiofoni. Da Audiofoni ble stiftet, så fortsatte Haugaland Audio å selge Doxa som eneste forhandler ved siden av Lauvland selv. Ove, som var medeier i Haugaland Audio, gikk m.a.o. ut og startet Audiofoni på egenhånd mens Jhonny drev Haugaland Audio videre med Doxa. Nå er midlertidig nettsiden nede, så jeg bare lurte på om Haugaland Audio fortsatt er oppe og går.

Kan jo kort si hva jeg mener å vite om de forskjellige Doxa-modellene (vi nøyer oss med modellene fra og med 70-serien):
70SE: En billigvariant med singel trafo og 70watt. 4 stk. Sikrorel elektrolytter i PS.
70B: Dobble trafoer (dual mono) og samme antall ellytter. Forøvrig samme elektronikk.
70Signature: Tror trafostørrelsen økte på de doble trafoene (dual mono). Videre er det nok litt forskjell på elektronikken. (Inngangstrinn ++) Finnes vel i mk.II og kanskje også enda flere utgaver.
140 Signature: Ny PS. Dobble trafoer, men ikke dual-mono lenger. En trafo for (+) og en trafo for (-). Videre er antall elektrolytter redusert fra 4 til 2. Dette er kun mulig med den nye trafo-løsningen. Dette er nok også grunnen til at de som ønsker å få oppgradert sine eldre 70B/70 Signature ikke kan oppgradere til 140 Signature, da dette betinger andre verdier på trafo/elektrolytter. Disse oppgraderingene går da i all hovedsak på oppgradering av selve elektronikken (inngangstrinn, likeretterdioder og fjerning av evt. filtre som satt på inngangene og evt. utgangene). Dette er også det som skiller 70 Signature fra de nyere 140/72 Signature modellene. Det virker som om denne modellen gir 140wpc/8 ohm.
72 Signature: Antagelig samme størrelse (VA) på trafoer som 140 Signature og samme løsning med separat trafo for (+) og (-), men med lavere spenning. Siden ohms lov gjelder for Doxa også, så er nok denne modellen beregnet brukt på lavimpedante høyttalere hvor strømtrekket jo øker - noe som igjen fører til mer varmeutvikling i utg. transistorene. Ellers samme inngangstrinn, likerettere, print og utg.trinn(?)

Hva gjelder min modell, så er den en Malminifisert variant over noenlunde samme tema som 72en, vil jeg tro - dog med 140 Signature skrevet på frontplaten...

Mulig at jeg tar feil, men jeg tror ikke det. ;) Men hvis noen andre vet noe mer, så tror jeg dette er allmennyttig informasjon.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Så var det nok en gang en tråd om gamle og nye Doxa modeler. En ting er sikkert, det er ingen som egentlig har peiling, selv ikke lauvland vil jeg tro har noen oversikt. Doxa 70 signaturer kan du finne i flere versjoner en det er produsert av dem.

Siste nytt jeg har fåt med meg fra den kanten er at lauvland har sluttet å lage 140 signature, og holder kun på med oppgradering av allerede eksisterende effektforsterkere. 140 sign er på mange måter en god effektforsterker, men mistet noe magi i melomtonen, samtidig som bassen ble imponerende god.

Etter det jeg husker er 140 signatuere oppgit til 140 watt i 8 ohm ved 5% forvregning. Tror ikke du skal føle deg skyldig i at lauvland er lit vel raus med effektoppgivningen...

MVH

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at 140'n er to stk 70 sig MK-II i samme chassi, om du har 2 stk 70 sig kvasi koblet eller en 140 skal være det samme..
Så Roar har nok ment at 140'n er bygget på gamle 70 watteren fra gamle dager, han har nok ikke ment at den bare er på 70 watt.?

Jeg arresterer!! ;D !40 er nok en egen konstruksjon, men at det blir brukt det samme printkortet som i 70 sign tror jeg stemmer bedre en hva lauvland selv vil inrømme

Dette med at Lauvland mener at 70 watt er nok, er jo bare tull å tøys å har ikke noe med virkeligheten å gjøre, dette kommer helt an på høyttalerene.!
Jeg ser dette som en form for å prakke ned på andre og heve seg selv opp :-[
Her kommer liksom en fyr fra lille Norge og skal vise verden at han har funnet opp kruttet på nytt og at 70 watt er nok til alt.. Hallo.. Et sted går vel grensen for hva man kan lire ut av seg for å selge mest mulig.?

Jeg hiver deg i buret! ::) om jeg får lov? Jeg tror det har seg slik at det er langt enklere å konstruere å få til en god forsterker på 70 watt kontra frox 140 watt. Menner at det er en grunn til effekten. Hvor jeg har det i fra vet jeg ikke. Men jeg tar en sjangs på et gammelt Audio blad.

Nå har jeg i 3 år hatt komplett Doxa og var sinnsykt fornøyd med resultatet, dette hadde jeg ikke hatt om dette bare var shit, så Doxa henger høyt hos meg..
Men en og annen Doxa komponent funker sjeldent eller aldri optimalt sammen med annet, skal du ha Doxa så må du ha et lytterom som er egnet til Doxa høyttalere og så komplett Doxa-anlegg som mulig, da skjer det noe utrolig magisk som jeg tror få har opplevd.!?!

Haugaland Audio er vel det som er Audofoni i dag.?

R

Rojoh

Gjest
Ja, man kan gå i surr av mindre. Effektoppgivelse med 5% forvrengning er jo noe selv rørforsterkerprodusenter ofte holder seg under. ;)

Egentlig er det vel slik at Lauvland kontinuerlig prøver ut nye komponenter, men holder seg innenfor samme ramme. (Kabinett, utg.trinn). Tror den listen jeg lagde er sånn noenlunde korrekt, men mindre forandringer kan muligens forekomme. Likevel er det greit å prøve å få slått fast om det virkelig er snakk om en ren 140-watter, eller bare en annen måte å presentere fakta på.

Mvh. Johan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg arresterer!! !40 er nok en egen konstruksjon, men at det blir brukt det samme printkortet som i 70 sign tror jeg stemmer bedre en hva lauvland selv vil inrømme

Jeg hiver deg i buret! om jeg får lov? Jeg tror det har seg slik at det er langt enklere å konstruere å få til en god forsterker på 70 watt kontra frox 140 watt. Menner at det er en grunn til effekten. Hvor jeg har det i fra vet jeg ikke. Men jeg tar en sjangs på et gammelt Audio blad.
Hvis du skal kaste meg i fengsel, så godtar jeg bare kvinnefengsel.!! ;D

Jeg tror nok ikke du har rett ang 140'n, visse modifikasjoner er det sikkert gjort med den i forhold til dobbel 70 sig, men at 140 er en ny konstruksjon som ikke har noe med 70 sig å gjøre nekter jeg å tro.. :)

Jo mindre watt det er snakk om, jo lettere er det å få det til å spille musikk, hvertfall sett watt i forhold til krone..
Men at 70 watt er maks for å få best mulig lyd.. Ærlig talt, et sted går vel grensen.??
Mener du at forsterkere med 2-300 transe watt er dårligere enn en 70 watter, sånn uansett.???

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hvis du skal kaste meg i fengsel, så godtar jeg bare kvinnefengsel.!!  ;D

overhode ikke noe problem ;)

Jeg tror nok ikke du har rett ang 140'n, visse modifikasjoner er det sikkert gjort med den i forhold til dobbel 70 sig, men at 140 er en ny konstruksjon som ikke har noe med 70 sig å gjøre nekter jeg å tro.. :)

Ingangstrinnet kan nok ver en nokså likt 70 sign. Men utgangstrinet bruker KUN 1 transistor etter slik jeg har skjønt det. MAO en helt annen konstruksjon.

Jo mindre watt det er snakk om, jo lettere er det å få det til å spille musikk, hvertfall sett watt i forhold til krone..
Men at 70 watt er maks for å få best mulig lyd.. Ærlig talt, et sted går vel grensen.??
Mener du at forsterkere med 2-300 transe watt er dårligere enn en 70 watter, sånn uansett.???
Menner det hadde noe med de konstrusjonsprinsipene som blir brukt i Doxa å gjøre. Så da vil jo dette kun gjelde for Doxa og andre effektforsterkere med som er bygd opp under noelunde de samme prinsipende vil jeg tro

Jeg gir i grunnen mer og mer blanke i oppgitt effekt på forsterkere. Det kan jo ikke brukes til annet en penisforlenger uansett

MVH

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Doxa-modellene (vi nøyer oss med modellene fra og med 70-serien):
70SE: En billigvariant med singel trafo og 70watt. 4 stk. Sikrorel elektrolytter i PS.
70B: Dobble trafoer (dual mono) og samme antall ellytter. Forøvrig samme elektronikk.
Jaha?

Dette er en 70B..........
Det står Rifa på lyttene, og det er litt flere enn 4stk.... ;)

R

R

Rojoh

Gjest
Hehe... Du har nok rett i det. Når jeg tenker meg grundig om, så var det 70 Signature som hadde 4 stk. Siemens Sikorel ellytter i strømforsyningen. Videre ble vel trafoene litt større: Fra 2x500VA (70B) til 2x670(?)VA (70Signature). Mon tro om ikke 70 Signaturen også hadde inngangsimpedans på 1 Megaohm mot 70Bens mer normale 22(?)kohm. Videre var det nok også litt andre forskjeller rundtomkring på printet - bl.a. nye og raskere likeretterdioder i Signaturen.

Mvh. Johan, som spytter ut omtrentlig korrekt info i mangel på mer håndfaste saker. ;) Alle innspill ønsker velkomne for å få dannet et mest mulig korrekt bilde av Doxa-familien.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Heisann, en gammel Model 140 tråd. Må vel legge inn en post her også da :)

Er eier av en Model 140 :) En som er spessielt eksprimentelt oppgradert av K.Ø.L til området ca nesten Model 73 ifølge Doxa selv :)
Og som jeg fikk kjøpt av Doxa til en fin fin pris.

Låter meget bra :) Plenty power, detaljer og dynamikk :)

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Oppdatere litt :) Sammenligning.

70 sign. mk2 oppgradert til model 72 v/s 140 sign. kraftig oppgradert i retning 72/73.

140`n gruser 72 kraftig på alle plan :)
140 har mere : oppløsning, dynamikk, lekenhet, tightere bass, luftigere mellomtone og diskant.
Og ikke for og snakke om at den virker være en del kraftigere en 72.

----------------------------------------------------------------------

Hvordan er en innpakning 140 som er oppgradert til 72 V/S en av 70 sign. modellene oppgradert til 72 ???

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
274
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei
Doxa 70B kom i 2 utgaver ...Blank frontpate med skruer er 500Va x2 stk.og 8simens lyttere...
Frontplate uten skruer er 750 Va x2stk ,8Rifa lytter.og annet print
Sign mk1 er 750 Va x2,4stk rifa ,kom også med kun 2stk rifa . Begge med er med sort front plate.
Sign mk2 er 750 Va x2,4stk rifa og annen lyd enn Mk1.Blank front plate på denne.Det har disse som eg har.
Og ja jonny /Haugaland audio er det liv i men ikke nettsiden ,,,,

Mvh Roy K

Hehe... Du har nok rett i det. Når jeg tenker meg grundig om, så var det 70 Signature som hadde 4 stk. Siemens Sikorel ellytter i strømforsyningen. Videre ble vel trafoene litt større: Fra 2x500VA (70B) til 2x670(?)VA (70Signature). Mon tro om ikke 70 Signaturen også hadde inngangsimpedans på 1 Megaohm mot 70Bens mer normale 22(?)kohm. Videre var det nok også litt andre forskjeller rundtomkring på printet - bl.a. nye og raskere likeretterdioder i Signaturen.

Mvh. Johan, som spytter ut omtrentlig korrekt info i mangel på mer håndfaste saker. ;) Alle innspill ønsker velkomne for å få dannet et mest mulig korrekt bilde av Doxa-familien.

Topp Bunn