Doxa 014 Dac

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Hei! Lurer på om noen har erfaringer med denne dacen? Har en selv, men så har jeg et problem. Hver gang jeg trykker på next å skal skifte sang så kommer det litt knitrelyd i høytaleren. Den kommer som regel når jeg skal starte noe. Noen som har opplevd dette før eller er det bare meg? Noe kan vel gjøres for å få vekk denne uønskede lyden. For dacen er helt perfekt utenom denne lyden så jeg vil ikke bytte den ut.

Takker for svar:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.756
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg hadde i sin tid en Doxa 014.

Dacen har et problem, og det er at den ikke er utstyrt med mute-transistor som slår inn når den digitale inngangen legges flytende (dvs. med "udefinert" signal.) Dette er i strid med CD-spesifikasjonen, men reduserer antallet komponenter i signalveien og gir bedre lyd (og billigere konstruksjon).

Enkelte CD- og DVD-spillere gjør dette - typisk når en setter inn en ny plate og starter avspilling. Muligens gjør noen av disse spillerene det også når en skifter låt. Hvis jeg ikke husker helt syner, så skal ikke kilden legge signalet udefinert, men noen gjør altså dette - mest sannsynlig pga. slurv/latskap/forglemmelse fra konstruktørens side.

Den første CD-spilleren jeg benyttet med denne DACen, en Denon DCD1015 funket glimrende, uten unoter. En Cayin CD251 CD-spiller ga kjempebrak i høyttalerne når jeg puttet i en ny CD.

Du får prøve å låne en annen CD-spiller, og se om problemet oppstår der også.

mvh

Johan-Kr

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Okei:) Jeg har en harman kardon dvd spiller. Når jeg starter ei cd plate kommer denne lyden og hver gang jeg bytter sang, men når den skifter selv så er ikke den lyden der.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hadde samme problemet med Rega Planet og 014mkII, i tillegg var dac'n overfølsom på power on/off på spilleren.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Okei. Noen som vet om Harman kardon hd970 problemer sammen med doxa dac`en?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

har ikke den nevnte Doxa' DAC'en,men husker den fikk masse skryt i bladet Audio for en del år siden.

har samme problemet med en liten ulyd i min Rega Planet,tror det skyldes at spilleren begynner og bli gammel og slitt.min H/K HD970 fungerer helt feilfritt.

mvh. s,

Topp Bunn