"Down under sub"

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Hej Bjørn
Har du noe fornuftig forslag til bruk av JBL2245 for mitt formål.
Har fått noen inspill på reverse tapered med 150tommer linje og hhvis 200 og 593sq.inch åpninger av GH i USA.mener driver skal opp 30 tommer fra vide enden (innerste delen og spiller ut av trang åpning)
Har også forespurt om disse flatene kan halveres ved isobarisk lading.
Hvordan blir følsomhet?
Mvh
Leif

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hei Leif, gi mig et par dager, så skal jeg se om den kan brukes i en TL med ønsket resultat. Jeg er enig i theStig om at Qts er meget lav. Kanskje for lav. Jeg liker theStigs anbefaling om 2 subber.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ok jeg er enig med 2 subber også,men kan jeg få til noe som spiller hele veien fra 100 og helt ned er det egentlig lettere å implementere
mvh
leif

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hej Leif jer har sett på en del mulighedet, men mangler å beskrive det og legge det ut på nettet.

"Tapered" linje, som blir smallere mot åpningen virker ikke bra med JBL enheten. Taperede linje gir den korteste linjen og det mindste kabinettet.

Jeg har flere andre forslag, bl.a. en som går fra 18 Hz til 110 Hz innenfor 5 DB, og med en svak avruling i frekvensen. Dette er å foretrekke for å unngå "boom" effekter på grunn av resonanser i rommet. Kassen blir ikke liten. 65 x 65 x 200 cm i sirka tall. Dempning av membran bevegelser er svært god i hele området.

TL virker på den måten at geometrien bestemmer tuningsfrekvens (som kan være højere eller lavere enn enhetens Fs). Jo mere volumen du gir, jo mere lyd får du fra åbningen - og mere bass. Arealet i pipen ligger ofte mellem 2,5 - 4 ganger arealet av membranen.

Udempet ligner en TL en bassrefleks med en impendaskurve som ligner en hengekøje. Plus at TL har flere resonanser højere i frekvensområdet. Når pipen dempes (ikke hele pipen, men fra den lukkede enden) blir den laveste impendanstoppen mindre, og du får bedre dempning av membranbevegelsen.

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hej Leif, jeg har lavet 2 forslag, som jeg selv synes ser lovende ut. Den ene kan du lage som en slags El Pipo med to rør i forskellig størrelse. Den anden bygger meget på "koplings kammer" og linje med gradvist redusert størrelse. Noe jeg med stor fornøjelse har brugt i de 2 subbene jeg har hjemme.

Simuleringen er ikke med mål til kassene, men interne mål.

Håber du kan se prinsippene

http://www.coolcat.dk/bjoern/JBL_2245_H_TL_Designs.pdf

matsj

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
0
2245h passar mycket bra i basreflex låda, titta på Jbl´s B460.
Jag har själv 4 st 2245 or i vardera 400 liters lådor, 2 är portade till 14 hz och 2 till 25hz.
Till hemmabio är de svårslagna.

mats

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.396
Sted
Saksvik - Trøndelag
Re: "Down under sub&q

Har du sett denne?

Scroll ned til ca midt på siden.

18" Altec i 4m foldet sylinderformet TL.
Visstnok kapabel til 130 dB fra ca 10 Hz med litt eq.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hei

Kikket litt på TL for noen år siden, mener å huske noen nøkkel data;

arealet 1,5 x membranarealet rett ved enheten - fallende areal utover i tl linjen til ca 3/4 av membran ved utløp .

tl er en 1/4 bølge slik at ; 340 ms( lydhast ) : frekvensen : 4 ( kvartbølge) fks : 340:20hz = 17 meter bølgelende ved 20 hz 17 m:4 = 4,25 meter dette funger til 4X tuninghz da får du utfasing av porten ( dip på kurven) derfor demper man tl linjen midt inne i tl linjen for og hindre dette , dette forårsaker at luft hastigheten går ned i linjen og tuninghz blir feil , har ligger problemet med tl .
Det finnes data som gjør at du kan beregne mengde ( fåreull) slik at det hele blir mer forutsigbart ( og kompakt).
Mener det gamle caad programmet til eltek inneholdt en bergningsdel hvor akkurat dette var tatt med , problemet stod også i sin tid beskrevet i The loudspeaker cookbook.

Optimal Qts på enheten lå på rundt 0.37 , hvis man ønsker aktiv deling/equ og ikke skal bruke den over 80 hz kan en jo kjøre med lavere Qts og uten ull...

mvh

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Ser LMC allerede har enheter, men uansett ;

Alternativ hvis en skulle starte på ny; Eighteen sound 21LW1400 verdt å merke seg at denne har forvrengnings reduserende kortslutningsringer ++ ( slik som jbl`s nye 2242 ), vil tro denne kan brukes litt oppover.

Synes generelt Eighteen sound virker som et seriøst og billig alternativ til jbl.

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=196

Elteks nye 15" bilsub DY9815 er fin å simulere med, gir veldig lineær response i sub området med fornuftige basrefleks kabinetter, hvis en kun skal opp til 35 hz vil jeg tro dette er en billig , kompakt og lettvint vei å gå.

http://www.mamut.com/dynabel/subdet534.htm

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hei Per, dempning påvirker ikke lufthastigheten og dempning påvirker ikke tuningsfrekvensen. Det er utformning av kabinettet som endrer tuningsfrekvensen.
Når linjen blir smallere, eller åpningen er mindre enn linjen areal, faller tuningsfrekvensen.

Linjens areal fungerer best med et areal 2 til 4 ganger membranens areal (Sd).

Martin J. King´s software beregner både tuningsfrekvens og forventet resultat - også med hensyn til dempning (hvor meget og hvor i pipen du demper).

Hei fra Bjørn

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Hallo folkens
Takk for alle innspill og meninger.
Er i tenkeboxen og vurderer fortløpende om jeg skal gå for en ren subløsning eller simpelthen bygge nye basstårn som går HELT ned.
Problemet er størrelse og nok følsomhet.
Mvh
Leif

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hei

Beklager hvis jeg har kommet med feilaktig info. angåend transmisjonline prinsippet, det er som sagt noen år siden jeg tok og tittet på dette og nye opplysninger har vel da antageligvis kommet i saken..
Teorien om at det er en 1/4 bølge stemmer vel , men den prakt
iske utformingen tok jeg dengang tilmeg som skrevet, via literatur på dette , har ikke bygget noe slikt og målt på det selv - så jeg kan vanskelig begynne og kverulere på hva som her blir framlagt.

Teori om kvart bølge / transmisjons linje / voighthorn er tydeligvis ikke så helt enkelt å utføre i det praktiske liv , før noen virkelig tar opp hansken og forsker litt på det..

Jeg er ingen matematiker , men synes det er litt besnærende og konstatere at tversnittet i linjen nå skulle påvirke tuning frekvensen - det er jo slik ting er i basrefleks verden !

Ser LMC vurderer og bytte ut sine 4 x 15 BD basser, med noe som er like bra , men bare går lenger ned - her har du utfordring !

Hva med 8 - 10 stk magnesuim pr side ( 8" ? ) drevet av 4-5 hypex 400 pr side .

Er klar over at det ikke helt i LMC sin gate - kun ment som et diskusjonstema, 6,5 og 8 " magnesium elementene har rekordlav forvrengning i nedre mt og bass - ..

mvh

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hej Per, TL er ikke så vanskeligt - bare utfordrende :)
Hvis du leser linken min på http://www.t-linespeakers.org/ ser du prinsippene. Økt volume gir mere bass, og pårvirker ikke tuningsfrekvensen nevneverdigt. TL har mange paramtetre du kan bruke til å designe højttaleren så den blir som du ønsker. Det er det, jeg liker ved TL.

Hvis jeg hadde en av de omtalte JBL ville jeg bygge mit eget forslag med koplingskammer, bare for å prøve det. Kassen blir "litt" stor, så den fikk sikkert ikke lov til å bli stående. Ut fra simuleringen er jeg ganske sikker på at resultatet ville bli meget bra. Jeg har før bygget højttalere, jeg ikke har brugt - for moro skyld for å se om det virket. Det er jo en billig hobby. Som en prototype kan man bruke billig spånplate og gamle puter som dempning.

"Sonotube" varianten ville også kunne bygges biilgt, ihverfald i Danmark hvor paprør (murerrør) er ganske billige. De kan enda leveres lakert i ønsket farge. Du kan montere 2 rør inden i hverandre og på den måte få et "folded pipe".
http://www.greif.dk/

Hei fra Bjørn
Wonderfull Copenhagen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Hei B.
Først takk for gode og seriøse forslag.Tok litt tid før jeg "så" ideen,men den er jeg like enkel som genial.
Enig i at koblingskammer-modellen er mest interressant og ser på muligheten for å integrere noe slikt i min loftsbod,for det er neppe noe fruen vil komme til å glede seg over.
Mvh
Leif "i tenkeboxen" Christensen

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Ein G. L. Augspurger skal ha levert nytt teknisk materiale om TL. Noko av dette er gjengitt i populær form i Speaker Builder 2-4/2000. J. A. D'Appolito brukte dette materiale i konstruksjonen av THOR-settet for SEAS , audioXpress 5/02.

Sigurd

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Var litt rask der. Ser at eg burde sett på linken til BjornJ ovanfor der dette ser ut til å vere kjent stoff.

Sigurd

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Bjørn:
Tror du ditt alternativ 2 vil kunne erstatte mine basstårn helt opp til 100hZ.....alternativt 200hZ om bytter ut Trio til noe annet?
Alternative fordeler med parallell compound med driverne montert ansikt til ansikt(på utsiden av fronten)?
mvh
Leif

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hej Leif alternativ 2 burde fungere fint opp til 100 Hz og højere. Frekvensen blir ujevn over 100 Hz, men om det kan hører i praksis er ikke sikkert. Rommet ditt har også innflytelse på lyden.

Compound løsninger vet jeg svært lite om, med det vil jo påvirke egenskapene (T/S). Kan andre komme med input ?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Med fare for å blande seg inn i en " privat diskusjon " ;

Å bruke Jbl 2245 opp til 200 hz er vel å strekke det litt vel langt ?
Vi snakker om 18" pa - 185 gram - stor slaglengde / selvinduksjon/ forvrengning ? uansett hva slags kabinett.

Jbl sin NYE 2242 brukes vel nå vanligvis OPPTIL 120 hz.

Har registrert at effekten av compound er den samme i refleks og lukket , men om det er over førbart til Tl line vet jeg ikke, med litt lek med ett beregnings program kunne en kansje komme ut med ny data hvor de to enhetene ble èn, for så og putte dette inn i ditt Tl program . Om dette blir korrekt har jeg ingen formening om..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
her er alt offentlig og alle vettuge innlegg velkomne for min del
mvh

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Har selv vært inne på tanken å bygge en bass løsning " en gang for alle"..
Som jeg skrev over mener jeg ei " røys" magnesium elementer kunne gjort jobben, fordi dette kan lett brukes opptil 800 hz og har en uvanlig renhet og frihet for " gnål".
Problemet for undertegnede ligger i kostnadene og faktum at jeg synes 8" magnesium er noe "undermotorisert" - den trenger litt for stort kabinett- ihvertfall når vi snakker 8 stk, ekstra magneter bakpå hjelper endel , men skal det bli helt bra må en vel kjøpe 50 stk fra seas og få ønskede data.. Hvis fler er interessert her- kunne vi kansje bli enige !

Har derfor lett etter egnede basser i 15 og 18" - ved siden av BD15 som LMC har, er det ikke akkurat overflod hvis en ønsker lav masse - lav forvrengning-
Enheten som følger synes jeg ser meget spennende ut - og hvis en bruker 2 stk pr side kunne det kansje være en mulighet , Qts er riktignok meget lav , og litt løft ibunn eller " høvling" i toppen er kansje nødvendig. ;

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=232

Eighteen sound har vel flere spennende modeller , mener bassen 18LW1400 brukes i EAW sine meget vellykkede pa kasser.

Med en delehz på 100 - 120 kan en kansje tenke seg seg ; Jbl 2242H , RCF LF15X400 ?

Noen med PRAKTISK erfaring med noen av ovennevnte enheter ?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Re: "Down under sub"

Har selv vært inne på tanken å bygge en bass løsning " en gang for alle"..
Som jeg skrev over mener jeg ei " røys" magnesium elementer kunne gjort jobben, fordi dette kan lett brukes opptil 800 hz og har en uvanlig renhet og frihet for " gnål".
Problemet for undertegnede ligger i kostnadene og faktum at jeg synes 8" magnesium er noe "undermotorisert" - den trenger litt for stort kabinett- ihvertfall når vi snakker 8 stk, ekstra magneter bakpå hjelper endel , men skal det bli helt bra må en vel kjøpe 50 stk fra seas og få ønskede data.. Hvis fler er interessert her- kunne vi kansje bli enige !
Liker denne tilnærmingen, og hadde jeg ikke hatt et WAF-problem med en slik løsning hadde jeg nok gått denne veien selv. Men kan du ikke komme mye av veien med noe rimeligere elementer her? Peerless har et par bass/midbass elementer på 8 tommer som ser lovende ut - HDS PPB og HDS exclusive. Koster godt under halvparten av Seas magnesium, samme SD, omtrent samme linear p-p (på papiret i hvertfall), pen frekvensgang, og noe høyere følsomhet og lavere VAS. Uheldigvis høyere fs på i overkant av 30, men i et aktivt system burde det ikke være et problem å EQe disse flatt til 20. Den store fordelen er selvfølgelig at prisen blir betydelig hyggeligere - HDS PPB koster langt under halvparten av SEASen, og med 2 tårn med totalt 16 elementer bli det kjappe 20k spart...

Så er jo spørsmålet hvor mye dårligere en billig Peerless er ift en dyr Seas excel... Min hypotese er at forskjellen mellom disse ikke er så veeeeldig stor når de ikke kjøres hardt (langt unna excursion-limit) og ikke for langt opp i frekvens. Og at det derfor ikke er verdt pengene å legge ut 30k for Seas vs. 10k for Peerless i elementer. Tror jeg ::) Men det må vel prøves før en kan vite noe sikkert...

En annen sak er at disse vil fungere som linjekilder ned til området hvor bassen blir rundstrålende. Det betyr vel at det kan være fordelaktig å bruke dem sammen med linjekilder i mellomtone/diskant også for å unngå issues med at klangbalansen endrer seg avhengig av avstand til linje vs punkt-kilde. Og da snakker vi omfattende saker... ;)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Er enig i at de nye exlusive peerless elementene ser fine ut , de er selvsagt ett resultat av moderne måter å designe magnetsystemer på, noe som i hvertfall gir seg utslag i flotte måledata !

Men ;

Hvis tre stk var interessert i fks 16 stk 8" magnesium , kunne man ikke bare fått en enhet som ble etter ønske ( lavere Qts), men også til - jeg vil gjette en betydelig lavere pris - kansje ned mot peerless .

Så var det utgifter til forsterker; fks 8 stk hypex 400 en kunne vel klart seg med ett stort powersupply pr kanal, husk følsomheten blir skyhøy..

Har ingen erfaring med denne , men leste testen i high fidelity:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet426.htm

Les fra avsnittet ; " strøm ska det til "

som bassforsterker virker det jo som denne kunne fungere på 2x8 direkte koblet uten den tradisjonnele seriespolen.

Jeg har uansett kun èn sweetspot for musikk lytning så akkurat dette med sprednings karakteristikk bekymrer ikke meg personlig, så vel kansje for meg å benytte noe slikt opp mot 7" med waveguide .

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Hvorfor ikke simpelt hen løse et subwooferproblem med subwooferelementer? Stort sett det som er nevnt av elementer her til nå er jo ikke laget for å få så dypt som dedikerte subwooferelementer. Totalt 8 stk Aurasound NS15 bør gjøre jobben. Jeg akter å finne ut av det i praksis i løpet av de nærmeste ukene.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Kjøp passive suber, du får ikke noe bedre enn Danley DTS-20

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
de var da sinnsykt tungdrevne?
IMO
Mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
forøvrig går jeg for denne løsningen inntil videre:
http://sound.westhost.com/project48.htm

2245 i 120liters trykkammerkasse med HARD eq. lowpass35hZ high pass 15hZ  

30mm mdf i dimensjoner som matcher footprintet på bd15 kassene slik at disse kan plasseres oppå 2245.
håper det funker
105db ut ved 20 krever ca 15dBeq + litt hjelp fra rommet
det bør holde med en i hver kanal

ps har noen en litt romslig "hybel" om alt går til h¤%&¤(% ? 8)
mvh

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Re: "Down

Jeg har gått for BEYMA 12P1000Nd. 3 stk. pr. side i kommende system

Bruker i dag 2 stk. pr. side i nåværende system og kan bare si at de spiller meget reapektabelt. Tåler juling som bare f... Importør av Beyma er http://www.tangenavdesign.com/

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
hvilket område skal de dekke?
mvh

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Re: "Down under sub"

Hvis det er meg du spør LMC, så skal de dekke fra bånn og opp til 100-120 Hz. 12P1000Nd har høy FS, 47Hz, så det er ikke direkte subelementer. Disse er skiftet ut fra 12LX60 og brukte dem de første timene uten noen ny tuning. Den gamle tuninga var på 24-25Hz. Dette er for lavt for disse elementene, ved måling viser de for mye fall og det blir faktisk en glippe mellom port og elementets egen avrulling. Tunet de om, nå er de på ca. 30Hz, mye bedre, har ikke målt dem i etterkant, men de er strammere, mye mer detaljerte. Skal nok ikke tune mye høyere før det blir tendens til booming, har tatt ut en del demping av kassa i samme slengen så det er kanskje litt mer "kasse" jeg hører.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hvorfor ikke simpelt hen løse et subwooferproblem med subwooferelementer? Stort sett det som er nevnt av elementer her til nå er jo ikke laget for å få så dypt som dedikerte subwooferelementer. Totalt 8 stk Aurasound NS15 bør gjøre jobben. Jeg akter å finne ut av det i praksis i løpet av de nærmeste ukene.

Om det skal spille opp til 200Hz er vel ikke subwooferelementer det opptilmale

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Jeg har fått inntrykk av at elementer med mykt oppheng spiller mr detaljert og mer mikrodynamisk, er dynamikk uten å måtte skru opp , hvis en må ha stivt opheng for og holde elementet under kontroll må vel dette være et tegn på at man driver elementet på grensen av det man burde ( for lite areal ? ) eller forsterkeren ikke " har grepet".
Dette er et slags subjektivt inntrykk og kan godt hende ikke har rot i virkeligheten , har aldri sammenliknet to like elementer med forskjellig oppheng..

Noen med synspunkter her ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Om det skal spille opp til 200Hz er vel ikke subwooferelementer det opptilmale
Planen var jo at de skulle deles langt nede i bassområdet om han ikke skulle kaste ut BD15-kassene. Imidlertid vil jo NS15 fungere utmerket ved 200Hz. De bryter faktisk ikke opp før over 2kHz, og med metallmembraner betyr det at de er stort sett klokkerene opp til 1/4 av oppbrytningsfrekvensen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Jeg har fått inntrykk av at elementer med mykt oppheng spiller mr detaljert og mer mikrodynamisk, er dynamikk uten å måtte skru opp ,  hvis en må ha stivt opheng for og holde elementet under kontroll må vel dette være et tegn på at man driver elementet på grensen av det man burde (  for lite areal ? ) eller forsterkeren ikke " har grepet".  
Dette er et slags subjektivt inntrykk og kan godt hende ikke har rot i virkeligheten , har aldri sammenliknet to like elementer med forskjellig oppheng..

Noen med synspunkter her ?
Svært ofte er elementer med mykt oppheng dedikerte subelementer mens elementer med hardere oppheng er dedikerte bass/midbass-elementer, oftest for PA-bruk. De har totalt ulike egenskaper så om man tar et gjennonsnittlig element med hardt oppheng og et gjennomsnittlig element med mykt oppheng har man som regel to elementer man lagt fra kan få til å spille samme frekvensgang. Et annet poeng er at hardere oppheng gir normalt også høyere Rms, noe som fører til at Q blir generelt lavere både i friluft og i en kasse.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
snicers is ; dette er ikke nytt - jeg mener subjektive lytte inntrykk ..

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Om vi tar med progressiviteten til opphenget som en parameter kan nok den også være en bidragsyter. Oppheng som er veldig progressivt vil også gi en dynamisk kompresjon, noe som kan være en nøkkelen til det du påpeker. Det er jo ikke slik at et hardt oppheng må være mer progressivt enn et mykt, men motivet for å bruke hardt oppheng er jo ofte å gjøre elementene mer hardføre til PA-bruk, og til samme type bruk er progressivitet også en måte å gjøre elementene mer hardføre.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sv: "Down under sub"

Hmm, Leif...

Hva med å prøve deg på en coffin-woofer ?

FREQUENCY RESPONSE: (4 pi measurement)

10 Hz to 240 Hz +/- .8 dB

TOTAL HARMONIC DISTORTION:

Less than .9% from 10 Hz to 240 Hz @ 95 dB SPL

FREQUENCY RESPONSE VERSUS DISTORTION: (worst case)

0 dB = 95 dB SPL @ l meter (4 pi measurement)
Even Order Harmonic Distortion: Less than .9%
Odd Order Harmonic Distortion: Always less than Even Order

EFFICIENCY :

l watt R.M.S. = 95 dB SPL
64 watts R.M.S. = 113 dB SPL

MAXIMUM SOUND PRESSURE LEVEL:

113 dB SPL @ 1 meter on axis

http://www.hogheaven.com/diyaudio/subwoofers/PATL/patl.html

Johan-Kr (Som har et par Kef B139 liggende pent nedpakka ;D)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47

hei
joda jeg har sett noen basert på det elementet,men om du ser på tråden down under 2 så ser du hva jeg har landet på.
Mvh
Leif

T

theStig

Gjest

Jeg har hatt et par transmisjonslinjer med Kef B139.... kan ikke si jeg savner de.... :p

Topp Bunn