Donald Fagen - Trilogy

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Ja da er det bare en måned (19.11) til Rhinos samleboks med Donald Fagen kommer ut.
http://www.donaldfagen.com/news.php
Det er gode nyheter:
  • Alle musikkvideoene hans
  • Alle albumene i surround
  • Mange bonusspor og egen bonusdisk (Endelig Century's End på CD :))

og dårlige
  • Ingen Advanced Resolution på original platene
  • Ingen remastering AFAIK
Mvh
Boden9
 

Perspektiv

Medlem
Ble medlem
04.03.2007
Innlegg
17
Antall liker
0
Blir spennende å se hva dette blir.

Centurys End har jeg imidlertid hatt på CD lenge på samleplaten Steely Dan gold, utgitt i 1991.

Denne platen inneholder også en annen Donald Fagen låt pluss konsertoptak av Bodhisattva fra 1980 med en morsom intro.

Forøvrig var Steely Dan konserten på moldejazz fabelaktig ... tighteste konsertlyden jeg har hørt på lenge :)

Mvh
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
pluss konsertoptak av Bodhisattva fra 1980 med en morsom intro.
B-siden på Hey nighteen singelen.....mye spilt i umgdommen ;D ;D
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det er jaggu ikke verst å gi ut en CD-samleboks på hele 7 (sju)
plater etter så mye som 3 (tre) utgitte soloplater fra D.F's hånd.
Det står det nærmest respekt av (!)

Jeg har stor respekt for det både Donald Fagen og Steely Dan
har gjort av musikk opp gjennom tiden, men dette høres vel sånn
i utgangspunktet ut som Sell Out (?), eller hva ?
-Så får det være opp til de innvolverte parter å gjøre min antagelse
om til skamme, Uansett mengden av interessante (?) bonustracks.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ramses skrev:
Det er jaggu ikke verst å gi ut en CD-samleboks på hele 7 (sju)
plater etter så mye som 3 (tre) utgitte soloplater fra D.F's hånd.
Det står det nærmest respekt av (!)
Hehe... jeg ser i Donald Fagen katalogen min at jeg har følgende plater:

1982 - The Nightfly
1982 - The Nightfly [9 23696-2] (japansk target utgivelse)
1988 - Tomorrow's Girls [9362-40909-2]
1993 - Kamakiriad
1993 - Kamakiriad - [GOLD]
1993 - Words & Music [PRO-CD-6461-R]
2002 - The Nightfly [8122-78138-9] (DVD-Audio)
2006 - Morph The Cat

Det er 8. Så med denne boksen så blir det altså 7 til; 15. Det er jo ganske heftig ;D
 
T

theStig

Gjest
Boden9 skrev:
og dårlige
  • Ingen remastering AFAIK
I disse sinnsyke overkomprimering-mastering-tider er det en god nyhet at ting ikke remastres....

Fortsatt er Nightfly best på vinyl, så hvorfor ikke utgi hele Fagen katalogen på vinyl også?
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Både "The Nightfly", "Kamakiriad" og "Morph The Cat" er utgitt på vinyl.
"Kamakiriad" har kat.nr. 9362-45230-1 for de som måtte lure på det.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Ramses skrev:
Både "The Nightfly", "Kamakiriad" og "Morph The Cat" er utgitt på vinyl.
"Kamakiriad" har kat.nr. 9362-45230-1 for de som måtte lure på det.
Kjøpte Kamakiriad på vinyl fra Tyskland for €10 pluss frakt. Tysk press oxo. Har sett den gå for opp mot €40 på ebay i Tyskland.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
*bump* ;D

Ting tar tid, men nå er den i hus. Svær boks med 4CD og 3 MVI plater. Det som er spennende er bonusdisken og MVI diskene.





MVI'en er ikke annet enn en DVD med flere lydspor. Jeg bruker dette programmet for å rippe disse til ønsket format: http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/

Her ligger det forskjellige formater av sangene, Title 3 inneholder bonus audio (dette gjelder alle 3 diskene)



Da jeg bruker squeezebox så er maks oppløsning som denne støtter 48kHz/24bit, og dette programmet ripper direkte til dette formatet. smart!



Jeg fikk denne boksen for $55 ink frakt på ebay.
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Elegant, Morten!

Du "ripper" altså DVD-A til valgfritt format og avspiller det fra din SB. Eller fra en lyd-PC i 24/96 hi-rez, for de som har den muligheten.

Det finnes faktisk en del attraktive DVD-A utgivelser. Disse har havnet i skyggen av SACD, men utgjør en hi-rez kilde for oss lydentusiaster. Nok en grunn til å satse på PC-audio.

MORTEN: Er det slik at alle 3 original albummene ligger i boksen også som 2-kanals 24/96? I så fall lurer jeg på om Stig-Erik fremedeles mener at vinylen låter best, om han fikk sammenligne mot 24/96 og ikke vanlig red book...
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Dette er ikke DVD-A (der filene ligger i AUDIO_TS katalogen), men en "normal" dvd. Programmet nevnt over kan trekke ut lydsporene som da ligger på video delen (VIDEO_TS).

Alle album ligger i PCM 96kHz/24-bit, Dolby Digital og DTS 5.1 Surround Sound. Ekstramatrialet ligger også i hi-rez format (på MVI diskene). CD #4 "Triology: 10 Extras" er normal CDDA.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Enda bedre! DVD er jo enda lettere enn DVD-A.

Jeg har alltid syntes Nightfly låt litt "early digital" på CD, sammenlignet mot min gamle LP (RIP). Selv om du må nedsample fra 96/24 til 48/24 pga SB, så tipper jeg det blir et løft i forhold til standard CD. Eller hur? Jeg er spent på din vurdering herom.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
mteinum skrev:
Dette er ikke DVD-A (der filene ligger i AUDIO_TS katalogen), men en "normal" dvd. Programmet nevnt over kan trekke ut lydsporene som da ligger på video delen (VIDEO_TS).

Alle album ligger i PCM 96kHz/24-bit, Dolby Digital og DTS 5.1 Surround Sound. Ekstramatrialet ligger også i hi-rez format (på MVI diskene). CD #4 "Triology: 10 Extras" er normal CDDA.
Jeg kjøpte denne boksen i vinter og jeg mener å huske at The Nightfly er i 48/24 og ikke 96/24. Skal sjekke dette. Har selv rippet dem med det ovennevnte programmet.

mvh,
OS
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
-Og lyden da? Er det noe løft fra gammel CD til DVD?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
OS skrev:
Jeg kjøpte denne boksen i vinter og jeg mener å huske at The Nightfly er i 48/24 og ikke 96/24. Skal sjekke dette. Har selv rippet dem med det ovennevnte programmet.
Du har helt rett. Jeg var bare ikke kommet så langt ;)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Når jeg tenker meg om, så var vel Nightfly innspilt/mikset digitalt. Var ikke dette i 1982 eller noe sånt? -Da hadde de vel ikke mer enn 48kHz til rådighet. Tipper jeg.

Men kan jo låte bedre, uansett, pga fersk mastering. Så jeg ser fram til deres lytterapporter.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Når jeg tenker meg om, så var vel Nightfly innspilt/mikset digitalt. Var ikke dette i 1982 eller noe sånt? -Da hadde de vel ikke mer enn 48kHz til rådighet. Tipper jeg.
Det tror jeg også stemmer. Det var først på Kamakiriad at digitalt utstyr ble brukt (har en artikkel fra eq-magazine om den plata). Men, det er ikke noen begrensning med Hz og bit på en analog tape... ;)

Skal sammenligne litt med de andre utgivelsene jeg har.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
-Og lyden da? Er det noe løft fra gammel CD til DVD?
Da har jeg hørt litt på The Nightfly. Den nye 48/24 utgaven er svært lik DVD-A utgivelsen - i forhold til CD'en så betyr det litt høyere volum, litt "mykere" diskant, du hører dette på symbaler, hi-hat. skal vi si, litt mer organisk/naturlig lyd.

Det beste med boksen er alt ekstramaterialet. Med hans tre utgivelser så ser min samling slik ut...
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Du verden!

Jeg må si det frister å få DF i hi-rez. Setter den boksen på julegavelista.

En annen ting: Noen som vet hvordan man får rippet DVD-A til lossless WAV? Hvilket drivverk og program brukes til dette?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
mteinum skrev:
Det beste med boksen er alt ekstramaterialet. Med hans tre utgivelser så ser min samling slik ut...
Fin samling det der mteinum! Jeg mangler Words & Music men har i tillegg singelen Century's End og CD'en New York Rock And Soul Revue. Sistnevnte er ikke bare med DF men jeg har arkivert den under ham.

Jeg lurer på om du kunne sende meg cover art på Trilogy bonus CD'en da jeg ikke har funnet denne på nettet.

mvh,
OS
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har alle 3 DF på DVD-A,men bestillte den likevel pga ekstramaterialet. Under 200.- fra amazon.uk med frakt ;D.Platekompaniet skulle ha 529. + frakt. ::)

MVH
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Tusen takk mteinum!

mvh,
OS
 
Topp Bunn