- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.016
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Jeg er nok enig med deg i at mange religiøse skoler avviker for mye fra pensum til at jeg synes det er sunt. Alle vet at min arveprins går på privatskole som er katolsk, men jeg kan berolige alle med at det ikke skinner særlig godt gjennom. Poden har sin kritiske sans som fungerer godt på skolen, og det er ingen spor av kreasjonisme der i gården. Det er faktisk ikke så mye kristendom at det kan sies å være noe særlig avvik fra ordinær skole i det hele tatt. Selv hvis jeg var ateist ville jeg valgt den skolen på grunn av kvaliteten, og det er det da også ateister som gjør. Det foretas ingen programmering på skolen, selv om de har mer fokus på kristendom enn det som er status i KRL-faget. Men ikke mer enn at f.eks. Trond Viggo Torgersen har latt alle sine barn gå der, og jeg tror ikke han er av den typen som valgte skolen på grunn av livssyn. Han gjorde det i mangel på faglig bedre alternativer i sentrum. Eller i det hele tatt, mener jeg.Gjestemedlem skrev:Jeg ser ikke på problemstillingen som spesielt aktuell i vanlige skoler. Det er vel ikke lov i dag for lærere å evangelisere. Men det er sikkert værre for barn som må gå i religiøse skoler. Slike burde absolutt ikke kunne få offentlig støtte.Pink_Panther skrev:Deph, har du barn i skolepliktig alder, eller er din frykt for undervisning i kristendom kun et utslag av fantasier og overtro?
Selv om skolen får statsstøtte for hver elev slik enhver annen skole, så har de ikke den finansieringen som offentlig skole har. Derfor betaler vi et femsifret beløp i skolepenger i året, og må trø til mer enn det som er vanlig i andre skoler som aktive foreldre. De opererer altså ikke på samme økonomiske premisser som en "sekulær", offentlig skole. Og det er slik det skal være. Vi som ønsker å sette barna våre i en privatskole skal måtte betale for det. Men hvis all støtte tas bort så vil det ødelegge for mulighetene til at kvalitetsskoler som St. Paul finnes. Den skolen har vært redningen for mange barn som har slitt på andre skoler, uten at den samtidig har gjort dem til noe mer kristne enn det en annen skole ville gjort.
En skole må forsvare seg selv basert på læreplan og kvalitet. Faller den gjennom på et av punktene så bør pengekisten lukkes igjen. Jeg synes ikke en skole som lærer bort kreasjonisme som det riktige bør få fungere på samme premisser som en som ikke gjør det. Årsaken er at jeg opplever kvaliteten som dårligere. Og jeg tror at f.eks. Livets Ord ikke er rustet til å forberede alle barn på voksenlivet og videre utdannelse. Det er mulig at de ikke produserer flere tapere enn andre skoler, men de produserer nok flere spektakulære tapere. Og jeg har også sett med egne øyne hvordan Steinerskolen kan produserer skoletapere. Det var en av oss som spilte Stratosgutane forleden dag. Kristian/Sid (vokalisten) hadde svært dårlige erfaringer med åndssnobbene på Steinerskolen. Han ble en spektakulær drop out for å si det slik, men jeg skylder ikke noe av hans skjebne på skolen. Men historiene hans var ille nok til at jeg faktisk ble svært skuffet over Bergens antroposofiske samfunn.
For de som lurer på hva som var hans skjebne så hadde den ingenting med Steiner å gjøre. Han altfor unge liv endte med at han druknet under Quart '95, en historie sikkert flere av dere husker. Jeg glemmer aldri dagene etter at alle andre hadde kommet seg hjem fra Sørlandet, og vi satt alle og ventet på at han også skulle komme hjem. Det ble mer og mer ekkelt for hver dag som gikk. Rest In Peace, my good friend. :'(