Dolbytor's hjemmekino

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
fec8332e63b65eaed67274554a112b3a.jpg


UTSTYRSLISTE I HJEMMEKINOEN PR. 30.04.2013


Prosessor/forforsterker: McIntosh MX121

CD/SACD-spiller: McIntosh MCD500 (det står en BASE modell 3.0 under denne for motvirkning av vibrasjoner)
Effektforsterker nr. 1: McIntosh MC1201 monoblokk til venstre fronthøyttaler
Effektforsterker nr. 2: McIntosh MC1201 monoblokk til høyre fronthøyttaler
Effektforsterker nr. 3: McIntosh MC501 monoblokk til senterhøyttaler
Effektforsterker nr. 4: McIntosh MC252 to-kanals effektforsterker til surroundhøyttalere
Effektforsterker nr. 5: Parasound NC 275 brokoblet til venstre høydekanal
Effektforsterker nr. 6: Parasound NC 275 brokoblet til høyre høydekanal
Fronthøyttalere: 2 stk. Klipsch Palladium P-39F
Senterhøyttaler: 1 stk. Klipsch Palladium P-27C
Bakhøyttalere : 2 stk. Klipsch Palladium P-27S
Høydekanaler : 2 stk. Klipsch Palladium P-17B
Sub bak (underst): 2 stk. SVS PB12-ULTRA/2 (stacking med Plus/2 i hvert hjørne)
Sub bak (øverst) : 2 stk. SVS PB12-PLUS/2 (oppgraderte med 12.3 elementer)
Subkalibrering: 2 stk. Velodyne SMS-1 "daisy-chained"
Blu-ray spiller: Sony BDP-S790
Streaming: Apple TV og iPad 3 som stort sett blir brukt på Spotify

Projektor: JVC DLA-X30B
Lerrett: Dreamscreen Dynagrey Wideframe 92"
Videoprosessor: Darbee Darblet
TV: HD-dekoder fra Altibox
Fjernkontroll/lys-styring: X-comfort fra Eaton
Fjernkontroll anlegg: Harmony One
Rack: Sound Organisation med justerbare glasshyller
Bildekabler: NorStone HDMI HDS-540
Signalkabler: BetterCables Silver Serpent II XLR + noen få RCA kabler fra samme serie
Sub-kabler: BetterCables Silver Serpent Sub
Høyttalerkabler til front L/C/R: BetterCables Premium III med banankoblinger
Til bak- og høydekanaler har jeg brukt en standard 2,5mm kobberfarget høyttalerkabel med NorStone banankoblinger

Til McIntosh produktene har jeg 6 stk. skjermede strømkabler med IsoTek støpsler og apparatkontakter

Jeg er på utkikk etter et par Klipsch Palladium P-27S i finish Natural til Surround-Back kanalene. Jeg fikk tak i en McIntosh MC252 til disse kanalene i sommer, så da mangler bare høyttalerne. Jeg har også 2 stk. Parasound A21 liggende. Før jeg fikk tak i forannevnte MC252 manglet jeg noen kanaler og kjøpte likegodt 2 stk. (ved en feil vel og merke:rolleyes:). Jeg tror kanskje at jeg kjøper en MC252 til hvis det dukker opp noe greit for da har jeg McIntosh i alle kanaler. Det er sikkert ganske bortkastet til feks høydekanaler, men McIntosh forsterkerne er utrolig "kalde" selv under drift. A21 avgir mye mer varme og det er et minus i min bok (er nesten allergisk mot å ha det for varmt...:p)

Jeg har ikke skrevet noe om rommet siden jeg kommer til å bygge ny hjemmekino i løpet av høsten 2013 (blir vist vinteren 2014). Jeg overtar et hus etter mine foreldre og får da muligheten til å bygge en hjemmekino fra "scratch" i kjelleren. Rommet vil ha målene 5,9/4,3/2,5 (L/B/H) som utgangspunkt, men det vil minke noe da jeg satser på en løsning etter "rom-i-rom" prinsippet.

Jeg satser også på et eget dedikert "to-kanalsrom" i kjelleren. Her har jeg foreløpig kjøpt inn et par Klipschorn 60th Anniversary og et par EAR 509MKII 25th Anniversary rør-monoblokker. Platesnurrer dukker nok opp og jeg vurderer en REGA RP40. Jeg har uansett mulighet til å ta noen bokser fra stuen, som feks McIntosh MA6900 (vurderes som forforsterker) og MCD205. Dette rommet blir ca. 5,5x3,5m så det er litt lite. K-Horna må stå på den lengste veggen så jeg kunne godt hatt en meter til her i alle fall.


Med de "magiske" blå/grønne lysene på...



Bakvegg med hylle til projektor og Vicoustic Cinema Round absorbsjonsplater.



Rack.



Rack fra venstre.



Rack fra høyre.



McIntosh MX121.



McIntosh MCD500 med BASE type 3.0.



McIntosh MC1201 og MC501.



McIntosh MC1201 og MC252.



Skjermede strømkabler med IsoTek koblinger og balanserte signalkabler.



SVS stacking venstre.



SVS stacking høyre.
 
Sist redigert av en moderator:

sgarvik

Medlem
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
6
Antall liker
0
Hva skal du med lærret når du har resten å se på?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.735
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Fy fanken, dette er det råeste jeg har sett/lest så langt. Håper det står til forventningene...
 

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Innlegg
214
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Med alle de Vu meterne så har du nok å se på :cool:

Men seriøst, du har byttet cd spiller fra Mcd201 til 500? vil du/kan du utdype forskjellene mellom spillerne?
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Takker for fine kommentarer! Det har blitt mye mindre film og mye mer musikk (altså VU-metere) den senere tid :cool:

Jeg har nå lagt ut flere bilder på Galleriet :)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Men seriøst, du har byttet cd spiller fra Mcd201 til 500? vil du/kan du utdype forskjellene mellom spillerne?
Det var MCD205, men regner med at den er nokså lik MCD201. I mine ører er ikke forskjellene store, men nå skal det legges til at jeg ikke er noen kritisk lytter. Jeg leste testen av MCD500 i Lyd&Bilde og de konkluderte med kjempestor forskjell på MCD500 kontra MCD301. Nå skal jeg ikke begi meg innpå noen diskusjon på dette for vi vet vel alle at en kjempeforskjell for noen er knapt hørbart for andre...

Jeg hadde MCD205 koblet opp både via digital coax og XLR kabler, så det har jeg også gjort med MCD500. Med 205 foretrakk jeg den digitale tilkoblingen, mens nå foretrekker jeg XLR tilkobling på 500. Det tyder jo på at 500 har bedre D/A konvertere enn 205, men det skulle jo bare mangle når man tar alder og pris i betraktning. Forskjellene er som sagt ikke store i mine ører, men her må man jo ta hensyn til mange andre faktorer.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg har hentet et par brukte Kimber Monocle XL i dag. Dette er noen skikkelige "hageslanger" og skal brukes til frontene. Jeg skal bygge ny hjemmekino til høsten og jeg vet ikke om jeg får brukt dem før denne er klar. Det er så utrolig trangt bak racket at jeg tviler på om jeg får presset inn disse på en fornuftig måte...:rolleyes:
 
T

tce-teams

Gjest
Hei dolbytor hvor stort er det lytterommet ditt , har hørt at svs får problemer med og få fram det beste i bassen , når rommet blir for lite er dette sant ?
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Rommet er dessverre kun ca. 12 kvm med sine 3,5x3,5m. Plus/2 og Ultra/2 som jeg har trykker noe hinsides i mitt rom i alle fall. Tidligere hadde jeg 4 stk. PB13-Ultra foran i rommet, men disse var jeg ikke fornøyd med. De gamle modellene (Plus/2 og Ultra/2) har nedover rettede elementer kontra forover på PB13-Ultra, så mulig at det er lettere å få til de gamle modellene i små rom. Hos meg spilte 2 stk. Ultra/2 "ringer rundt" 4 stk. PB13-Ultra og da overdriver jeg ikke. Jeg har ikke hørt andre modeller fra SVS hjemme hos meg, så jeg vet ikke hvordan de er.
 
T

tce-teams

Gjest
Ok nedover fyrte bass element liker jeg å , har det på klipsch sub 12. Utrolig fett oppsett du har i hvertfall :)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Ok nedover fyrte bass element liker jeg å , har det på klipsch sub 12. Utrolig fett oppsett du har i hvertfall :)
Takk for det! Jeg syns det spiller veldig bra selv om rommet er alt for lite :)

Som det står i første innlegget bygger jeg ny hjemmekino til høsten en gang. Det får antageligvis en bredde på ca. 4m og lengde på ca. 5,6m etter lydisolering. Takhøyden er 2,5m i dag, mens jeg håper å få rundt 2,4m etter isolering. Det blir spennende å se hvor mye bedre lyden blir, men det voldsomme "trøkket" jeg har nå blir nok mindre. Jeg får satse på en "stack" med basskasser i hvert hjørne :rolleyes:
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Dette er det råeste jeg har sett!!!!!!!! :) Klipsch palladium er utrolig flotte høyttalere og med McIntosh må det jo spille bra!

O
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Dette er det råeste jeg har sett!!!!!!!! :) Klipsch palladium er utrolig flotte høyttalere og med McIntosh må det jo spille bra!

O
Takk for det Ove.W :). Jeg syns det spiller bra, men det blir som sagt spennende å teste oppsettet i et større rom etter hvert :)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Dette er det råeste jeg har sett!!!!!!!! :) Klipsch palladium er utrolig flotte høyttalere og med McIntosh må det jo spille bra!

O
Takk for det Ove.W :). Jeg syns det spiller bra, men det blir som sagt spennende å teste oppsettet i et større rom etter hvert :)
Det tror jeg,palladium trives i store rom. Kan ikke ha K Horna i det rommet ;)

O
 
C

cruiser

Gjest
Som de sier i kræstiansand, "alt for møe pængår øvårst i sætesdalen" :D

Fett!
 

McDuck

Medlem
Ble medlem
11.02.2013
Innlegg
27
Antall liker
27
Sted
Stavanger
Fantastisk Tor =) gleder meg til å se det nye rommet ditt når det står ferdig... Spørs om du ikke må ha en liten sammenkomst oppe i dalen så vi får sett og hørt på hærligheten =)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Takk for det! Flott stereo-oppsett du har fått deg :)

Ja det blir spennende å se hvordan det går etterhvert. Det var meningen å overta nye hus i løpet av høsten, men det blir ikke før utpå vinteren en gang. Jeg planlegger jo både hjemmekino og eget "hai-fai" rom, så det kan fort bli vår før jeg er ferdig :confused:
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Siden det er foreldrene mine jeg overtar hus etter, så har jeg muligheten til å begynne på hjemmekinoen før jeg overtar huset. Jeg har vært å kikket et par ganger i det siste, så nå ligger det en del planer å kværner litt...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Satan! Det var et meget pent rom, flotte komponenter og svært fine bilder. Regner med dette er balsam for kroppen?
 
Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Takk for det! Det er balsam det ja, selv om det har blitt alt for lite brukt i det siste :)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Da var denne hjemmekinoen revet og jeg har flyttet. Jeg kommer til å bygge en ny og større hjemmekino i de nye huset etterhvert. Det innbefatter riving av vegger og en del arbeid. Jeg tror kanskje at den eksisterende kjellerstuen på ca 16m2 vil fungere som nødløsning frem til våren. Den er uansett større enn de 12m2 jeg har hatt til rådighet nå :cool:
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Du får pøse på med mange bilder av den "nye" kommende kinoen etter hvert som den skrider frem ;)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg har mistet piffen etter innflytting så det har dessverre ikke skjedd noe enda :confused:
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.964
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg har mistet piffen etter innflytting så det har dessverre ikke skjedd noe enda :confused:
Nei nei nei... snart er alt solgt og en Klipsch Stadium kjøpt inn... liker ikke utviklingen.. ;)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Selv om jeg kunne hatt en Stadium håper jeg ikke at det blir så galt :rolleyes:
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Spørsmålet er om man skal rigge seg til midlertidig (uten å gjøre noe som helst med rommet) eller vente til våren. Det må bla. rives vegger å gjøres en del for å få rommet som det er tenkt. Når man har pusset opp og kommet seg på plass i ny bolig, faller man fort litt i sammen. Sofaen er VELDIG god om kveldene og jeg merker etter hvert at arbeidslysten blir mindre når det er mørkt og kaldt ute. For tiden skuffes det veldig mye snø og jeg måtte akkurat skuffe av hustaket for andre gang i vinter. Det har jeg aldri gjort før og vi er jo bare i januar enda....:rolleyes:
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.372
Torget vurderinger
13
Hvordan går det her, snart våren nå..:)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Veiene er bare her også, men snø er det nok av på utsiden...:rolleyes:
 
Topp Bunn