Dobbeltkobling av fustasjopphenget

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Er det forringende for lyden å ha to forsterkere koblet til samme høyttalerpar, en via avisolert kabel, og en med bananplugg? (Dette er et tenkt scenario der man har en hjemmekinoforsterker og en stereoforsterker, men bare spiller på en om gangen.)
 
O

OldBoy

Gjest
Er det forringende for lyden å ha to forsterkere koblet til samme høyttalerpar, en via avisolert kabel, og en med bananplugg? (Dette er et tenkt scenario der man har en hjemmekinoforsterker og en stereoforsterker, men bare spiller på en om gangen.)
Sikkert ikke noe problem, rent lydmessig. Men jeg ville nå ha sørget for et opplegg som gjorde det HELT UMULIG å ha begge forsterkerne koblet til SAMTIDIG.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Neida, det er for mitt vedkommende helt uaktuelt å gjøre dette. Jeg bare lurer på teknikken rundt det. Øker motstanden for den aktuelle forsterkeren som er på, ved at signalet i tillegg til å gå inn i høyttaleren, også går tilbake til den andre forsterkeren gjennom den andre kabelen som er koblet til?
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Det kan kanskje være et problem at strømmen fra den ene forsterkeren slår inn i den andre? Strømmen vil vel gå dit også? Eller? ??? ??? I såfall har vel ikke elektronikken godt av dette?

Jeg vet ikke om dette er en reell problemstilling. Håper noen som har greie på slikt kan uttale seg.
 
O

OldBoy

Gjest
Neida, det er for mitt vedkommende helt uaktuelt å gjøre dette. Jeg bare lurer på teknikken rundt det. Øker motstanden for den aktuelle forsterkeren som er på, ved at signalet i tillegg til å gå inn i høyttaleren, også går tilbake til den andre forsterkeren gjennom den andre kabelen som er koblet til?
Teknikken rundt det må gå ut på at det nettopp IKKE oppstår slike strømmer i den andre forsterkeren, enten den er "på" eller "av". Av hensyn til begge forsterkerne.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Det er jo på en måte en reell problemstilling, for det er såre enkelt å gjennomføre en slik løsning i praksis. Spørsmålet er om det er uheldig for lyd eller elektronikk.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Du må ikke koble to forsterkere til en høyttaler samtidig.
Dersom begge tilfeldigvis er PÅ, så vil den andre virke som en kortslutning for den første og omvendt.

Resultat: røyk etc. $$$$$   ???

Du må ha en manuall eller automatisk vender!

Svein
 
O

OldBoy

Gjest
Du må ikke koble to forsterkere til en høyttaler samtidig.
Dersom begge tilfeldigvis er PÅ, så vil den andre virke som en kortslutning for den første om omvendt.

Resultat: røyk etc. $$$$$   ???

Du må ha en manuall eller automatisk vender.

Svein.
Du kom meg litt i forkjøpet her, men jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv.
 
R

Ronny_D

Gjest
Jeg forutsetter at kun den ene er påslått til enhver tid. Er det likevel uheldig?
I utgangspunktet JA

Men dersom hvisst så fremt i fall du uheldigvis slår på begge forsterkere hvordan har du tenkt å unngå dette uten å gjøre noen modifikasjoner ?

Dersom hvisst så fremt i fall begge forsterkere har releer på utgangene kan det gå, dersom en ikke har går det ikke....
Hvorfor to forskjellige koplinger ? kan du ikke bruke pre out på recieveren.
Dersom recieveren er SÅ dårlig hadde du vel ikke kjøpt den ?
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
La meg igjen minne om at dette er et rent tankeeksperiment. La oss si som en sammenligning at man bruker noen enorme bananplugger, 30 cm lange, og at kabelen skrus fast 10 cm inne på disse, fra terminalen. Går signalet bare rett inn i terminalen, eller går det også ut i de 20 centimeterne som stikker ut bak? Grei ut og drøft.
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
La meg igjen minne om at dette er et rent tankeeksperiment. La oss si som en sammenligning at man bruker noen enorme bananplugger, 30 cm lange, og at kabelen skrus fast 10 cm inne på disse, fra terminalen. Går signalet bare rett inn i terminalen, eller går det også ut i de 20 centimeterne som stikker ut bak? Grei ut og drøft.
Ehh ??

Altså det du i realiteten gjør er jo å påtrykke en ganske stor effekt på utgangstrinnet til den forsterkeren som ikke er i bruk. Litt avhengig av forsterkerkonstruksjon kan dette ha fatale konsekvenser eller forsåvidt være ufarlig..

Jeg har kun 1 råd til deg : Ikke lek med tanken engang... før eller siden vil dette gå til He...


Og : elektronvandringen (dvs strømmen) vil være mindre i den bakre delen av den enorme bananpluggen din, men eksempelet er bare ikke særlig nyttig i denne sammenheng. Med den koblingen du snakker om vil du alltid påtrykke signalspenningen på utgangstrinnet til den andre forsterkeren, spørsmålet er bare hvilken last utgangstrinnet utgjør for signalet (en uendelig last vil ikke trekke strøm, en lavohmig vil begynne å trekke strøm)
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Det er jo litt gøy også å la tankene vandre...

Så det er altså slik at så lenge elektronene møter en blindgate, så vil de snu og velge den døra som er åpen? Men vet de at det er en blindgate før de har vært til endes?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.869
Antall liker
5.523
Sted
Holmestrand
Det er jo litt gøy også å la tankene vandre...

Så det er altså slik at så lenge elektronene møter en blindgate, så vil de snu og velge den døra som er åpen? Men vet de at det er en blindgate før de har vært til endes?
De snur ikke, de går alle mulige veier til enhver tid. Elerktronen vet ingenting. De beveger seg i forhold til spenningspotensialer, fra pluss til minus (per def).
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
man kan godt "pararell"koble to forsterkere sammen så lenge de fødes med samme signal og begge effektrinn er like.. det blir som å få en stor effektforsterker med enda flere utgangstransistorer.. bare husk på at ved drift så må effektrinnene gi lik effekt,, for eventuell spenningsforskjell kan man utligne dette ved å tilføye en effektmotstand i serie med utgangen på hver + og på både + og - ved balansert drift på utgangen.. (brokobling) eks 10 watt og 0,1 ohm..
 
R

Ronny_D

Gjest
man kan godt "pararell"koble to forsterkere sammen så lenge de fødes med samme signal og begge effektrinn er like.. det blir som å få en stor effektforsterker med enda flere utgangstransistorer.. bare husk på at ved drift så må effektrinnene gi lik effekt,, for eventuell spenningsforskjell kan man utligne dette ved å tilføye en effektmotstand i serie med utgangen på hver + og på både + og - ved balansert drift på utgangen.. (brokobling) eks 10 watt og 0,1 ohm..
Så var det det da, seriemotstand ødelegger (nesten)alt som heter dempingsfaktor og hva med dc drift f.eks +/-30mv. Ikke helt heldig.

Hva gjelder signalet, jada det er i enden av pluggene også, pluggene er framdeles en god leder selv om strømmen tappes... bla bla, greie meg hær og greie meg dær for noe tull egentlig. Hva er det Fluefiskeren fisker etter ? Og hvorfor alle disse "tankeeksperimenter" fra Fluefiskeren ?
Harru prøvd med no feit kulturmelkmark ?
 
R

Ronny_D

Gjest
Det er jo litt gøy også å la tankene vandre...

Så det er altså slik at så lenge elektronene møter en blindgate, så vil de snu og velge den døra som er åpen? Men vet de at det er en blindgate før de har vært til endes?
Ja ikke sant lurt med den shrødingers katt eller er det ikke tydelig nok ? ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Det er jo litt gøy også å la tankene vandre...

Så det er altså slik at så lenge elektronene møter en blindgate, så vil de snu og velge den døra som er åpen? Men vet de at det er en blindgate før de har vært til endes?
Det er jo litt gøy også å prøve å anskueliggjøre dette..

Tenk på elektronene som en menneskemengde, for eksempel etter en kinoforestilling, men dørene har ikke åpnet seg ennå. Alle trykker mot døren, men kommer ingen vei. Hvis døren er sterk nok (les: isolasjonen mellom "+" og "-" utgangen er god nok), er det bare store krefter mot døren, men det skjer ingenting. Når døren åpner seg (les: høyttalerne kobles "på"), er det ikke lenger noen krefter mot døren, og publikum (les: elektronene) strømmer ut.

Populært sagt: Elektronene står der og "trykker på" og "venter". Og der står de til døren åpner seg.
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
vi snakker om en seriemotstand lik den som sitter i serie med emitter på utgtransistorene.. altså forsvinnende liten men er noe mer aktuell på eldre konstruksjoner..
Så var det det da, seriemotstand ødelegger (nesten)alt som heter dempingsfaktor og hva med dc drift f.eks +/-30mv. Ikke helt heldig.

Hva gjelder signalet, jada det er i enden av pluggene også, pluggene er framdeles en god leder selv om strømmen tappes... bla bla, greie meg hær og greie meg dær for noe tull egentlig. Hva er det Fluefiskeren fisker etter ? Og hvorfor alle disse "tankeeksperimenter" fra Fluefiskeren ?
Harru prøvd med no feit kulturmelkmark ?
 
M

Mulelid

Gjest
Dette blir like dumt som å sykle alene på en tandemsykkel, men lykke til........... ;-)
 
Topp Bunn