Er det forringende for lyden å ha to forsterkere koblet til samme høyttalerpar, en via avisolert kabel, og en med bananplugg? (Dette er et tenkt scenario der man har en hjemmekinoforsterker og en stereoforsterker, men bare spiller på en om gangen.)
|
Sikkert ikke noe problem, rent lydmessig. Men jeg ville nå ha sørget for et opplegg som gjorde det HELT UMULIG å ha begge forsterkerne koblet til SAMTIDIG.Er det forringende for lyden å ha to forsterkere koblet til samme høyttalerpar, en via avisolert kabel, og en med bananplugg? (Dette er et tenkt scenario der man har en hjemmekinoforsterker og en stereoforsterker, men bare spiller på en om gangen.)
Teknikken rundt det må gå ut på at det nettopp IKKE oppstår slike strømmer i den andre forsterkeren, enten den er "på" eller "av". Av hensyn til begge forsterkerne.Neida, det er for mitt vedkommende helt uaktuelt å gjøre dette. Jeg bare lurer på teknikken rundt det. Øker motstanden for den aktuelle forsterkeren som er på, ved at signalet i tillegg til å gå inn i høyttaleren, også går tilbake til den andre forsterkeren gjennom den andre kabelen som er koblet til?
Du kom meg litt i forkjøpet her, men jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv.Du må ikke koble to forsterkere til en høyttaler samtidig.
Dersom begge tilfeldigvis er PÅ, så vil den andre virke som en kortslutning for den første om omvendt.
Resultat: røyk etc. $$$$$ ???
Du må ha en manuall eller automatisk vender.
Svein.
I utgangspunktet JAJeg forutsetter at kun den ene er påslått til enhver tid. Er det likevel uheldig?
Ehh ??La meg igjen minne om at dette er et rent tankeeksperiment. La oss si som en sammenligning at man bruker noen enorme bananplugger, 30 cm lange, og at kabelen skrus fast 10 cm inne på disse, fra terminalen. Går signalet bare rett inn i terminalen, eller går det også ut i de 20 centimeterne som stikker ut bak? Grei ut og drøft.
De snur ikke, de går alle mulige veier til enhver tid. Elerktronen vet ingenting. De beveger seg i forhold til spenningspotensialer, fra pluss til minus (per def).Det er jo litt gøy også å la tankene vandre...
Så det er altså slik at så lenge elektronene møter en blindgate, så vil de snu og velge den døra som er åpen? Men vet de at det er en blindgate før de har vært til endes?
Så var det det da, seriemotstand ødelegger (nesten)alt som heter dempingsfaktor og hva med dc drift f.eks +/-30mv. Ikke helt heldig.man kan godt "pararell"koble to forsterkere sammen så lenge de fødes med samme signal og begge effektrinn er like.. det blir som å få en stor effektforsterker med enda flere utgangstransistorer.. bare husk på at ved drift så må effektrinnene gi lik effekt,, for eventuell spenningsforskjell kan man utligne dette ved å tilføye en effektmotstand i serie med utgangen på hver + og på både + og - ved balansert drift på utgangen.. (brokobling) eks 10 watt og 0,1 ohm..
Ja ikke sant lurt med den shrødingers katt eller er det ikke tydelig nok ? ;DDet er jo litt gøy også å la tankene vandre...
Så det er altså slik at så lenge elektronene møter en blindgate, så vil de snu og velge den døra som er åpen? Men vet de at det er en blindgate før de har vært til endes?
Det er jo litt gøy også å prøve å anskueliggjøre dette..Det er jo litt gøy også å la tankene vandre...
Så var det det da, seriemotstand ødelegger (nesten)alt som heter dempingsfaktor og hva med dc drift f.eks +/-30mv. Ikke helt heldig.
Hva gjelder signalet, jada det er i enden av pluggene også, pluggene er framdeles en god leder selv om strømmen tappes... bla bla, greie meg hær og greie meg dær for noe tull egentlig. Hva er det Fluefiskeren fisker etter ? Og hvorfor alle disse "tankeeksperimenter" fra Fluefiskeren ?
Harru prøvd med no feit kulturmelkmark ?