Digitale avspillere Dobbel dac ?

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
756
Torget vurderinger
10
Er det noen vits med ekstern dac , dersom man kan overføre signalene direkte digitalt ? Altså dersom både cd og forsterker har innebygd dac .?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.041
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om du med forsterker mener en event. dac i integrert? Da må nok i såfall få koblet ut den.
Jeg har dac i min pramp, men bruker en ekstern, som så blir koblet mellom preamp og effekt-trinn. Da får en bra utbytte av en dac og dens signatur.

U

Utgatt24668

Gjest
Er det noen vits med ekstern dac , dersom man kan overføre signalene direkte digitalt ? Altså dersom både cd og forsterker har innebygd dac .?
Nei, det er ingen vits fra et funksjonelt perspektiv. Det kan derimot være et poeng å ha ekstern DAC hvis du vil oppgradere lyden. Det kan være en god del å hente med ekstern DAC for musikkavspilling - en god del mer enn hva jeg trodde selv. Du får derimot ingen gratis råd eller drivkraft verken her eller på andre forum. DAC er svært varierende i lydsignatur og pris - og det er få sannheter å holde seg til. Derfor må du låne med deg DAC hjem og prøve og feile - og kun da kan du kanskje finne noe som fungerer bedre enn det du allerede har. Ingen vits i å stresse med andre ord.

PS! Enten bruker du DAC i CD-spiller, i integrerte forsterker eller i en egen ekstern DAC. Du konverterer kun signalet én gang fra digitalt til analogt. Hvis du bruker DAC mellom CD-spiller og integrert forsterker så har du typisk digital kabel fra CD-spiller til DAC(toslink/USB) og en analog kabel fra DAC til integrert forsterker (RCA, XLR)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.633
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bare hvis den eksterne er bedre enn de to innebyggede, og at forsterkeren har mulighet til å ta det analoge signalet fra den eksterne DAC'en. Jeg gjør noe sånt ved å ta digitalt signal fra en Logitech Transporter (og bypasse DAC'en i den) for å gjøre prosessering og D/A-konvertering i en DEQX HDP4 i stedet. Så går det balanserte analoge signaler derfra til monoblokkene.

Topp Bunn