DnB og lånerenta

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Aldri har vel en norsk bank blitt utsatt for et slikt press for å redusere utlånsrentene som det DnB gjør nå.
Dette til tross for at pengemarkedsrentene ikke er vesentlig redusert. Hvordan bør banken reagere på dette presset? Skal de senke rentene slik pressen, politikerne og kundene vil, eller skal de sette renten ut fra egne lønnsomhetsprinsipper?

Noen som har velbegrunnede synspunkter på dette?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.046
Velbegrunnet og velberunnet.

Siden de bl.a. lever av å låne ut penger til slike idiotiske eksemplarer av arbeiderklassen som meg, må jeg bare si den siste tidens utvikling i denne banken fører til at jeg bytter!

Dum som jeg er forstår jeg ikke at når pengemarkedsrenta settes ned OG banken presenterer et overskudd på 3,6 milliarder i siste kvartal, så topper banken dette med samtidig å meddele at utlånsrenta må OPP :(

I mine ører ikke akkurat god timing mht. å hente forståelse fra oss stakkars lånekunder!

Når en eller annen sjef i systemet samme kveld hevder dette er nødvendig ift. deres rentamarigin som etter oppgang blir på 0,5% på boliglån, så sier det meg at denne banken vil forbli for dyr også på lang sikt. Andre banker låner ut til mindre rente enn dette (som altså DNB hevder de ville tapt penger på). De må da ha for stor utgifter på ett eller annet og vil med dette måtte forlange for mye av meg, det gidder jeg ikke lenger:'(

Vel her går søknaden til ny bank med det aller første, så takk til, DNB for det endelige sparket i r....., burde ha byttet før

galedali

Medlem
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
0
Jeg skal flytte mitt huslån så fort jeg har ledig tid, kan ikke se noen som helst grunn til å gi denne banken mer enn hva markedet forøverig tjener.

akkurat nå så peker Nordea seg ut som en god kandidat for meg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har aldri skjønt hvorfor noen holder seg til banker som Dnb. Mange år siden jeg skiftet til Skandiabanken fordi jeg ikke er interessert i at banken skal ha betalt hver gang jeg betaler en vare eller en regning. Ingenting jeg savner, har vært kjempefornøyd i alle år. Hva har egentlig Dnb å lokke kunder med? Henger man bare med av gammel vane?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Hadde dere hatt penger i banken i stedet for svære lån hadde dere vært kjempefornøyd med DnB NOR nå.
Dere er så ensidig...

Se, jeg er til og med den eneste som klarer å stave navnet på banken riktig. 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har penger i banken, men de driver jeg og kjøper aksjer for for tiden.. så snart her jeg vel ikke det lenger.. ;)

De som klarer å skrive navnet rett er vel kundene de da.. såpass må man vel kunne forvente.. ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg bytta fra DnB NOR 8) til Handelsbanken for ett år siden. Har spesialavtale via jobben. Hadde det ikke vært for det hadde jeg kanskje ikke skiftet.

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
DnB driver butikk og er selvfølgelig ute etter å tjene så mye som mulig. Så lenge kunder snakker og ikke handler spiller det liten rolle for dem. I tillegg kommer alle som evt. ikke får lån i andre banker. Hukommelsen er som kjent ikke evigvarende, om få måneder er dette glemt. Har DnB i mellomtiden tjent ekstra penger har de gjort jobben sin, dvs. tilfredsstilt sine eiere.

Moralen ? tja, money talks - bullshit walks 8)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg tror faktisk DnB NOR ønsker å redusere låneporteføljen, for å møte finanskrisen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
Jeg tror faktisk DnB NOR ønsker å redusere låneporteføljen, for å møte finanskrisen.
De lånerne de helst vil bli kvitt vil vel ikke andre ha heller...
Ikke bare enkelt å skifte bank i disse dager om man har store lån så vidt jeg skjønner.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.817
Sted
Østfold
BT skrev:
Hadde dere hatt penger i banken i stedet for svære lån hadde dere vært kjempefornøyd med DnB NOR nå.
Dere er så ensidig...

La meg da sitere:

"Rentenivået i pengemarkedet er endret den senere tid.

Med virkning fra og med 12. november 2008 reduserer vi derfor renten, og følgende rentesatser vil gjelde..."

Det er imidlertid en liten hake ved dette. Dette gjelder nemlig bare for innskudd.

Reaksjonene kom jo ikke akkurat grunnet en manglende rentenedsettelse, men grunnet en rente OPPGANG på UTLÅN etter at styringsrenta var justert ned med EN PROSENT. Dette rett etter at folket, altså blant annet MEG, allerede har finansiert deres gilde en gang.

Jeg sluttet selv å bruke den banken etter at jeg hadde fast overføring fra en av mine kontoer til en annen, men med det resultatet at jeg hver eneste måned opplevde at pengene brukte et par dager i bankens system for å komme over på den andre kontoen. De beslagla altså omkring 20 000 av mine penger i 2 dager hver eneste måned. Kjekt å stå på butikken en lørdags ettermiddag og begge kontoene er praktisk talt tomme. "Joa, jeg har 20 000kr, men banken har bestemt at de skal låne dem et par dager hver måned, kan dere sende faktura?".

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.817
Sted
Østfold
BT skrev:
De lånetakerne de burde bli kvitt får neppe lån i andre banker for tiden.

Den varme urinen blir nok snart ganske iskald.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Var inne og sjekket litt på siden til Dnb NOR.

Tilbudet til ungdom mellom 13 og 18 er 1% rente på brukskonto opp til 50 000... :eek:
For andre er renten 1% opp til 100 000 :eek: :eek:

7 kr i gebyr for uttak i andres minibank.

Skandiabanken har 5,7% (snart 6%?) rente på brukskonto. Ingen gebyr for bruk og uttak av penger i butikk og minibank.

http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/Betaling/Priser.aspx

Hva i alle dager er det som gjør at noen velger Dnb, har de veldig fine sparegriser???

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Man velger ikke DnB NOR, man bare havner der som følge av fusjoner. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Snickers-is skrev:
BT skrev:
Dere er så ensidig...

La meg da sitere:

"Rentenivået i pengemarkedet er endret den senere tid.

Med virkning fra og med 12. november 2008 reduserer vi derfor renten, og følgende rentesatser vil gjelde..."

Det er imidlertid en liten hake ved dette. Dette gjelder nemlig bare for innskudd.

Reaksjonene kom jo ikke akkurat grunnet en manglende rentenedsettelse, men grunnet en rente OPPGANG på UTLÅN etter at styringsrenta var justert ned med EN PROSENT. Dette rett etter at folket, altså blant annet MEG, allerede har finansiert deres gilde en gang.

Jeg sluttet selv å bruke den banken etter at jeg hadde fast overføring fra en av mine kontoer til en annen, men med det resultatet at jeg hver eneste måned opplevde at pengene brukte et par dager i bankens system for å komme over på den andre kontoen. De beslagla altså omkring 20 000 av mine penger i 2 dager hver eneste måned. Kjekt å stå på butikken en lørdags ettermiddag og begge kontoene er praktisk talt tomme. "Joa, jeg har 20 000kr, men banken har bestemt at de skal låne dem et par dager hver måned, kan dere sende faktura?".
Hm...

Jeg fant bare denne:

(17.10.2008) Grunnet den raske nedgangen i pengemarkedsrenten og forventninger om at rentemarkedet vil stabilisere seg på et lavere nivå har DnB NOR besluttet å sette ned renten på boliglån med 0,6 prosentpoeng.

Beste boliglånsrente etter endringene vil være 7,25 prosent. Beste innskuddsrente for personkunder i DnB NOR er etter de siste renteendringene 7,05 prosent.

De nye rentesatsene gjelder fra 22. oktober 2008 for nye lån. For eksisterende lån vil de nye satsene gjelde fra 25. november 2008.

- Som vi har sagt tidligere ville vi raskt sette ned renten hvis pengemarkedsrentene endret seg. Nå har vi sett at pengemarkedet har gått ned, og vi forventer en stabilisering på et lavere nivå, sier informasjonsdirektør Aud-Helen Rasmussen i DnB NOR.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Snickers-is skrev:
BT skrev:
De lånetakerne de burde bli kvitt får neppe lån i andre banker for tiden.

Den varme urinen blir nok snart ganske iskald.
Det jeg mente var at jeg tror de vil redusere utlånsporteføljen i mengde. Jeg tipper de mener de har for mye utlån i forhold til innskudd slik som situasjonen er. Evt. tap i utlånsporteføljen blir de neppe kvitt.

Topp Bunn