DIY Ultralydsvasker lengde på vaskesyklus

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg har kjøpt en standard vasker pluss spindel med motor fra Audiorevita.com i Polen, se bilde under.

Hvor lenge kjører dere erfarne vinylvaskere maskinen for nye vs skitne plater?

Grunnet pandemien er det veldig vanskelig å få tak Blåtind Blårens så jeg må ta til takke med medfølgende «Groove cleaner» konsentrat. Forstår det er vanlig å bruke 1-del blå rens, 7-deler vann og 3dråper zalo

1592382665091.jpeg
 
Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.783
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
10-15 minutter burde gjøre susen, avhengig av hvor møkkete platene er.
Men jeg pleier å kjøre mine i en halv time, 3 stk. om gangen. Jeg har det jo ikke travelt når jeg holder på med dette :)
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Takk for svar! går for fem i slengen og ti minutter syklus for nye plater.
 

Vedlegg

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Bruker 25 min på 6 plater i slengen, enten de er nye eller brukte.
Har også erfart at litt mer enn 3 dråper Zalo er bra for tørkeprosessen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
3 minutter. Hvis de er skitne prøver jeg om igjen, men det virker ikke. Varmtvann fra springen og en dråpe oppvaskmiddel. Vi har svært godt vann her jeg bor.
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Hei

Jeg har kjøpt en standard vasker pluss spindel med motor fra Audiorevita.com i Polen, se bilde under.

Hvor lenge kjører dere erfarne vinylvaskere maskinen for nye vs skitne plater?

Grunnet pandemien er det veldig vanskelig å få tak Blåtind Blårens så jeg må ta til takke med medfølgende «Groove cleaner» konsentrat. Forstår det er vanlig å bruke 1-del blå rens, 7-deler vann og 3dråper zalo

Vis vedlegget 646316
Jeg har akkurat kjøpt en tilsvarende!
Kjørte mine i 30 minutter (skitne plater!), passet så på å gi den 30 minutter pause. Er de ekstremt skitten tenker jeg å forhåndsvarme den til 40 grader.
Jeg fikk et godt resultat.

Og jeg bruker kondensfjerner fra Biltema. Funker!
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Virker denne ultralydvaskeren å være ok? Lurer på å oppgradere fra Okki Nokki.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Hva er prisen på den Polske vaskeren?
totalpris ble ca 5000kr, kjøpte først ultralydsvaskeren PS-30A (6liter kapasitet) på finn.no og deretter snurremekanismen, tørkestativ, konsentrat, pumpe med filter, og ekstra mellomleggsskiver fra audiorevita.com.

PS-30A betalte jeg kanskje litt mye for men grunnet covid var den vanskelig å finne på eBay.


 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Noen burde jo heller vurdere den LMC har liggende ute? Scrooge vasker med 10 platers kapasitet...
Ny og ubrukt.
cc40fb5351345af9f90c3004cdb04402.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Helt enig, byggekvaliteten til Scrooge er av en mye høyere kvalitet!

det jeg erfarer nå er at flaskehalsen er tørkingen, har en gammel stasjonær PC liggende så jeg vurderer å demontere viftene og mekke et stativ som jeg kan sette akslingen med plater i slik at de forhåpentligvis tørker på en halvtime (anbefalt hviletid for UL-vaskeren.)
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Helt enig, byggekvaliteten til Scrooge er av en mye høyere kvalitet!

det jeg erfarer nå er at flaskehalsen er tørkingen, har en gammel stasjonær PC liggende så jeg vurderer å demontere viftene og mekke et stativ som jeg kan sette akslingen med plater i slik at de forhåpentligvis tørker på en halvtime (anbefalt hviletid for UL-vaskeren.)
@ptb hadde en snedig løsning for tørking av platene. Tror du finner det i tråden hans :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Mht vasketid så var min erfaring i "tilsvarende" vasker ca 12 minutter for ordinært smussede plater. 12 minutter tilsvarte med hastigheten på min motor 3 fulle runder (platerotasjoner). Mao - den brukte 4 minutter på én full rotasjon.
Vasket i hovedsak 6 plater i batch, selv om vaskeren hadde kapasitet til 10 plater.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
3 minutter. Hvis de er skitne prøver jeg om igjen, men det virker ikke. Varmtvann fra springen og en dråpe oppvaskmiddel. Vi har svært godt vann her jeg bor.
3 minutter?
High Speed vasker?
Går knept en runde hvis du bruker samme vskeanvisning som de fleste her gjør..
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Det var ikke ille.
tror PS30-A vaskerene har vært mulig å få tak i til ca en tusenlapp pluss frakt, toll, mva etc, så det bør være mulig å få samme løsning som jeg har kjøpt for under 4tusen, alternativt kan en kjøpe audiorevita.com sin ARC-02.

nå har eg vel vasket bare vasket ca 30 plater, erfarer at vaskingen krever minimalt med innsats, vasking og tørking går av seg selv, eneste ulempen er at UL vaskeren har en relativt høy høyfrekvent støy og at vaskemiddelet lukter, men plassert på et bad/vaskerom så er det ikke til sjenanse.
 
Topp Bunn