DIY toveis Seas gulvstående - Hortenmessa 2023

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Når det er sagt så var det enormt mye steril og kald pling plong lyd på Horten messa.

    The shy sitt anlegg hørtes ut som et digert og perfekt studio (ja, jeg vet det fordi jeg har vært hos Galaxy i Belgia). Og de ikke helt ferdige? Fantorangene får jeg ikke ut av huet. Fantastisk deilig å høre på.

    Hvis hele bransjen skylder på at The shy hadde et «mye bedre rom» enn dem og at det var derfor alle alle andre hadde dårligere lyd. Tja ja da vet jeg ikke …🫣 …..spissformulert. Det bør være ulovlig å skylde på rommet med mindre det er svært lite. Får fikse litt på det da?

    (Joa, det var en del ålreite anlegg ellers men forbløffende ofte slitsomt å høre på veldig mange av dem)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bassene har smooth respons, høy følsomhet, stor magnet og coatet papirmembran. Ikke veldig ulikt et kjent engelsk fabrikat med mye eksotisk på lager. Jeg testet disse parallelt med en 8 tommer fra engelskmennene (dog laget av Seas) med blått membran og det var i grunn hipp som happ.


    Vis vedlegget 954630
    Dette tror jeg veldig gjerne på. Som produsent av ferdighøyttalere har man klart et behov for å distansere seg fra det man kan kjøpe som komponenter fra en elementleverandør som Seas eller Scan-Speak for den saks skyld - ref min tidligere kommentar til DeVoire. Samtidig ser jeg at man også vil ha små tweaks for å tilpasse elementene til eget behov eller egen smak. Det jeg imidlertid ikke har like mye tro på er at alle disse "custom" variantene som leveres er noe spesielt bedre enn det som Seas, Scan-Speak osv leverer som standard. Normalt er det gjerne slik at Seas selv designer elementene slik de mener de fungerer best. Som DIY'er kan man da velge og vrake blant særdeles bra elementer laget av bransjens beste aktører.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    mange boutique produsenter bruker eller påstår de har custom elementer, bare fordi de da føler de da kan øre prisen og kundene tror de er bedre. samtidig hindrer de kloner.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Men jeg mener at Seas FEA18 og FA22 burde vært laget som alternativ med dustcap. Ref innlegget lenger opp. Og implisitt at Devore sitt valg av custom FEA18 er genialt.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Det er deilig å være litt bombastisk i egen tråd.

    En høyttalere låter alltid piggtråd med rett frekvensrespons (Ref mange kjøpehøyttalere).

    Man kan kompromisse litt med spredningsmønster fordi toe in og plassering kan tune noe.

    Feilkonstruerte delefilter med dårlig summering blir sjøsyke å høre på uansett kvalitet på drivere (f eks Impulse H6 klonene).

    Kompliserte filtre, passive eller aktive, og mangeveis systemer får et slør over seg, kanskje pga veldig mange faseskift?? Derfor låter en velkonstruert toveis forbløffende bra hvis den har litt størrelse. Ref denne tråden.

    Oppbrytninger høres nedover i frekvens på diskanter. Og man hører forskjell på membranmateriale på diskanter. Og jeg skal kanskje svelge en kamel ang soft domer nå fordi det er forskjell på blues med en hardtslående cymbal og gitar til forskjell for klassisk med strykere og piano?

    Oppbrytninger høres nedover i frekvens på basser. Det er f eks derfor jeg alltid synes gode gamle deilige pappdrivere låter magisk.

    Har hatt/hørt alle disse: Vifa C17, Seas A26, Tonetubby rød Alnico og sist men ikke minst Seas CA22RNY som er denne trådens bass:

    IMG_7629.jpeg
    IMG_7628.jpeg
    IMG_7630.jpeg

    IMG_7631.jpeg


    Tenker også at lav MMS og høy QMS og generelt høy kapasitet er gull 😎


    Og en liten til. Altfor mange er opptatt av bling elektronikk og altfor lite fokusert på implementering og rom.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Når det er sagt så var det enormt mye steril og kald pling plong lyd på Horten messa.

    The shy sitt anlegg hørtes ut som et digert og perfekt studio (ja, jeg vet det fordi jeg har vært hos Galaxy i Belgia). Og de ikke helt ferdige? Fantorangene får jeg ikke ut av huet. Fantastisk deilig å høre på.

    Hvis hele bransjen skylder på at The shy hadde et «mye bedre rom» enn dem og at det var derfor alle alle andre hadde dårligere lyd. Tja ja da vet jeg ikke …🫣 …..spissformulert. Det bør være ulovlig å skylde på rommet med mindre det er svært lite. Får fikse litt på det da?

    (Joa, det var en del ålreite anlegg ellers men forbløffende ofte slitsomt å høre på veldig mange av dem)
    Vi gjorde noen enkle tiltak som virket bra, og som gagnet alle oppsettene i rommet. Det er jo fritt fram for alle andre også, å gjøre en liten innsats for godlyden.
    Ja, fantorangen spilte neste ufint bra, sånn i forhold til det store systemet. hehe... men kan unnskylde meg litt for en håpløs bass, som egentlig ødelegger mer enn en skulle tro.
     
    Sist redigert:

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Men jeg mener at Seas FEA18 og FA22 burde vært laget som alternativ med dustcap. Ref innlegget lenger opp. Og implisitt at Devore sitt valg av custom FEA18 er genialt.
    Nå vi prater om DIY, det er ikke vanskelig å lage sin egen variant uten whizzer-cone. Du bare tar tak i hobbykniven og skjærer bort den delen du ikke ønsker deg. Tilbage står en helt normal enhet med dust cap, og på etiketten krysser du over F'et med permanent marker så der står SEAS EA18RCZ, eller A22.

    :)

    /Claus
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Nå vi prater om DIY, det er ikke vanskelig å lage sin egen variant uten whizzer-cone. Du bare tar tak i hobbykniven og skjærer bort den delen du ikke ønsker deg. Tilbage står en helt normal enhet med dust cap, og på etiketten krysser du over F'et med permanent marker så der står SEAS EA18RCZ, eller A22.

    :)

    /Claus
    Du har vel kikket på forrige side i innlegg #37 hvor du ser jeg skar bort wizzern.

    Ble ikke særlig pent nei :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    410
    Antall liker
    483
    Sted
    Brøttum
    Kanskje W.Sand tar på seg utskjæring av domer, det er gjort en veldig fin jobb på hans gamle linjekilder som ble tatt motsatt vei, altså dustcap til faseplugg. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Jan Bakken kan lage kabinetter hvis 2-3 henger seg på. Enten hellakkert i valgfri farge eller lakkert frontbaffel og finerte sider i standardfiner Eik, Ask osv.

    Kabinettet er fiks ferdig med pålimt asfalt inni og freste skruehull der hvor drivere monteres.

    Man skaffer selg drivere, skruer, terminal, filter osv. Selve DIY jobben blir da enkel. Mulig analoghifi kan lage filterbyggesett også hvor man slipper å lodde. Ideen er at man kun trenger skrutrekker.


    Men for å forenkle. Hvilken finish er mest populær?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje W.Sand tar på seg utskjæring av domer, det er gjort en veldig fin jobb på hans gamle linjekilder som ble tatt motsatt vei, altså dustcap til faseplugg. ;)
    Dusty (H)AndyCapp hakke tid til flere oppdrag, altfor mange UFO'r hjemme
    (UFerdige Objekter)
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dusty (H)AndyCapp hakke tid til flere oppdrag, altfor mange UFO'r hjemme
    (UFerdige Objekter)
    Da kan jeg anbefale disse UFO'ene som tilbehør til helgens TV-titting. Mulig de også fungerer som støvhetter da de har mange farger tilgjengelig slik at du får en "custom" look.
    UFO.jpg
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er noe med dette med enkle høyttalere med papirmembran og enkel to-veis .....

    Jeg er veldig lite tiihenger av store line-source og multi-mega høyttalere.
    Når du går opp i størrelse så mister du alltid noe. For meg har line store, høye line sources veldig lite med musikk å gjøre, men de presenterer et helt urealistisk overdimensjonert lydbilde som ikke har moe med virkeligheten å gjøre i mitt hode.

    Konstruksjoner som dette kan være svaret på musikk-glede, hvor fokus er på musikk og ikke imponator effekter :love:
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er noe med dette med enkle høyttalere med papirmembran og enkel to-veis .....

    Jeg er veldig lite tiihenger av store line-source og multi-mega høyttalere.
    Når du går opp i størrelse så mister du alltid noe. For meg har line store, høye line sources veldig lite med musikk å gjøre, men de presenterer et helt urealistisk overdimensjonert lydbilde som ikke har moe med virkeligheten å gjøre i mitt hode.

    Konstruksjoner som dette kan være svaret på musikk-glede, hvor fokus er på musikk og ikke imponator effekter :love:
    Det hele kommer jo an på hvilken musikk du skal spille og hva du ønsker å oppnå. På hytta har jeg høyttalere som er mer i kategorien som er under konstruksjon her, og det gir en flott gjengivelse på moderate til middels lydnivåer og gjerne til roligere musikk, akustisk, jazz osv. Når jeg skal dra på og gjenskape lydbildet og dynamikken fra en konsert er linjekildene mine totalt overlegne. Så alt til sitt bruk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Disse greiene her er komplekse. Det er mange veier til rom. Store saker kan låte dødt. Og selv små ting kan være velkonstruerte og låte magisk:

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan passer SEAS A26 inn i denne diskusjonen?
    Deiiilig 10 tommers pappmembran om gir myk kropp i vokal og fyldig gjengivelse av strykere og faktisk bass som man ikke trenger subwoofer til.

    På Fantorangene på messa spilte vi Avratz med Infected Mushroom.

    Hilsen en som elsker Mozarts pianokonserter, Bach kantater, Chopin og Handels Messias 🤭
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Det jeg egentlig er aller mest nysgjerrig på er hva som kan gjengi nevnte favorittmusikk på mere enkle toveis høyttalere.

    For jeg mener bestemt at plingplongblues&vokal, ja det funker fint på små Proac minimonitorer. Men større klassiske verk, DET er krevende.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Så moro at det skrives pent ovenfor om Divorced FantOrang som Insel laget på sløyden (istedet for surfbrettet han skulle ta med på Horten-fergen).
    Nå har Fantorangen fått knadd seg bedre inn, det var jo ferske elementer som spilte på messa.
    Lyttet til de hos Insel i forgårs, synes de er enda bedre nå, bittelitt mykere diskant uten at luften går ut.
    Uansett, den Seas 10" var et hyggelig bekjentskap som det dukker opp nye ideer for... Gøy at det ikke må være kostbart å oppnå respektabel lyd.
    Som for Hornlyds utmerkede 2-veis, dukker tanken opp om et eventuelt kit og/eller custom-kasser i valgfri finer/lakk.

    Seil-AS.JPG
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De nye nextel-driverne er fantastiske. Arc Deco er hver bestykket med 2 stk w12cy006 i en mtm konfigurasjon 🥰🎵🎶
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Wow, elsker punktkilde.

    Men 20 lakser inn til landet?

    Låter den hardt siden det er kjeramisk membran?

    Hva med spredningsmønsteret?






    Men dette så ikke bra ut?

    IMG_7658.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Hva tenker dere bllir forskjellen her mot CA22?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Wow, elsker punktkilde.

    Men 20 lakser inn til landet?

    Låter den hardt siden det er kjeramisk membran?

    Hva med spredningsmønsteret?






    Men dette så ikke bra ut?

    Vis vedlegget 962605
    Ser man det, dobbel pris fra forrige model! Da skjønner man hvorfor modellene byttes ut dann og vann. Disse elementene er vel fattigmanns diamant og vises ofte å ha veldig bra vannfall og enkelte av dem har veldig lav harmonisk forvrengning. Den nye c51 er nok egentlig tenkt som en mellomtone, på samme måte som Scan Speak sine 10f modeller. På den forrige modellen var spredningsmønsteret veldig bra til å være en 2 tommer. Med den nye prisen blir det dog litt større grunn til å være skeptisk, spesielt hvis man ikke får hørt den først.
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Ser man det, dobbel pris fra forrige model! Da skjønner man hvorfor modellene byttes ut dann og vann. Disse elementene er vel fattigmanns diamant og vises ofte å ha veldig bra vannfall og enkelte av dem har veldig lav harmonisk forvrengning. Den nye c51 er nok egentlig tenkt som en mellomtone, på samme måte som Scan Speak sine 10f modeller. På den forrige modellen var spredningsmønsteret veldig bra til å være en 2 tommer. Med den nye prisen blir det dog litt større grunn til å være skeptisk, spesielt hvis man ikke får hørt den først.
    Tror jeg har sett igjennom stort sett alt av små «wide band» elementer i forsøk på å finne noe spiller komfortabelt ned til 800-1000 Hz. Pr. nå nå har jeg ikke greid å finne noe som er bedre enn SS 10F når det gjelder frekvensgang og spredningsmønster. Visaton B80 burde teoretisk sett ha litt bedre spredning oppover i frekvens da dette er et mindre element. Jeg har nettopp startet en tråd hvor jeg skal bruke SS 10F i en FAST, men «onde tunger» vil ha det til at toppen blir kjedelig pga. spredningsmønster. Vi får se, «time will tell».
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg gjort om slik at filteret er utvendig. Koblet med Speakon 4 pol. Det blir mye jobb av slikt. Men jeg har en passiv assistent som bruker accustilux dempemateriale som seng. Mulig det minner om mammaen?

    IMG_7756.jpeg
    IMG_7731.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Så nå skal jeg opp til tentamen 😬
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Her er prototype filteret som vi kan kalle «Horten-Hengekøya» 🤭

    Det har ProAc style BBC dip og litt feit bass slik at det trenger raggsokk i porten i små rom. I større rom og ut fra vegg låter det tøft. MEN, har du rørforsterker er nok dette en meget bra match uansett plassering. Også har man raggsokken da.

    Målinger av impedanseforløp (rørvennlig) og respons ligger lenger opp i tråden.

    (For the record blir disse om kort tid presentert av Seas men med annet navn og et oppgradert og mere «korrekt» filter som spiller litt jevnere men fortsatt engasjerende)

    IMG_3140.jpeg
    IMG_9655.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Litt reklame for den billige men allikevel veldig gode diskanten:

    The tweeter seems to bridge the gap on the clarity between a dome tweeter and compression driver, offering more refinement than nearly all compression drivers currently available. When I say clarity, I'm referring to the low level detail retrieval at normal listening levels. The extremely fast decay in the CSD plot confirms what I'm hearing, in that the tweeter has excellent detail.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn