DIY sirkejig til fres

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har lenge brukt en enkel finerplate som jeg har boret hull etter behov i som hulljig, og har like lenge irritert meg over hvor dårlig dette funker, så idag ofret jeg en time på å lage "den endelige løsningen"



Jeg tok en bit med kapp av 18mm kryssfiner, og senket først en av basene til fresen (min Makita har tre forskjellige) ned 10mm for å ikke miste kuttdybde, deretter freste jeg ett 20mm spor 10mm ned nesten hele lengden av platen.


Så freste jeg ett 10mm spor gjennom platen i samme lengden.


Så kappet jeg en bit med 10mm alu så den passet i sporet, og boret og gjenget to M6 hull gjennom.
Grunnen til at jeg lagde to hull var for å komme nærmere fresen for mindre hull.
Jeg kappet to M6 bolter til formålet, kun gjengene til den ene, og gjenger samt ett ugjenget parti til den andre som utgjør sentertapp.
Til slutt filte jeg begge boltene flush med platen og tjørnet gjengene så de ikke skal skru seg ut.


Hadde ett gammelt målebånd som jeg slaktet for å få en måleskala. 0-punktet er senter fres, så radiusen må legges til for å få rett mål.


Endte opp med en jig som dekker fra 38mm til vel 1200mm.

Håper noen andre kan dra nytte av dette enkle tipset :)
 

Vedlegg

Olaven89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2014
Innlegg
72
Antall liker
29
Sted
Meldal
Nice

Sånn skal jeg også lage ;)

Enkel og grei forklaring.

Mvh
Olav
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Likte den der. En har jo selvfølgelig disse amerikanske sirkeljiggene, men det er så inn i helv... knotet når alt går på tommemål.

Den greia som fulgte med Bosch-fresen min, kan med litt modifisering brukes som til nøds - om en bytter ut senter-"piggen" med en lengre skrue så den ikke slippe senter. Den er temmelig ubrukelig ellers. Små hull kan en bare glemme.

Johan-Kr
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Dette var ett bra tips! Tusen takk for arr du deler! Jeg har en sånn amerikansk tomme jig, og jeg må si att jeg virkelig hater tall med skråstrek :p

Må finne tid til å lage en sånn ;-)
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Smart sak :) Samme fres som jeg har og. Enda et prosjekt til sommeren...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ser nå jeg har skrevet feil på sporet som går gjennom platen, det er selvsagt 6mm og ikke 10mm
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da har jeg opprettet en samletråd for alt jeg driver med, og ber om at all videre diskusjon fra denne tråden flyttes over HER
 
Topp Bunn