Diy signalkabel, ingen lyd. Hva er galt?

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
SRM: Ferdig terminert koster disse 3-4000kr : ) Jeg betalte 200. Så nei.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hvis du ikke har et DVM så kan du bruke et batteri i den ene enden og ei lommelyktpære i den andre.
R
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.791
Antall liker
14.659
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Det blir, som andre også har skrevet, litt vanskelig å hjelpe deg hvis du ikke legger ut bilder eller investerer i et multimeter. Hvis du ikke har pc selv er det vel noen i omgangskretsen som har en? Jeg har ikke problemer med å legge ut bilder med en Androidtelefon, det regner jeg med at noen du kjenner har.
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Tror du bare må gjøre som flere alt har foreslått:
-Tvinne de røde sammen og skru i et av punktene (+/senter).
-Tvinne de hvite sammen og skru i det andre punktet.
-La skjermen være frakoblet inntil videre.
-Se om du da får lyd.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jo, jeg skal prøve det men jeg har rotet bort den ene kontakten og har foreløpig bare lånt en i fra viablue kabelen. Så jeg må finne den manglende kontakten først. Irriterende da det ikke er så mange steder den kan gå.

På den kontakten jeg låner i fra viabluen så er det bare 1 skrukobling. Så det vil ikke fungere før jeg finner den manglende kontakten.

Har ingen å gå til i kveld i ihvertfall. med tanke på bilder.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det blir, som andre også har skrevet, litt vanskelig å hjelpe deg hvis du ikke legger ut bilder eller investerer i et multimeter.
Et multimeter er like uunværlig i hjemmet som tommestokk og skrutrekker. Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten i mange år. Det kom til og med til nytte da huselektrikeren vår var innom i f.m. med en liten jobb og spurte "du skulle ikke tilfeldigvis ha et multimeter liggende?" Det føltes som å vinne OL-gull da jeg kunne svare at "selvfølgelig - et lite øyeblikk!".
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Et lite siste forsøk (fra min side) for å hjelpe:

1.jpg


Beklager et litt dårlig bilde i farten men...

Gi fa.. i å tenke på kobberskjermingen.

Koble (skru) de røde fast til senterskruen på din plugg (den fremste skruen på bildet av pluggen du linket til) - slik den blå lederen er festet på mitt bilde.

Så tar du de hvite og skrur fast til skjermen (den midtre skruen på bildet av den pluggen du linket til) slik bildet her (litt utydelig) viser at den uisolerte lederen på bildet er loddet fast til skjermen. Dette gjør du for pluggene i begge ender av kablen.

Om du har rotet bort den ene pluggen, så har du jo 4 stk - og kan utmerket lage ferdig kabel for den ene kanalen og teste om det er lyd i den:confused:

Eller... er dette en spøk for å teste hvor tålmodige vi på HFS egentlig er?
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
haha, ingen spøk. Jeg kan prøve om igjen, det er bare det at jeg er nyinnflyttet og har omtrent ingenting av verktøy i leiligheten. Så jeg bruker saks til avisolering og kutting. kniv til skrujern :p helg nå så det blir vel til uken før jeg får kjøpt inn noe annet.. Men med tålmodighet går det altså. Litt slit med avisoleringen.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Høres ut som en god plan, klipp litt av i hver ende og begynn på nytt i fred og ro.
Med rådene du har fått, i bakhodet så klart :)
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Fikk det til. Men jeg måtte isolere lederene i delen som berørte skrupunkt nummer 1, for å separere pluss og minus. Jeg brukte pakketape, lurer på om de ødelegger for lyden? Flott lyd så langt, de koster jo 3-4000 ferdig terminerte disse kablene og vinner masse tester.

Litt slitsomt og lage til disse kablene. De virker litt skrøpelige. Men de holder vel. artig å se hvordan lyden forandrer seg etterhvert som de blir innbrent da.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
3-4000kr? Bra kvalitet da eller?

Hvordan er det med kvaliteten på termineringen?
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
vel, det er det som er tingen. Jeg terminerte dem selv. Kjøpt som metervare installasjonskabel hos høium hifi (soundstring). De selger kablene i metervare til 200kr pr meter og ferdig terminerte (med antistatisk sleeving) av produsenten selv, men da koster de 3-4000kr. Det morsomme er at det er samme kabelen. den til 200kr og den til 4000kr
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
panther:

Jeg mener at det er for mange ledere til at alle kommer gjennom det første skrupunktet, ikke senterfestet men den for kappen. med isolasjonen på, den røde og hvite ville jeg ikke fått lederene gjennom så jeg avisolerte og isolerte igjen med pakketape. Det var egentlig ikke med vilje. Lyden er tilstede ihvertfall og den er bra enda den trenger noen timers innspilling.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Veldig god lyd, til og med bedre detaljer enn en 4000 kroners sølvkabel jeg har. Men det kan være den spesifikke setupen/anlegget.. litt mye bass i begynneslen kanskje men det ordner seg vel etterhvert.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
fordi det gjør det, med innspilling.. :p vet ikke alle tror på det. Sølv mener jeg ikke trenger det, ikke etter mine erfaringer men kopper trenger litt.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
utrolig god lyd faktisk, vil anbefale denne. varm, og veldig detaljert lyd.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvilke rca plugger har du brukt?
Normalt har kabler til den pris f.eks. WBT eller Furutech plugger, koster jo litt de også.
 
Topp Bunn