DIY senterhøyttaler - "No spare parts"

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
893
Sted
Brøttum
Torget vurderinger
1
Nylig ble det innkjøpt et par linjekilder fra Zulu som har fått innpass som nye fronthøyttalere i min hjemmekino. For de som ikke er kjent med hva det er så er det en tolkning av IDS-25 med en bånddiskant i midten, det hele er såre enkelt. Delt på 4000hz mellom fulltoner og diskanter, koblet til hver sin Hypex PSC2.700D og nå del av en 7.2.4 hjemmekino.

I "forsterkerpakken" jeg handlet på brukten så var det tre Hypex PSC2.700D og jeg kjøpte jo like godt alle tre, så var tanken etterhvert at denne ville være fin å bruke på en DIY senterhøyttaler, da burde selv en sånn uforstående som meg klare å få det til. For en stund tilbake handlet jeg et par Accuton-diskanter av Per Morten på Hadeland et sted, det er noen gamle greier, muligens C25-6-012 ut i fra utseende og alder. Da manglet jeg bare fulltoner/mellomtoner for å ha muligheten til å lage en høyttaler, kom over seks Dayton RS150-8 på brukten og slo til på en knallpris, så får jeg "source" et par til slik at jeg får et ensembel med åtte stykk (for det burde vel holde?).

Ut i fra WinISD ser det ut til at jeg kan bruke de i cirka 5 liters trykkammer-kasser, som passer bra til mine mål (som er noe grunt), men høyde og bredde har jeg en del å "ta av", så tanken er et klyster med 4 stykk mellomtoner i bunn og et klyster med 4 stykk i toppen, også får jeg sette diskanten på en pyntelig måte i midten, fordi to diskanter på samme baffel er vel kanskje en dårlig ide, eller?

Tenker at kassene skal lages i 12mm konstruksjonsfiner fordi jeg har det liggende. Tanken er en 2-veis senterhøyttaler som skal spille fra 150hz og oppover, aktiv deling, cirka-mål er kalkulert til 110cm høyde, 40cm bredde (mulig den blir 50cm bred også) og 10-15cm dyp (må måle for å vite nøyaktig hva jeg har å gå på, men det er mellom 10 og 15cm som må være yttermål). Den skal males sort, sannsynligvis høyglans så den matcher resten bak der.

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
893
Sted
Brøttum
Torget vurderinger
1
Mål oppjustert noe, håper at jeg kan få til "noe" dobbel 12mm baffel, i alle fall rundt der elementene skal festes til baffel.

Høyde blir 115,5cm, bredde 46cm og dybde 10cm + noe baffeldetaljer som blir 11,2cm. Diskanten blir nok montert i et knøttlite "kammer" for å få laget en skillevegg rett bak. Litt usikker på om grupperingen av mellomtonene burde sitte helt inntil hverandre eller om det er greiere å fordele dem litt utover i bredden på baffelen, noen med tanker om plassering av de på baffelen?

Topp Bunn