DIY senterhøyttaler - "No spare parts"

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Nylig ble det innkjøpt et par linjekilder fra Zulu som har fått innpass som nye fronthøyttalere i min hjemmekino. For de som ikke er kjent med hva det er så er det en tolkning av IDS-25 med en bånddiskant i midten, det hele er såre enkelt. Delt på 4000hz mellom fulltoner og diskanter, koblet til hver sin Hypex PSC2.700D og nå del av en 7.2.4 hjemmekino.

I "forsterkerpakken" jeg handlet på brukten så var det tre Hypex PSC2.700D og jeg kjøpte jo like godt alle tre, så var tanken etterhvert at denne ville være fin å bruke på en DIY senterhøyttaler, da burde selv en sånn uforstående som meg klare å få det til. For en stund tilbake handlet jeg et par Accuton-diskanter av Per Morten på Hadeland et sted, det er noen gamle greier, muligens C25-6-012 ut i fra utseende og alder. Da manglet jeg bare fulltoner/mellomtoner for å ha muligheten til å lage en høyttaler, kom over seks Dayton RS150-8 på brukten og slo til på en knallpris, så får jeg "source" et par til slik at jeg får et ensembel med åtte stykk (for det burde vel holde?).

Ut i fra WinISD ser det ut til at jeg kan bruke de i cirka 5 liters trykkammer-kasser, som passer bra til mine mål (som er noe grunt), men høyde og bredde har jeg en del å "ta av", så tanken er et klyster med 4 stykk mellomtoner i bunn og et klyster med 4 stykk i toppen, også får jeg sette diskanten på en pyntelig måte i midten, fordi to diskanter på samme baffel er vel kanskje en dårlig ide, eller?

Tenker at kassene skal lages i 12mm konstruksjonsfiner fordi jeg har det liggende. Tanken er en 2-veis senterhøyttaler som skal spille fra 150hz og oppover, aktiv deling, cirka-mål er kalkulert til 110cm høyde, 40cm bredde (mulig den blir 50cm bred også) og 10-15cm dyp (må måle for å vite nøyaktig hva jeg har å gå på, men det er mellom 10 og 15cm som må være yttermål). Den skal males sort, sannsynligvis høyglans så den matcher resten bak der.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Mål oppjustert noe, håper at jeg kan få til "noe" dobbel 12mm baffel, i alle fall rundt der elementene skal festes til baffel.

Høyde blir 115,5cm, bredde 46cm og dybde 10cm + noe baffeldetaljer som blir 11,2cm. Diskanten blir nok montert i et knøttlite "kammer" for å få laget en skillevegg rett bak. Litt usikker på om grupperingen av mellomtonene burde sitte helt inntil hverandre eller om det er greiere å fordele dem litt utover i bredden på baffelen, noen med tanker om plassering av de på baffelen?
 
Topp Bunn