DIY rack

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ikke værst håndarbeid det der, men det mangler noe på finish'n i forhold til the real deal.. :)
     
    A

    aair

    Gjest
    Det er vel det som utgjør prisforskjellen ;)

    Tilbake til mitt prosjekt: De ferdigkappede profilene hentes i morgen og leveres deretter til eloksering.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Furu?

    Nei fy faan, hvis det blir det, er du nødt til å finere det.

    Hva som helst, bare ikke furu.
     
    A

    aair

    Gjest
    Må jo stå i stil til resten av furuhelvete ;D Du har forresten PM.
     
    A

    aair

    Gjest
    Da var profilene hentet og 50 stk sargbolter, pinner og muttere innkjøpt. Profilene var nøykatig kappet, men overflatene var noe ripete enkelte steder. Må sandblåses før det leveres til eloksering. Hvor får man gjort slikt hen på Romerike/Oslo? Noen tips?
     

    Vedlegg

    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Spennende prosjekt aair!!

    Det tyske pagode-racket har jo niks å gjøre med originalen bortsett fra utseendet, men lekker snekring var det!
    Her et bilde av racket behandlet og på plass:






    Selv har jeg akkurat byttet ut diy-racket og lurer fælt på hva jeg skal gjøre med det.... ::)
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Peer's Service & Sandblåsing
    Besøksadresse: 2040 Kløfta
    Telefon: 922 51 444

    Fra bilforumet:
    "Det er en kar på Kløfta som driver med dette.
    Har ikke brukt han selv men vet andre har vært fornøyd.
    Du kan se gården hans rett etter kløfta langs E6 sørover. Står noen lastebiler og div der.
    Kjør inn mot Kløfta og ta av til venstre mot Artheid etter Hydro Texaco. Ta til høyre før Artheid bru og kjør i ca 2 km. Står ett lite skilt om sandblåsing langs veien.
    Følg også skilting til jordbær gård ifra Kløfta."
     
    A

    aair

    Gjest
    Takk for det JoDa :) Bare for å oppklare så blir det ikke noe Pagode-rack denne gangen ;)

    Takk for tipset, Christian! Har snakket med karen allerede så til uka blir det sandblåsing av profilene. I dag borer jeg ferdig hullene i profilene.

    Knut
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    aair skrev:
    Takk for det JoDa :) Bare for å oppklare så blir det ikke noe Pagode-rack denne gangen ;)

    Takk for tipset, Christian! Har snakket med karen allerede så til uka blir det sandblåsing av profilene. I dag borrer jeg ferdig hullene i profilene.

    Knut
    Skal bli spennende å følge med i prosessen.
    Du legger vel ut bilder i fleng ja? :)

    Og du blir garantert ferdig m racket leeeenge før meg......
     
    A

    aair

    Gjest
    Puhh! Det var nesten en hel dags jobb, men nå er alle hullene i profilene på plass. Fikk også tid til å male noen av mdf-platene. Bruker 2 plater pr. hylle (44 mm tykk) som limes sammen. Fortsatt mye jobb og det som blir mest moro er å bore 84 hull i mdf-platene til sargboltene ;D Men dette skjer ikke før jeg får tilbake profilene fra sandblåsing.
     

    Vedlegg

    A

    aair

    Gjest
    emotikon skrev:
    aair skrev:
    Takk for det JoDa :) Bare for å oppklare så blir det ikke noe Pagode-rack denne gangen ;)

    Takk for tipset, Christian! Har snakket med karen allerede så til uka blir det sandblåsing av profilene. I dag borrer jeg ferdig hullene i profilene.

    Knut
    Skal bli spennende å følge med i prosessen.
    Du legger vel ut bilder i fleng ja? :)

    Og du blir garantert ferdig m racket leeeenge før meg......
    Jasså, er det flere som pjusker med sjølbygg? Bare å legge ut bilder om du føler for det ;)
    Jeg legger ut bilder fortløpende etter hvert som bygginga skrider fremover.

    Knut
     
    A

    aair

    Gjest
    Hmm! Ikke helt enkelt dette med finish på profilene. Sandblåsing vil medføre en ganske grov overflate og da blir ikke eloksering pent. Skal overflaten sparkles og pusses så utelukker dette eloksering helt, men kanskje pulverlakkering kan være tingen i stedet? Noen som har synspunkter på dette?

    Knut
     

    kablang

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2007
    Innlegg
    526
    Antall liker
    258
    Torget vurderinger
    1
    aair skrev:
    Hmm! Ikke helt enkelt dette med finish på profilene. Sandblåsing vil medføre en ganske grov overflate og da blir ikke eloksering pent. Skal overflaten sparkles og pusses så utelukker dette elokesering helt, men kanskje pulverlakkering kan være tingen i stedet? Noen som har synspunkter på dette?

    Knut
    Glassblåsing gir finere overflate enn sandblåsing, men er ikke sikker på om jeg ville ha gått for noen av delene. Mener å huske at sort eloksering er vanskeligere å få fint enn vanlig grå (kan gi skjoldete finish?), jeg ville ha spurt firmaet som elokserer om dette. Sliping og/eller børsting kan gi bra grunnlag før eloksering, og det ser bra ut (eks. frontplater på forsterkere) Gutta som driver med fornikling har svære båndslipere og sliper sikkert kjapt over disse enkle profilene. Men er det store riper fra før, så kan det bli omfattende sliping allikevel.... Centrum Fornikling og Sørligaten Fornikling er et par (i Oslo) jeg kommer på i farten.

    www.centrumfornikling.no
    www.sorligatenfornikling.no

    Pulverlakkering kan gi en grei finish (som på postkasser), og gir sterkere overflate enn våtlakkering. Sparkling før pulverlakkering er nok ikke vanlig eller gunstig, da det er høy temp. i prosessen.
     
    A

    aair

    Gjest
    Takker så mye for svaret, kablang! Her var det mye bra og nyttig info :) Ser kanskje ut til at sliping er veien å gå. Jeg får ta kontakt med noen proffe i morgen for å høre hva de mener.

    Knut
     

    kablang

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2007
    Innlegg
    526
    Antall liker
    258
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig. De som skal eloksere for deg kan kanskje slipe også, hvis ikke så er det andre som kan.

    "Finish-sliping og børsting av aluminium-fronter kombinert med eloksering gir et meget delikat utseende. Forøvrig disponerer vi utstyr for all vanlig sliping, grading og børsting før viderebehandling av produktene."

    http://www.joco.no/segment8.html
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis noen planlegger å bygge rack av typen 'rør og gjengestag' kan jeg muligens bidra med et nyttig tips.

    Havaristen i Enebakk selger moppeskaft av aluminium for tre kroner stykket. De trenger nok et strøk lakk for utseendets del, men billigere alurør blir vel vanskelig å finne.

    http://www.havaristen.no/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn