DIY rørforforsterker.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Planlegger å bygge meg en rør forforsterker.
Tenkte å bygge meg en versjon av "Remus" , etter en beskrivelse i svenske Audio!video tidlig på nitti-tallet.
Bygde meg en rett etter at jeg kjøpte bladet , men min kjennskap til diy og rør var nok ikke helt på topp den gang. Den funka , men det var litt støy fra den , og den ble seinere "slakta" til fordel for andre prosjekter.Nå mange år og prosjekter senere vil jeg prøve på nytt.
Har fundert litt over layouten som er i beskrivelsen. Hvert rør deles av begge kanaler(en halvdel per kanal). For de som ikke kjenner Remusen så er det et prosjekt som var i svenske Audio!video som fortsatte med "rørbyggerskolan , osv.
Den består av ett ecc 82 og et halvt rør i linjedelen per kanal og etecc 83 rør per kanal i riaa trinnet.
I og med at man bruker å dele røret mellom begge kanalene i disse dobbeltriodene så må det vel bli noe overhøring mellom kanalene?
Hadde det ikke vært bedre å benytte ett rør (begge halvdelene) i samme kanal?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Kanalseparasjon/overhøring pleier ikke å være noe tema i dual trioder, så akkurat det bør du ikke bekymre seg for. Og hadde det vært et tema så kunne du trøstet deg med at 20dB+ er evig nok til å opprettholde det som måtte finnes av stereoinformasjon (hvor høy er f eks separasjonen i en normal pick-up? osv..).

Jan E Veiset
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Som regel lite overhøring i vacuum? ;D

Arne K
 
Topp Bunn