Diy oppgradere delefilter... Sb acoustics rinjani

Waqar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2016
Antall liker
56
Hei har et par Sb acoustic rinjani høyttaller som er semi-diy, men har nå fått lyst til å oppgradere delefilteret på dem med "bedre" komponenter.

Leser at det er noen som har gode tilbakemeldinger på dette, men det jeg lurer på om dette er noe som er klokt å sette seg ut på, siden hele høytalleren er konstruert av samme designere som har tatt med disse komponentene som en del av konstruksjonen.

Her er oversikten over denne høyttaleren:

SB Acoustics :: Rinjani - Satori Kit

De har oversikt over layout for delefilteret der.

Har aldri oppgradert slikt selv, men kan benytte meg av loddebolten, så skal klare å skifte ut komponentene. Men om det har negativt utslag er jeg usikker på.

Sitter orginalt Jantzen crosscap kondiser i delefilteret, her er et bilde av pcb:

https://www.google.com/search?q=sb+...CAwQAw&biw=1920&bih=969#imgrc=omqMMky9ypupfM:

Med andre ord hvordan hadde dere gått frem for å "oppgradere" denne høyttaleren?

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
R1 og c1 er vel eneste som er relevante at prøve seg på her. Er enkelt 2. ordens (12dB/oktav) filter ut fra hva jeg kan se (og 2 1/2 veis oppsett hvor bass-mellomtonen) får tilskudd i bunnen. Komponentene til wooferne er ikke i serie med elementer - og spolene har fine dimensjoner.

Litt rart med diskant i motfase i 2-veis på 2. orden, var ikke uvanlig med mellomtonen i motfase - men da i 3-veis konfigurasjoner? Kanskje andre kan bidra her??

2. Ordensfiltre hadde tidligere litt frynset rykte pga de kombinerte feilene fra 1. og høyere ordens filtre (dårlig frekvensavrulling fra 1. Ordensfilter og faseforskyvninger fra høyere ordens filtre) men fikk likevel popularitet pga lav pris og gikk bra med PA-enheter.

Dynaudio svergede til 1. Ordensfiltre (og lagde diskanter som tålte slike filtre fra 1,5-2khz), d28, d26, d33 etc.

I bunn og grunn trur jeg ikke du vinner noe særlig på komponentbytte - men evt. om noen med mer peiling og tilgang til måleutstyr kan lage annet filter?

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Antall liker
230
C1 skulle vært oppgradert. Crosscap her gir liten mening i en såpass god konstruksjon. Her kunne det vært brukt Jantzen superior 6.8uF. eller Jantzen standard om du ikke vil bruke 1000kr på oppgraderingen :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.364
Torget vurderinger
1
Komponentvalgene i det delefilteret ser fornuftig ut.

Det er grunn til å anta at komponentene til diskant og mellomtone/bass stort sett er lytefrie (trådmotstander, luftspoler og polypropylen-kondensatorer). Dvs jeg tror ikke det er noe potensial for reell oppgradering her.

Komponentene til basselementet, spolekjerne og elektrolytt, har et potensial for «oppgradering», men avhengig av båndbredden til basselementet så gjør de kanskje ikke så stor skade. Dersom delefrekvensen til basselementet ligger et sted over ca 200 Hz så kan det være noe å hente med å velge komponenter som er uten forvrenging (luftspoler og polypropylen-kondensatorer).

Dersom du uansett ønsker å svinge loddebolten, så vil jeg foreslå at du beholder det originale delefilteret mest mulig ubesudlet slik at du raskt kan gå tilbake til dette dersom «oppgraderingene» ikke faller i smak.

Dersom du jakter mer vesentlige oppgraderinger så kan du vurdere å gå litt mer radikalt til verks - dvs aktiv deling - f.eks. en trekanals plateforsterker fra Hypex : https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa253/157

EDIT se ev også en tilsvarende tråd som ikke er «alt for gammel» : https://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/97285-delefilter-bygging-hjelp.html

mvh
KJ

Sist redigert:

Waqar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2016
Antall liker
56
Her kom det flere flotte svar, har nå lest meg frem til at jeg bør la dette delefilter et være i fred. Er egentlig i utgangspunktet designet av ingeniører som jobbet for scanspeak og peerless og står bak konstruksjonen av disse høytallerellementene, de har brukt en del resurser på å komme frem til hvor de skal plassere demping i kassen pluss selvfølgelig benyttet seg av komponenter som skal være prisgunstige men fremdeles holder en høy nok kvalitet til å gjøre en god jobb. Slikt som det er nevnt av andre her en fornuftig løsning.

Blir enten til å gå for aktiv deling og bypasse delefillteret.

Men det er også mulig å oppgradere til en berryllium diskant, med tilhørende delefilter i fra produsenten.

Koster en del de diskantene, men skal vist være verdt prisen ifølge det jeg leser av tilbakemeldinger.

Topp Bunn