DIY Mullard 5-20 røreffekt

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Da har vi to kanaler som spiller musikk :D Kan høre Stones "Emotional Rescue" i begge kanalene.

(Er hjemme fra jobb i dag. Kan jo ikke la vær å styre litt når jeg har huset for meg selv.)

Den andre gode nyheten er at det er tilnærmet helt stille i begge kanaler. Må legge øret inntil høytalern, og der er det bare deilig diskantsus og litt svak during.

I tillegg kom posten på døra med 47n kondisene! Herlig.
Da har vi alle deler i hus (i alle fall det jeg tror jeg trenger for å bli ferdig), og kan begynne på ombyggingen. Kanskje blir den klar til påske!

Det er lettere å koble releet til AC siden av B+, enn å koble til EL34 katoder, selv om det og lar seg gjøre. Det blir lange kabelstrekk, ettersom releet er vanskelig å flytte på. Jeg prøver det først. Høytalerne mine har overlevd endel om det blir brak. Det kom forresten et kraftig knepp ved avslag nå også.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I tillegg kom posten på døra med 47n kondisene! Herlig.
Det kom forresten et kraftig knepp ved avslag nå også.
De første ville jeg spart til over påske. Forsøk å finn ut om det er nødvendig å redusere verdien på koblingskondensatorene.
Det andre skyldes nok at du genererer en transient ved avslag. Spørs bare hvordan den forplanter seg.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Forsøk å finn ut om det er nødvendig å redusere verdien på koblingskondensatorene.
Det andre skyldes nok at du genererer en transient ved avslag. Spørs bare hvordan den forplanter seg.
Bygger om bias-filter, releets koblinger og trimpots jord. Om det går bra ::)så måler jeg bias og utgangen med henholdsvis ingen feeback, feedback fra 8Ohms tapp og fra 16 Ohms tapp. Så får vi se.

Kan jeg få styr på avslag-transienten?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan jeg få styr på avslag-transienten?
Sikkert bare uheldige omstendigheter. Min er stort sett helt tyst. Noen ganger omtrent som ei knappenål faller på gulvet. Vanligvis ikke det en gang.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Begynte med bias - målingene for evt. å ta all ombygging under ett.

FB fra 16 Ohms tapp ga 150mV "sving"
FB fra 8 Ohms tapp ga 20 - 50mV sving
FB frakoblet gir tilnærmet stabile målinger.

Så da fjerner jeg 0,47uF koblingskondiser og setter inn 47nF.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Med 47nF koblingskondiser er biasmålinger fra 16Ohms tappen helt stabile. Jan - du er en magiker!

Ellers er bias - filteret ombygd. Med 1,8K i filteret fikk jeg -68Vdc ut. Litt med enn nødv. Trimpot fikk 90K til jord og det gikk fint å justere bias til 440mV.
Filter-resistor til B3+ byttet til47K.

B+ økte til 480Vdc og B2+ til 410V (440mV-bias). B3+ fortsatt 190, men får 90 og 93 på EF86 anodene nå.

Så langt kom jeg i kveld. Må justere AC-balanse og så prøve med musikk igjen.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
jane er KING of tube-amp teknologi ;).....gi mannen et skjema.....he can tell. Jeg bøyer meg dypt i ærbødighet over hans kunnskap! Jeg skjønner ikke en dritt....bruker derfor kun øra. ;) ;D
Han er en kapasitet for dette forum som iallefall ikke jeg vil være foruten. Jeg synes alltid det er gøy å lese hans innlegg, da han åpenbart vet hva han prater/skriver om. :)
Ellers er det gøy å registrere at det kommer lyd fra amp`en din. ;D
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Ypperlig at du har fått ing å fungere Andreas! Da kan jeg ta med brodern å komme innom en tur når jeg kommer oppover ca. 2 uker etter påske!

Når får vi noen flere bilder da? Av hele sulamitten?

- Stig
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Årsaken til at det er noe lav spenning på ECC83 anodene kan være at det står et 12ax7B rør i fasesplittern. Dette skal ha høyrere gain enn std rør ilfg B. Kvanlid.
Rørenes gain (eller mu) har egentlig veldig lite å si for spenningen på anodene i dette tilfellet (vi snakker om high mu rør uansett). Det som bestemmer anodespenningen er anodestrømmen. Denne er igjen avhengig av katodestrømmen. I en perfekt ballansert LTP er Ia=Ik/2. Og det som bestemmer katodestrømmen er forspenningen, altså DC-spenningen fra forrige trinn.

B+ økte til 480Vdc og B2+ til 410V (440mV-bias). B3+ fortsatt 190, men får 90 og 93 på EF86 anodene nå.
Du måler i overkant av 90V her og strømmen gjennom katoden blir da katodespenningen delt på den felles katodemotstanden. (Katodespenningen er lik gitterforspenningen + spenningen mellom katode og gitter: Vk=Vg+Vkg, Vkg ligger her i området et par volt slik at til praktiske beregninger kan du si at Vk=~Vg+2. (Det er dette bidraget på 2V som vil endre seg avhengig av rørets mu, men som du ser utgjør det bare en brøkdel om bidraget er 2V eller 1.8V).
OK, du hadde i overkant av 90V på anoden (og gitteret på 12AX7). Katodestrømmen blir da (92V+2V)/82k=1.15mA. Dette strømmen fordeler seg som nevnt mellom anodene og anodestrømmen blir da 1.15mA/2=0.58mA. Teoretisk bør du da kunne regne ut anodespenning på følgende vis: Va=(B2+)-(Ia*Ra). Siden Ra består av en motstand på 150k og et trimmepot (47k) blir Ra med trimpot i midtstilling ca 174K. Dette gir en anodespenning på 410V–(0.58*174)=309V. Måler du lavere anodespenning betyr det kort sagt at gitterforspenningen er høyere, dette er proporsjonale størrelser: en endring på 5% av forspenningen vil gi 5% endring av anodespenningene.

Men med rundt 90V som forspenning er du omtrent "on target". Hvis du ønsker, men jeg tviler på at det vil ha noen praktisk betydning, kan du øke motstanden i C3+ forsyningen fra 47k til 56k. Dette vil gi deg Vg på 12AX7 noe ala 85V.

Mitt råd er at du bruker resten av påska til å lytte til musikk, så kan du ta evt ting av mer akademiske interesse senere. :)

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Her er "damen" i nylig polert utgave. Om litt skal hun få prøve seg i stuen. Måtte til å bygge ny hylle i racket for å få plass. Lakken står og tørker nå. Når "hun" kommer opp får jeg finne en kamera-kar som kan ta litt bedre bilder.

Nye målinger av alle DC-nivåer får komme etterhvert, fikk ikke med meg anodespenningen på fasesplittern da jeg drev på i går.

Stig, som nevnt håper jeg vi får til en hifi-kveld. Jeg slår på tråden til Mads.

Dere må ha en fin påske alle sammen.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146


Det har vært en meget hyggelig påske! Forsterkeren har fungert utmerket og spilt som en drøm!

Ac - balanse justerte jeg ved å koble hodetelefon  - utgangen på en bærbar PC rett i inngangen og så feste krokodille - klemmer fra katodene til en minijack på et par hodetelefoner. Veldig moro å høre hvordan 1kHz - tonen kunne minimeres ved rett innstilling. Her kunne jeg også høre rippel med nokså lavt nivå.

Fikk litt brum med min diy - forforsterker, men jeg har  slitt litt PSU-en her, så jeg koblet passivt om et potmeter. Da ble det dønn stille i høytalerene.

Nå er det kanskje enda litt tidlig å legge ut i det vide og det brede om hvordan det låter, men jeg ble først nokså overrasket over den fløyelsmyke lyden. (hadde ingen erfaring med EL34 rør).  Som kjæresten sa det: Her er det ikke en eneste ubehagelig lyd! Samtidig er det futt og fart i massevis. Den har et helt annet grep om ting enn f.eks MAE seth 1, og kan fint fylle hele huset med godlyd, selv om bassen (foreløpig) ikke er som med 200W PMW forsterker.

Den skal få spille litt til før jeg legger den på arbeidsbenken igjen, måler dc - spenninger og gjør evt. endringer. Internbilder får vente til da.

Spørsmålet er nå om det er et poeng å gjøre flere tester, f.eks med et oscilloskop, for å sjekkke om ting er som det skal være!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fortsatt hektisk. Nå er jeg i Bergen. Siden sist vi snakket, har jeg vært i Danmark. ECC83 er derfor ikke sendt. Det betyr at du kan velge "fritt". Om du vil ha dette, eller f.eks. inngangsrøret EF86. Eller noe annet.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har sendt deg en mail, Audiomix.

Nå har fotografen lovet å komme i neste uke, så da får jeg kanskje tatt bedre bilder. Spesielt internt er det litt kronglete når linsedekselet må holdes åpent med en finger på kameraet 4 - åringen min har brukt som slegge. Forrige helg delte han salongbordet til svigers i to. Jeg håper han aldri får øynene opp for rørforsterkern!
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Den ser jo rasende flott ut, Andreas. Glede meg til å høre den "in action". Hadde vært gøy å sammenlignet den med Densen-effekten jeg har. :)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
I går fikk vi tatt noen flere bilder av forsterkeren:
Likeretter - dioder


Filterkondensatorer


Utgangstrinn. Bias - potmetere i bakgrunnen.


Fasesplitter. Den lille sorte midt i er 47nF som erstattet 0,47uF.


Nettbryter bak HT/bias trafo, med en liten rød/blå LED ved siden av.




 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Fine bilder :)
Flott amp i det hele tatt,likte veldig god utseende/chassi.
Låter det like bra som det ser ut til ?

/jan
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Det låter veldig bra. Den har jo fått noen timer nå. Ikke samme brutale kraft som i Mc275, men minst like bra i toppen. Mellomtonen er også herlig. I helgen blir det testing mot andre ører og andre forsterkere, og det kan jo bli artig.
Etterhvert skal jeg evt endre litt på DC - nivåer, og inngangs rørene skal byttes ut.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Noen innlegg kom ikke med til HFS2. Det siste vi diskuterte var strømmen i fasesplittern:

Byttet ut 47k i filteret til B3+ med 56k i går kveld. Da fikk jeg 180V B3+ og 85V på ef86 anodene. Vk er 1,02V. Tok også ut 12ax7b og satte inn GD 12ax7A, matchede rør fra motron. Fikk da helt lik spenning på alle ecc38 anodene. Men anodespenningen er fortsatt ikke høyere enn 280V?
B2+ er 410V. Det betyr altså at det går mere strøm i røret enn 1,1mA.
Kan det ha noe med gitter - resistoren på ecc83 å gjøre? Tror jeg satte inn 1,1K, mens skjemaet sier 1K. 2,4mA fra Ef86 over 1,1K skulle vel ikke gi noe særlig spennigsfall om jeg har regnet riktig.


Iflg jane så må da strømmen gjennom triodene være = 130V spenningsfall over 175KOhm = 0,74mA i hver triode, om jeg husker riktig. Spenningsnivåene er like i begge fasesplitterne. Det er for høy strøm med tanke på at Rk= 82kOhm og katoden ligger på 87V. Her må jeg finne en eller annen feil. Strømmen over katodemotstanden og katoderesistoren må måles.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Målinger fra i går kveld

Ef86
Va= 85 og 86
B3+=180V
1,1k til ecc83 er ok.

Ecc83
B2+=414V
Vg=85/86
Vk=90/90
Va=285/283 (likt på de to rørene)
Rk=81,5kOhm (likt)
Ra= 168 - 186kOhm (noe ulikt pga ac-balanse justering)

Alle spenniger ble her målt fra felles jord/busbar. Målingene får ikke regnestykkene til å gå opp, så derfor prøvde jeg noen alternative målinger:

Spenningsforskjellen mlm B2+ tappingen i psu og ECC83 anodene er fra 85 til 90V.
Va-k i ECC83 er 220V.
Da begynner det å nærme seg: 90V(Vk) + 220V(Va-k) + 90V (a - B2+) = 400V

90V(B2+-a)/167kOhm (Ra)=0,54mA
90V(Vk)/82k= 1,09mA

Dette går i noe større grad opp, men er langt fra helt nøyaktig. Gjorde målingene mange ganger om igjen, men alltid med samme resulat: Va(ecc83) målt fra jord er 285V. B2+=414V. Spenningsfallet fra B2+ resistoren til ecc83 anode (4stk) er fra 85 til 90V.

Fordi jeg har lest et eller annet sted at også billige DMMer måler nøyaktig prøvde jeg å søke etter andre feil, som resistans der det ikke skal være resitastans, uten å finne noe.

Vet ikke om dere andre kan se noe muffins her foruten målingene. F.eks Vg-k=4 er vel noe høyere enn det du sa den skulle være, jane, men igjen så kan vel feilen ligge i målingene.

Må jeg handle "fluke" og bygge hele greia på nytt :D
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Hmmm.. du har vel 2 anoder som kjører 0,54mA hver, og summeres i katodemotstanden?

0,54mA + 0,54mA = 1,08mA...

Du sier du måler 285V mellom jord og ecc83 anode... - ~90V over katodemotstnad = 205V a-k... (og ikke 220 som du sier en annen plass)

Du sier også at ecc83 Vg er 85V og at ecc83 Vk er 90V. Jeg får da en grid spenning på Vk-Vg = -5V, og dette er rimelig langt nede på karakteristikken på en ECC83... Prøv å mål direkte mellom gitter og katode på begge ecc83 halvdelene.

Kanskje du blir klokere hvis du tegner et helt nytt skjema, slik forsterkeren din er nå, per dags dato, og skriver alle målingene på de respektive plassene. Det er ofte lettere å se en sammenheng da...

Prøv å putt en 1Mohm motstand i serie med den røde målepinnen på multimeteret... mange billige multimeter belaster kretsen den måler ganske mye, spesielt på høy spenningsområder.
Uansett, er det nevneverdig forskjell på målingene med og uten seriemotstand så er det nok multimeteret som har skylden.

- Stig
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Kan du kort repetere hva som er problemet? Jeg fant ikke helt ut av dette ved en kort sjekk.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Problemet er at målingene spriker!


Når jeg måler B2+ til 414V fra jord og Va til 285V fra jord, så er dette et spenningsfall over 175KOhm på 130V. Det var den ene målingen.

Om jeg måler spenningsforskjellen mlm B2+ og anodene på ecc83 så sier multimeteret mitt 90V (eller 85-90V alt etter hvilken anode). Det stemmer ikke med målingen fra jord! 90V spenningsfall fra B2+ resistoren i psu-filteret skulle tilsi at anodene lå på ~320V fra jord.

Va=310-320V ville stemme bra med 90V på felles katode.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Slarssen skrev:
Du sier du måler 285V mellom jord og ecc83 anode... - ~90V over katodemotstnad = 205V a-k... (og ikke 220 som du sier en annen plass)

Prøv å mål direkte mellom gitter og katode på begge ecc83 halvdelene.

Kanskje du blir klokere hvis du tegner et helt nytt skjema, slik forsterkeren din er nå, per dags dato, og skriver alle målingene på de respektive plassene. Det er ofte lettere å se en sammenheng da...

Prøv å putt en 1Mohm motstand i serie med den røde målepinnen på multimeteret... mange billige multimeter belaster kretsen den måler ganske mye, spesielt på høy spenningsområder.
Uansett, er det nevneverdig forskjell på målingene med og uten seriemotstand så er det nok multimeteret som har skylden.

- Stig
Jeg har begynt på et slikt skjema. Det med 1Mohm skal jeg teste.

Ellers er det altså slik at jeg måler 220V a-k.

V g - k har jeg ikke målt. Tar en ny runde i helgen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Du får altså ikke 4 til svar når du legger sammen 2 pluss 2 ;) ?
Jeg skal se litt på dette når jeg kommer hjem.
Kjenner du inngangsimpedansen til multimeteret ditt?
Et multimeter vill alltid belaste målepunktet litt. De "bilige" kanskje noe mer enn ønskelig.
Det kan hende at instrumentet ikke har høyere inngangsmotstand enn 1 Mohm. Gjør noen øvelser med Ohm's lov for å se effekten. Du kan jo også regne på hva som blir forskjellen om instrumentet har 10 Mohm inn.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Hvis du har om lag Ia=0.55mA og Vak=220V (eller der omkring) så bør et normalt ECC83/12AX7 også har en forspenning på ~2V. Dette vil sikkert variere litt fra fabrikat til fabrikat og fra rør til rør, men måler du 5V er det rimelig off scale.



Som andre har vært inne på kan det være multimeteret ditt som spiller deg et puss eller to.

Jan E Veiset
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Bare et lite eksempel på hvor galt det blir dersom måleinstrumentet belaster kretsen. Og det gjør det alltid.
Tenk deg en spenningsdeler som består av to like motstander på 200 kohm mellom 400V og jord. Verdiene og spenningen er typisk for rør.
Ubelastet vil det være 200V (halve spenningen) i punktet mellom de to motstandene. Dersom voltmeteret ditt har en inngangsmotstand på 1 Mohm, vil det endre på delningsforholdet så snart du kobler til. I dette tilfellet vil du måle ca 182V. Dersom instrumentet har en inngangsmotstand på 10 Mohm, vil du måle ca 196V. Altså betydelig mindre feil.
Kan dette være forklaringen på det du tror er feil?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: DIY Mullard 5-20 røreffekt

Jeg tror ikke det er noe feil med røret, har jo målt samme spenningsverdier i fasesplittern med ulike rør. Nå fant jeg ingen 1Mohm å teste multimeteret med, desverre. Regnestykket ditt, Audiomix, er ikke så ulikt den differansen jeg får i målingene. Når det ikke går strøm i kretsen så er alle resistorverdier etter skjema, det er jeg sikker på. Differansen i målingene er omtrent den samme for alle triodene, og kretsen er jo justert for ac-balanse så litt forskjeller er jo som det skal være. Må få tak i litt utstyr før jeg kommer videre.

Intill videre så spiller den i hvert fall utrolig bra.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Husker du nevnte at det ikke gikk helt lydløst for seg når du slo av forsterkeren. Kraftige transienter forplantet seg gjennom forsterkeren og til høyttaleren.
Har du det problemet fortsatt eller er det fikset?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Det kommer et blopp når jeg skrur av forsterkeren, ja. Er det noe jeg kan gjøre med det?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et Blopp? Høres ut som det er lafrekvent og ikke en høyfrekvent transient?
Du kan jo forsøke et RC nettverk over nettbryteren. Hvis den er 2-polet, må du ha et over hver pol.
Husker ikke hva som er vanlig, men 0.1µF i serie med 100 ohm til å begynne med. Husk at kondensatoren må tåle nettspenningen med god margin. RIFA har slike nettverk kombinert i en "klump". Finner du et slikt, behøver du ikke tenke på at komponentene tåler spenningen eller om de har rett verdi.
Skulle ikke forundre meg om MOTRON har slike :)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Fint. Når jeg tenker etter tror jeg zappulsene mine fikk slike RC-ledd på utgangen. Tror det het zobel-filter. Har det en lignende funksjon? Gleder meg til å ta fatt på arbeidet med forsterkeren igjen, men sliter med å finne tid. Har flere endringer jeg vil ha gjort. CCS til fasesplittern, ny nettbryter, og nå et slikt RCl-edd.

Den løsningen med nettbryter (momentan + rele) jeg lagde har den svakheten at er jeg uforsiktig så vil releet slå seg av og på flere ganger og da ryker nettsikringen. Vil over på en enkel 2 pols bryter.

Har du prøvd med CCS i din forsterker Hans?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I andre sammenhenger kalles et slikt RC ledd Snubber network. Benyttes ofte over thyristorer / triacs for å dempe transienter.
Hurtig repeterende På / Av er drepen :mad:
Jeg har ikke gjort forsøk med CCS i min forsterker. Den fungerer så bra så :)
Kunne jo vært interessant, men jeg vet neimen ikke hvilke forbedringer jeg kan vente.
Bortsett fra et EL34 som døde uten noe bråk (var vel i fjor en gang) har det ikke vært noen driftsproblemer med forsterkeren. Built to last................. heter det vel.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
"Poff" sa det i går kveld, og så gikk sikringen på B+.

Fikk ikke tid til å åpne opp og kikke inn, men noe har altså trukket mer enn 200mA ut fra PSU-en. Kan vi ha en liten ide-dugnad:

Bias - "feil" slik at et eller flere effektrør trekker masse strøm.
Kortslutning, et eller annet sted.

Flere?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du er inne på noe. Det har gått for mye strøm. Skjedde dette ved påslag eller mens du spillte musikk?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Den spilte fint om ettermiddagen, så ble den slått av et par timer. Da strømmen kom på igjen var det musikk kun i noen sekunder før det ble stille. Glød og nettspenning så ut til å fungere fint.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
jane skrev:
Et defekt utgangsrør?

Jan E.
Kan jeg da ta ut rørene og sette dem inn igjen en etter en, og så sjekke at bias - strømmen for hvert rør er sånn ca ok. Det blir kanskje litt mer negativ forspenning når færre rør trekker strøm av biasforsyningen, men det er vel ikke av så stor betydning.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Ut med rør og inn med ny sikring. Rør inn ett etter ett, og alt virker ok. Den har spilt fint i mange timer allerede.
 
Topp Bunn