DIY Low budget L10 Power Amplifier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Halloys,

Siden svoger ar så venning å donere vekk* en fungernde Peavy CS-400 PA forsterker så ble denne ble selfølgelig satt DIY / modde køen med besked om at prosjektet hadde høyeste pri,
    andre pågående prosjekter ble i god departemangsånd satt på holding.

*betyr at den returnerer etter mod.

Peavyen skulle moddes opp til å bli en moderne effektforsterker til Hi-Fi bruk og det hele skulle fåregå iht dette regimet:

-Low budget
    -primært gjenbruk
    -Bruk brukbare deler F.ek tiltenkt andre prosjekter var ikke tillatt
    -kjøp av nye deler skulle godkjennes av budsjett ansvarlig.

-etter gjennomgang av innhold i Peavyen ble det konstatert at chassy trafo likeretter og kondiser skulle beholdes.
    trafoen er en vanlig trafo uten merking men vekt (og utgangseffekt 400w på en CS-400) tilsier at trafoen er kapabel.
    den måler ca 35v AC som gir drøyt +/- 50V DC
    Litt forsking på E-bukta så finner jeg ut at denne Stereo L10 Power Amplifier 200W 200W 4ohm Amp DIY Kits Amplifier Kit | eBay kjøpt av : Along passer fint med min spenning på 50V dc og skal levere hendholdsvis 100, 200 og 350W i 8, 4 og 2 ohm.
    Sammen med den bestiller jeg et par "high quality HI-FI speker terminals"
    Til nå har det rullet ut 53 $ + 12$ og 18$ i frakt :(
    i tillegg bestiller jeg 4 stk A&B SYSTEMS GaoFei RED01 Hi-End Red Copper Non Solder RCA til den nete sum av 22$
    Handler som en full sjømann mao.
    Etter litt forsking fant jeg ut at jeg skulle lage den øritegrann dual mono, Hadde en bestilling inne på Elfa på noe annet og bestilte derfor 2 nye brolikerettere for å spare frakt, tot 70 Nok ble bokført.
    Og etter en lykkelig tur i El-avfallet så jeg at noen stakkars powersupplyer lå å var lei seg, det trente de ikke å være lenge for jeg ga de et nytt hjem, ut med noen dyr av noen trafoer og en mengde kondiser, 10000uf GE kondiser store som dyr men alle fungerte som bare det, testet og funnet i orden.

Da er det bare å sette igang......

Vedlegg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Kondiser, gjenbruk selfølgelig
    testet de opp mot endel kjente (nye) kondiser ut de ser ut til å funke

IMG_6939_resize.JPG
    IMG_6938_resize.jpg

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.883
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    spennende,har selv lagd l10 kitet,veldig fornøyd med resultatet..

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt opdatering,
    fant ut at det går ann å presse inn 6 kondiser pr kanal, det blir trangt med tot 12stk 60mm bøtter i dette kabinettet men det bør gå,
    For å slippe å ta mere hull i siden på kabinettet skal jeg montere kjøleelementene (funnet i boden og forkastet til et annet prosjekt) invendig i kabinettet, de er 40mm dype 75mm høye og 200mm lange element, passer perfekt til forsterkermodulen som måler 200mm.

mesteparten abv jobben går i mekanisk tilpassing av kjøleelement, borring og gjenging.....
    IMG_6932_resize.JPG

• Liker
    Reaksjoner: mwt
    A

audiosan

Gjest
    spennende gjenbruks tråd:) men synes du skulle ha donert de kjøleribbene pluss 2 slike til til meg:D
    de hadde passet perfekt til en SYMEF i 2U 400mm chassis:D
    fra spøk til revolver. er det kjøleribber fra RSonline (fisher ribber eller aavid)?

PS. synes det ser litt lite ut med kun en kjøleribbe pr kanal. regnet på dette?

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    spennende gjenbruks tråd:) men synes du skulle ha donert de kjøleribbene pluss 2 slike til til meg:D
    de hadde passet perfekt til en SYMEF i 2U 400mm chassis:D
    fra spøk til revolver. er det kjøleribber fra RSonline (fisher ribber eller aavid)?

PS. synes det ser litt lite ut med kun en kjøleribbe pr kanal. regnet på dette?
    He he disse hadde ligget en stund i boden og hadde ikke ligget lenge nok til å bli donert ut av huset, (har sikkert noe annet som er gammat nok)
    Det er ribber fra Elfa dvs Fisher https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=75-592-22 (art nr 75-592-22)
    Har ikke regnet på det nei men min normale spillestil (i edru tilstand) tilsier at det burde holde, om den skal gå i max last så blir det vel lite.
    Håper uansett at det holder for hovedprosjektet mitt (en Holton HPA-nxV330) skal ha samme element bare 100mm høyt, Holton anbefaler et et 75 mm x 40mm (x dybden av forsterkeren) så jeg håper at det vil holde

Litt rart igrunnen Kineserne har konstruert denne forsterkeren med 3stk 2SA1943 som skal tåle 15A drain og 150W hver, den er ratet til 100-200-350w i hendholsvis 8-4 og 2 ohm mens Holton V300 bruker bare 2 stk 2SK1530 som tåler 12A drain og 150W som er oppgitt til 220W og 380W i 8 og 4 ohm

Ja ja det er vel litt forsjell på 3300kr og 293kr

Sist redigert:
    A

audiosan

Gjest
    hehe:) se der ja. hadde rett vedrørende kjøleribbene gitt:) hmmm. i edru tilstand ja. lover dårlig for helgene vel?:D:D
    må ikke stole på kinesere. de lurer jo alle til en hver tid:D:D
    fra spøk til revolver, igjen. du får prøve deg forsiktig frem.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    ----------------------------
    Litt rart igrunnen Kineserne har konstruert denne forsterkeren med 3stk 2SA1943 som skal tåle 15A drain og 150W hver, den er ratet til 100-200-350w i hendholsvis 8-4 og 2 ohm mens Holton V300 bruker bare 2 stk 2SK1530 som tåler 12A drain og 150W som er oppgitt til 220W og 380W i 8 og 4 ohm

Kanskje ikke så rart når 2SC5200 & 2SA1943 de transistorene som med størst sjans er fake...

https://www.google.com/search?q=2SA1943&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en:IE-ContextMenu&ie=&oe=&rlz=#hl=en&tbo=d&rls=com.microsoft:en%3AIE-ContextMenu&sclient=psy-ab&q=2SA1943+fake&oq=2SA1943+fake&gs_l=serp.12..0i30.1268.3562.0.5324.5.5.0.0.0.0.350.708.2j2j0j1.5.0.les%3B..0.0...1c.1.UvH6bZHiQ_g&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.41248874,d.bGE&fp=59d8c9d52bc05f7b&biw=1703&bih=896

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    hehe:) se der ja. hadde rett vedrørende kjøleribbene gitt:) hmmm. i edru tilstand ja. lover dårlig for helgene vel?:D:D
    må ikke stole på kinesere. de lurer jo alle til en hver tid:D:D
    fra spøk til revolver, igjen. du får prøve deg forsiktig frem.
    Ja får ta det pent, ser på diverse forum at mesteparten av billige saker med Thosiba transistorer er fake, vi får se hur det låter tilslutt,
    Så noen bilder at fake Thosiba transistorer og det er ikke godt å se at de er fake, ofte er de finere og med bedre merking en de orginale, det er bare de eletriske egenskapene som avslører de....

Når det gjelder kjøling av forsterkeren så oppdaget jeg at det manglet (eller jeg hadde mistet) 1 stk silikon skive til utgangstransitorene
    Da er det bra at jeg har stålkontroll på innholdet i boden og det faktum at det befinner seg et alternativ til de crappy silikonskivene der.
    Hadde engang planer å modde opp Zapzoluten min til MK4, mister Lars Clausen endret Zappen ved oppgradering til MK4 med å gå fra 2 til 1 transistorer og økte klasse A effekten fra 42 til 50W så da måtte det bedre kjøling til, det var ikke mulig uten et alternativ til silikon, dvs. Capton.

Bra jeg hadde en rull med Capton da klippet en bit på ca 30mm x 200mm la jeg ut over hele lengden av kjøleribba og tar hull til alle transistorene,
    Filmen er drittynn så jeg tror dette blir bra

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    hvordan tester du kondiser?
    Jeg bruker en enkel utladningstest,
    Setter på en motstand feks 1000ohm (litt avhenig av størrelsen på kondisen) så setter jeg på DC (det en måtte ha tigjengelig) jeg brukte ca 25-30 volt tror jeg,
    Og selvølgelig har jeg tilkoblet et voltmeter.
    Når jeg kutter spenninga fra strømforsyningen starter jeg stoppeklokka,
    Så noterer jeg bare ned verdiene etterhvert som spenningen synker,
    Jeg tror jeg noterte ned antall sek. det tar fra 25 - 20 - 15 - 10 -5 og 1volt
    Motstanden bør tilpasses slik at den ikke lades ut for fort da er det vanskelig å notere tallene.
    En kan ev filme voltmeteret og spille av filmen etterpå og notere tiden i slowmotion.

En annen test (som jeg har gjort men ikke med disse) er å montere kondisene inn i en vanlig strømforsyning som eneste kondis etter en likeretter,
    så kobler jeg en ca 4 - 10 uf PP konsis fra ene polen på elektrolyttkondisen, videre derfra til en høytaler eller hvis du tør inngangen på en forsterker, i tillegg kobler jeg på et voltemeter stilt inn på AC volt.
    Når jeg belaster utgangen på denne strømforsyningen vil lyden i høytaleren øke i takt med rippel på utgangen.
    Hvis du bruker fast last og bytter kondiser vil du se at lyden / AC speninga varierer.
    Den med lavest lyd vinner.

Ps: tilslutt gjenstår det å sjekke om kondisene låter bra i forsterkeren da:rolleyes:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.883
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    ok,dette må jeg prøve,takker for utfyllende svar.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    ----------------------------

Kanskje ikke så rart når 2SC5200 & 2SA1943 de transistorene som med størst sjans er fake...

https://www.google.com/search?q=2SA...74,d.bGE&fp=59d8c9d52bc05f7b&biw=1703&bih=896
    Ja ser at Digikey selger 2SK1530 for ca 3 $ skal en ha disse matcha blir det jo litt dyrere,
    tviler på at Kineserne skaffer Toshiba billigere et et stort selskap som Digikey,
    kostnaden for transistorene alene blir fort (minst) 3 x 12 = 36$ det rimer kansje ikke helt med prisen på forsterkerkitet på drøyt 50$

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Da var det rett og slett klart for testing, koblet hele greien sammen med 4mm kabel fra Biltema, rød gul og svart for enkel identifisering av polaritet.
    kjøpte gule 6mm2 kabelsko også fra Biltema, med 4,2mm høl, borra de opp til 5mm og da ble det tight fit for 3/16" skruer som selfølgelig er standard in the land of promise.
    Når jeg tor ut kondisene tok jeg vare på skruene (3/16" unc) men siden de var i stål så var de ikke helt optimal i Hi-Fi sammenheng.
    Måtte derfor innom buttikken på netet og finne meg noen i messing, omtrent 6£ og det samme i frakt. ryker på en smell busjettmessig men drit i det.
    krympet alle kablene med skikkelig krympetang og med kabelskoene stappa full med 2stk 4mm2 kabler ble det jaggu skikkelig krympa,
    siste biten fra siste konisen til forsterkermodulen er 4mm2 solidcore fra PN kabel, (igjen noe som lå å slang i boden)
    Loddet siste kabelskoen da det ikke funker å krympe massiv kabel.
    Bruker 4mm2 solidcore på utgangen også isolert med bomull,
    på inngangen bruker jeg 0,5mm sølvtråd fra Svalander isolet med bomull, har tvinnet kablene skikkelig tight. omtrent 74 Sek for sølvet og ca 30 kr for bomullen.

Vedlegg

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.883
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    skal si det gikk fort,friskt med kondiser,hehe.du må fortelle hvordan du synes resultatet ble.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    skal si det gikk fort,friskt med kondiser,hehe.du må fortelle hvordan du synes resultatet ble.
    Ja takk, har hatt strøm på og spilt musikk,:D
    første intrykk er at den har mye kraft spes. i bunn, bra med muskler mao.
    har ikke spilt så mye skal justere bias først,
    Vet ike hva bias jeg har nå men den er antageligvis ganske lav, kjenner meg igjen i det du skriver ang mellomtone før du fikk justert opp biasen,
    Tenkte å legge meg på noe av det samme.
    Fikk du noen instruksjoner om hvor mye bias du skulle ha?

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Jepp da var noen timer med lytting og tviking unnagjort,
    spiller stort sett høyt, høyere enn jeg normalt gjør.
    Første intrykk er at den har mye muskler i bunn men lider litt i diskanten (s-lyder) og at den er litt steril i mellomtonen.
    Justerte bias opp fra ca 20ma til 300ma mener det hjalp litt slik at den ble litt varmere.
    (førøvrig sammenligner jeg denne med min Zapsolute 42W klass A som helt klart heller mot det varme)
    Etter noen plater løsner det og lyden blir noe rundere i kantene, jeg prøver derfor noen spoler jeg har liggende,
    Det er store 2,2mH delefilterspoler mellom første og andre kondensatorer, forsjellen er relativt stor, forsterkeren blir med ett litt snillere, mulig det mangler noe dynamikk men den blir helt klar mere frisert og varm i mellomtonen, diskanten blir også roligere, savner muligens noe av freshheten og sparket den hadde i bunn men den er helt klart roligere og midre forvrengt i toppen. hmmmmm??
    Så er det på med 4 Silmic II 100uF etter de siste kondensatorene, merket ikke så veldig stor forsjell men den blir mere organisk i mellomton men minder forsjell enn med spoler (spolene står fremdeles på )
    Så er det av med spolene, plutelig kommer dynamikken tilbake, mere pang og smell, men med brukbar mellomtone og diskant,
    Så prøver jeg 4 Wima PP 4,7uF paralellkoblet med 100uF panasonic FC på alle de 4 første kondisene, og på de neste 4 kondisene 4stk 220uF Panasonic FC
    Det ga ikke så store resultater som jeg hadde håpet på, litt ryddigere lydbilde men sliter litt med å bestemme meg og diskanten er fremdeles litt "klissete"
    Tar av bare 220uF og mener det hjelper,
    Prøver med og uten Wima PP + 100uF på de første kondisen, mener at de må være der.

Konklusjon:
    -Forsterkeren må spilles mere inn
    -Ny evaluering da
    -forsterkeren har mye muskler i bunn og er artig
    -den mangler litt i mellomtonen og i diskanten (dette er ikke rettferdig kritikk når en vet hvor lite den koster)
    -more to come

Vedlegg

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har 49gC på ribbene (og omtrent det samme på tranistorene) når den står å spiller inn på sånn sexy Barry White sjekke volum

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har 49gC på ribbene (og omtrent det samme på tranistorene) når den står å spiller inn på sånn sexy Barry White sjekke volum
    Etter et døgn med innspilling løsner lyden, mellomtonen er mere på plass og diskanten er begynner å komme seg.;)
    satt ned bias til ca 150ma for å senke temperaturen noe, resultat temp : 49gC -> 38gC = Gull
    Ikke noe særlig forringelse av lyden pga bias.

Sender forsterkeren på Cerwin Wega seminar i morra, blir nok andre ting ann oppløst mellomtone som blir evaluert da.....

P.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Fin tråd. Spent på hva du konkluderer med ang. spolene i CLC-koblinga. Bruker de de samme spolene du skal benytte til Holton-forsterkerne (1,2mm tråd)?

Simuleringer jeg har gjort (med andre kondensator-verdier enn de du benytter) tyder på at jeg kan gå ned mot 1mH uten at det har særlig betydning for rippel. Har du mulighet til å teste med lavere induktans enn 2.2mH? Vil du i så fall få både i bøtter og spann ("spark" og varme), eller blir det allikevel hverken fugl eller fisk? Tror du mangelen på "spark" skyldes induktansen selv, eller spenningstapet over spolen pga motstanden den utgjør?

Stå på med bygginga og testinga, jeg venter tålmodig på svar :)

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Fin tråd. Spent på hva du konkluderer med ang. spolene i CLC-koblinga. Bruker de de samme spolene du skal benytte til Holton-forsterkerne (1,2mm tråd)?

Simuleringer jeg har gjort (med andre kondensator-verdier enn de du benytter) tyder på at jeg kan gå ned mot 1mH uten at det har særlig betydning for rippel. Har du mulighet til å teste med lavere induktans enn 2.2mH? Vil du i så fall få både i bøtter og spann ("spark" og varme), eller blir det allikevel hverken fugl eller fisk? Tror du mangelen på "spark" skyldes induktansen selv, eller spenningstapet over spolen pga motstanden den utgjør?

Takk.

Det jeg fant ut ang spolene gjelder kansje ikke i like stor grad når jeg skal prøve de i Holtonen.
    Problemet med L10 forsterkeren er at den har begrenset Hi-End kapasitet til å virkelig kunne vurdere hvor stor virkning spolene har,
    Dvs det ligger en egenlyd i forsterkeren (kansje ikke så rart når begge modulene koster under 300Nok) som antageligvis dekker over noe av "spole effekten"

Blir å teste spolene i Holtonen ja (det er de samme spolene) det er ca 550mohm motstand i de, og som du skriver så er det ikke sikert at det er bare motstanden men også induktansen som gjør at jeg mister noe dynamikk.

På Holtonen er det 2 strøminganger så jeg kan teste med ulike verdier på input og output ev med egne hjemmelagede spoler.

Fikk tilbakem. fra AndrewT på Diyaudio som mente jeg bured gå ned 1/10 del på induktansen, men jeg ser av gamle Pass konstruksjoner at noen bruker opp mot 2,2mH

Noe bruker også bare en 10-20 runder rundt en trestang el. lign og mener det er gull, de vil isåfalll kansje ende på max 1/20 del av mine spoler.

Jeg kan ev lage egne spoler (har en kalkulator hjemme på spoler) og går jeg ned noe i induktans kan jeg gå opp til feks 4mm2 uisolet kabel (omtent 1,59mmdia) og bruke bommull som isolasjon, omtrent 10meter viklet til ca samme størrelse , dette burde gi en spole med minimalt med "egenlyd"

Problemet blir bare å avisolere 10meter solidcore PN kabel i ett strekk og tre på bommulstrømpe på den lengden??

Spolingen tenkte jeg å gjøre i dreiebenken.

Mulig jeg prøver noe lakkert kabel først, noen som vet hvem som selger tykk (min 4mm2) lakkert kabel?

Og så finnes det jo folie spoler, de rimeliste fra Mundorf er ikke så mye dyrere enn de vanlige som jeg har kjøpt.

Hmmmm...

Håper å ha strøm på Holtonen om ikke alt for lenge.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

Ps bruker du input kondis på 800en din?
    jeg bruker ikke det idag men vurderer å montere i 300en,
    Tenkte på Mundorfs supreme, ev sølv i olje men de er så drita dyre.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    STORE spoler er mest interesant for REN KLASSE-A drift.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Ingen kondis. RakkDAC-en har spoler på utgangen så DC er et ikketema i oppsettet mitt.

Edit: Bedre sent enn aldri: Takk for godt svar ang. spolene.

Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ingen kondis. RakkDAC-en har spoler på utgangen så DC er et ikketema i oppsettet mitt.

Edit: Bedre sent enn aldri: Takk for godt svar ang. spolene.
    Ja hadde ikke tenkt å bruke kondiser på den balanserte inngangen, dacen min (B2) er neppe noen stor risiko DC messsig,
    Vinyl derimot, kjører alt straight thru i pr dags dato, men har opplevd å få 35volt DC rett ut på høytaleren (det var kun diskanten som overlevde)

Ja ja det skjer neppe igjen..........?

Ps skal ha 2 innganger på Holtonen en balansert til DAC og en ubalansert til Vinyl / via forforsterker , switcher med Omron releer

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Da var Cerwin Wega testinga over, besto testen med glans:)
    Espen: vi får sett igang med noe lignende til deg... bare større?

Klart for ildåp ikveld mao.
    Øllen står til kjøling og Skotsk ildvann er funnet fram

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn