DIY HiFi Nirvana

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Christian Thorbjørnsen og Morten Gundersen - planlegger en mini DIY HiFi-messe i Tvedestrand lørdag 24.november. Vi prøver å få til to foredrag den dagen, forhåpentligvis av mer eller mindre kjente personer innen HIFI produksjon her i Norge eller kjente DIY’ere, vi må se hva vi får til. Dessuten blir det demonstrasjon av hjemmelagde forsterkere og høyttalere og til avslutning tar vi sikte på å ha en liten intimkonsert.

    phones_03_1920.jpg


    Christian og Morten bidrar med noe selvlaget utstyr, og vi inviterer andre til å bidra. Vi må nok operere med en maksgrense for antall bidrag, men i første omgang lodder vi stemningen her på forumet for å se om det er interesse for å delta på et slikt arrangement. Enten som deltaker eller som bidragsyter. F eks hadde det vært veldig interessant om Johnny (J.R) hadde bidratt med utstyr og kanskje delt noe av sin erfaring!
    Vi tar sikte på å sette opp 3 «lytterom» utenom det rommet som settes opp til foredrag. Der vil vi avholde en konkurranse i høyttalerbygging hvis vi får nok påmeldinger.

    Messen blir et heldagsprosjekt med tid til å lytte, slå av en prat med likesinnede DIY-nerder, stikke ut for å få seg noe mat på en lokal kafe, eller ta seg en øl i baren. Vi sjekker ut mulighetene for en felles middag i lokalene.

    Vi vil gjerne ha tilbakemelding så raskt som mulig om dette er noe dere kunne tenke dere å være med på, på den ene eller andre måten.
    Svar bare i tråden her i første omgang. Vi vil komme tilbake til en offisiell påmelding på et litt senere tidspunkt.

    mvh,

    CT & MG
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Flott og morsomt initiativ :) Men, Tvedestrand...….blir litt for langt unna for min del :( 4 timer ++ (ferge) hver vei fra Halden. Det betyr overnatting og 2 dager for å få dette til (for min del). Stiller gjerne opp, men synes det blir litt for langt å reise.

    Mvh.
    Johnny
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Hei :)

    Flott og morsomt initiativ :) Men, Tvedestrand...….blir litt for langt unna for min del :( 4 timer ++ (ferge) hver vei fra Halden. Det betyr overnatting og 2 dager for å få dette til (for min del). Stiller gjerne opp, men synes det blir litt for langt å reise.

    Mvh.
    Johnny
    Hei, skjønner godt at det blir mye styr og lang vei for en dag på messe.
    Vil det forandre noe om vi dekker reise og overnatting for deg? (Bilen får du kjøre selv...)
    Vi synes det hadde vært fantastisk å ha deg på laget!

    mvh,

    CT & MG
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand

    Vedlegg

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det her hadde vært gøy å bli med på, jeg har market datoen i kalender og håper jeg kan være tilstede.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Kolliderer dessverre med 60 års feiring og 45 års dag som DIY'er :D
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Vi gleder oss over å kunne tilby et spennende heldagsarrangement i Tvedestrand for alle audio-interesserte selvbyggere.

    DIY HiFi Nirvana har i samarbeid med Kulturklubben i Tvedestrand et følgende program klart for arrangementet den 24. november. Her blir det show and tell av hjemmebygde høyttalere og forsterkere, DOXA kommer og holder foredrag og så avslutter vi forhåpentligvis kvelden med en intimkonsert.

    For at dette skal bli et DIY-arrangement trenger vi bidrag fra publikum. Vi ønsker både hjemmelagde forsterkere og høyttalere.
    Det blir avholdt en konkurranse i høyttalerbygging der beste prosjekt kåres.
    Påmelding for bidragsyterne settes til senest 10 nov. 2018. (Påmelding i tråden eller PM).

    Programmet ser foreløpig slik ut:

    • Åpning
    • Mingling - Konstruktørene viser frem sine bidrag og svarer på spørsmål.
    • Foredrag v/Doxa.
    • Konkurranse: hvem har bygd de beste høyttalerne (design og lyd).
    • Mingling - mulighet for lytting med fokus på forsterkere.
    • Vi jobber med å få til en avslutningskonsert.​

    Detaljert program kommer etter hvert.

    For å dekke kostnader til arr. er prisen for å delta satt som følger:

    150,- for bare messe
    200,- for messe og konsert
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette skulle jeg gjerne vært med på , - men det er nok for langt unna....:rolleyes:
    Håper da at det kommer en fyldig reportasje etter dette...?
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Dette skulle jeg gjerne vært med på , - men det er nok for langt unna....:rolleyes:
    Håper da at det kommer en fyldig reportasje etter dette...?
    Tvedestrand er nok ikke den mest sentrale plassen, hvert fall ikke nå om høsten. Vi håper allikevel det er noen DIYere og HiFi interesserte rundt om som har lyst og mulighet til å ta turen, med eller uten selvbygd utstyr :)

    Dekning av arrangementet skal vi få til :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei karer :)

    Da tar jeg turen :)
    Tar med meg diverse ting som kan sees nærmere på, og kanskje lyttes til ? Disse to blir i alle fall med:

    IMG_0014%20red_1.jpg


    Kanskje også et mosfet slutt-trinn ? Og mulig noen prosjekter som det arbeides med, vi få se :)
    Tror dette kan bli et hyggelig treff ! Håper at mange har mulighet til å ta turen.

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Skulle gjerne vært med men logistikken blir litt feil....
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Har du noen DIY høyttalere stående eller holder på å lage?

    Ta dem med til DIY HiFi Nirvana og få testet dine ferdigheter som høyttalerkonstruktør.
    Det vanker flotte premier sponset av Dynabel
    Her kan du vinne alt fra deler til en High-End DIY høyttaler og kabler til test og loddeutstyr
    Tør du la sjansen gå fra deg?

    Meld deg på på PM til C.T eller Shiva12, eller i tråden :)


    C.T
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Dette skulle jeg veldig, veldig gjerne vært med på. Dessverre kolliderer det med noe annet, så jeg kan ikke komme. Jeg liker å lodde hifi og bor i Arendal, så hvis det skulle gjenta seg er det bare å ta kontakt hvis det trengs hjelp til organisering etc.
    Kos dere:)
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Hei Nightpuma, synd det kolliderer med andre ting. Vi satser på at dette blir en årlig greie som vi kommer til å utvikle videre. Dette er første året og vi gjør oss mange erfaringer, flott hvis du vil være med å bidra [emoji846]

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å ta turen. Noen i Mosseområdet som kunne tenke seg å sammkjøre?
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    SOLO headphone preamp

    Ikke alle DIY-prosjekter trenger å være store!
    Her er en hodetelefonforsterker som er laget med et PCB fra Kina pluss en buffer fra et dansk HiFi-blad for 35 år siden.
    Det ble en bra kombo!

    Her er noen bilder av boksen:

    phones_01_1920.jpg

    phones_02_1920.jpg

    phones_03_1920.jpg


    Skjema for input buffer:
    superbuf_sch.jpg


    Skjema for hodetelefonforsterker:
    SOLO_skjema_1.jpg


    I tillegg er et et kort med strømforsyning basert på LM317/337

    :)
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Oppdatert program pr 15/11
    Siste: Johnny som er blant de virkelig store DIY'ere i landet, stiller også opp på DIY HiFi Nirvana! Sjekk tråden(e) hans på HiFiSentralen.no

    Vi gleder oss over å kunne tilby et spennende heldagsarrangement i Tvedestrand for alle audio-interesserte selvbyggere.

    DIY HiFi Nirvana har i samarbeid med Kulturklubben i Tvedestrand et følgende program klart for arrangementet den 24. november. Her blir det show and tell av hjemmebygde høyttalere og forsterkere, DOXA kommer og holder foredrag, det samme gjør Johnny Radich, kjent fra HiFiSentralen.no
    Disse vil også vise frem sine produkter og prosjekter.

    Vi trenger fremdeles bidrag fra publikum og ønsker både hjemmelagde forsterkere og høyttalere velkommen.
    Det blir avholdt en konkurranse i høyttalerbygging der beste prosjekt kåres. Det vil også deles ut premier i kategorien forsterkere.
    Påmelding for bidragsyterne snarest. (Påmelding i tråden eller PM).

    Programmet ser foreløpig slik ut (det tas forbehold om forandringer i programmet):

    1100 - Åpning
    ..........Mingling - Konstruktørene viser frem sine bidrag og svarer på spørsmål. Se og lytt!
    1300 - Foredrag v/Doxa.
    1500 - Foredrag v/J.R. ("Ine bygger High End Amplifiers" på HiFiSentralen.no)
    1600 - Konkurranse: hvem har bygd de beste høyttalerne - vi kobler opp og lytter på bidragene.
    ..........Mingling - mer prat og mer lytting.
    1800 - Panelsamtale
    1830 - Premieutdeling
    1900 - Avslutning

    Det blir ikke konsert da de to kandidatene vi så for oss ikke hadde anledning.

    For å dekke kostnader til arr. er prisen for å delta er kr 150,-

    Adresse:
    Tvedestrand gamle rådhus nede i havna - se kart
    Fritz Smiths gate 2
    4900 Tvedestrand


    VEL MØTT!
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Var det noen som tok noen bilder der?
    Hadde vært gøy å se litt av det som var der.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Bilen er lesset opp ;)
    Vi sees i morgen :)
    Mvh
    Johnny
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Var det noen som tok noen bilder der?
    Hadde vært gøy å se litt av det som var der.
    Hei, dette starter i morgen lørdag 24.11. For de som ikke har anledning til å komme, vil det bli tatt bilder gjennom dagen. Skal prøve å poste noen bilder fortløpende.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Knut Øystein Lauvland og Trond Seland forteller om forsterkerteknologi, kabler og høyttalere.


    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Snur bildet, før jeg går til sengs . For en fantastisk dag !

    285bc76f121dc3cf8027ffa0d39f11ad.jpg


    Mvh.
    Johnny
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Takk Johnny [emoji846]

    Gikk litt fort i svingen der ser jeg.

    Skal få lagt ut de bildene jeg sitter på i løpet av dagen, men først litt familiefokus.

    Takk til alle som møtte opp og gjorde dette mulig å gjennomføre. Masse spennende og imponerende bygg [emoji3]

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk til gutta som stelte istand herligheten, og ikke minst foredragsholdere, utstillere og besøkende for å ha gjort dette til en minnerik dag!

    Legger ved noen bilder




































    Sent from my SM-G935F using Tapatalk
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flotte bilder! - og flott arrangement, - bare synd at alt sånt er altfor langt unna for meg, sånn stort sett....
    Jeg kunne gjerne tenkt meg noen kommentarer til bildene - sånn av typen hvem, hva, hvor.. noe kjenner jeg jo igjen fra innlegg, men likevel... :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Flott tiltak! Godt det rører seg i bygdene. Synd vi ikke har noe lignende her i Oslo/Østlandet - burde være mulig for det er nok av folk som tæljer biter her også.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Flott tiltak! Godt det rører seg i bygdene. Synd vi ikke har noe lignende her i Oslo/Østlandet - burde være mulig for det er nok av folk som tæljer biter her også.
    Så helt enig Sluket. Gjør ikke noe att alt ikke foregår i Tigerstaden, men det kan godt være noe på Østlandet også. :)
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Et riktig så trivelig arrangement var det,- og så inspirerende at jeg håper det gjentas. Kanskje jeg får premie på annet enn lodd; nå har jeg mange nok multimeter og reserveloddebolt, så unnskyldninger for ikke å begynne på planlagte bygg må letes lenge etter :D

    På nederste bilde ses hr Lauvland (Doxa) i samtale med cbarth, mens jeg og et par andre står og glor. På bildet over sitter juryformann Seland (også Doxa) og jurierer for harde livet. På de øverste bildene er foredragsholderne Seland og vår egen Johnny Radich.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Flere bilder fra messen.

    Undertegnede studerer Tore Flottorp sine Hafler kit.
    FB_IMG_1543164859800.jpg


    Morten (Shiva12) og Knut Øysten Lauvland (Doxa) kikker på en 12 watt klasse A forsterkerkort, designet av Lauvland.
    FB_IMG_1543164876350.jpg


    Christer Nicolaisen sin flotte høyttalere, disse vant designprisen!
    20181124_180807.jpg


    Trond Seland (Doxa) og Knut Øysten Lauvland tegner og forteller om høyttalere, kabler og forsterkere.
    IMG_2049.jpg


    Fra venstre: RAW Acoustic ApexII høyttalere, 2 veis hjemmebygg, 2 veis monitor støpt i betong, Sølvforsterker er en Hiraga LeMonstre 8w klasse A, Preamp over er JCDQ18 som er litt Curl'ish (JC2), SKA GB300, på siden over CD-spiller er en Greg Ball SKpreamp med optivol.
    FB_IMG_1543164973856.jpg


    Premiebordet: SB Acoustic Satori Diskanter og Bass-mellomtoner, Inakustik Kabler, Vellmann loddebolter og multimeter.
    FB_IMG_1543155011055.jpg
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Tusen takk for en hyggelig dag med DIY folk samlet. Morten og Christian hadde virkelig lagt alt godt til rette. Flotte lokaler, mat og drikke, man manglet ingenting her.
    Hyggelig å treffe så mange likesinnede.

    En stor takk til Morten og Christian ! :)

    Mvh.
    Johnny
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    DIY HiFi Nirvana: Epilog

    Hei alle som deltok på årets DIY HiFi Nirvana (og alle dere andre også)

    Tusen takk til alle som deltok og gjorde dette arrangementet til en suksess i mine øyne, og etter kommentarene å dømme, er det flere som mener det!
    Takk til Knut Øystein Lauvland og Trond Seland fra DOXA for spennende og morsomme foredrag om høyttalere og forsterkere,
    og takk til Johnny Radich for et interessant innblikk i hans DIY-historie og spennende prosjekter! Dere gjorde messen til en minneverdig opplevelse for oss alle!
    Og ikke minst, en stor takk til dynaBel som generøst donerte flotte premier til konkurransene! (Se premiebordet tidligere i tråden.)

    Her gratuleres vinnerne i høyttalerkonkurransen for Beste Lyd og Beste Design av medarrangør Christian Thorbjørnsen.
    Premier var Satori hi-end bass/mellomtone-sett, vunnet av Christopher Simon og Satori hi-end diskant-sett fra dynaBel, vunnet av Christer Nicolaisen:

    Premieutdeling.jpg


    Arrangementet frister til gjentakelse, men det er nok litt tidlig å si noe konkret enda. Kanskje andre har blitt inspirert til å gjøre noe tilsvarende et annet sted? I så fall stiller undertegnede opp!

    Nok en gang, takk til alle som deltok!

    Med audiofil hilsen,

    Morten Gundersen (shiva12)
     
    Sist redigert:

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Vinnerne av Fineste bygg (Elektronikk) og Mest originale design (Elektronikk) gikk til henholdsvis Johnny Radich og Erik Sjøstrand.

    Johnny Radich
    Redigert Pass Cloner.jpg


    Erik Sjøstrand
    IMG_2010_1680.jpg
     
    Sist redigert:

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Og her er vinnerhøyttalerne fra høyttalerkonkurransen:

    Beste lyd - Christopher Simon
    beste_lyd.jpg


    Beste design - Christer Nicolaisen
    beste_design_1920.jpg
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Det stemmer nok, kortet Knut Øystein holder er Morten sitt og har vel en liten mod. integrert, men Morten må nesten svare på hva de snakket om.
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Morten (Shiva12) og Knut Øysten Lauvland (Doxa) kikker på en 12 watt klasse A forsterkerkort, designet av Lauvland.
    Vis vedlegget 519018
    Var dette 12 watteren som i sin tid ble presentert i bladet Audio?
    Hva hadde i såfall Lauvland å si om den?

    Ja, det er riktig!
    På "DOXA-bordet" oppe ved scenen, ser du en original 12W Klasse A fra prosjektet i bladet "Audio".

    DOXA_bord_12W.jpg


    Innsiden av DOXA 12W Klasse A

    DOXA_12W_inside.jpg


    Printkortet jeg har, er kopiert fra utlegget i "Audio" men lagt ut manuelt, av en audiofil lærling jeg hadde på FFI på 80-tallet, Stig Solstad, som også skrev leserinnlegg i "Audio" ifb denne forsterkeren. Planen er å få disse kortene ferdig og i boks i en ikke så fjern fremtid...

    mammut_01_1650.jpg


    Stigs laget sin versjon med mulighet for global tilbakekobling, noe han mente var enda et hakk bedre enn originalen:

    KØL_SS_skjema_1_1650.jpg


    Lauvland prøvet ut 12-watteren både med og uten tilbakekobling, men mente at originalen uten tilbakekobling fungerte best.

    KØL_skjema_1.jpg


    Hvis du kikker på Hiraga 8W Klasse, "Le Monstre" vil du se enkelte likhetstrekk, selv om de også prinsippielt er ganske forskjellige:

    Hiraga-Monstre-Monster-Class-A-amplifier-schematic.png


    Men legg merke til at Lauvland har "omvendt" konfigurasjon på utgangstrinnet.
    Han sa også at det har vært ganske mye interesse for denne saken opp gjennom årene, og selv om han nå satser 100% på single-ended forsterkere, var det tydelig at han har gode følelser for 12-watteren!
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Bygde en gang den 12 wattern.Tunge svære kjøleribber og en tjukk alu-plate som bunnplate. Husker byggebeskrivelsen stod i det aller første Audio. Fikk den aldri stabil, så den blei slakta til fordel av andre prosjekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn