DIY høyttaler basert på Manger Transducer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    God dag godtfolk!

Et lite impulskjøp gjorde at jeg i dag er eier av et par MSW Manger Transducere, som jeg har vært fasinert av en stund.

MSW.jpg

Jeg hadde en tanke på å få disse i et kabinett på ca 10 liter, samt parre de med et basselement av høvelig kvalitet. Eksempler her er Volt, Beyma og Morel. Etter masse googling nå i helgen ser jeg at jeg er ute på veldig dypt vann...
    rv4514-volt-18in-1000w-radial.jpg
    uw958.png
    12p1000nd-8_1.jpg

Ser at Manger bør korrigeres litt? Og deles bratt?

Det enkleste er kanskje å dele aktivt, men en DEQX er pr i dag over budsjett, og slik jeg har forstått det er Behringer ikke god nok?

Har også sett på plateforsterkere fra Hypex, 2 kanaler med DSP. Det er et alternativ som vurderes.

Jeg var også innom Dynabel sine sider i dag, og der fant jeg noe som het Tymphani LAT 700 på tilbud. Kan dette være et alternativ? Er det noen som har erfaring med dette?
    0106_500-CES.jpg

Uansett er dette et prosjekt som vil gå over meget lang tid, da det foreløpig ikke lar seg finansiere før over jul og kanskje ikke før til våren. Så jeg tenkte at jeg skulle bruke høsten til å prøve å prosjektere et fornuftig bygg - forhåpentligvis med litt hjelp fra noen her inne. Hvis ikke tror jeg at jeg må bite i den sure sokken og adoptere disse Manger-elementene bort igjen...

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ser jeg sliter litt med bilder og størrelse...

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Med en plateforsterker og 1 basselement (Morel?) kan det kanskje bli noe ala dette?

1332958554MSM_s1.jpg

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har dessverre lite konstruktivt å bidra med av teknisk karakter. Prosjektet virker veldig spennende, og jeg har selv snust på Manger-elementet tidligere.

Følger med her!

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kjekt det, men smør deg med tålmodighet - masse tålmodighet.:)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    en scanspeak 10" delt på 400 hz passivt ?

mvh per morten

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor? Jeg trenger velbegrunnede svar!

Slik det står nå sikter jeg meg inn på en Morel UW958 delt på ca 300 Hz. Med Hypex PSC2.400 2-kanals plateamp med DSP. Håpet er at det skal åpne seg i budsjettet for en DEQX, da vil jeg revurdere forsterkere...

Skal det deles passivt som du foreslår må jeg overtales!

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5

Slik det står nå sikter jeg meg inn på en Morel UW958 delt på ca 300 Hz. Med Hypex PSC2.400 2-kanals plateamp med DSP. Håpet er at det skal åpne seg i budsjettet for en DEQX, da vil jeg revurdere forsterkere...

Ikke del passivt. Du mister masse fleksibilitet og gjør det mye vanskeligere å komme i mål, for noe enkelte oppfatter som en mer puristisk signalkjede. Andre på sin side river ut delefiltrene av høyttalerne og oppgraderer dem til aktiv drift fordi det har en rekke fordeler.

Når det gjelder valg av basselement(er) er det et hav av kandidater. Hva er dine krav? Pris, kassestørrelse, lyd? Skal det gå i kjelleren uten sub, eller holder det med trykk ned til 35hz?

Forresten; aktiv deling. miniDSP er en veldig billig inngangsbillett som tar deg langt. Hypex som du er inne på er også en god kandidat, men mindre fleksible siden det er alt i ett løsninger. Softwaren er mer ustabil også. Har hatt flere versjoner av begge. Skulle jeg ha valgt DSP løsning til under 10.000kr. Hadde det blitt en komplett miniDSP 4x10HD og så bra effekttrinn i etterkant. Vil du gjøre det heftigere kan du gå for analog volumkontroll etter miniDSP for å beholde mest mulig oppløsning.

Kjøp deg målemikrofon, mål driverne utendørs om du har mulighet før du begynner. Slik vet du hva som er høyttalere og hva som er romavhengig. Den nye miniDSP kan veklse mellom forskjellige EQ setings/ delefiltere i realtime med fjernkontroll, det er et genialt verktøy for å A/B teste filtere og finne frem til godlyden. Lykke til.

Sist redigert:

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke del passivt. Du mister masse fleksibilitet og gjør det mye vanskeligere å komme i mål, for noe enkelte oppfatter som en mer puristisk signalkjede. Andre på sin side river ut delefiltrene av høyttalerne og oppgraderer dem til aktiv drift fordi det har en rekke fordeler.

Når det gjelder valg av basselement(er) er det et hav av kandidater. Hva er dine krav? Pris, kassestørrelse, lyd? Skal det gå i kjelleren uten sub, eller holder det med trykk ned til 35hz?
    Jeg vil helst ha så små kasser som mulig. Ideelt vil de være rundt meteren høy, dybde 30-40 cm og bredde 25-30 cm. Jeg trenger ikke at det går lenger ned en 35-30 Hz. Lyddtrykk skal ikke være ekstremt, jeg spiller aldri høyt, men de vil også bli brukt på film - og der er lydnivået til tider høyere...

Prisen er et moment, men i og med at deler må kjøpes inn i løpet av et år, vil jeg heller spare litt lengre for å kjøpe kvalitet fremfor å haste avgårde.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6

begrunne ;
    -scanspeak 10" ( 26W/4867T00 ) har kansje litt lav følsomhet, men dette gjør det da også enklere og legge inn endringer i mangers frekvenskurve, på alle andre områder lydkvalitet og slaglende , evnen til og håndtere store forsterkere er helt på topp.
    -delefrekvens 400 hz er valgt fordi jeg mener passiv filtrering ikke bør foregå lavere og fordi manger ikke akkurat har mulighet for store utsving.
    -aktiv deling er nok bedre, men det koster mer og du nevner økonomi, aktiv løsning er det heller ikke for sent og gå for hvis du ikke blir fornøyd med passiv deling.
    to middels forsterkere og en middels/dårlig dsp blir ikke bedre enn en god forsterker og få passive delefilterkomponenter.

finnes sikkert andre kombinasjoner som også fungerer gimrende, bare ment som et innspill, har heller ikke sjekket ut ditt morel alternativ. ser bl.a. wilson benytter 10" scanspeak ?

mvh per morten

Sist redigert:

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takker for innspill så langt. Jeg får vurdere litt på aktiv kontra passiv, men skal dette bli bra er nok aktiv med DSP det enkleste for en nybegynner som meg! Hvis ikke blir jeg veldig avhengig av andre!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Dette er jo spennende!

Prøv Manger i en eller annen form for dipol (Derek eksperimenterte med dette på slutten)
    Prøv deg på en 1 x 15" eller 18" i bassen - også dipol.

Da har du et enkelt 2-veis system som integerer godt med rommet og skal kunne gi deg meget god lyd.

Hvis du vil kan du stikke innom og låne med deg et Echo Layla 3G lydkort - så kan du leke deg litt med ulike PC løsnigner. Men da skal det la seg gjøre å gjøre veldig mye av XO og korreksjon uten at det koster omtrent en krone.

Manger tåler mye juling - det er jo tross alt en ti-tommer. Så grunnen til å dele høydt er først og fremst pga spredning og forvregning. Den vrenger den en del under 450Hz - men det behøver ikke å låte veldig ille for det. Audio Physics Medea var feks delt passivt og ganske lavt.

Så mitt tips er PC basert avspilling, Manger + 18 tommer i åpen baffel. Også kan du bruke en slik billig rotel med siste ICE til Manger og en Crown K2 til bassen så er all elektronikk på plass til 6-8000,-.

Mvh
    OMF

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hei OMF.

Takk for sist, og takker for generøst tilbud! Jeg kommer nok til å takke ja til det i løpet av vinteren. Du er jo årsaken til dette prosjektet, kan ikke glemme dine Over Kill Audio høyttalere - både Encore og Finale - som er noe av det beste jeg har hørt. Korreksjon og Manger tror jeg var grunnlaget for mye av godlyden!

Jeg pratet en del med Derek og dipol i forskjellige variasjoner, men det er nok ikke aktuelt for meg. Jeg har liten plass og høyttalerne vil stå helt inntil bakvegg. Trykkammer er veien jeg kommer til å gå. Morel sin 9" er sånn ca samme størrelse som Manger-elementet, så det vil passe visuelt, samtidig som det kan være i en liten kasse. Tror bildet av Manger sin egen aktive høyttaler er noe som skal kopieres en del, selv om jeg har noen tanker om det visuelle som må testes ut. Er det noen tegneprogram som er enkel å få til?

450 Hz blir nok litt høyt, tror jeg kommer til å kompromisse litt med delefrekvens lenger ned. Synes ikke det låt ille hos deg når vi delte lenger ned OG spilte grisehøyt! Integrasjonen med de andre elementene har nok sitt og si også.

Som sagt er dette et langtidsprosjekt, og jeg er bare i drodlefasen enda.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Takker for innspill så langt. Jeg får vurdere litt på aktiv kontra passiv, men skal dette bli bra er nok aktiv med DSP det enkleste for en nybegynner som meg! Hvis ikke blir jeg veldig avhengig av andre!
    Du har rett i dette , men det krever en dyr dsp , hvis en synes diy er morsomt ville jeg heller ha kjøpt måleutstyr og delefilterkomponenter, så kommer du ut betydelig klokere i andre enden ! kansje spesielt siden du går for 2 veis.

mvh per morten

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hei Per Morten.

Mulig du har rett i det, og da OMF har vært så generøs å gi meg tilbud om å låne måleutstyr skal du ikke se bort fra at det blir en passiv versjon først.

Uansett; takk for deltagelse i tråden!

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvor kan få litt hjelp med kasse-bygging i Bergen? Eller i allefall kjøpt billig mdf/hdf kappet nøyaktig?

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Enig med noen andre her.
    Manger-elementene rimelig kravstore mtp effekt og signal, siden de er veldig avslørende.
    Jeg har ett alternativ som jeg i tankene leker meg med.
    En god forsterker som aktivt driver selve elementet, med ett kutt på 200-250hz og ha en god kraftfull PA-forsterker som er direkte tilkoblet den andre forsterkeren via en høyttaler/RCA kobling. Åpen baffel?

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som kan forbarme seg over en uvitende stakkar?

Jeg trenger hjelp til valg av bass-element. Som sagt skal det deles rundt 300 Hz med aktivt delefilter, jeg skal kjøre litt EQ digitalt, men må få noen velmente og begrunnede råd på valg av element.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det er enormt mye å velge i. Jeg har ikke erfaring til å uttale meg om hva som er den beste løsningen.
    Derek som konstrurte Overkill høyttalerne benyttet vel Beyma drivere i stor stil og foretrakk elementer med lav bevegelig masse, høy BL og gode termiske egenskaper.
    Typisk de dyrere proff driverne. Min favorittkandidat er denne: AE Speakers Online Store
    Men jeg kan ikke anbefale deg den uten forbehold, da jeg tror han sliter med leveringstider, enkelte har ventet opp imot 1 år på sine drivere. Men det er mulig å sende en mail å høre, har han delene han trenger på lager går det ganske fort. Jeg tror den motoren er markedsledende til prisen. Sinnsykt lav induktanse, som vil si større båndbredde/hurtigere driver med lavere forvrengning. Det har noe for seg når du skal dele på 3-500hz.

Seas sin Alu Excel 10" er på tilbud på Dynabel nå til 2500kr, som jeg vil tro kan konkurere med tilsvarende drivere fra Vifa, Scan-Speak og Visaton.Seas E0026 W26FX-001 - KAMPANJE (Produktdetaljer) [dynaBel AS] om man vil se på mer tradisjonelle hi-fi drivere. Den visaton drivern du linket til på forige side, ser meget bra ut på papiret og klarer seg med mindre kasse enn Seas driveren.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Hei igjen
    Du skisserer et kabinett på rundt 50 -60 liter, og hvis du tenker større basser( 12" +) i et så lite kabinett må du nok equ endel for og få dypbass, men du vil vel få en god midbass. Hvis beyma lx60 er en match , gå for det . Last ned winISD el.l og lek deg litt. :

Beyma lx60 ; 60 ltr. refleks en port på Ø 10 cm 37 cm lengde ca 30 hz tuning ( og 26 cm gir 35 hz - litt mer /mindre definert bass) gir en slank bass , fallende nedover i hz, passer kansje naturelt i små rom , men bør nok løftes med equ under normale omstendigheter.

Finnes selvsagt andre ting som fungerer , jeg ha tidligere nevnt scanspeak som har et langt mer avansert motorsystem, men er bare 10", kikk litt på eighteen sound, phl, kansje fine ting dukker opp på brukten jbl el.l tenker du design kan en kansje vurdere 2 stk med samme utvendige dia som din manger ? osv..

mvh per morten

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Liten oppdatering:

Har bestilt en Monarchy Audio DIP Classic etter tips fra Ulf-B. Dette fordi min preamp har digital ut (S/PDIF) og plateforsterkerne fra Hypex som er planlagt har AES/EBU digital inngang, og ved hjelp av denne blir det ikkeno´problem!

Ellers så ser det ut som om valg av basselement er gjort... Får komme tilbake med detaljer senere på høsten. Jeg skynder meg veldig, veldig langsomt!

Sist redigert:
    N

nysjerrigper

Gjest
    minidsp er ikke fastlåst til en kassestørrelse. man kan endre tuningsfrekvens å benytte enheter som passivt er ment for langt større kasser. variasjoner av linkwitz transform, baffelstep eq etc..
    kan gjøre det meste med det lille apparatet der.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    I første omgang prøver jeg med 2 slike fra Hypex så får vi se hvor vi ender opp til slutt.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.139
    Sted
    Sortland
    hei

sikkert et dumt spørsmål.....men den miniDSP'en?
    Er den en dac/forforsterker/eq løsning?
    3 ting på en gang på en måte.

mulig jeg har litt tungt for det i dag!
    Blir det problematisk med lange signalkabler - vi snakker 10 m i her
    for å få en løsning med akseptabel waf.

den var jo slettes ikke dyr om den er som et kinderegg.

mvh Hans

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn