DIY høytalerprosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om mine nåverende og kommende DIY høytalere.De kommer sannsynligvis til å vere i stadig utvikling,men per idag ser de slik ut :


    Ikke noen estetisk nytelse akkurat ;D ,så det også må utvikles.

    Noen av hovedgrunnene til å lage høytalere selv er å få voicet de slik som jeg selv vil, der hovedfokus er å få maksimal musikkglede ut av alle innspillinger,og da er ikke linjalflatt fra mørke til lys mitt hovedmål.Grunnen er rett og slett at der er nesten ingen innspillinger som er linjalflate,og de varierer alle veldig i balanse.
    En annen grunn til å bygge er at jeg skal ha høytalerene i hjørnene av rommet.Hadde jeg likt å støvsuge rundt høytalere som står midt i rommet så hadde jeg neppe solgt Von Schweikertene mine ;D
    Et av de viktigste fokusene kommer til å vere samspillet mellom elementene ,og jeg er veldig opptatt av tids-aspektet i et musikksignal.Jeg vil altså prøve å få elementene til å jobbe mest mulig som ett.Ambisiøst ? ,jauda.... :D
    Et annet hovedkriterie er naturlig dynamikk og energi,og at de skal vere lettdrevet.Liker ikke hornlading i mellomtonen og opp i stue-sammenheng ,så det er i første omgang uaktuellt,men på en måte blir det likevel en form for hornlading når de skal nærmest mulig hjørnene.Både Klipschhorn og Audio Note E er inspirasjonskilder med tanke på hjørne plassering,pluss at jeg synes det er utrolig praktisk med tanke på gulvplass å få de stuet vekk der.

    Per idag så er høytalerene dipol i bass og mellomtonen,diskanten er lukket i bakkant.
    Dipol har meget morsomme kvaliteter og det var en øyeåpner å høre den frigjorte og raske gjengivelsen første gang ,i tillegg til at bakutrettet lyd ikke ble det problemet jeg trodde det skulle bli,så lenge man plasserer de litt ut i rommet.
    Men skal høytalerene i hjørner så må ivertfall bassen i kasse,og det blir nok også vanskelig å få dempet mellomtonen tilstrekkelig lineert og nok ned i bakkant med dempemateriale.

    Elementene er per idag :
    -bass ; 15" Eminence Kappa 8ohm ; http://www.usspeaker.com/Kappa-15-1.htm
    -mellomtone, Audax PR170M0 ; http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=90
    -diskant; Audio Note SPKR-031 ; http://www.audionote.co.uk/comp/speakers.shtml

    Delefilteret er for øyeblikket et jeg plukket fra en 70 talls Pioneer CS88A høytaler,og delefrekvensene er nok ganske så ukjent når de må jobbe med desse elementene ;D
    I CS88A er delefrekvensene oppgitt til 500Hz og 3.5kHz ,og tror det er 2.ordens.
    Men det kommer ivertfall lyd,og det veldig morsom og engasjerende lyd! Diskanten delte jeg med en 3.3uF AN kondis jeg hadde liggende,og jeg vet ærlig talt ikke hvor delingen da ender opp ;D Som man kanskje forstår er jeg rimelig utpreget praktiker 8) ,og det er nok her jeg må begynne å studere litt mer i første omgang.
    Litt derfor startet jeg tråden,for å få noen gode tips,men også som en liten utviklingstråd og kanskje til litt inspirasjon for andre også,hvem vet ? ....

    Noen som har linker til bra nettsteder om delefilter oppbygging,og helst lettforståelig nybegynner opplegg ? Mister fort konsentrasjonen viss det starter med 15 ligninger med 4 ukjente ;D

    Ellers ser jeg at jeg må ha en eller annen form for måleutstyr for å utvikle dette på noenlunde fornuftig måte.Noen gode tips?
    Må nesten ha noe som kan måle frekvens,men jeg er nesten mest interesert i noe som er godt til å måle impulsrespons og fase......

    Setter pris på alle innspill, og viss noen har spørsmål om dette prosjektet så fyr løs!
    :)
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for den Bjørn,skal studere den nøyere.

    Du er hjertelig velkommen !

    Mvh
    Rune
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg foreslå fullrange dipol, dvs.at du legger til en bakoverrettet diskant á la Linkwitz?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Får du noe bass ut av Kappaene i åpen baffel? Sånn i teorien vil bassen begynne å rulle av ved 200Hz, selv med Fs på 33Hz. Når mellomtonen er såpass følsom vil det være helt umulig å få noe dypbass ut av det greiene. Det blir et veldig lyst lydbilde, for å si det sånn.

    Hvis du deler mellomtonen med 2. ordens filter, så kan du sikkert senke delefrekvensen på diskanten littegrann. Prøv å legg på 470nF eller noe og se hva som skjer. Fordelen med å dele litt høyt er at du slipper skarpe sss-er da. :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takker for tips!

    Valentino,høytalerene skal etterhvert så nært til hjørnene av rommet som mulig,og jeg kommer til å jobbe meg vekk fra dipolprinsippet.Hadde jeg skulle hatt høytalerene ut i rommet så hadde det kanskje vert en god ide med bakoverdiskant :)

    Dude,jeg er ikke så veldig opptatt av jordskjelv-dypbass,liker bedre den som ligger lenger oppe og gir definisjon og litt trøkk i brystkasse/mageregion,men joda,jeg kunne godt hatt litt mer enn jeg har nå.Var ikke klar over at den begynte å rulle av ved 200Hz,ifølge målingene som jeg trodde var gjort i åpen baffel så skal den oppføre seg noenlunde jamnt ned mot 50Hz,men det er godt mulig den målingen er gjort i kasse ? ... : http://www.usspeaker.com/Kappa-15-1.htm
    Klangen er kanskje litt lys,men det er mest fordi jeg ikke har fått satt riktig nivå på mellomtone og diskant.Balansen er vel faktisk mer kroppslig nå enn jeg hadde med både Audio Note E og Von Schweikert,så det er ikke så ille ;)
    Dypbass er oppskrytt ;D Hvor mange går på konsert og hører på et mindre PA annlegg som ofte ligger ned mot 50-60Hz før det faller som en stein,og føler at de mangler bass eller "varm" balanse ? Det er jo selvsagt opp til hvordan man mikser det da,men jeg vil heller ha det noenlunde lineert og med trøkk ned til 50-60-70Hz enn linjalflatt til 20Hz .Den siste biten skaper også ofte mer problem enn den gjør musikalsk nytte spør du meg.Dope ned et basselement så det skal gjengi unaturlig lavt ? - ingen god ide synst jeg ;) ,hjelpe til med bakutrettet lyd ute av fase og tid fra fra fronten av elementet for å få med de siste 30Hz? ,sjeldent jeg opplever det som spessielt high fidelity ;)
    Men som sagt så skal nok basselementet i kasse pga av at høytalerene skal helt inn i hjørnene,men jeg lurer fælt på hvordan jeg skal gjør det?
    Vil dette elementet kunne fungere i en lukket kasse? Hvilke data indikerer i tilfelle hvorvidt et element passer i lukket kasse eller ikke ?

    Takker for innspill og vil gjerne ha mange flere :)
    Reiser vekk noen dager nå men regner med jeg er tilbake på onsdag.

    Mvh
    Rune
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Best resultat vil jeg tro du får i et litt stort bassreflekskabinett. Dessverre. :) Målingene til Eminence tror jeg er gjort i uendelig baffel. Altså montert inn i veggen. Men de bruker ikke en bestemt standardkonfigurasjon for alle elementene. Håpløst.

    Det med bassrespons oppfattes sikkert litt individuelt. Men etter å ha lekt litt rundt med equalizer har jeg forstått hvor dypt man må før ting egentlig oppfattes som bass. Ved 100Hz er det nesten så jeg ikke oppfatter det som bass lenger. For at en basstromme skal gi noe særlig trøkk i magen må du ha respons ned til i alle fall 50Hz. Laveste strengen på en bassgitar er rundt 40Hz. En økende respons ned mot 30 Hz er mye mer ørevennlig enn om bassen peaker ved 70Hz i alle fall. Jeg ville satset på respons ned til 40Hz. Men det er meg. :)
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Meg også. Uten skikkelig bassgjengivelse er musikken ikke "komplett" IMO.

    Artig prosjekt likevel! :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg skulle gjerne hatt bass som gjekk til 5 Hertz jeg :) ,men det virker ikke så lett å få til uten å gå på kompromiss med det som ligger lenger opp synst jeg.
    Viss jeg skal få Eminencen til å gå ned i rundt 40Hz så må jeg altså til med en bassrefleks kasse,noen ide om ca størrelse?
    Jeg får prøve å lese meg litt opp på emnet,kanskje bestille noen gode bøker om høytaler og delefilter bygging,noen tips?

    Jeg tror faktisk at jeg i første omgang kommer til å lage meg noen hjørnekabinett til et av desse 2 alternativene fra Pioneer,som står originalt i trykkammer kasser.
    Det til høyre står opprinnelig i CS-63DX laget fra 1970-79 ,det andre i CS-99A ,1974-80.




    Desse kutter sannsynligvis enda høyere enn Eminencene :D ,men fy flate for en herlig midbass til mellomtonegjengivlese !!
     

    Vedlegg

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Essensiell lesing for Open Baffle høyttaler design:

    Artikkel av Martin J King, "Designing a Passive Two Way Open Baffle Speaker System": http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html

    Se også diskkusjon om denne på DIY Audio: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=108751&highlight=


    For å ta konklusjonene for [relativt] dyp bass i passiv OB:
    - Basselement med høy følsomhet (høyere enn mellomtone)
    - Høy Qts på basselementet
    - passiv korreksjon med spole

    Det kan se ut som Eminence Alpha (til nød Beta?) 15" virker bra. M.a.o de billigere Eminence modellene uten de aller største magnetene.

    Svein
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Selv Alpha 15A trenger enten "sidevinger" eller en bred baffel for ikke å rulle av for tidlig. Bassen forsvinner fort i en konevennlig åpen baffel. Jeg syns ikke MJK sine simuleringer stemmer helt med praksis der. Bass i åpen baffel er ikke enkelt uten aktiv drift og EQ. 8)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Vilke verdier bør man se etter for basselement som kan stå i trykkammer?

    Tror som sagt at jeg må få meg målemikrofon og måleprogram,noen gode tips?
    Har forresten en Behringer ECM8000 liggende.Siden ingen mikrofon er perfekt så må vel alle kjøres med en form for korreksjon? slik at den kan fungere like godt som noe annet,eller?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Du kan lage selv. :) Kjøp noen Panasonic WM61-A mikrofonelementer, og lag sammen noe enkelt med kun få deler. Se kretsskjema:



    Mikrofonelementet får du her:
    http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?cid=29&sa=cf&ctid=8

    Mikrofonelementet er veldig lineært og trenger ikke kalibrering. Men du må ha et ordentlig lydkort. Jeg har bare brukt laptoplydkortet og da er støygulvet så høyt at det blir litt rare målinger.
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Spennende! Skal sjekke ut mer om de mikrofon-elementene.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Hallo Rune!

    Du holder på! Det er nesten så jeg får lyst til å klappe sammen noe jeg og, om jeg bare klarte å få det like bra som de jeg har.

    Vil du ha mer trøkk i bassen kan du begynne med å skaffe deg et par 3x4mm/12kv. trafospoler, de kan enkelt gjøres trinnløst justerbare. Oppgrader all "tråd" til min. 6kv. massiv. Strøm får du aldri for mye av!

    Her er et par velfungerende åpne DIY-systemer til inspirasjon:
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hei Reidar!
    Flott med litt ekspertise input ;)
    Skal foresten dra 3-veisene du lagde til meg i hus igjen og prøve.Lenge siden jeg har hørt de nå.

    Hvor får jeg tak i såpass kraftig trafospoler ?
    Skulle gjerne hatt de i sølv også,men da begynner det fort å bli veldig dyrt og ikke er jeg sikker på om der er noen som lager sånne heller........
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Hei Rune

    Sølv i spolene til bassen tror jeg ikke har noe for seg :)
    www.dynabel.no (Eltek) har forøvrig slike Null ohms spoler.

    Men en annen ting. Passive LF boost. Det er en tråd på Audiocircle som omhandler dette: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=53322.0



    Den løfter bassen helt der nede ved å også gi kraft under resonansfrekvensen. DIY_dude her har god erfaring med den. Jeg har deler på veg for å teste. Passer sikkert ypperlig for dine elementer også. :)

    Mvh
    Bjørn
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    PS! Har du en Behringer ECM-8000 liggende, har du hva du trenger av mic. Skjønner ikke poenget med å lage en selv av samme mikrofon kapsel som sitter i ECM-8000!
    Målinger lavt i frekvens er uansett vanskelig pga rompåvirkning, og hvis det er respons i rommet du er ute etter, vil ikke et avvik på en dB eller to på mikrofonen være noe å henge seg opp i. Det er fra 4-5khz og opp ECM-8000 avviker mest. Og der er det forskjell fra mic til mic, slik at om du benytter en korreksjonsfil du finner på nettet sier det lite om hvor riktig det blir med akkurat din mic.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Har meget god erfaring med T-bass kretsen ja. Ganske utrolig hvor effektiv den er. Kappaene er en ypperlig kandidat også. Fyr i et ekstra sett med Kappa i baffelen (Det ser ut som det er plass på bunnen der?), kombinert med denne kretsen. Det kan nok være en nær ultimat løsning, og billigere enn å begynne med lukkede aktive subwoofere. Du vil nesten kunne matche mellomtonen uten noe dempning. Eneste ulempen er at du får en last ned mot 2 ohm, og du trenger en ganske strømsterk forsterker.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    norcad skrev:
    PS! Har du en Behringer ECM-8000 liggende, har du hva du trenger av mic. Skjønner ikke poenget med å lage en selv av samme mikrofon kapsel som sitter i ECM-8000!
    Målinger lavt i frekvens er uansett vanskelig pga rompåvirkning, og hvis det er respons i rommet du er ute etter, vil ikke et avvik på en dB eller to på mikrofonen være noe å henge seg opp i. Det er fra 4-5khz og opp ECM-8000 avviker mest. Og der er det forskjell fra mic til mic, slik at om du benytter en korreksjonsfil du finner på nettet sier det lite om hvor riktig det blir med akkurat din mic.
    Takk for tipset!! Da har jeg med andre ord mic grei nok inntill jeg eventuellt skulle bli veldig avansert ;)
    Da gjenstår det å finne et brukbart måleprogram,har du noen anbefalinger?
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Rune S skrev:
    norcad skrev:
    PS! Har du en Behringer ECM-8000 liggende, har du hva du trenger av mic. Skjønner ikke poenget med å lage en selv av samme mikrofon kapsel som sitter i ECM-8000!
    Målinger lavt i frekvens er uansett vanskelig pga rompåvirkning, og hvis det er respons i rommet du er ute etter, vil ikke et avvik på en dB eller to på mikrofonen være noe å henge seg opp i. Det er fra 4-5khz og opp ECM-8000 avviker mest. Og der er det forskjell fra mic til mic, slik at om du benytter en korreksjonsfil du finner på nettet sier det lite om hvor riktig det blir med akkurat din mic.
    Takk for tipset!! Da har jeg med andre ord mic grei nok inntill jeg eventuellt skulle bli veldig avansert ;)
    Da gjenstår det å finne et brukbart måleprogram,har du noen anbefalinger?
    ARTA
    http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tipset!
    Er der et program som blir regnet som det bedre og kanskje blir brukt av de større høytalerprodusenter?
    Tenkte jeg kanskje skulle høre med Albert Von Schweikert eller Audio Note om de har noen anbefalinger.AN tror jeg har laget sin egen programvare,og den er nok ikke kommersielt tilgjengelig,og da regner jeg med Peter mener alle andre program er elendige ! ;D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Isbjorn skrev:
    Hei Rune

    Sølv i spolene til bassen tror jeg ikke har noe for seg :)
    www.dynabel.no (Eltek) har forøvrig slike Null ohms spoler.

    Men en annen ting. Passive LF boost. Det er en tråd på Audiocircle som omhandler dette: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=53322.0



    Den løfter bassen helt der nede ved å også gi kraft under resonansfrekvensen. DIY_dude her har god erfaring med den. Jeg har deler på veg for å teste. Passer sikkert ypperlig for dine elementer også. :)

    Mvh
    Bjørn
    Jeg tror sølv har noe for seg ;) ,men det koster nok muligens mer enn det smaker.
    Eltek ja,der var de,takk!

    LF boost vet jeg ikke om er helt min greie ;) Ivertfall ikke viss det gir lav impedans i bassområdet, der rørforsterkere fort får pustevansker.

    Ellers har jeg hatt 2 15" i hver baffel tidligere,men jeg foretrekker 1.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Rune S skrev:
    Takk for tipset!
    Er der et program som blir regnet som det bedre og kanskje blir brukt av de større høytalerprodusenter?
    Tenkte jeg kanskje skulle høre med Albert Von Schweikert eller Audio Note om de har noen anbefalinger.AN tror jeg har laget sin egen programvare,og den er nok ikke kommersielt tilgjengelig,og da regner jeg med Peter mener alle andre program er elendige ! ;D
    Støtter anbefalingen av Arta. Det har muligheter i fleng, og det måler korrekt! Bedre enn korrekt blir det vel ikke uansett? :)
    Demoversjonen kan lastes ned gratis og har full funksjonalitet foruten lagring av prosjektene.
    Last det ned og begynn å leke deg litt med det. Du vil nok fort innse at i overskuelig fremtid ligger begrensningene hos brukeren og ikke i programvaren.
    Et eksternt lydkort av grei kvalitet er å anbefale, i tillegg trenger du en mic pre, og phantom power til mic. Evnt kan du kjøpe et lydkort med innebygget phantom power og mic pre, som f.eks M-Audio Mobile Pre Usb.
    Det å få gode målinger som gir mening er ikke så rett frem som man kanskje skulle tro. Det er et eget fag å sette seg inn i det også :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for hjelpen Norcad!
    Da tror jeg at jeg prøver det Arta programmet,og tilfeldigvis så har jeg et M Audio Audiophile USB ;) og en liten Behringer mikser jeg kan kjøre micen i.
    Så da er det vel bare å begynne å leke seg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn