Diy høytalerkabel

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Noen som har strippet en foliespole og prøvd dette som høytaler kabel?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Hvilke dimensjoner har denne folien? Teflonkrympeslange burde vel egne seg godt. Er det mulig å unngå terminering, så er vel det bra også!?

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Har du en link til denne teflonkrympeslangen?
mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
To alternativer:
1) Høy kapasitans og lav induktans ala Goertz: Bruk plastfolien som skiller viklingene i spolen som mellomlegg mellom to ledere og vikle hele sulamitten i noen lag med gjengetape (PTFE/Teflon). Forsterk evt. ytterisolasjonen med vinyltape/el-tape og /eller vulkaniserende gummitape. Vær forsiktig ift om effekttrinnene tåler belastningen,

2) «doubble flat ribbon» ala Mark Levinson anno 1985/-90. Lederne legges ved siden av hverandre. Bruk gjengetape. Vikle hver leder inn med gjengetape med 100%isolasjon bortsett fra endene - f.eks. med 50%overlegg. Deretter vikles tapen i 8-tall omkring begge lederne. Forsterk evt. ytterisolasjonen på samme måte som over.

Dersom du finner krympeplast (fortrinnsvis polyolefin - unngå PVC) som er stor (brei og lang) nok så kan denne evt. bukes som ytterisolasjon uten krymping. Det fineste alternativet til ytterisolasjon er kanskje kabelstrømpe, men det kan være vanskelig å finne noen i stor nok dimensjon.

Mht terminering så kan disse med fordel brukes uterminert, brett sammen endene slik at de passer i tverrhullene på terminalene og skru godt til. Bruk passende krympeplast og gjengetape til å isolere kabelendene fram til kontaktpunktet.

mvh
KJ

L

Lars.N

Gjest
Litt HMS :D

Husk vask fingerene gått etter bruk av Teflon gjenge teip .
Teflon fibere å tobakk blir på gått Norsk blå syre ;D

Mvh

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
635
Birdman skrev:
Hvilke dimensjoner har denne folien? Teflonkrympeslange burde vel egne seg godt. Er det mulig å unngå terminering, så er vel det bra også!?
Gjorde noen tester med en prototype på en signalkabel for en tid tilbake.
Teflonkrympeslange er ganske ekkel å jobbe med. Den krever ekstrem varme, er vanskelig å få glatt og fin og er i tillegg ganske stiv etter krymping. Den er også svært dyr!

Hvis du har en bred, sterk tape (polyimid el.) kan du også legge lederene ved siden av hverandre på tapen og deretter legge et lag tape på toppen igjen for å forsegle.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
...
Går det ikke å ha lederne hver for seg mener du?
Må de ligge så tett inntil hverandre som mulig?
Mvh
Selvfølgelig kan du ha lederne hver for seg, men kabelens elektriske egenskaper blir mer tilfeldig, med en ubestemt men høyere serieinduksjon. Med «stor» separasjon av lederne så vil kabelen kunne fungere som loop-antenne som evt. kan påvirke evt. tilbakekobling i effekttrinnene dine og sende radio-Moskva ut av HT.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Sammenlign folien med vanlig rundtråd og sjekk hvor flatklemt det låter ???

Mvh. RS

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
hvordan låter ledere som er kvadratformet?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
jepp, og flertrådet låter flisete :D

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305
...og ønsker du rund lyd, bruk runde kabler, funker best på solopartier hvis det er enleder, men hvis det er et stort kor, da er det multiledere som gjelder, husk å telle korets medlemmer og finn en kabel med like mange ledere, uslåelig!! Meget viktig er det da å bruke individuell isolasjon på lederne slik at korets medlemmer synger hver for seg, ellers blir det bare surr, litt som om de synger i munnen på hverandre. ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Xindak lager jo foliekabler i både kopper og sølv (med gull). Av det jeg kan erindre så bruker de fire folie ledere stablet opp på hverandre til hver høyttaler der de to midterste er + og de to ytterste på begge sider er jord. Ved å bruke jordledere ytterst, skal de visstnok beskytte bedre mot innstrålt støy.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Har nettopp lagd mitt første sett med høyttalerkabler, og de er flate: 0.4 x 4 mm glødet finsølv fra K A Rasmussen tredd i bomullsstrøpe. Og det spiller STORT!!!! :)
(Topp service fra Hamar forøvrig :) )

Skal lage meg et sett til med samme dimensjon til bassene (biwiring). Så et tredje sett med dim 0.5 x 6 mm og bytte disse med de tynnere til bassene.
Deretter et forsøk med 0.4 x 4 mm til diskant, 0.5 x 6 mm til bass, og enten 0.4 x 4 mm eller 0.5 x 6 mm til mellomtone (to triwire-varianter).

Av andre som har testa flatsølv sies dette å spille ringer rundt det aller meste. Har selv biwiret med Acoustic Zen Absolute til ca 45 000 kr, og det har spilt fantastisk. Klart beste jeg har hatt tidligere, bl.a langt bedre enn BM The Giant, div Nordost etc. Har ikke hørt Jorma, Bertram, Oblivion eller Whistler sine, men tror Absolute er noe av det aller ypperste man kan få tak i til en overkommelig pris. Utrolig oppløste og transparente, og med fanntastisk dynamikk og stort rom.
Tester DIY-kabel siden jeg er ute etter kortere kabler enn Absolutene jeg hadde. Så gjenstår det å se om sølvlissene holder mål, eller om jeg må kjøpe inn Absoluter igjen. Eller kanskje det blir en "miks" av de, ser ikke bort fra at jeg må ha mer tverrsnitt til bassene.......
Men går ikke bort fra sølv med det oppsettet jeg har nå, kobber blir grått og kornete i forhold.

Mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Velkommen i klubben. Jeg har den slags kabler overalt. I værk, Dac, Pre, Effekt, Højttalere, RCA, Højttalerkabler og Samtlige strømkabler ( gælder også 230 V).

Det bliver altså bedre med linolie.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Duelund_Support skrev:
Velkommen i klubben. Jeg har den slags kabler overalt. I værk, Dac, Pre, Effekt, Højttalere, RCA, Højttalerkabler og Samtlige strømkabler ( gælder også 230 V).

Det bliver altså bedre med linolie.
Hva gjør egentlig linoljen?
Tenker både på
- kvaliteten rent musikalsk
- hva som er den tekniske forklaringen bak dette.....

Forløbig har jeg kun lagd meg singlewiringssett. Det spiller bra, meget bra. Men ikke som AZ Absolute. Mangler noe dymamikk, og de har ikke det samme store rommet. Men med Absolutene biwiret jeg, noe som var klart bedre enn singlewiring med de kablene.

Sølvlissene endrer seg vel litt over tid også? - mine har bare spilt ca 5 timer :)

Kjører forresten uten plugger på kablene.

Mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Linolien giver mere ro. Det bliver mindre skingert og dermed lytter man bedre ind i "rummet" . Sølv er strammere i bassen. Det kan være forklaringen på symtomerne med mindre rum.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Duelund_Support skrev:
Linolien giver mere ro. Det bliver mindre skingert og dermed lytter man bedre ind i "rummet" . Sølv er strammere i bassen. Det kan være forklaringen på symtomerne med mindre rum.
Ja, signerer på den!
Med mindre "romfølelse" så vil det også si at bredden i lydbildet blir byttet med dybde:)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ansepe74 skrev:
Duelund_Support skrev:
Ja, signerer på den!
Med mindre "romfølelse" så vil det også si at bredden i lydbildet blir byttet med dybde:)
Vel, skjønte nok ikke helt den.......... Romfølelse er etter min mening en beskrivelse av en 3-dimensjonal oppfatning, dvs at økt dybde gir mer romfølelse...........

Sølvlissene (singlewiring) gir, i mitt anlegg, foreløpig ikke den samme romfølelsen som mine AZ Absoluter, og er heller ikke så nøyaktige mht plassering i lydbildet.
Har heller ikke Absolutenes kullsvarte bakrunn og fantastiske mikrodynamikk. Enn så lenge........... (og jeg har ikke biwiret enda).
Men spiller kanskje mer organisk enn de aller fleste (kanskje alle.........) kabler jeg har hørt................

Mvh

Topp Bunn