DIY Gitarforsterker. (Sannsynligvis en treg og obskur byggetråd)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
527
Jeje, så har jeg vært ute med kjeften igjen... Gjentatte ganger attpåtil.
Fort gjort når en sitter ved bardisken på Banken pub og snakker med Jamaikansk øst-londoner med en hang til lille sandnes. (Att dama er herfra er sikkert en ren tilfeldighet).
Uansett, cool og likandes gitarist-dude med internasjonale spillejobber, i beit for en Pyramideformet gitarforsterker som SKAL virke en generasjon eller to. (vedlikehold og bytte av rør/ sprengte elementer er greit).

Det er jo klart at når en tross allt har en snekkerbod i kjelleren, eget klistermerke der det stå A.S.S! (Anarchy Sound Systems), samt bygget en(1) vellykket gitaramp fra før av Blir en fort expert etter noen øl.
Vi var egentlig bare på "sjitpraten" første gangen han fortalte om sin drømme-amp, Men opplegget hørtes så kult ut att han raskt ble overbevist om att jeg var den rette mann for jobben.
Der har dere egentlig bakgrunnen for denne tråden.

"All is freedom" som han sa, bortsett fra som sagt en pyramideformet form. rør! Og budsjett under 10K nkr.
"Britiske" elementer er selvsagt. Her tenker JEG først og fremst på Celestion. (Jensen,er vel og strengt tatt britisk?)
Når det gjaldt amp-sound derimot var han mer gira på "usa sounden".


Tegninger, bygging og lodding er Ikke utfordringen her. Det er vel heller det å velge hva jeg skal gå for med tanke på Amp-kit. Jeg forventer selvsagt også flere potensielle fallgruver.
Med den gitte utfrormingen ser jeg i utgangspunktet for meg 2 elementer, der den nederste er en 12", med en 10" ovenfor.
Forsterkeren bør vel helst da ihvertfall være oppi 20+ watt. En tonekontroll bør det vel nesten og være, men kvalitet går selvsagt forran bass, mid og terrible kontroller. (K.I.S.S m.a.o).

Hadde jeg vært nogenlude fornuftig hadde jeg selvsagt ikke tatt på meg dette Prosjektet. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å henvende meg til internett-fora det de faktisk holder på med slike ting.
Så kom igjen med både seriøse løsninger, piss og vas, og ikke minst sære men geniale innfalsvinkler.

Musikksjangeren hans kan vel karaktiseres som rock, soul , groove, med sterke innslag av reegae.
Tidsfristen er bare så jæævli Omtrent som det en Jamaicaner kan forvente seg av ett kunstner-prosjekt ;-)
(Ca. 6 mnd - 1 år?)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
527
Har kommet litt lengre i planleggingen. Det vil bli kun ett element. Da har jeg valgt dette: http://tubedepot.com/sp-cel-g12h-her.html
En klassiker fra Celestion.
Når det gjelder Forsterker har jeg ikke funnet noe brukende rør amp, som samtidig er liten nok til å passe inni pyramiden.
Så jeg lurer på å bruke en KT-88 basert single ended monoblokk. ca.18w.
Spørsmålet er da om det går å plugge i en gitar til linjeinngangen direkte, eller om jeg må tilpasse noe slik att den kan ta imot "gitar-signal". Og hvor setter jeg inn volum pot?

Har du kommet noe lenger Daze? Så bra ut det der.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
527
Ja har kikket litt på det kitet også, og det kunne absolutt vært en kandidat. Eneste aberet er att chassiet blir allt for stort.
Jeg ser ikke hvordan det kunne ha blitt implementert i pyramiden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er mulig å kjøpe kit-et uten chassis (og spare $15), så kan du mekke til eller kjøpe noe annet selv.
 
Topp Bunn