DIY ghettoblaster

E

espenj2005

Gjest
Hei!
Fantaserer om å bygge noen portable høyttalere som man kan ta med på tur i skauen, hytta etc. Grunnet ønske om minst og lettest mulig kabinett kunne jeg tenkt meg å bruke små fulltoner(3-4"). HØYTTALERNE SKAL BRUKES MEST I FRILUFT, utendørs.
Spørsmålet er følgende:
Hvilken høyttalertype burde jeg velge : lukket - bassrefleks - transmisjonslinje eller horn?

Ser for meg at en liten foldet hornkonstruksjon kunne vært bra men vet ikke hvordan de låter utendørs i forhold til andre konstruksjoner.
Takker for svar!
Espen
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Hei!
Fantaserer om å bygge noen portable høyttalere som man kan ta med på tur i skauen, hytta etc. Grunnet ønske om minst og lettest mulig kabinett kunne jeg tenkt meg å bruke små fulltoner(3-4"). HØYTTALERNE SKAL BRUKES MEST I FRILUFT, utendørs.
Spørsmålet er følgende:
Hvilken høyttalertype burde jeg velge : lukket - bassrefleks - transmisjonslinje eller horn?

Ser for meg at en liten foldet hornkonstruksjon kunne vært bra men vet ikke hvordan de låter utendørs i forhold til andre konstruksjoner.
Takker for svar!
Espen
Utendørs har du jo ingen romforsterkning som kan bidra i bassen. En bassrefleks ville kanskje vært mer lyttevennelig, og bærevennlig utendørs enn noen av de andre forslagene. Det finnes jo fulltoner ned i 2" størrelsen, men frekvensresponsen begrenser seg til 150Hz i "bassen" - og opp til 20khz da. Så små elementer krever bare et par små syltetøyglass (Der du monterer elementet og bassporten i skrukorken).

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det er tre ting du kan gjøre for å få best mulige ytelser fra små og lette konstruksjoner:
1: Lag kassene av tynne, lette og stive materialer som du demper akkurat tilstrekkelig med bitumenfolie eller liknende. For eksempel kan glassfiber være tingen.

2: Bruk slavebass-prinsippet. Det gir kompakte kasser med relativt bra output.

3: Monter helst 2 basser på motstående sider for å kompensere for eventuelle bevegelser i selve kassa.
 
E

espenj2005

Gjest
Bra ide,
hadde i utgangspunktet tenkt kun en fulltone men med en liten bass eller to vil vel ikke øke kabinettstørrelese for mye. Mener du at 2 basser monteres på samme baffel eller en på hver side?Forslag til størrelse på bass/basser?
Om 2 brukes kan man vel bruke mindre basser(4-5,5")
Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jo mindre kasse du skal ha jo mer strøm vil systemet trekke.
Jo høyere du skal spille jo mer strøm vil systemet trekke.
Jo dypere du skal spille i bassen jo mer strøm vil systemet trekke.

Jeg tenkte på for eksempe en bass på venstre side og en på høyre side, evt en foran og en bak. Det samme med slavene.

Om du sjekker http://www.tymphany.com og sjekker Peerless SDS midwoofers finner du noen 5-1/4" slaver som kan egne seg.
 
Topp Bunn