DIY fersking/MA845

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Hei hei
Jeg har siden i fjor spillt på en Lukasz modifisert MA845, da har jeg brukt pre og nå skal jeg bruke den som integrert amp. Jeg har koblet så kun pot er inngangsimpedanse, stemmer det da at impedansen varierer med hvor høyt volum jeg setter, i så fall ønsker jeg å øke impedansen. Spørsmålet er hvordan det skal gjøres. Slik er det koblet nå http://home.no.net/kbomstad/ma845/pot1a.jpg.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
yzfr17 skrev:
Jeg har koblet så kun pot er inngangsimpedanse, stemmer det da at impedansen varierer med hvor høyt volum jeg setter, i så fall ønsker jeg å øke impedansen.
Nei, Inngangsresistansen = Rpot, men ønsker du å finregne på inngangsimpedans må ut blant annet ta i betraktning miller-kapasitansen i SRPP-trinnet, men uansett må du antagelig bevege deg utenfor audiobåndet før dette blir av interesse.

Jan E Veiset
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Takk Jan
Så hvis jeg måler 82k på selve pot så er inngangsimpedansen 82k uansett possisjon på volum.
I så fall behøver jeg ikke gjøre noen endringer ;-) det er den nedre grensen jeg tenker på, har 1 uF ut fra CD.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt uvanlig med 82k, men alt mellom 47k og 100k vil være greit for deg.
Anbefaler å sette ca 1k i serie fra wiper på pot til g1. Så nær gitter som mulig.
Det kan hindre at ustabilitet oppstår. Har ikke peiling på hvorfor ;)
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Oki -takker, skal hive på den neste gang jeg åpner forsterkeren
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
da har jeg fått på plass grid-stoppers
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Nå er denne MA845 m/Lukasz mod flyttet til en annen person, og der kanskje den ikke trives... for det ble en god del brum. Jeg var innom og sjekket over bias etc, det lå en del høyere en når forsterkeren sto hos meg men det fjernet ikke brum, håper på noen tips.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Først bør man finne ut kilden til brum.

her er noen tips:
- Er det brum med eller uten kilde tilkoblet (evt. korstluttet inngang)?
- Dersom det brummer selv uten kilde, er det 50 eller 100 Hz?
50 Hz = indusert brum, 100Hz er normalt PS støy

- Brummer det sev uten at inngangsrørene står i? I så fall er det for dårlig filtrering av høyspent, eller rørene trekker for mye strøm (større strømtrekk gir mere rippel).

Svein.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
takker
skal sjekke det opp

Men den var ganske grei her hjemme så eneste forskjellen er mer nettspenning, forsterkeren kommer tilbake hit i dag så får jeg prøve å finne ut av det
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er alltid lurt å kontrollere bias når noe ikke er helt bra.
På denne er det vel også justeringer for HUM BAL?
Ofte er det vanskelig å treffe minimum uten å ha noe å måle med.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Det er alltid lurt å kontrollere bias når noe ikke er helt bra.
På denne er det vel også justeringer for HUM BAL?
Ofte er det vanskelig å treffe minimum uten å ha noe å måle med.
yes, har gjort dette (men som du antyder, hum ble tatt på hørsel..) det var en del mer nettspenning så bias lå for høyt, men det hjalp ikke skikkelig. Ampen skulle hit i dag men det er utsatt til torsdag så får ikke gjort mer før da
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jordstrømmer (ground loops) er noe mange sliter med.
Veldig enkelt å teste: Ta bort jordforbindlesen og hør (eller mål). Så enkelt.
Vel. Enkelt er det ikke alltid. Det kan være flere ground loops som ødelegger. Brum blir ikke borte før du har funnet og fikset den siste.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Nettjord skal være tilkoblet til chassis. Dette er viktig for din og andres sikkerhet!

Signaljord inne i forsterkeren kan evt. være tilkoblet mot jord/chassis via en mostand evt. i paralell med en kondensator.

Edit: Som Hans skriver så kan man naturligvis for å prøve koble forsterkeren midlertidig til jordet stikkontakt, f.eks. via en ujordet skjøteledning.

Svein.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
;-) ta vekk eller la stå ...

MA845 hadde ikke nettjord til chassi originalt, så jeg monterte det fordi som "Sven_B" skriver skal man vist gjøre det av sikkerhetsmessige grunner. Men hvilken sikerhet får man, hjemme har jeg ikke nettjord i veggen. Så hvorfor skal dette kobles dersom det kan medføre støyproblem...

Skal få de til å prøve med ujordet skjøteledning
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
yzfr17 skrev:
;-) ta vekk eller la stå ...

MA845 hadde ikke nettjord til chassi originalt, så jeg monterte det fordi som "Sven_B" skriver skal man vist gjøre det av sikkerhetsmessige grunner. Men hvilken sikerhet får man, hjemme har jeg ikke nettjord i veggen. Så hvorfor skal dette kobles dersom det kan medføre støyproblem...

Skal få de til å prøve med ujordet skjøteledning
Nå har de prøvd med ujordet skjøteledning, brummer vist like mye
kan det være at det er høy nettspenning, høyere en trafoen liker (243VAC i veggen)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Over 240V ac synes å være i meste laget for en kineser. Det enkleste du kan gjøre for å se om dette er over en sikker grense er å måle glødespenningen. Den bør ikke være veldig mye over nominell verdi. 5% for høyt vil jeg si er nok. 10% betyr forkortet levetid med en ikke uevsentlig faktor.
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Takker for alle tilbakemeldinger så langt
Lest litt om det med glødespenning, 10% for høyt kan redusere rørets levetid med 50%...

Hos meg er det lavere nettspenning, 218 nå - så blir jo litt lavere målinger. Men har justert bias og glød, samt sjekket humpot.

Forsterkeren brumer i trafo
Tilkoblet ht men uten rør, uten tilkobet kilde og med signalvelger i en posisjon som ikke er tilkoblet (har ikke laget 1kohm kortsluttede rca plugger -men trengs det når signalvelger kan settes i "en tom" posisjon) så brumer det i strømtrafoene. Glød til 6SN7 er 5.9-6.0 VAC

Satt inn rør og justerte bias, og justerte humpot til 845. Får høyre kanal "helt" stille, men i venstre er det helt klart brum.

Prøvde også å sette inn en X1 kondis over strøm inn men det hjalp ikke

Nå er forsterkeren her så jeg kan prøve litt, men jeg vet ikke hva jeg skal sjekke mer
 
Topp Bunn