DIY er kult - en BEL 2.5 MK-I bildetråd

L

Ludo

Gjest
Jada, så var endelig turen kommet til at jeg skulle prøve meg på DIY... Tidligere så har jeg brent fingrene under lodding av dikemark, bytte internkabling i EC AW60 samt etpar andre ting. Forøvrig blir vel disse småskrammene lite i forhold til Low-Q's siste arbeidsuhell :p

Uansett - jeg har sjekket mye opp rundt BEL 2.5 prosjektet da jeg synes dette virket veldig interessant. Med mine tommeltotter og svært begrensede snekkerkunnskaper så har jeg lenge vært usikker på hvordan dette skulle løses - heldigvis så finnes det medlemmer her på forumet som kan hjelpe til med sånt. Etter å ha forhørt meg litt med både Low-Q, Snickers_Is og roffe så valgte jeg å sette igang. Low-Q fikset kabinettene. Han er veldig dyktig på dette, så hans kunnskaper kan absolutt anbefales til dere andre som også har 47 tommeltotter... Du finner info om hans virke på http://www.lyd-interior.no
Elementene skaffet Snickers_Is, meget hyggelig pris og god service fra den kanten også. http://creativehifi.com

Pakken med elementer så slik ut :

Kabinettene fra Low-Q ser slik ut :

Litt dårlig lys på bildene, men det duger. Finishen på disse er Mahogny Finér som igjen er beiset. Planen er å ha på et strøk lakk etterhvert som jeg kommer videre...

I all min iver etter å få montere tingene så glemte jeg helt å ta bilder :-/
Men det er ihvertfall et godt bevis på at dette var skikkelig artig å holde på med. Uansett så har jeg kommet såpass langt at det er koblet opp på anlegget og er klar for en liten lytteseanse.

Her er det to stk 6.5" Madisound Silverflute W17RC38-S :

Øverst er den en bånddiskant fra samme produsent; YAG-20 :

Og da blir det totale oppsettet som dette :

For dere som lurer på hvordan dette låter så har jeg desverre ingen fancy grafikk som kan fortelle noe om dette. :p
Men for å beskrive med ord så er det mye punch i dem og massevis av gøy-faktor. Det blir sånn at jeg sitter med rockefoten hele tiden. Det er absolutt positivt. Mellomtonen er kanskje litt vel mye tilstede enkelte ganger på denne versjonen, men dette er rettet opp på MK-II filteret samt at den også kommer med en ekstra diskant som settes på baksiden av kabinettene. Da skal det etter sigende bli enda mer åpent.

DIY er absolutt spennende og artig. Med priser på dette nivået så har man mange muligheter til å fortsette - oppgradering til MK-II koster under 1000.- samt at man kan tweake dette til det uendelige. Det er flere som har disse og den dokumenterte kunnskapen rundt konstruksjonen begynner å bli meget god. Prisen kom på rundt 4000.- og det er det absolutt verdt !!!

Løp & kjøp ;D

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
lækkert!
sitter å klør så det holder i finga selv. når jeg kommer hjem den 19. må jeg starte på ett prosjekt. tror nok det blir bel, selv om jeg har funnet utrolig masse andre fine høyttalere i tråder lagt bakover her.

hvis prisen ble så lav så betalte du lite for kassene?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Morro!!

Hold oss oppdatert videre. :)

4000,- ? Det spørs jo om du regner ALLE utgiftene... :D

R

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Er det hele kabinetter eller med åpen bakside? kule høyttalere uansett

L

Ludo

Gjest
Morro!!

Hold oss oppdatert videre. :)

4000,- ? Det spørs jo om du regner ALLE utgiftene... :D

R
Vel - det skal være sagt - prisen inkluderer IKKE min personlige donasjon til Justisdepartementets julebord...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Flotte de! Ser ut som svært godt håndverk.

Hva skal du gjøre med bunnplata (Ubehandlet MDF står liksom ikke helt i stil...)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Bunnplatene er "mettet" med lakk, og pusset. De er vel egentlig bare å lakkere med en eller annen farge uten å gjøre noe mer på forhånd.
Jeg hadde egentlig tenkt å ha kassene selv, men så har det blitt så mye jobbing at jeg aldri har fått tid til å fullføre dem. Så med en hyggelig pris på kabinettene fikk jeg så solgt dem til en like hyggelig kar (Som hjalp meg med å bære dem ut i bilden og greier :)) - litt vemodig for kassene ble nokså sneisene. Men da er det i alle fall bedre plass hjemme hos meg til å driver med nye prosjekter :)

Vidar

L

Ludo

Gjest
Flotte de! Ser ut som svært godt håndverk.

Hva skal du gjøre med bunnplata (Ubehandlet MDF står liksom ikke helt i stil...)
Har ikke helt bestemt meg for hva som skal skje med den. Tips mottas med takk :D
Skal vel etterhvert muligens også ha noe fronttrekk til dem, vi får se...

Bunnplatene er "mettet" med lakk, og pusset. De er vel egentlig bare å lakkere med en eller annen farge uten å gjøre noe mer på forhånd.
Og der kom første forslag :D Er veldig usikker på fargen på bunnplatene, men man skal vel ikke bli overrasket om det blir sort...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Sort står jo fint i stil med elementene.  Jeg laget mine egne bunnplater grå, og hadde planer om frontstoff i matchende grått.  Men det ser ut til at frontstoffet ligger litt fram i tid nå, så jeg angrer nesten litt på at jeg ikke lakket sort selv.  Mulig jeg lager helt nye bunnplater. Vi får se...

Tror sort som sagt blir lekkert med de helsorte elementene som BEL har.

Bare for å illustrere det jeg sier (skal ikke kuppe bildetråden din, Ludo):

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.461
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Og der kom første forslag :D Er veldig usikker på fargen på bunnplatene, men man skal vel ikke bli overrasket om det blir sort...
Sort blir vel finest, men også mest upraktisk. Med så mye stikkende ut vises støv veldig godt. Men kanskje støvsuger du og tørker støv oftere enn min samboer...
;D

L

Ludo

Gjest
Idag har jeg planer om å sette inn en plate med steinull mellom basselementene. På denne måten håper jeg å dempe mellomtonen såpass at den ikke er hørbar i bassporten. Synes det siver litt ulyd ut der... ???

Hvordan har dere andre løst det med tanke på frontdeksel ? Finnes det noe man kan få tak i ?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Sort står jo fint i stil med elementene.  Jeg laget mine egne bunnplater grå, og hadde planer om frontstoff i matchende grått.  Men det ser ut til at frontstoffet ligger litt fram i tid nå, så jeg angrer nesten litt på at jeg ikke lakket sort selv.  Mulig jeg lager helt nye bunnplater.  Vi får se...

Tror sort som sagt blir lekkert med de helsorte elementene som BEL har.

Bare for å illustrere det jeg sier (skal ikke kuppe bildetråden din, Ludo):

Hvilke type finèr har du brukt der roffe. Syntes resultatet ble skikkelig snasent :D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har brukt bjørkefiner fra en lokal møbelsnekker.  Var vel under 1mm tykk. Den er pusset og lakket med to lag silkematt klarlakk.

Fargen er nok mer gyllen i virkeligheten enn på bildene.  Er fornøyd med resultatet selv, selv om det er noen skjønnhetsfeil, som heldigvis er verst på baksiden.

Resultatet er ihvertfall bra nok til at kona synes de er greie å ha i stua, og selv venninner av henne synes jeg har vært flink.  ;)  Greie komplimenter, siden gutta stort sett er opptatt av hvordan det låter.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Idag har jeg planer om å sette inn en plate med steinull mellom basselementene. På denne måten håper jeg å dempe mellomtonen såpass at den ikke er hørbar i bassporten. Synes det siver litt ulyd ut der... ???

Hvordan har dere andre løst det med tanke på frontdeksel ? Finnes det noe man kan få tak i ?
Det med mellomtonelekkasjen via bassporten er noe Snickers-is også mener å ha detektert.  Vi målte også porten og fikk en respons som minnet litt om svingningene i en udempet transmisjonslinje, bare med lavere nivå.  Det er en av grunnene til at Snickers-is nå anbefaler å bygge mkII-kassa, selv om man ikke skal ha ambience-diskant.  
Jeg vil anbefale at man forsøker med et ullsokkepar eller noe annet som demper mellomtonelekkasjen, men som likevel har nok luftgjennomstrømning til at den langbølgede dypbassen slipper fint gjennom.  
Har selv forsøkt med både sokker og skumplast nederst i porten, men synes ikke at det ble nevneverdig bedre (må da legge til at jeg er svært fornøyd med hvordan BEL låter, og at dette var "nysgjerrighetstweak").  Innser likevel at noen kanskje vil foretrekke den litt "snillere" lyden disse tweakene gir.
Her er det rom for mye eksperimentering.

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
16
Lurer på hva som er forskjellen på MK1 og Mk2? Mange prater om de å jeg er litt nyskjerrig på de, siden jeg lurer på å bygge et par eller to:)

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
mk2 har en litt annen form på kassa og i tillegg en diskant bak. filteret er også litt anneledes.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
så vidt jeg har skjønt så tror jeg det, er ikke sikker.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Morsomt at dere liker BEL. Jeg og Roffe brukte mye tid på MKI, men jeg følte at vi ikke hadde brukt nok tid etter hvert som jeg fikk hatt MKI en stund. Så jeg bygde nye kasser til dem og lekte litt med filteret. Jeg følte jeg kom en del videre blant annet med å endre det innvendige designet på kassa, eget kammer til filteret osv. MKII-filteret er postet på AVforum. Jeg har sagt til fler at jeg ikke føler meg helt ferdig med filteret så det er nok duket for et MKIII-filter en gang på nyåret.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Kule høyttalere må jeg bare si. Gleder med til flere bilder av både mkI og mkII kabinettet. (håper da de kommer hehe)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Forresten, Ludo: Har du forsøkt å trekke høyttalerne omtrent 10cm lenger fra veggen? Mener midbassen da kommer bedre til sin rett. Ellers ser det ut som om du har endt på omtrent samme vinkling som jeg har.

L

Ludo

Gjest
Jada, jeg har flyttet de enda lengre ut fra veggen og resulatet ble ørlite grann bedre. Nå venter jeg egentlig bare på nytt delefilter samt ambience diskanten - mulig dette kommer til å gjøre susen. Etterhvert så kommer også finish til å bli ytterligere prioritert... Har forresten fått tegning av MK-II filteret - bare si fra om noen trenger !

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har sett den der før. Men det mangler jo filter til ambience-diskanten... Ikke at den behøves for mkI, men for MKII er det jo interessant.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Det er en seriekondis på 0.51µF. Det blir litt smakssak og litt i forhold til hvordan rommet er.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jupp - jeg både kan og gidder :)

Snickers:
Har du noe forklaring på LC sugekretsen som demper frekvenser rundt 1450Hz? Vil ikke seriemotstanden på 3,3ohm bli noe stor i forhold til impedansen i LC kretsen ved resonans (Altså kvele 1450Hz totalt)?

Du kommer vel med et frekvensplott på nyåret?

Er bare nyskjerrig da s'ru!

Mvh.

Den avslåtte mobilen

L

Ludo

Gjest
Her er en komponentliste på delefilteret til MK-II med varenummer hos Eltek.
Som bakdiskant bruker man Seas H0561. Her kan man eksperimentere med
verdier fra 0,33 til 1,5µF. Større kondensator gir mer bakdiskant. Trolig ender
man opp med 0,5-1µF.

Kondiser:

KO0660
KO1310
KO0800
KO1240

Spoler:

SP4210
SP5250 (eller 5330)
SP8200

Motstander:

MM0330
MM0560
MM1000

Løp & kjøp !

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ser at mkII kit'et er lagt ut for salg på CreativeHiFi sin webshop... Syns 2990,- er en meeeget gunstig pris... Skal lage et sett (eller 3) når jeg får tid og penger til overs :)

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
SUgekretsen i filteret demper en resonans i bånddiskanten omtrent en oktav under delefrekvense. Denne krever ganske mye demping og ligger derfor etter seriemotstanden.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Men en liten ting... Hvor mye har bakdiskanten å si for mkII'n? Går man glipp av mye om den kuttes ut?

mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Men en liten ting... Hvor mye har bakdiskanten å si for mkII'n? Går man glipp av mye om den kuttes ut?

mvh
BEL MkI ble jo laget uten denne. Den kan oppleves som litt for "tørr" i diskanten. Grunnen er at diskanten faktisk har en spredning i et plan ut fra bånddiskanten, og derfor brer seg dårlig i rommet. Det er spesielt ved diskanttransienter dette er merkbart, når diskantutklingingen blir mye "kortere" enn resten av lydbildet.

Jeg bruker en BEL mkI i mitt oppsett, og når jeg sitter i sweet spot savner jeg egentlig ikke en bakdiskant. Lydbildet blir fint tegnet med bare bånddiskanten. Det kommer nok av vanen, og hadde jeg hatt en bakdiskant, ville jeg nok ha savnet den vhis den forsvant. Uansett egner BEL mkI seg dårlig når man skal fylle hele rommet med lyd, f.eks. som bakgrunnsmusikk mens man driver med annet i rommet eller hvis man har fest. Det blir manglende diskant, rett og slett. Her er mkII mye bedre.

L

Ludo

Gjest
Nå har jeg koblet på det nye filteret og forskjellene er helt klart til det bedre. Mellomtonen er ikke så rett opp i trynet og lyden virker mye mer avslappet. Jeg har testet både med og uten bakdiskant og jeg tror nok at den kommer til å bli montert permanent i høyttalerne. Men etter å ha testet litt så tror jeg kanskje at den gjør seg best når den blir montert på toppen av kabinettet. Da ble lyden virkelig levende, ganske markant forskjell kontra det å ha den på baksiden... Noen synspunkter på dette ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Prøv å legge den oppå men vinkle den 30 grader bakover ved å legge noe under den i framkant. Det var det jeg endte opp med etter mange eksperimenteringstimer. Jeg har det samme på Prophet.

L

Ludo

Gjest
Ok, nå trenger jeg litt hjelp fra forumet... Jeg har lyttet en god del idag og har vel funnet noen negative sider ved BEL 2.5 - både med mkI og mkII filter samt med og uten bakdiskanten. :-/

- Under litt kompleks gitarsolo så oppleves lyden som meget rotete. Jeg mister hele oversikten over lydbildet og synes at dette var absolutt ikke bra og får lyst til å gjøre noe helt annet enn å høre på musikk. :'(

- Bassen... Joda, det er bass der - problemet er at den mangler endel dypbass. Det virker som de gjerne vil, men det man hører er øvre del av bassområdet. Merkes meget godt på basstrommer; det er liksom ikke hele tromma som spiller. ???

- Mellomtonen... Har blitt mye bedre og mer avslappet. Men fortsatt så kommer mye av øvrebass/mellomtonen ut av bassporten. Og det blir ytterligere forsterket av bakveggen slik at lyden blir rotete og alt for mye lyd på feil frekvensområde. :(

- Kabinettene synger med på musikken. Pleier ikke disse å være ganske så døde da ???

Kan det rett og slett være at det hele ikke er innspillt enda, eller er det konstruksjonen som gjør at det oppleves slik ? Jeg hadde store forventninger av høyttalerne siden de skrytes opp i skyene av gjengen på avforum.

Men det er nå en gang sånn at man får det man betaler for... Og da lurer jeg på om jeg rett og slett har valgt feil :-[

Synspunkter på dette utspillet ? Hvordan oppleves lyden for dere andre som har hørt disse ?

Trenger litt hjelp her altså...!

EDIT :

Det virker som om de mangler endel attack på musikken, de legger liksom ikke noe tyngde og autoritet i måten å spille på... Og da er jeg tilbake på dette med innspilling. Kan dette bedres på sikt ? Og hvor mange timer bør de få på seg før det låter optimalt ?

Om noen mener jeg skyter med grovsalt her nå så er ikke det meningen. Mulig jeg har hatt for store forventninger her...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Aller først må jeg spørre: Sammenligner du med noen andre høyttalere nå?

Jeg opplever ikke de tingene du beskriver. Det med rotete gitarsolo, er det kjent musikk du tester? Sikker på at opptaket er bra?

Når det gjelder bass: Hvordan har du plassert høyttalerne? Kan du si litt om rommet? Det fungerer ikke skikkelig hvis høyttalerne ikke får minst 60-80 cm til bakveggen (målt fra baksiden av HT).
Det er for øvrig viktig å gi bassene innspillingstid. Det krever ikke enormt med innspillingstid, men bør ihvertfall få 30 timers innspilling for at bassen skal løsne skikkelig.

At kabinettet synger har jeg ikke opplevd. Mellomtonen lekker litt gjennom bassporten med MkI-kabinettet. Men jeg har ikke opplevd det som spesielt plagsomt hos meg.

L

Ludo

Gjest
Aller først må jeg spørre: Sammenligner du med noen andre høyttalere nå?

Jeg opplever ikke de tingene du beskriver. Det med rotete gitarsolo, er det kjent musikk du tester? Sikker på at opptaket er bra?

Når det gjelder bass: Hvordan har du plassert høyttalerne? Kan du si litt om rommet? Det fungerer ikke skikkelig hvis høyttalerne ikke får minst 60-80 cm til bakveggen (målt fra baksiden av HT).
Det er for øvrig viktig å gi bassene innspillingstid. Det krever ikke enormt med innspillingstid, men bør ihvertfall få 30 timers innspilling for at bassen skal løsne skikkelig.

At kabinettet synger har jeg ikke opplevd. Mellomtonen lekker litt gjennom bassporten med MkI-kabinettet. Men jeg har ikke opplevd det som spesielt plagsomt hos meg.
Det klart jeg sammenlikner med ting jeg har hørt tidligere og som på en måte definerer mine kriterier på god og dårlig lyd.

Ang rot i gitarsolo (solo er vel når man spiller alene :-[ og det gjør han ikke her) er kanskje litt dårlig formulert - jeg hørte ingenting annet enn gitaristen for å si det sånn - og det er en kjent innspilling for min del (Neil Schon - Espanique). Alt av bass i låten forsvinner...

Fra bakveggen til baksiden av høyttalerne er det 75 cm, har testet litt til og fra der - og der låter det best.

Når det gjelder innspillingstid så har jeg nok passert de 30 timene for en god stund siden... Men takk likevel ;)

Topp Bunn