DIY delefilter; internkabler, terminaler, tag strips, tinn osv

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.867
Antall liker
10.702
Torget vurderinger
10
Skal kjøpe inn litt nå og dette er ikke en kabeltråd.

Allikevel ønskes tips om kvalitetsprodukter som brukes i selvbygg.

Når det gjelder loddetinn så spør jeg venner og kjente som er gamle fagfolk: har du blyloddetinn? 🙄 åhh, 1000 takk 😬

Tag strips ser jeg Elfa har så den er jo grei:

IMG_8192.jpeg



Terminaler er vel grei skuring? Mundorf, Dayton, WBT etc. Spørs hva man gidder å betale. Men hva er bra nok?

Er kabelsko fyfy?


Og det vanskelige spørsmålet, kabel?
Jeg tenker at fortrinnet kobber med polyetylen kappe fra en kvalitetsprodusent er tingen?
Noen sier sølvbelagt kobber gir en pitteliten fasefeil? PVC er heller ikke optimalt? Dette har jeg null peiling på. Så gi meg et pragmatisk tips 😊

Må bare stake ut en kurs med et standardoppsett så slipper jeg å tenke på dette igjen.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
629
Antall liker
2.717
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Du har vel ikke nevnt Speakon. De har de absolutt beste kontaktene og terminalene, og fåes jo i mange varianter. Kortslutningssikker og rimelig.
Men ser kanskje ikke pent nok ut for alle.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Flatstift kabelsko er godt nok til varmtvannstanker med jevnt høyt strømtrekk under veldig varme forhold.
Å bruke slike kabelsko til hifi er peanuts!
Pass på at sitter skikkelig evt klemme litt med nebbtang så får litt trangere åpning.
Bruk riktig størrelse på skoen siden det er forskjellige bredder.

Wago er forøvrig helt rått! Til felles minus bare stripse fast en stor en, evt 2stk etter er koblet.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.512
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg bruker gjerne flatstift, har begynt å kjøpe uisolerte. Klemmer de på med riktig tang, så lodder jeg i tillegg kabelenden til flatstiften. Til sist en bit krympestrømpe for isolasjon
På Speakonkontaktene som sitter i høytalerne eller forsterkerne lodder jeg i tillegg flatstiften forsiktig fast i Speakon terminalen. Da løsner det aldri.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Flatstiftkontakter bør klemmes/krympes med riktig tang... Vi hadde et relativt kostbart sett på jobb.... krympetanga til Biltema er sålangt jeg kan se 100% identisk - med unntak av fargen på plastehendlene.....
Loddetinn -- Elfa har fortsatt et greit utvalg i 60/40, så kanskje tid for å bunkre, for de som ikke har....
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
238
Antall liker
238
Sted
Oslo
Skal kjøpe inn litt nå og dette er ikke en kabeltråd.

Allikevel ønskes tips om kvalitetsprodukter som brukes i selvbygg.

Når det gjelder loddetinn så spør jeg venner og kjente som er gamle fagfolk: har du blyloddetinn? 🙄 åhh, 1000 takk 😬

Tag strips ser jeg Elfa har så den er jo grei:

Vis vedlegget 972633


Terminaler er vel grei skuring? Mundorf, Dayton, WBT etc. Spørs hva man gidder å betale. Men hva er bra nok?

Er kabelsko fyfy?


Og det vanskelige spørsmålet, kabel?
Jeg tenker at fortrinnet kobber med polyetylen kappe fra en kvalitetsprodusent er tingen?
Noen sier sølvbelagt kobber gir en pitteliten fasefeil? PVC er heller ikke optimalt? Dette har jeg null peiling på. Så gi meg et pragmatisk tips 😊

Må bare stake ut en kurs med et standardoppsett så slipper jeg å tenke på dette igjen.
Hei, når det gjelder kabler så har dilektikum mye og si. Da de fleste plaster, selv teflon, vil ta opp og avgi ladninger. Noe som kan forurense signalet.
I hvor stor grad det er hørbart er opp til hver enkel og avgjøre. Så vil man teste om kappe utgjør noen effekt så ta en vanelig / ren kobberkabel uten beskyttelse og hør. Liker man det man hører så tre på bomull etter silkestrømpe. Men mange orker ikke og ta den testen, det er også greit. Man har ikke vondt av det man ikke har hørt ( :
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Beklager.. men det der er rent apokryfisk tøv... akkurat på samme måte som "forspenning" av kabler vha batterier.... Dielektrikum, i form av isolasjonsmateriale, har en viss betydning for kapasitans i en kabel, men det er det hele.
Dette ligner mest på bomull-og -linolje diskusjonen.... :cool:
 
Sist redigert:

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
238
Antall liker
238
Sted
Oslo
Aurora: Mulig du har rett og det bare er forskjellen i kapasitansen vi hører.

Litt linolje skader ingen :p
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Aurora: Mulig du har rett og det bare er forskjellen i kapasitansen vi hører.

Litt linolje skader ingen :p
Det er skrevet litt her inne fra før om dielektriske verdier av @Asbjørn :

Luft har 1 og er vel den beste verdien, bomull og linolje ligger endel høyere i verdi enn det meste av billigkabel man får kjøpt idag.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Var mere påståelig og ekstravagant med diy og komponentkvalitet tidligere.
Etter x-antall prosjekter så har jeg bare noen få tommelfingerregler jeg bruker selv.
Ikke jernkjerne-spoler i serie med elementer som skal spille over ca 400hz, ikke bruke keramiske motstander i serie med drivere, og ingen magnetiske deler i signalveien. Tester alltid kabelsko, terminaler, mutter til terminaler, jumpere, bananplugger osv osv om de er magnetiske.
Kjøpte noen terminaler som så veldig fancy og flotte ut, men de hang godt på magneten. Ikke se seg blind på gull og fjongt design, mye kina-greier der ute som er gråstein kledd i gull.
 
Topp Bunn