DIY DDDAC 5 tårn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
0.47E / 10W = Motstand 0.47 ohm,10W
220 = Motstand 220 ohm, ½ watt.
100n = Kondensator 100nF, spenning ukritisk.

Jan E
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
jane skrev:
0.47E / 10W = Motstand 0.47 ohm,10W
220 = Motstand 220 ohm, ½ watt.
100n = Kondensator 100nF, spenning ukritisk.

Jan E
Tusen takk for oppklaringen! :)
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Da er ein 24kit på vei til Norge :), Skal teste med 2tårn og deretter oppg til 5 vist eg føler det er nødvendig.

Folkeb har vore veldig behjelpeleg og anbefalt meg å skaffe gode 100uF til å avkoble DAC tårnet og gode utgangskondiser + r-load motstander.
Han har da anbefalt meg:
BG N 100uF, BG std 100uF, ERO MKP1837 og AN tantalum 2w.

Han har og anbefalt meg Skynet 8080 SMPS som strømforsyning, det vil eg teste da dem er ganske billige (før eg prøver meg på å bygge strømforsyning selv).

Lurer da på hvor eg kan få kjøpt skynet 8080? Har sjekket på ebay, google og hos decibel dungeon men finner ingen.. :`\
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Due to the special construction the dc current pass through the capacitor.

Any heat generated by this dc current must be taken into account when the capacitor;s operatingtemperatur is calculated.

Taget ud af Jensen white paper for 4 poler. Tidligere har jeg hørt at 2 A er ca max.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Ok, greit å vite. Noen andre kondiser du kan anbefale istede for jensen?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dette er jo et annet alternativ som jeg har liggende som høstprosjekt:
http://www.audiokit.ro/I2S.html
har også liggende usb og spdif kort fra DD som skal gi i2s signalet til dac kortet
så får vi se hvordan 5 tårns dddac klarer seg.....hadde vært greit med noe mere "moderne" chiper som ikke koker i sitt eget "strømtrekk-fett" ::)
men først må båtsesongen avsluttes med en tur til Horten-messa
mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei - vet det er en som har bygget den audiokit.ro dacen.
Har ikke hørt om han har testet den enda. Vurderer å skaffe den selv også for å montere rett i cd spilleren. Kan være spennende å teste opp imot AN dacen som jeg allerede har. (AD1865 basert den også)
AD1865 chiper har jeg nok av allerede.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jo jeg tror jeg leste det et sted også....var det cobra eller whistler?
mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei ikke som jeg vet - vel hva vet jeg om de to. Har endel jern i ilden dem. Men det er en som heter Finn ettellerannet og bor på Sunnmøre en plass. Pleier å komme til Horten han også (som jeg :) )
AD1865 er jo nå offisielt gått ut av produksjon fra AD
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
frodehf skrev:
Ok, greit å vite. Noen andre kondiser du kan anbefale istede for jensen?
Jeg tror egentlig ikke det er så afgørende. Det mest afgørende er at der anvendes en LM 317 som regulering på hvert print og de vil præge lyden ret meget. Efter at have bygget Dacen for en anden Nordmand ville jeg aldrig selv anvende en sådan. Den er efter min mening for overfladisk og lige lovligt " musikalsk".
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
frodehf skrev:
Ok, greit å vite. Noen andre kondiser du kan anbefale istede for jensen?
Jeg tror egentlig ikke det er så afgørende. Det mest afgørende er at der anvendes en LM 317 som regulering på hvert print og de vil præge lyden ret meget. Efter at have bygget Dacen for en anden Nordmand ville jeg aldrig selv anvende en sådan. Den er efter min mening for overfladisk og lige lovligt " musikalsk".
Unskyld vist eg er frekk med er ikkje heilt sikker på om eg skjønte hva du skreiv.. Ville du ikkje brukt den type strømforsyning? Finner foresten ingen plass å kjøpe den :(.

Tenkte eg skulle bruke ein Skynet 8080 som eg blei anbefalt, har du noen meining om den? Hvilken strømforsyning syns du er "best" ?

mvh
Frode
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Denne skynet forsyningen er av type switch mode så vidt jeg kunne se. Switch mode forsyninger i hifi kan være problematisk fordi de genererer mye høyfrekvent støy. Med tilstrekkelig filtrering og tilpasning skal det teknisk sett ikke være noe problem, men jeg vet ikke hvordan denne skynet forsyningen er konstruert.

Jørgen
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
jbc skrev:
Denne skynet forsyningen er av type switch mode så vidt jeg kunne se. Switch mode forsyninger i hifi kan være problematisk fordi de genererer mye høyfrekvent støy. Med tilstrekkelig filtrering og tilpasning skal det teknisk sett ikke være noe problem, men jeg vet ikke hvordan denne skynet forsyningen er konstruert.

Jørgen

Hold dig væk fra Switch mode dacen støjer MEGET i forvejen.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Hmm..Vil nå teste med ein skynet 8080 forsyning til å begynne med.. Og heller legge pengene mine i noen kvalitetsdeler til dac`en..
Vist den støyer vil den bli skiftet ut, men er noe masse brukt i DIY har eg lest.

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
frodehf skrev:
Hmm..Vil nå teste med ein skynet 8080 forsyning til å begynne med.. Og heller legge pengene mine i noen kvalitetsdeler til dac`en..
Vist den støyer vil den bli skiftet ut, men er noe masse brukt i DIY har eg lest.

mvh
Ja det er den, folk kan like støjen. Støjen giver den "varme" lyd.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Oki, vi får se. Har no bestilt 2 par med skynet 8080 så gler meg til å få testet :p.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Har loddet opp usb modulen I2S reciveren og dac tårnet. Har målt strømforsyningene på dac tårnet og I2S tårne og dem har rett spenning.
Men når eg måler ut fra strømforsyningen for usb kortet så får eg ingen spenning. Måler 10V inn på regulatoren (7806) men 0,96V ut, er vel regulatoren som er defekt da?

Har lagt ved eit bilde av strømforsyningen.. Lurer og på hva den bryteren som er innteiknet under er til..



her er direkte link til bilde: http://bildr.no/image/244558.jpeg


mvh
Frode
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
fekk svar av doede, han trudde det var regulatoren som var ødelagt.. Får bestille ny da.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Jau, skal starte med den. Får lage ein annen psu i neste omgang..
 

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Er det noen som har testet ut flere alternative strømforsyninger til DDDACen? Jeg har prøvd med batteri, uregulert og med nevnte Skynet 8080. Sistnevnte høres klart best ut, og veldig i tråd med beskrivelsen til nuub på DIYaudio eller decible dungeon eller Nick fra TNT (samme person). Er kritikken rettet mot SMPS basert på egen erfaring, og hva ble den da sammenlignet mot? Jeg må virkelig si at jeg er interessert i å bygge en strømforsyningen som gir bedre lyd noen Skynet 8080! Dacen fungerer utmerket med Aleph P og Aleph 1.2.

:)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
folkeb skrev:
Er det noen som har testet ut flere alternative strømforsyninger til DDDACen? Jeg har prøvd med batteri, uregulert og med nevnte Skynet 8080. Sistnevnte høres klart best ut, og veldig i tråd med beskrivelsen til nuub på DIYaudio eller decible dungeon eller Nick fra TNT (samme person). Er kritikken rettet mot SMPS basert på egen erfaring, og hva ble den da sammenlignet mot? Jeg må virkelig si at jeg er interessert i å bygge en strømforsyningen som gir bedre lyd noen Skynet 8080! Dacen fungerer utmerket med Aleph P og Aleph 1.2.

:)
Dacen er ALLEREDE reguleret fra producentens side. Det eneste du opnår med ENDNU en regulering er tilførsel af mere egenlyd fra forsyningen. Og ja jeg har masser af erfaring med hvad SMPS gør og har ikke haft behov for at gøre det i denne.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
SMPS er ihvertfall i det norske strømnettet ADSKILLIG bedre på å takle ujevn spenning, DC osv. som vi er belemret med. Så lenge man velger en SMPS forsyning som renser opp etter seg ut på nettet igjen, type ICE osv. som har kretser som renser tilbakestrøm og kjører den unna 50Hz,en - Velg SMPS er mitt motto!
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Gler meg til eg får regulatoren fra doede, han har sendt den idag!
Har lest eindel om skynet 8080 på dei sidene folkeb skrive om, må si det er berre positivt..
Trur ikkje så mange hadde brukt switchmode vist dem produserer så mye støy som noen henvise til.
Vist ICE forsterkere bruker switchmode så er nå eg overbevist, dem har fantastisk lyd selv om dem ikkje har den beste bassen (men til dac lastes den jo ikkje tungt i det heile).
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
frodehf skrev:
Gler meg til eg får regulatoren fra doede, han har sendt den idag!
Har lest eindel om skynet 8080 på dei sidene folkeb skrive om, må si det er berre positivt..
Trur ikkje så mange hadde brukt switchmode vist dem produserer så mye støy som noen henvise til.
Vist ICE forsterkere bruker switchmode så er nå eg overbevist, dem har fantastisk lyd selv om dem ikkje har den beste bassen (men til dac lastes den jo ikkje tungt i det heile).
Nejda ikke mye støj bare 100 gange mere end god analogforsyning. Gud hjælpe Norge.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
utifra hva jeg kan forstå virker det som om gud burde konse mere på danmark! ;D
banker i dass og muslimer som tenner på og herjer overalt! ;D
imo
mvh
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Duelund_Support skrev:
frodehf skrev:
Gler meg til eg får regulatoren fra doede, han har sendt den idag!
Har lest eindel om skynet 8080 på dei sidene folkeb skrive om, må si det er berre positivt..
Trur ikkje så mange hadde brukt switchmode vist dem produserer så mye støy som noen henvise til.
Vist ICE forsterkere bruker switchmode så er nå eg overbevist, dem har fantastisk lyd selv om dem ikkje har den beste bassen (men til dac lastes den jo ikkje tungt i det heile).
Nejda ikke mye støj bare 100 gange mere end god analogforsyning. Gud hjælpe Norge.
Tullprat. Dette er evig svada fra gjengen rundt Duelund og "bomberomsdisiplene" fra den lokale hifi-klubben på Herlev.

Bra SMPS er PR. IDAG (med de nyeste kreasjoner) BEDRE enn gammel ringkjerneteknologi, ihvertfall på vårt råtne strømnett.

Enig LMC, på tide danskene stikker tommelen i en "lille en" og tenker litt nytt... ;D

Og DS, dette er ikke mobbing...bare lett trimming av litt bastante uttalelser du driver med... ;D ;D
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Har fått regulatoren idag og broren min har loddet den på (han som er loddemester:p), er snart ferdig med tårn nr2. Men eg har komt ut på båt igjen og er ikkje heime igjen før om 1mnd. Men eg har god tid da til å planlegge kabinett og nye kvalitets komponenter til dac`en. Har fått masse råd og tips av div personer og vil poste dem opp senere, håper da på at folk med erfaring kommer med sine :) erfaringer og råd. :p
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg er ihverfald færdig i denne tråd da der er en verden til forskell på min og jeres opfattelse. Men ok hvis man ikke har et ordentlig analyseinstrument ( læs højttalere) så ved jeg godt man ikke kan høre de fejl som SMPS teknikken laver. Og iøvrigt fastholder jeg at det er en elendig dac hvis eneste force er at den skjuler fejl.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Det var da veldig da... Trudde at folk møttes på forum for og diskutere ulike meininger og hjelpe folk. Ikkje dette.. Folk har vist sterke meininger her inne og tåler ikkje å høyre på andre..
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Har nå fått regulatoren og spenningen er ok!
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Hei.

Eit lite tips. Har ein to tårns DDDAC der eg har samanligna uregulert psu, regulator som er oppgitt på DDDAC si side og til sist enda eg opp med ein enkel LT1764ET som taklar 3A. Denne var klart å foretrekka i mitt tilfelle. Billig og enkel løysning spør du meg. Kan og nevna at eg skifta ut 317 reg på kortet med 1085 reg. Min konfigurering er trafo - likeretting - 30000uF - LT1763 med en stor kjøleribbe og inn til dac'en. Har sjølvsagt sammenligna med 5 tårns dac med DDDAC psu ala leif og eg har fortsatt 2 tårn med min løysning... Hvis du skal ha meir straum enn 3A koplar du 2 i paralell.

TorH
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Hal3101 skrev:
Hei.

Eit lite tips. Har ein to tårns DDDAC der eg har samanligna uregulert psu, regulator som er oppgitt på DDDAC si side og til sist enda eg opp med ein enkel LT1764ET som taklar 3A. Denne var klart å foretrekka i mitt tilfelle. Billig og enkel løysning spør du meg. Kan og nevna at eg skifta ut 317 reg på kortet med 1085 reg. Min konfigurering er trafo - likeretting - 30000uF - LT1763 med en stor kjøleribbe og inn til dac'en. Har sjølvsagt sammenligna med 5 tårns dac med DDDAC psu ala leif og eg har fortsatt 2 tårn med min løysning... Hvis du skal ha meir straum enn 3A koplar du 2 i paralell.

TorH
Takk for tipset!
Vist eg bytter ut 317`en med 1085 reg, trenger eg andre modifikasjoner da? Var det løft i lyden med å bytte den ut?
Vil sikkert teste med uregulert evt regulert strømforsyning for å se om det er noe å hente der (vist eg ikkje er fornøyd med skynet`en)..
Den LT1763 såg jo interessang ut, kunne du lagt ut eit koblingsskjema om hvordan du har koblet det? Vist du orker da :p
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Hei

Har komt heim fra båten nå å er klar for eit skipper tak for å gjøre den ferdig. 2 dac tårnene usb modulen og spdif kortet er ferdig loddet. Har testet spdif og den fungerer, men får ingen lyd på usb`en.. Har loddet den for TENT XO clock.
Når eg plugger usb`en inn i pc`en så lyser det røde lyset opp, den blir registrert og alt. Men får ingen lyd, noen som kan hjelpe?
 
Topp Bunn