Diy DD platespiller

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Det er kanskje på tide med en liten oppdatering av "prosjekt platespiller". Tror jeg har postet et bilde tidligere, men det er veldig lenge siden ;D

I løpet av påsken fikk jeg hull i steinplata sånn at EDS1000 motoren kunne komme på plass. Nå ser det slik ut:




Under tallerkenen har den en frostet plexiglassplate med stroboskoplampe under (lysdioder).


En ring av mahogny skjuler den delen av motoren som er over plata.


Kontrollboks og strømforsyning, her i 45rpm posisjon. På det første bildet står den i 33 posisjon.

Armbrett har jeg laget prøveversjoner av, hvordan de endelig blir vet jeg ikke ennå. Jeg legger antakelig opp til å "ta den helt ut" på denne, så arm blir vel diy den (eller de) også. Det tar nok sin tid før ei vinylplate snurrer på denne :) ;D

mvh Trond Kjetil
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Vakkert!

Kan du fortelle litt om motor og motorstyring?

mvh
KJ
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Takker :D :D

Motoren er Duals EDS 1000, den som sto i Dual 701 platespilleren. Det er en servostyrt DC-motor med hall-generatorer i stedet for kommutatorer. Mesteparten av motorstyringen ligger i et print som er montert rett på motoren, så i kontrollboksen er det foruten strømforsyning (trafo) en dreieomskifter, en mikrobryter for nettspenning og to potmetre for pitchkontroll.

Denne motoren har blant andre i følge audiophile.no veldig liten egenlyd, eller den typiske DD-lyden som enkelte DD-spillere har.

Noen flere bilder:


Kontrollboksens indre




Motoren bare satt oppå plata før jeg fikk hull på den


Steinplata med hull


Jeg har for øvrig en tråd om dette prosjektet på alternativ audio
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Kjempeartig prosjekt. Kjør på med bilder og info etterhvert som du blir ferdig.

På det siste bildet kan jeg se noe helt til høyre i bildet som heller ikke ser
helt standard ut :) litt info?

Mvh

Roy-E
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Roy-E skrev:
Kjempeartig prosjekt. Kjør på med bilder og info etterhvert som du blir ferdig.

På det siste bildet kan jeg se noe helt til høyre i bildet som heller ikke ser
helt standard ut :) litt info?

Mvh

Roy-E
Ok da, vi kan vel kanskje unne oss et lite sidesprang ;D Det er jo ikke helt fritt for diy der heller ;)

 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Trond Kjetil skrev:
Ok da, vi kan vel kanskje unne oss et lite sidesprang ;D Det er jo ikke helt fritt for diy der heller ;)

Ikke første Diy platespiller med andre ord ;D

Har du litt mere info om disse skapninger? Har selv samlet på meg mange vintage spillere.
Litt med sikte på og bygge en egen etter hvert.

Mvh

Roy-E
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Roy-E skrev:
Ikke første Diy platespiller med andre ord ;D

Har du litt mere info om disse skapninger? Har selv samlet på meg mange vintage spillere.
Litt med sikte på og bygge en egen etter hvert.

Mvh

Roy-E
Om skapningen ytterst til høyre kan du lese masse her

Jeg skrev artikkelen da jeg fikk skapningen i hus. Den kom da i plintet som den til venstre nå har. På bildene i artikkelen vil du se det i originalutførelse, det er rett og slett en limtreplanke som er kuttet av og saget hull i som jeg senere har finert.

Plintet til høyre lagde jeg i høst. Det kan du lese om her .. et stykke ned i tråden finner du bilder av plintet.

Det står da også en skapning under de to som du kan lese litt om her.

Det må sies om den til venstre at det er en TD 121, en nedskalert utgave av TD 124 som ble produsert i knappe 4000 eksemplarer. Og den under er en TD224, har en stygg mistanke om at det er den eneste i landet, jeg vet iallfall ikke om noen annen. De har for øvrig vært behørig presentert på både alternativ audio og thorens-lovers.

Nok sidesprang nå? ;D
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Hei

Jeg er dypt imponert, og gleder meg til fortsettelsen av utviklingen av prosjektet ditt.

Ser du nevner noe om eventuell DIY arm. Konvensjonell eller tangential arm kansje?

Mvh

Roy-E
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
En liten oppdatering:

En som av og til frekventer sentralen har hjulpet meg og laget to stykk nydelige armbrett i akryl :D Det ble riktig så vakkert, syns jeg :)



Nå skal selvfølgelig disse to festes på en mer permanent måte til steinen, og så kommer det møysommelige arbeidet med å lage armer til denne. Jeg har planer om å lage to: en Schröder-kopi og en Ladegaard tangential. Regner med at jeg først går i gang med Schröderen. Til armrør har jeg en cocombole-pinne som jeg skal dreie rund. Det er samme treslag som brukes til fiolinbuer. Må få kjøpt inn noe messing og aluminium til bakre armrør, motvekt, armbase og diverse smått og godt. Det blir en 12" arm - hvis ikke pinnen knekker da :-\

mvh
Trond Kjetil
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
.... holde oss oppdatert ;)

mvh
KJ
Som er stum av beundring ...
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
En liten oppdatering:
Jeg har planer om å lage to armer: en Schröder-kopi og en Ladegaard tangential. Regner med at jeg først går i gang med Schröderen.

mvh
Trond Kjetil
God dag,mitt navn er Schrøder, hva kan jeg gjøre for dem? ;D Jeg er en jævel på å lage armproteser, kunne det vært noe?
Neida, fra spøk til Halvor, Dette blir knallbra Trond K.
Stå på videre, og legg inn masse flere bilder ;)

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Litt tidlig å ta sommerferie alt nå Trond? ;D ;D
Hva skjer'a? Har du lagt projektet på is?

mvh
Lars
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
sclalars skrev:
Litt tidlig å ta sommerferie alt nå Trond? ;D ;D
Hva skjer'a? Har du lagt projektet på is?

mvh
Lars
Åneidu, det ligger såvisst ikke på is. Her pågår meget tankearbeide, særlig mht "Schrøder-armen" ;D Jeg må få tak i en bit 30mm tykk messingstang som jeg kan få laget armbase av. Ikke så lett å skaffe her midt i Finnmark, men jeg finner nok noe.

Jeg har fått laget avstandsstykker til armbasene av messing, så noe har da skjedd. Ellers så driver jeg og prøver å få spilt litt med diverse armer, prøvde en Thorens TP16 mkII arm, men den er ikke helt frisk, så den får hvile. Skal prøve med SME3009/S2 Impr., må bare fjerne skjermboksen under, da det ikke er plass til den nå. Bruker armbrett av mdf til denne utprøvingen.

Driver også og tenker på Ladegaard-armen. Har lyst til å bruke plexi i stedet for aluminium til bærende konstruksjon, vi får se om jeg får til.

Det kommer snart bilder ;)

mvh
Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Så kan jeg legge ut noen bilder, da jeg har fått den i spillbar stand med en lettere modifisert SME 3009 / S2 Improved arm på et dertil egnet armbrett for testing.



Her spiller den, og om jeg må si det selv, det låter ikke dårlig. Tvert imot. Tyst og stille drivverk, og stødig rytme. Ikke noe tull her.

Det egentlige armbrettet - som skal få en diy 12" Schröder kopi med tid og stunder, står nederst til høyre i bildet.


Testoppstillingen. "Modifikasjonen" av armen består i at jeg fjernet skjermboksen som stikker ned under armbasen, dermed fikk jeg plass til armen uten å måtte ta hull i steinplata.




Venstre armbrett montert fast på (upussete) messingføtter. Disse er skrudd fast i steinplata.


Høyre armbrett på pussede føtter. Den skal være skrudd fast der mdf-plata står

Men som de sier i "Nytt på nytt": Noe skal ut:



Jeg lagde meg en ring av mahogny for å skjule motoren, men den passer ikke inn her :( Stroboskoplampen (lysdiodene) står under dekselet og lyser opp på stroboskopmarkeringen på tallerkenen, så på topp må det være noe som slipper lys gjennom.
En idé jeg har fått er å lage hele dekselet i sotet akryl, det kunne kanskje være noe?

Mens jeg pusler med armene og annet syssel (det våres her nord også ;D ) skal nå spilleren få stå slik og spille musikk, for det kan den tydeligvis :D
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Det hadde blitt strøkent med sotet akryl. Og kanskje det samme til fronten av riia trinnet ditt, så det stod i stil?
Eller ser det kjempeflott ut. Morro med sånne tråder som dette. Håper og tror at jeg også starter en tråd om ikke så lenge ;)

mvh
lars
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Hva med en polert messing ring i stedet for mahogany? og like så, hva med å bytte til polerte messing unbraco-skruer til å holde acrylplatene med? (slike til å skru sammen møbler) Kunne blitt riktig pent om slike skruer ble nedsenket slik at de lå plant med overflaten.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Du gjoer veldig fint arbeid Trond Kjetil.

Veldig spennende aa se hva du holder paa med.

Modig gjort aa lage tonearmer selv ogsaa. Jeg ser for meg at det er at meget tidkrevende arbeide med usikkert utfall, men ogsaa potensiale for bratt laerekurve og framtidig braksuksess!

Lykke til.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Trond Kjetil skrev:
En liten oppdatering:

En som av og til frekventer sentralen har hjulpet meg og laget to stykk nydelige armbrett i akryl :D Det ble riktig så vakkert, syns jeg :)



Nå skal selvfølgelig disse to festes på en mer permanent måte til steinen, og så kommer det møysommelige arbeidet med å lage armer til denne. Jeg har planer om å lage to: en Schröder-kopi og en Ladegaard tangential. Regner med at jeg først går i gang med Schröderen. Til armrør har jeg en cocombole-pinne som jeg skal dreie rund. Det er samme treslag som brukes til fiolinbuer. Må få kjøpt inn noe messing og aluminium til bakre armrør, motvekt, armbase og diverse smått og godt. Det blir en 12" arm - hvis ikke pinnen knekker da :-\

mvh
Trond Kjetil
Ja det var et stykke vakkert arbeide, nesten så jeg får lyst på platespiller selv. Har ingen lp'r da men.

Nydelig håndverk var det i hvertfall.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg er simpelthen stum av beundring overnfor dere som er i stand til å bygge slike vakre (og gode!) ting. Fordi jeg har minst åtte tommeltotter kommer jeg sldri til å gjøre noe sånt selv og da er det moro å se bilder fra de som kan det.

Hvor mye kommer en sånn på totalt sett da, alt inkludert?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Takker for alle rosende kommentarer :)

Hva dette ender opp i av kostnader? Ikke godt å si. Først få tak i en relativt god Dual 701 som kan slaktes, det kostet meg 6-700 kroner. Så steinen, vel 1000 ferdig skåret og polert, hull til motor 500, tallerken (som er den samme som er til Bix platespilleren) kom vel på 6-700. Diverse verktøy som slites ut i omgang med steinplata, der går det noen kroner.. Cocombole, messing og aluminium, gudene vet. Kasse og deler til strømforsyning/kontroller: noen hundrelapper.

sclalars skrev:
Det hadde blitt strøkent med sotet akryl. Og kanskje det samme til fronten av riia trinnet ditt, så det stod i stil?
Eller ser det kjempeflott ut. Morro med sånne tråder som dette. Håper og tror at jeg også starter en tråd om ikke så lenge ;)

mvh
lars
Tror også denne hadde gjort seg i sotet akryl. Og som du sier, det hadde sikkert gjort seg på fronten av (ikke riaa-trinnet ;) ) strømforsyninga. Jeg har også tenkt på å få polert til ei steinplate til den, men vet ikke. Vi får se ;D

mvh
Trond Kjetil
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
gratulerer så mye trond kjetil,blir helt betatt av beundring.
rett og slett flott håndtverk :)

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Er det honduras mahogny tynnfinér jeg skimter under der? Jeg har en del av dette liggende, og det ligner veldig.

Vidar
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Low-Q skrev:
Er det honduras mahogny tynnfinér jeg skimter under der? Jeg har en del av dette liggende, og det ligner veldig.

Vidar
Tynnfinér er det ikke ;) Har kun brukt hel plank, skåret til tynne lister :D
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Jeg var ikke helt fornøyd med stroboskopløsningen jeg hadde. Jeg ønsket at stroboskopet skulle være synlig også med plate på spilleren, men det var det ikke med den gamle løsningen:



En rekke lysdioder i serie med en enkel "likeretter" og en motstand plassert under en frostet plexiplate altså. Den fungerte, men var bare synlig når det ikke var plate på tallerkenen.

Blinkingen var også litt "diffus" slik at stroboskopet ikke sto så tydelig fram. Løsningen ble en krets som denne:



Lysdioden er en relativt skarpt lysende lysdiode som jeg har tatt ut av ei kassert datamus. To zenerdioder gjør at blinkene blir skarpere og tydeligere. Lysdioden har jeg plassert slik at den lyser inn i tallerkenen bakfra litt skrått oppover. Resultatet er at stroboskopmarkeringene er tydelig lesbare gjennom siden av tallerkenen. (BIC-tallerkenen har stroboskopmarkeringene for 50Hz sånn ca på midten på undersiden)



I tillegg får tallerkenen en rødlig glød som passer sammen med rørutstyret ;D

mvh
Trond Kjetil
 
Topp Bunn