DIY centerkanal.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Noen som har funnet noe bra design for noe slik?

Burde vært fullrange men det er vel ikke godt å få i både pose og sekk tenker jeg.

Kassestørrelse er ikke noe problem egentlig, kabinettet kan med fordel være H20-30cm, B 90-100 og dybden kan være opp til 55cm.

Fyr på med forslag!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg ville prøvd å unngå det typiske "liggende d'Appolito"-designet med MTM i horisontal konfigurasjon. Det gir en del lobing som begrenser størrelsen på sweet spot, og for denne applikasjonen er det et poeng.

Hva med en variant med Seas coax T18RE/XFCTV2? Bassreflekskasse på ca 9 liter avstemt til ca 45 Hz burde gjøre jobben. TheStig hadde et design ("Gnurk") med slike elementer på hjemmesiden sin, men den har han tatt ned nå. Du kan forsøke å kontakte ham pr mail, eller så kan jeg sjekke notatene fra det paret jeg selv bygget i fjor.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, liggende d'appolito er vel kanskje ikke det idielle, men de fleste komersielle er jo slik, selv de i høyere prisklasser.

Den koaksen har jeg kikket en del på, men jeg mener en vil gi for lite areale. Og hvis man putter på et element på hver side er man vel like langt spredningsmessig sett.

Har også vurdert å ha en MTM stående på gulvet foran tv-bordet, vinklet litt oppover. Men da må den flyttes hvis dørene i bordet skal åpnes og det blir sikkert problemer med fjernstyringen av komponentene som står der også.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.795
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det burde kunne funke med en coax i midten og et par rendyrkede basser på hver side - dvs at koaxen brukes som mellomtone og deles av rimelig lavt - f.ex. rundt 2-300Hz. Kanskje som en aktiv sak med hypex-elektronikk i ?

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det synes jeg virker som en god idé. Jeg vet at en del high end senterkanaler er treveis, med diskant over mellomtone i midten og en bass på hver side. Coaxen har forholdsvis lav følsomhet, så matching til bassene blir nok enklere med aktiv drift.

Topp Bunn