diy bass???

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hei
har sånn småttt begynt å planlegge utvidelse av annlegget. Da jeg av og til kunne trengt litt dypere og kraftigere bass. må nødvendigvis ikke ha det til å gå så veldig dyp, bare noe dypere en de høyttalerne jeg har (krix apex 3), det bør ikke ta for stor plass, altså jeg vil ikke ha noen store kasser. Har egentlig mest lyst på dipol bass, helst med ikke så veldig store elementer, egentlig så smått som mulig.
noen som har noen tips eller har bygd noe lignende??

mvh Jørgen

T

theStig

Gjest
Dyp, kraftig bass og hverken store elementer eller kasser? Kjøp hodetelefoner!!

Eller: Seas 8" Excel i 30-35 liter bassrefeks. God dyp bass i hvertfall, men ikke spesielt kraftig.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Det må da være mulig å kombinere:

1 eller 2stk
TangBands modell W8-740E (549,-/stk)

I 10 liters trykkammer

Med en sånn:

Keiga 5230 400w i 4Ohm (2395,-)

Og lage en kul liten tass med bass?

R

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
så det kan bli vanskelig å få små elementer til å spille no særlig bass?? hadde tenkt å bruke flere elementer, kansje to tårn eller noe sånt, med kansje 3-4 elementer (6,5"-8") på ver side.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
så det kan bli vanskelig å få små elementer til å spille no særlig bass?? hadde tenkt å bruke flere elementer, kansje to tårn eller noe sånt, med kansje 3-4 elementer (6,5"-8") på ver side.
He, he, smått og smått ja...

Store elementer flytter jo generelt mer luft enn små.

Men for all del, slenger du på 4x long-throw 8" elementer på hver side får du nok helt sikkert bass som det står respekt av 8)

Men jeg tror ikke så veldig mange vil kalle den løsningen for "så liten som mulig" ;-)

Den generelle løsningen for mye bass i liten boks er vel i den duren beskrevet over. Størst mulig element i minst mulig kasse (gjerne flere) og sinnsykt mye forsterkerkraft. Legger du til en linkwitz transformer så begynner du nok å nærme deg målet.

Generelt så er det fullt mulig å få mye bass ut av en liten boks, men desto mindre boksen blir desto mer krefter trengs det. Er derfor gjerne rimeligere å få dyp bass fra en stor kasse enn fra en liten.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Leste den opprinnelige posten igjen...
To dipol bass tårn med x antall 8" på hver side vil sannsyligvis gi det en særdeles bra bassgjengivelse.

Men igjen, "minst mulig plass" tar det ikke ;-)
Vet ikke hvilken SPL eller frekvensområde du kan forvente det av en slik løsning, heller ikke hvor bred baffelen må være, men det er det sikkert andre som kan hjelpe deg med her :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kommer vel ann på hva man mener med liten plass :D synes egentli ikke slike dipol løsninger "tar" så mye plass, men noen svære kasser derimot vil jeg absolutt ikke ha.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Sett 6 stk TB 6,5" i en søyle på totalt 75 liter netto. Så lar du dem jobbe med for eksempel 6 stk sidemonterte 10" seas slaver. Sørg for å fordele alt mest mulig i høyden.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
...
To dipol bass tårn med x antall 8" på hver side vil sannsyligvis gi det en særdeles bra bassgjengivelse.
...
JEPP... 2 x 9stk 8"ere vet jeg spiller bra ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hmm vist man da sier jeg vil gå for en dipol da med 8" elementer,
hvor mange bør brukes, å hva kreves av elementene for att de skal funke bra i en dipol??

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Overvar faktisk byggingen av disse (16x Audax 8" per høyttaler):
http://www.speakerbuilding.com/content/1049/
Et bilde (baksiden):

Største problemet med dipol-bass er at for å få dem til å gå skikkelig dypt med kraft, så behøver man en ganske stor baffel, ellers får man akustisk korslutning...

T

theStig

Gjest
Valget blir mellom stor baffel eller stor kasse.

Kasse-løsning blir mye billigere, for du kan klare deg med mange færre elementer.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
velvel, får vel kansje prøve noe annet da... kansjse noen ferdig kit fra eltek..

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valget blir mellom stor baffel eller stor kasse.

Kasse-løsning blir mye billigere, for du kan klare deg med mange færre elementer.
Det er vel ikke nødvendigvis en absolutt sannhet.
Med en kasse-løsning (i alle fall med liten kasse) trengs det relativt mye kraft + ett element av en viss kvalitet/bra motor.

I en dipol løsning med mange elementer er vel kvaliteten pr. element litt mindre viktig, og en kan derfor potensielt slippe unna med rimeligere stk. pris pr. element.
Tilsammen kan en i så måte ende opp med en pris som ikke er alfor langt unna for hver av metodene.

Men nå har jeg ikke jeg spesielt bra oversikt over prisene, så alt er jo relativt. Synes bare det er ett poeng som det er verdt å ta med i betrakning.

Når det kommer til kvalitet/sluttresultat vil jeg tro at ett dipol sub-tårn vil være vanskelig å slå. Men her prater jeg igjen litt ut fra magefølelse. Er interessert i hva andre tror om dette.
Hva gir den beste bassen (burde kanskje vært en egen tråd)

R

Rojoh

Gjest
Noen strøtanker:

- DIY er gøy! Idag kan man kjøpe den nødvendige elektronikken/forsterkningen som behøves for å lage nær sagt en hvilken som helst subwoofer. Mao. kan man lage/designe noe akkurat (nesten?) slik man vil ha det. Dette gir stor eierglede! :) Man skal selvsagt vite hva man gjør - eller bare spørre noen som vet hva de holder på med. ;) HFS er et bra sted!

- Husker et subprosjekt fra danske hifi-elektronikk for 10? år siden: 4 stk. 8" Peerless-basser i bipolar/trykkammer konfig. (To i front og to bak). Ble til en passe søyle/stativ til satelitt. Volum ca. 60l?

- Tror kanskje ikke det viktigste er å tenke på hva som er ultimativt best - enten man velger det ene, eller noe annet; så vil det sikkert fungere bra nok. Selv er jeg (så langt) godt fornøyd med bassrefleks/15"/stor kasse.

Som sagt: Det er moro og gir eierglede å ha sub(er)/høyttalere som man har gitt sitt eget preg.

Mvh. Johan.

Topp Bunn