DIY bakhøyttaler

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg driver for tiden og setter i stand en liten hjemmekino, og i den forbindelse skal det lages både front, side, og bakhøyttalere. Alle høyttalerne skal bruke 3" fulltoner av forskjellig type.

Front og sidehøyttalere skal bygges i MDF og være av relativt ordinært tilsnitt, men bakhøyttalerne ble litt annerledes.

Inspirert av en artikkel fra et tysk selvbyggblad ble det kjøpt 4 stk fruktfat i bambus. Disse kostet 25kr stk.


Disse ble så limt sammen. "Foten" på det ene fatet ble fjernet. Hulrommet mellom fatene ble fylt opp med dempemateriate, og det ble satt avstandstykker mellom fatene slik at dem også har et koblingspunkt midt på, og ikke bare i ytterkant.



Til sist monteres en Tangband w-871s
Finsliping og eventuell maling får komme senere.
Lyden? Som forventet fra en 871s i lukket kammer og uten notch-filter. Lite bass, men grei mellomtone og diskant. Funker ok som bakhøyttaler når den skal henges på veggen.

Disse høyttalerne koster nesten ikke penger, og man lager dem på en ettermiddag.

 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Stilig og original kasse. Flott resultat.
Venter spent på resten av surround settet.
Mvh Jan I
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Pent! :)

Denne løsningen (eller salatbollen i teak) har jeg også tenkt på - om det skulle bli aktuelt med "omkringlyd".

Ved å måle volumet, f.eks. ved bruk av erter el.lign, bør det være mulig å gjøre en seriøs simulring av responsen.
W3-871S passer så vidt jeg husker ganske bra i en 2 liter bass-reflex.

Jeg synes at et notch filter, som på Cyburgs Needle, gjøre lyden mere behagelig (bruk bare ikke Solen / SCR kondensatorer).


Svein
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg laget først et notch filter til W3-871s med billige BENNIC polyester-film kondensatorer fra Eltek, med ledere litt tilfeldig vridd sammen. Koblet til min "Tangband in a Bottle".

Etter at jeg bygget Cyburg Needle, tenkte jeg jeg skulle gjøre ting litt "skikkelig", og bygget filteret på en liten printplate, og så byttet jeg kondensatorene til de antatt bedre SCR polyprop.

Jeg opplevde lyden i Needle som litt hard, og forsøkte med forskjellig demping bak høytaler. Ikke noe hjalp. Så forsøkte jeg å bytte til de billige polyester kondensatorene igjen --- så var godlyden på plass.

Ikke noe mer SCR polyprop i signalveien hos meg!

Svein.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Tøft ;D

Du minsker vel kamfiltereffekten med en stor rund krummende baffel også, eller? :eek:
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Vedr. bafel diffraksjon. Side 23 fra forskningsrapport av Dr. HF Olsen i 1930 åra:
klikk for større vilde.

Svein.

Edit: denne fasongen, plassert på vegg burde gi minimum av difraksjon og baffel-step.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Takk for positive kommentarer. Dette prosjektet var jo mest gjort bare for morro, men jeg tror selve konstruksjonen har mye for seg, ikke minst i forhold til difraksjon, som nevnt av andre tidligere i tråden. Det hadde vært artig å testet feks en Vifa fulltone(den gule 4") i en slik "kasse" og gjort maksimalt ut av demping og avstivning. En liten coax kunne nok også fått gode arbeidsforhold i en slik konstruksjon.
 
Topp Bunn